[blunder aankoop] NForce2/Dolby Digital enc nog te redden?

Pagina: 1
Acties:

• NaliXL
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 30-07 19:19
Okee, zoals topictitel al zegt : ik heb een kleine blunder begaan bij aankoop van m'n niewe moederbordje. Ik wilde een keer een upgrade van m'n systeem. Omdat ik al een tijd lang een extern DTS/AC3 decoder/versterker systeem heb staan, wilde ik een NForce moederbord kopen, met het idee in mijn hoofd dat NForce AC3-encoding ondersteunt.

Kom ik even later thuis met het Asus A7N8X-X bordje. Ik installeer dat ding, en al snel valt het me op dat ik nergens de S/PDIF uitgang kan vinden. Nou ja, misschien een add-on module nodig?

Maar goed, even later ga ik drivers installeren, en tot mijn verbazing vind ik in het geheel geen opties die iets met AC3-encoding te maken hebben. Na nog langer zoeken, blijkt dat dit bord geen "Soundstorm" chipset heeft. En tsja, dat zetten ze dus weer NIET op de verpakking :( GRR!

Dus toen heb ik m'n ouwe geluidskaartje maar weer aangesloten. Daar zit tenminste een S/PDIF uitgang op. Nou zat ik me af te vragen : is het misschien alsnog mogelijk om van de AC3-encoding van NForce gebruik te maken, en het signaal via de AC3 van m'n externe geluidskaart te versturen? Dus dat je eigenlijk die soundstorm chipset omzeilt?

Genoeg is meer dan veel, en tart den overvloed

• Cardinal
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 00:06
alleen de Asus A7N8X Deluxe heeft een soundstorm chipset
misschien een idee om terug naar de winkel te gaan en hem om te ruilen dan proberen dingen te omzeilen?

• Voutloos
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Ik wil niet gemeen zijn, maar dat verschil met die soundstorm staat toch duidelijk op asus en in diverse topics hier.
Daarnaast mist de -x versie ook dualchannel.
Mijn advies: Uitbouwen, netjes inpakken en alsnog een A7N8x Deluxe halen.

Tenzij dat niet in je budget past natuurlijk.

edit:
Net te laat...

[ Voor 6% gewijzigd door Voutloos op 16-09-2003 11:41 ]

{signature}

• Kippenijzer
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 05-08 11:58

Kippenijzer

McFallafel, nu met paardevlees

ik weet niet hoe _lang_ geleden je hem gekocht hebt, maar wat dacht je van binnen 8 dagen ruilen?

• voodooless
  • Laatst online: 08-08 12:05

voodooless

Sound is no voodoo!

Na nog langer zoeken, blijkt dat dit bord geen "Soundstorm" chipset heeft. En tsja, dat zetten ze dus weer NIET op de verpakking GRR!
Is ook een beetje moeilijk om alles op de doos te zetten wat NIET op het moederbord zit. Heeft het bordje wel onboard sound dan? Meer research van te voren had je dit kunnen besparen!

En op je tweede vraag... ik denk het niet. Verder gok ik dat dat AC3 gedoe van de Nforce gewoon software zooi is. Misschien is er wel zoiets als een software gesimuleerde geluidskaart, die AC3 via de SPDIF van je echte geluidskaart kan sturen.. Maar wat moet je moet een AC3-encoder als ik vragen mag?

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

• Vorlon
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 06-08 15:10
deepspace schreef op 16 September 2003 @ 11:41:
[...]

Is ook een beetje moeilijk om alles op de doos te zetten wat NIET op het moederbord zit. Heeft het bordje wel onboard sound dan? Meer research van te voren had je dit kunnen besparen!

En op je tweede vraag... ik denk het niet. Verder gok ik dat dat AC3 gedoe van de Nforce gewoon software zooi is. Misschien is er wel zoiets als een software gesimuleerde geluidskaart, die AC3 via de SPDIF van je echte geluidskaart kan sturen.. Maar wat moet je moet een AC3-encoder als ik vragen mag?
Dat wat zo leuk soundstorm heet is dus de Nvidia audio in de southbridge. Die functionaliteit zit alleen in de MCP-T versie van de southbridge chip. En op een Asus A7N8X-X zit dus de goedkopere MCP (dus zonder T) versie van die southbridge. Hier zit dus ook geen audio ingebakken.

De Dolby-Digital encoding van die chip is overgens helemaal hardwarematig en heel erg handig als je een DD versterker bij je pc hebt staan.

Als ik de topicstarter was zou ik iig teruggaan met het bord en vragen of ze het bord willen ruilen tegen de duurdere A7N8-Deluxe. (Als je daar de meerprijs voor wil betalen iig..) Gewoon zeggen dat je in de veronderstelling was dat er wel dolbydigital encoding opzat omdat het een nforce2 chipset is. De winkel is niet verplicht om dit te doen, maar als je het bord heel netjes weer inpakt heb je grote kans dat ze niet moeilijk gaan doen.

"You are not ready for immortality yet" - Kosh Nararek

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Vorlon schreef op 16 September 2003 @ 13:27:
[...]

[..]

De Dolby-Digital encoding van die chip is overgens helemaal hardwarematig en heel erg handig als je een DD versterker bij je pc hebt staan.

Als ik de topicstarter was zou ik iig teruggaan met het bord en vragen of ze het bord willen ruilen tegen de duurdere A7N8-Deluxe. (Als je daar de meerprijs voor wil betalen iig..) Gewoon zeggen dat je in de veronderstelling was dat er wel dolbydigital encoding opzat omdat het een nforce2 chipset is. De winkel is niet verplicht om dit te doen, maar als je het bord heel netjes weer inpakt heb je grote kans dat ze niet moeilijk gaan doen.
Ah, dus toch echte hardware DD encoding...

Nou, als de verkoper je verkeerd heeft voorgelicht, moeten ie zeker het bordje terug nemen. Verder mag je het product altijd binnen een bepaalde tijd terugbrengen als het je niet bevalt.

• houthakker
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 08-08 12:54

houthakker

Poehé

Mooi misschien om meteen in dit draadje in te springen, weet iemand al of er fabrikanten bezig zijn met kaarten met hardware DD encoding, creative met de audigy 3? Terratec misschien. Ik heb namlelijk ook m'n versterker op deze manier aangesloten, maar mis DD in spellen, maar ik heb eigelijk geen zin om m'n hele moederbord te vervangen. Is al iets over bekend bij iemand? Of mag ik van de Admin een nieuw topic openen? (Er zal weer meer interesse in zijn toch?)

Specs

• Limbids
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 21:33
Vraagje: hebben we het hier over AC3 encoden of decoden???

Als het over encoden gaat, waarom zou je zelf AC3 geluid willen creeren uit een bron die geen AC3 (6 kanalen) is ???

Als het gaat over decoden, waarom wil je hardwarematige decoding op je soundcard/moederbord als je een externe decoder hebt staan die alleen een (digitaal) signaal nodig heeft ???

Limbids

• Voutloos
  • Niet online
Encoden. Omdat dat leuk is met spellen.

{signature}

• houthakker

houthakker

Poehé

idd, en omdat sommige liever een versterker met echte speakers aan hun pc hangen, ipv die computermeuk

Specs

• DFY
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 04-08 18:08

DFY

Sja...

Volgens mij snappen jullie niet helemaal waar het over gaat of wel? Decoding handig als je een Versterker hebt met een decoder? Dan gaat het over SPDIF... waar heb je die decoding dan voor nodig in de nforce southbridge? |:( encoding? voor spellen? Ehmmm AC3 encoding is het coderen NAAR AC3 (in welke vorm dan ook.... AC3 is alleen de Bit-stream specificatie), weet niet wat je van plan bent, het geluid van de spellen opnemen naar AC3 ofzo?

De AC3 encoding (waarvan ik de specs niet weet van de Nforce chipset), zal voor een enkeling interessant zijn, maar voor 99% een nutteloze toevoeging.

Sorry voor mijn rant, maar heb hoofdpijn en moet het ergens op afreageren ;)

• houthakker

houthakker

Poehé

volgens mij snap JIJ niet waar het over gaat.

Als je een versterker DIGITAAL heb aangesloten met een coax of optische aansluiting, en je geen analoge input op je versterker hebt, en je wil graag echt 5.1 in spellen hebben, dan heb je weldegelijk AC3 encoding nodig, anders stuurt de geluidskaart gewoon PCM stereo naar je versterker. Spellen ondersteunen namelijk geen AC3 zelf. Snap je het nou, en je hoeft niet meteen zo hard te blaaten

Specs

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

AC3 staat voot "audio codec 3", en is dus niet alleen een bit-stream spec maar ook een vorm van audio compressie. Wat al deze luistjes nu willen, is dat het multikanaal geluid in de spelletjes naar AC3 wordt omgezet, zodat ze het geluid via SPDIF maar hun versterker kan, waar het netjes als 5.1 wordt afgesteeld.

AC3 Decoding is dus handig als je een versterker hebt ZONDER decoder. Dan heb je dus 3 plugjes op je geluidskaart die je aan je versterker aansluit, i.p.v SPDIF.

Ik zou dus maar ff een pilletje pakken, dan zal het wel snel weer beter gaan en kun je weer helder denken :P

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17:15

JT

VETAK y0

DFY weet wel degelijk waar hij het over heeft...aangezien het spel Dolby Digital moet ondersteunen om het te kunnen encoden...EAX is niet genoeg. Een spel zonder EAX krijg je ook geen EAX geluid uit en er zijn echt maar 2 of 3 spellen die Dolby Digital encoding ondersteunen. Een EAX chip is leuk, maar je EAX chip kan geen EAX signaal maken van een signaal dat helemaal geen EAX info heeft.

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning | NR-HueTapDial-NextLevel

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

@JT: allemaal crap zooi dus al geluidskaarten... Had wel gedacht dat Nvidia ook EAX en andere multikanaal geluiden netjes maar AC3 zou encoden. Blijkbaar niet dus. Dan heb je er idd erg weinig aan!

• houthakker

houthakker

Poehé

Wat zeur jij nou over EAX? EAX is iets van creative, wat zorgt voor allerlei geluids effecten, met betrekking op ruimte enzo. Waar wij het over hebben -> Een spel ondersteund Dolby Surround, of in ieder geval 3D geluid over meerdere speakers. (voorbeeld: Je hoort in een shooter dat je van achter word beschoten, en dat hoor je dan over je rear speakers). Bijna geen een spel gooit dat, zoals een DVD ongecodeerd naar buiten, zodat je geluidskaart, of versterker dat kan DECODEREN, ze doen dat allemaal analoog. Dus over de 3 analoge uitgangen die je geluidskaart moet hebben, zoals een sblive! 5.1 of audigy. Probleem is dat ik en vele andere hun versterker digitaal hebben aangesloten, en dan krijgt m'n versterker gewoon PCM stereo over 5 speakers, dus geen Surround. We willen dat de kaart het analoge signaal encodeerd, en dat de versterker het decodeerd, zodat we toch 5.1 in spellen hebben, zoals deepspace het al heeft uitgelegd. Snappen we het nu? En ja doh! een spel moet wel uberhaupt 5.1/Surround ondersteunen Ja! Ik heb overigs nog een nooit een spel gezien met de optie zoals windvd/powerdvd: Send Dolby Digital to SPDIF external Decoder.

offtopic:
ikke kenne geen nederlands :+

[ Voor 4% gewijzigd door houthakker op 16-09-2003 16:11 ]

Specs

• -=bas=-
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 17-07 05:15
deepspace schreef op 16 september 2003 @ 16:06:
@JT: allemaal crap zooi dus al geluidskaarten... Had wel gedacht dat Nvidia ook EAX en andere multikanaal geluiden netjes maar AC3 zou encoden. Blijkbaar niet dus. Dan heb je er idd erg weinig aan!
Er is praktisch geen kaart die dat doet dus zoveel verschil is er niet met andere kaarten. Bijna alle audiokaarten spuwen 5.1 analoog uit voor spellen en 5.1 digitaal uit voor films en muziek.

Senile! Senile Oekaki

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17:15

JT

VETAK y0

Ten eerste: chill down man, does ff relax.

Ten tweede, Dolby Surround is HEEL wat anders dan Dolby Digital. Erm, van jouw spel komt gewoon een gecodeerd signaal. Hetzij PCM, hetzij EAX of iets anders. Maar er zijn maar 2 of 3 spellen die AC3 ondersteunen. En als er geen optie is in het spel om de AC3 chip aan te sturen voor encodering dan houd het al snel op he.

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning | NR-HueTapDial-NextLevel

• Paulus0013
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 28-07 15:38

Paulus0013

pom pom

deepspace schreef op 16 September 2003 @ 13:39:
[...]

Ah, dus toch echte hardware DD encoding...

Nou, als de verkoper je verkeerd heeft voorgelicht, moeten ie zeker het bordje terug nemen. Verder mag je het product altijd binnen een bepaalde tijd terugbrengen als het je niet bevalt.
verder mag je een product niet altijd terug brengen als het niet bevalt, mooie boel zal dat worden zeg.
gaat men strax van alles kopen, proberen, nee bevalt niet en weer ruilen.
ruilen is coulance, alleen bij valse voorlichting is men verplicht te ruilen.
of iemand moet mij even die wet laten zien dat je altijd mag ruilen, maar ik geval van hardware werkt dat geloof ik niet zo.
een product dat uit de verpakking is geweest kan niet als nieuw verkocht worden, wij tweakers willen immers een NIEUW product, dus lieft gesealed als we iets kopen.

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

_bas_ schreef op 16 September 2003 @ 16:11:
[...]

Er is praktisch geen kaart die dat doet dus zoveel verschil is er niet met andere kaarten. Bijna alle audiokaarten spuwen 5.1 analoog uit voor spellen en 5.1 digitaal uit voor films en muziek.
Geef mij maar stereo dan :r

Verwijderd

Kippenijzer schreef op 16 September 2003 @ 11:41:
ik weet niet hoe _lang_ geleden je hem gekocht hebt, maar wat dacht je van binnen 8 dagen ruilen?
mits alles nog netjes in verpakking zit natuurlijk. Het moet wel weer verkoopbaar zijn.

• houthakker

houthakker

Poehé

JT schreef op 16 September 2003 @ 16:13:
Ten eerste: chill down man, does ff relax.

Ten tweede, Dolby Surround is HEEL wat anders dan Dolby Digital. Erm, van jouw spel komt gewoon een gecodeerd signaal. Hetzij PCM, hetzij EAX of iets anders. Maar er zijn maar 2 of 3 spellen die AC3 ondersteunen. En als er geen optie is in het spel om de AC3 chip aan te sturen voor encodering dan houd het al snel op he.
Ik neem aan dat je het over mij hebt :P, ik maak ook niet echt druk hoor. Maar er worden hier veel fouten gemaakt met encode/decode enz. (ok stukje van mij net, heb ik iets te haastig getypt geloof ik. Het gaat er even om:

- Geen één geluidskaart kan Dolby Digital Encode de MCP-T kan dat wel
- Waarom is daar baad bij? Omdat de meeste spellen Multikanaal geluid bijna altijd analoog uitspugen, en de topicstarter heeft een losse versterker die alleen Digitaal aangesloten kan worden, teminste, als hij multikanaal geluid wil hebben, een stereo-ingang zal er wel opzitten.
- Probleem: Doordat het spel het geluid analoog uitspugt naar de geluidsprocessor van de geluidskaart, krijgt hij stereogeluid, Digitaal naar zijn versterker.
- Oplossing, de DSP van de geluidskaart moet het analoge multikanaal geluid encoderen naar een digitaal signaal, zodat hij wel 5.1/multikanaal geluid uit z'n speakers krijgt.

En om maar even een voorbeeld te noemen, het spel Rune ondersteund 5.1 over analoog (bij m'n maat zelf gezien, Sblive! 5.1 met Creative speakers analoog aangesloten) en dan heeft hij dus echt 5.1 geluid, als er een waterval voor hem is hoort hij die voor zich, en achter hem achter zich. Ik hoor die waterval dus altijd maar gewoon stereo, dus zo'n beetje overal, en dat effect missen we nu.

Is het nou duidelijk? En als ik geen gelijk heb, mag je mij maar eens haar fijn uitleggen waarom dat niet zo is, of me link naar site/faq geven.

Specs

• Sayko
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 03-07 11:20

Sayko

Knowledge Is Power

anders koop je gewoon een abit nf7-s. alle opties die je maar wenst en soundstorm met spdif uitgang. voor maar 119 euro bij www.gistron.com

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Dus als ik het goed begrijp, heb jij bij de -deluxe uitvoering wel dat je gewoon 3 versterkers kan aansluiten (front, rear, sub+center), en dan 5.1 geluid hebt als je een DVD tje kijkt op je PC? daar is het mij namelijk om te doen. Aangezien ik wel een prologic versterker heb, en 2 losse wil ik op die manier dolby digital krijgen, wat volgens houthakker mogelijk is bij soundstorm.
Hoodlum2000 schreef op 16 September 2003 @ 16:23:
anders koop je gewoon een abit nf7-s. alle opties die je maar wenst en soundstorm met spdif uitgang. voor maar 119 euro bij www.gistron.com
Ik denk dat hij liever zijn mobo retourneert, aangezien hij anders een mobo overheeft

[ Voor 31% gewijzigd door _ferry_ op 16-09-2003 20:56 ]

• houthakker

houthakker

Poehé

_ferry_ schreef op 16 September 2003 @ 20:49:
Dus als ik het goed begrijp, heb jij bij de -deluxe uitvoering wel dat je gewoon 3 versterkers kan aansluiten (front, rear, sub+center), en dan 5.1 geluid hebt als je een DVD tje kijkt op je PC? daar is het mij namelijk om te doen. Aangezien ik wel een prologic versterker heb, en 2 losse wil ik op die manier dolby digital krijgen, wat volgens houthakker mogelijk is bij soundstorm.

[...]

Ik denk dat hij liever zijn mobo retourneert, aangezien hij anders een mobo overheeft
Dat is inderdaad mogelijk, eigelijk bij elke geluidskaart met 3 analoge uitgangen. Alleen bij een echte versterker kun je natuurlijk wat meer instellen, effecten en zo. Bovendien is bass & center wat lastiger af te stellen, maar goed, daar hebben we de balans knop voor :).

Specs

Pagina: 1