HP-9000 715/100XC

Pagina: 1
Acties:

• Gabriel-LG
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 18-05 11:52
Ik heb net een HP-9000 715/100XC :) machine gekocht (100Mhz met 224MB geheugen, 1MB cache en 4GB SCSI).

Het eerste probleem is dat ik geen toetsenbord heb, en het een HP-HIL toetsenbord moet zijn. Nu zit er op mijn HP-HIL aansluiting PS/2 signalen, dus kan ik een converter bouwen, maar de HP-HIL stekker is een 10-wire RJ45 (waar krijg ik ooit zo'n stekker?)

Het tweede probleem is dat er geen UTP netwerkkaart inzit, maar er zit wel een EISA slot in (die volgens de documentatie 100% EISA compatible is) kan ik daar een willekeurige (E)ISA kaart met UTP aansluiting in zetten

Het derde probleem is dat ik geen OS heb en het vervelende is dat er ook geen CD-rom in zit (alleen een diskettestation) nu kan ik PA-linux downloaden en PA-gentoo linux. Is er ook een mogelijkheid om HP-UX te krijgen? Hoe krijg ik ooit een OS op deze machine? (volgens mij kan hij namelijk niet van diskette booten...)

• Emmeau
  • Registratie: Mei 2003
  • Niet online

Emmeau

All your UNIX are belong to us

probleem 2:
zit er wel een aui kaart in? je zou met een mau (spelling) naar utp moeten kunnen converteren
HPUX kost geld. Linux of *BSD is dus wat je zult moeten gaan draaien, tenzij je een bak geld voor een HPUX licentie er tegenaan wil gooien.
Zie volgende topic. Ik zat duidelijk fout.
Ik meende mij te herinneren dat ze apart op support contracten vermeld stonden, maar de 0,- ringt vaag een belletje.
Wel is natuurlijk dan de vraag wie de licentie heeft.

[ Voor 33% gewijzigd door Emmeau op 16-09-2003 12:17 ]

If you choose to criticise you choose your enemies

• mcdroos
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 17:31
Toetsenbord en muis kunnen inderdaad via ps/2, je kunt van HP hiervoor een converter kastje krijgen (zitten dus geen componenten in, http://www.openpa.net/systems/images/smd10.jpg). Zo'n stekker koop je natuurlijk in de electronicawinkel om de hoek.

Volgens openpa.net heeft jouw machine wel degelijk een ethernetaansluiting, twee zelfs:

>TP/RJ45 10Mbit Ethernet (1)
>15pin AUI 10Mbit Ethernet (1)

ik zou dus nog maar een keer goed kijken...

Je moet dus helemaal geen *BSD of Linux draaien wat natuurlijk maar de helft van die machine ondersteunt, want je hebt wel degelijk een licentie voor HP-UX 10.20 bij de machine (zit bij alle HP machines vanwege de Y2k upgrade). Kijk maar op de HP site, als het goed is, staat HP-UX 10.20 licentie daar tussen de software voor $0.

• Gabriel-LG
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 18-05 11:52
mcdroos schreef op 16 September 2003 @ 11:27:
Toetsenbord en muis kunnen inderdaad via ps/2, je kunt van HP hiervoor een converter kastje krijgen (zitten dus geen componenten in, http://www.openpa.net/systems/images/smd10.jpg). Zo'n stekker koop je natuurlijk in de electronicawinkel om de hoek.

Volgens openpa.net heeft jouw machine wel degelijk een ethernetaansluiting, twee zelfs:

>TP/RJ45 10Mbit Ethernet (1)
>15pin AUI 10Mbit Ethernet (1)

ik zou dus nog maar een keer goed kijken...

Je moet dus helemaal geen *BSD of Linux draaien wat natuurlijk maar de helft van die machine ondersteunt, want je hebt wel degelijk een licentie voor HP-UX 10.20 bij de machine (zit bij alle HP machines vanwege de Y2k upgrade). Kijk maar op de HP site, als het goed is, staat HP-UX 10.20 licentie daar tussen de software voor $0.
Mijn machine heeft dus alleen een AUI aansluiting, de TP/RJ45 is een optionele uitbreiding (EISA kaart), mijn EISA slot is leeg... :|
Verder zag ik idd op de HP-site dat de licentie $0.00 kost, maar die kun je alleen gebruiken als je al een service contract met HP had anders kost het $758,- ...
En over die 10-wire RJ45 stekker, die kan ik zelfs niet bij de conrad vinden (alleen 8-wire RJ45....)

[ Voor 8% gewijzigd door Gabriel-LG op 16-09-2003 12:41 ]

• mcdroos
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 17:31
Maar met een AUI aansluiting kun je dus gewoon via een convertertje UTP van maken (ik heb nog wel van die convertertjes naar BNC over)...
HP-UX 10.20 kon je een hele tijd gratis opgestuurd krijgen, maar deze tijd is vrijwel zeker voorbij. Er is trouwens ook een hele tijd geweest dat ze HP-UX 11.0 gratis opstuurden :), maar ze zijn er helaas achter gekomen dat dat misschien niet zo'n goed idee was.... Als je een 10.20 licentie hebt, kan je dus wel met iemands 10.20 cd's je machine installeren.

10-wire rj-45 zouden ze wel moeten hebben bij de Conrad, misschien dat hij niet in de catalogus staat of alleen in de Duitse. Anders misschien bij coditronix, farnell, blackbox of de draadjes direct op het moederbord solderen.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:37

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Emmeau schreef op 16 September 2003 @ 11:15:
probleem 2:
zit er wel een aui kaart in? je zou met een mau (spelling) naar utp moeten kunnen converteren
Eh, een MAU is een 'hub' voor Token Ring netwerken, dat is duidelijk niet wat hier nodig is. Wat je hier bedoelt is een AUI->UTP/BNC transciever :z

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1