Toon posts:

Een Excel document beveiligen tegen printen

Pagina: 1
Acties:
  • 1.404 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hallo allemaal,

Ik loop stage als systeembeheerder en vandaag kreeg ik de vraag of het mogelijk is om een Excel document wel voor iedereen inzichtelijk te maken, maar het zo te beveiligen dat het document niet geprint kan worden.

Er wordt hier gewerkt in een Novell-netwerk, dus misschien dat er iets in Novell NedWare is in te stellen.

Heeft iemand enig idee of dit mogelijk is en zo ja, hoe dit gerealiseerd kan worden.

Alvast bedankt voor jullie reacties :)

Jeroen Bonenberg

• Ook
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 27-10 22:08

Ook

Yes I can!

Nou, ik moet eerlijk zeggen dat ik ook niet precies weet of je dat binnen Excel kan doen, maar is het niet makkelijker om er een (no-print) PDF van te maken?? Daar is het immers voor :)

Verder kan je dan natuurlijk altijd nog een screenshotje maken en het alsnog printen, maar daar doe je niks tegen!

[ Voor 3% gewijzigd door Ook op 16-09-2003 06:17 ]

Wees consequent, maar niet altijd

Verwijderd

WYSIWYC / WYHIWYC : What You See/Hear Is What You Copy

Je zal ongetwijfeld met Scripting nog wat kunnen vogelen, maar vertrouw nooit op software als het om betrouwbare gegevens gaat. Simpelweg informatie niet uitgeven als je geen kans op lekken wilt.

• ErikRo
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 03-10 17:38
En al zou je lukken voor allebnei bestaan passwordcrackers.
Een zwaar beveiligd Excel doc was in 1 sec gekraakt, dus ....

"I don't have any solution but I certainly admire the problem." -- Ashleigh Brilliant

• Crazy D
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14:35

Crazy D

I think we should take a look.

ErikRo schreef op 16 September 2003 @ 17:35:
En al zou je lukken voor allebnei bestaan passwordcrackers.
Een zwaar beveiligd Excel doc was in 1 sec gekraakt, dus ....
Maar onder dat motto hoef je je databases met belangrijke gegevens ook niet meer met een wachtwoord te beveiligen, want ze zijn uiteindelijk toch wel te kraken...

Fullproof is het niet, maar voor de meeste normale gebruikers voldoende:
Sheet openen, VBA editor openen, dubbelklikken op "ThisWorkbook" in de project explorer, en in het Workbook_BeforePrint event, Cancel = True zetten. Wachtwoordje erop, en de meeste mensen zullen niet kunnen printen (mits ze macro's niet disabelen).

PDF-jes maken van bestanden die niet geprint mogen worden is denk ik wel veiliger, maar ik zou me persoonlijk gaan afvragen of informatie die wel bekeken mag worden, maar niet geprint, wel bekeken moet mogen worden, of dat er eventueel een andere manier is waarop de gegevens bekeken kunnen worden, en/of mijn personeel wel te vertrouwen is als ik dat soort maatregelen moet treffen...

Exact expert nodig?

• IceStorm
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 06:55

IceStorm

This place is GoT-like!!!

Als het bekeken kan worden kun je altijd nog overgaan op de print screen methode dus je krijgt het nooit 'dicht'.

Verder kom je met de methode van Crazy D het verst gok ik.

• F_J_K
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Crazy D schreef op 16 September 2003 @ 18:12:
maar ik zou me persoonlijk gaan afvragen of informatie die wel bekeken mag worden, maar niet geprint, wel bekeken moet mogen worden
offtopic:
Een reden hiervoor is dat mensen het niet uitprinten, maanden in een la leggen en dan met verouderde gegevens (zoals prijslijsten) aan de gang gaan.

En inderdaad zou je VBA kunnen gebruiken - waarbij je bedenkt dat mensen die het echt willen het altijd kunnen printen zolang printen ueberhaupt mogelijk is.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Verwijderd

Topicstarter
Hallo allemaal,

Bedankt voor de reacties iedereen, ik ga ze zeker uit proberen.
Het gaat er overigens niet om dat het personeel niet te vertrouwen is, maar omdat het een bijzonder groot werkblad is is het zonde als mensen er zomaar mee kunnen printen. Dat kost enorm veel papier en daarom moet het beveiligt worden tegen printen.

Groeten Jeroen

Verwijderd

Topicstarter
Hallo Crazy D,

Ik kom een aardig eind met jouw oplossing, maar het laatste stukje kom ik niet uit.
"en in het Workbook_BeforePrint event, Cancel = True zetten. Wachtwoordje erop" Dat stukje over "Workbook_Before......." kan ik niet echt meer terug vinden. En vervolgens dat password nog, maar dat zal wel lukken, dat kan ik links in het scherm doen volgens mij.

Graag jouw hulp nog even hierbij

• F_J_K
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Verwijderd schreef op 16 September 2003 @ 18:31:
Bedankt voor de reacties iedereen, ik ga ze zeker uit proberen.
Het gaat er overigens niet om dat het personeel niet te vertrouwen is, maar omdat het een bijzonder groot werkblad is is het zonde als mensen er zomaar mee kunnen printen. Dat kost enorm veel papier en daarom moet het beveiligt worden tegen printen.
Aha, dan kan je het ook oplossen door de print area op maar een paar cellen te zetten (of via page setup op max. 1x1 blz maar dat kost ook inkt).

offtopic:
Het is trouwens niet nodig om te groeten op dit forum, doe je in het echt ook niet tijdens een gesprek steeds bij elke zin :)
Trouwens welkom op GoT! :)

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

• F_J_K
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Verwijderd schreef op 16 september 2003 @ 18:43:
Ik kom een aardig eind met jouw oplossing, maar het laatste stukje kom ik niet uit.
"en in het Workbook_BeforePrint event, Cancel = True zetten. Wachtwoordje erop" Dat stukje over "Workbook_Before......." kan ik niet echt meer terug vinden. En vervolgens dat password nog, maar dat zal wel lukken, dat kan ik links in het scherm doen volgens mij.
Alt-F11 om bij VBA te komen (of via het menu extra -> macro).
Dan je werkboek opzoeken, ThisWorkbook, rechts in het witte waar (General) staat Workbook selecteren in het pulldownmenu en dan rechts ernaast BeforePrint selecteren. Nu kan je je VBA code typen.

Of meteen
code:
1
2
3
Private Sub Workbook_BeforePrint(Cancel As Boolean)
cancel  = true
End Sub

typen in het juiste workbook en je bent er ook :)

offtopic:
Oeh en het is handig om de edit knop (Afbeeldingslocatie: http://gathering.tweakers.net/global/templates/got/images/icons/edit.gif) te gebruiken als je iets binnen 24 uur wilt toevoegen / aanpassen aan een bericht :)

edit:
Kijk maar, doe ik nu ook. Zeg trouwens even foei tegen me dat ik het dus vergeten ben 7(8)7

[ Voor 5% gewijzigd door F_J_K op 16-09-2003 18:47 ]

Verwijderd

Topicstarter
Foei.....jij bent vergeten binnen 24 uur de edit knop te gebruiken :D

Nog een andere vraag........ik heb echt nul komma nul ervaring met Visual Basic Scripts in Excel enzovoort. Ik heb gedaan wat jij schreef, en dat lukt op zich wel, maar ik kan toch nog steeds printen. Moet ik dat script op de één of andere manier opslaan of iets dergelijks??

Bedankt alvast

Oh.....ik ben ook de edit knop vergeten.... 8)7

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 17-09-2003 01:05 ]

Verwijderd

Topicstarter
Mensen,

Het duurde even, maar dankzij de hulp van F J K is het gelukt. Het document kan niet meer geprint worden. :*) :*)
Mijn dank is groot!

Ik heb dat script werkend, maar nu krijg ik telkens als ik het document opstart de vraag of ik het macro wil inschakelen of uitschakelen. Je kunt je voorstellen dat als er en verhaal bij staat macro's vaak virussen bevatten, veel mensen geneigd zullen zijn om het macro uit te schakelen, dan heb ik er dus nog niks aan. Hoe is dit te vermijden??

[ Voor 55% gewijzigd door Verwijderd op 17-09-2003 11:38 . Reden: Toch nog een probleempje.... ]

• 215821
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 23-05-2020

215821

pro lurker

Selecteer gewoon een enkele (lege) cel, en kies deze als afdrukbereik. Dit is echt de simpelste methode. (Is hierboven al aangedragen volgens mij).
Veel mensen kiezen namelijk automatisch voor macro's uitschakelen, omdat dit er in gestampt is in verband met virussen...

2-0-2-2-0-2-0-0-12-12-12-0-2-0-2-2-0-2-0-0-12-12
-----------------------------------------------------------

• F_J_K
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Dat afdrukbereik vastzetten is inderdaad de makkelijkste methode om een bepaald bestand weinig papier te laten kosten bij printen.

Om toch (ook voor de search :P ) nog even een antwoord te geven vwb. de macro security: je kunt het bij elke user in de personal workbook zetten - deze wordt aangemaakt als je bij record macro aangeeft dat het naar dat bestand moet gaan. Of maak er eentje aan en kopieer het naar \Documents and Settings\%user%\Application Data\Microsoft\Excel\XLSTART\PERSONAL.XLS

Macro's daar worden nl. altijd vertrouwd, zelfs als security op hoog staat. Wat best wel een beveiligingsrisico is :X

(Over de kick: ik heb op verzoek van de topicstarter nog even gereageerd. Jeroen: via topicreport (het handje) vragen of iemand meer weet helpt niet echt omdat alleen wij moderators dat kunnen zien :) )

[ Voor 15% gewijzigd door F_J_K op 19-09-2003 14:34 ]

Pagina: 1