Wat heb ik nou echt nodig?

Pagina: 1
Acties:
  • 125 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Phaeton
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 30-08 14:50
Hallo mensen,

Ik wil een netwerkje opzetten met 4 pc's.
Wat voor hardware moet ik hiervoor aanschaffen (10/100 hub, kaarten enz) en welk merk?
Dan heb ik nog software nodig, welke?
En welke pc ga ik als Server (of hoeft dat niet een server)gebruiken?
De cyrix 166+@133 p2-300 cel-400 of athlon 650?
Als 1 pc is aangesloten op kabelinternet (casema :( )kan ik dan met alle pc internetten via deze verbinding?

oh ja is het handig om een firewal of zoiets te installeren?

Alvast bedankt,

Harry

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Het makkelijkste is om BNC te nemen (coax, 10 Mbit/sec), dat lijkt mij meer dan voldoende.

Dan heb je nodig : 6 stukken coax, 2 terminators, 4 T-stukjes, 4 netwerkkaarten. Merk doet niet ter zake, als er maar goede drivers voor te krijgen zijn (bijv. 3Com).

Software heb je niet persé nodig, alleen drivers.

Welke je als server gaat gebruiken is op zich ook niet zo spannend. Persoonlijk zou ik de Cyrix gebruiken, die heeft voldoende power om dit te kunnen.

Ja, je kunt dan Internetten op alle PC's, mits je een proggie als Sygate, Wingate, Winroute oid installeerd.

Ik zou zeker weten een Firewall installeren (zeker als je op kabel zit en dus 24/7 online). Kijk eens naar BlackICE en AtGuard.

Virussen? Scan ze hier!

• php
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

php

Als je moeite moet gaan doen om de draden te leggen (door muren en dergelijke) dan zou ik gewoon voor UTP gaan. Dit kan je makkelijk upgraden naar 100 Mbit.

In principe is voor internet via netwerk 10 Mbit zat. Wil je ook grote bestanden kopieren ed, dan zou ik voor 100 Mbit gaan.

UTP is verder heel simpel: 4 computers, 1 hub. kabeltjes van computer naar hub, en klaar. Voor internet via kabel een tweede netwerkkaart in "server" compu.
Met Sygate of wingate verbinding delen, en klaar is klara.

Coax is een aflopende zaak, trouwens. De reden dat het nog bestaat is omdat het in grote bedrijven nog gebruikt wordt, en het is vrij kostbaar om de bedrading te vervangen. als je nieuw aanlegt, zou ik altijd voor UTP gaan. Cat5 UTP kabel is geschikt voor 10 Mbit en 100 Mbit. dit is trouwens bijna het enige wat nog verkocht wordt (Cat5).

Succes!

• Robby
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 23-06 13:27
De NIC sharing van win2000 werkt perfect ... gewoon internetNIC sharen ... en dan op alle clients als DNS het ip van de server instellen (clients moeten op dhcp steunen) en inloggen op server via pc naam (ook bij tcp-ip instellen) ... je kan het ook proberen met de sharing van Win98SE .. maar daar heb ik minder goede ervaringen mee (icq msg's die niet willen doorkomen op de server enzo)

Verwijderd

Gezien de prijzen voor 10/100 kaartjes in vergelijking met 10 mb only is de keus niet moeilijk, ze zijn of net zo duur of misschien een tientje extra.

10/100 dus

COAX kabel aanleggen is onnodig veel moeite, en als er iets niet klopt in je bedrading/termination, ligt je hele netwerk plat. Met UTP is het makkelijk "inprikken" als er eens iemand langskomt of je hebt ff een vreemde poeter. BNC is van "vroeger", dus zeker met oog op de toekomst is UTP aan te raden. Houd wel rekening met aanschaf van een 10/100 HUB (ca. 235 piek voor een 5 poorts model). Een 10 only is goedkoper, maar ook trager ;)

UTP dus

Voor een beetje bestanden sharen en games heb je geen "dedicated" server nodig, je kunt dus alle poeters als client gebruiken. Ik geloof dat Casema met een kabelmodem op de COM poort zit (toch?), op de poeter die aangesloten is op dat modem pleur je dan sygate of wingate (ff zoeken in Software forum, staat bol met vragen over deze proggie's) zodat die alle overige poeters over je interne netwerk van internet kan voorzien. Een firewall is nooit overbodig, installen dus. Ik ken alleen atguard voor windows, maar er zijn er vast meer. Beter is het om een ouwe bak (386/486) te voorzien van Linux en met ipchains je inet verbinding sharen en een vuurmuur te draaien ipv die win proggie's.

Over casemaverbindingen met Linux en het gebruik van ipchains in het algemeen zijn zat HOWTO's te vinden: http://www.nl.linux.org /.

Vuurmuur en inet sharring proggie installen, bij voorkeur Linux

• Phaeton
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 30-08 14:50
Oke dan, utp (maar wat houdt dit in?) en 10/100 mbit verbinding.
en dan ga ik de cyrix 166 gebruiken als server met Linux? (kan ik dan op andere pc's wel windows zetten ik heb nl geen ervaring met linux, is linux dan dus wel zoverstandig in mijn geval?
Of helemaal geen server.
Zo'n hub sluit je aan op de server en alle andere pc's of is dat een op zichzelf staand iets?
k heb nl een hub intern (pci) en extern (usb) gezien, welke moet ik dan nemen?
en als ik ook nog cd's wil branden via een andere pc kan dat dan ook nog?

Alvast bedankt van netwerknewbie ;)

Harry

• zion
  • Registratie: Augustus 1999
  • Niet online

zion

I GoT my I on U

(overleden)
UTP = Unshielded Twisted Pair en dat is weer de manier van hoe de draden binnenin gedraaid zijn om elkaar heen, waardoor de kans op crosstalk geminimaliseerd word.
10/100 Mbit staat voor de maximale dataoverdracht, 10Mbit = max 1,2 MB p/s (8bit=1byte), bij 100Mbit is dit dus 12 MB p/s, ik zou overigens voor een 10Mbit hub gaan, die kosten een stuk minder, en de meeste mensen hebben er genoeg aan, 100Mbit hubs worden nog steeds goedkoper, en zo kan je als je op een gegeven moment toch te weinig bandbreedte heb altijd nog besluiten een 100Mbit hub te kopen
voor de rest, als je de tijd heb om een beetje met linux te stoeien is het natuurlijk altijd leuk om linux te installeren, omdat je dan weer kennis van een nieuw OS opdoet, heb je dit niet, of heb je geen zin om linux te leren kennen, installeer dan een "gewoon" os, zoals w2k,w98, of w2k/nt4 server. (nadeel van w2k/nt4 is wel dat het een stuk meer system resources vreet, waardoor het allemaal een beetje krap wordt op die cyrix)
Corel heeft als het goed is een zichzelf installeerbare linux versie die erg makkelijk hoort te werken, maar daar heb ik zelf nog geen ervaring mee.

10-08-1999 - 10-08-2022, 23 jaar zion @ Tweakers.net
systeem

Pagina: 1