Toon posts:

[mdk9.1] Meerdere geluiden tegelijk? /dev/dsp busy!

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Goedenavond iedereen!

Ik zit met een probleem dat ik hier en daar wel tegenkom op het forum, maar is mij nog niet duidelijk hoe het op te lossen. Ik heb een laptop (Asus L3500H, "SiS7012 PCI audio accelerator" volgens Mandrake), waar Windows op stond Windows deed het qua geluid prima (geluiden door elkaar ook), maar ik wilde toch linux er op, dus besloot ik Mandrake te proberen.

Ik Mdk9.1 gedownload, en KDE erbij. Nu start KDE een soundserver, en xmms kan daar gebruik van maken. Maar op het moment dat ik xmms weer afsluit (of op 'stop' zet) om een film te kijken met xine, dan gaat dat niet. Xine geeft dan allebei de melding dat

code:
1
/dev/dsp: device or resource busy

En dat is dus heel vervelend! Toen heb ik geprobeerd om Xine de Alsa drivers te laten gebruiken door
code:
1
xine -A alsa

maar dan crasht ie bij het opstarten! Heeft iemand enig idee hoe ik onder linux ook meerdere geluiden tegelijk af kan spelen. Want als dat onder Windows wel kan, dan moet het onder Linux ook kunnen (toch?)! Alvast bedankt!

PS: ik gebruik (de bijgeleverde) kernel 2.4.21

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Je hebt een geluids"kaart" die niet door linux wordt ondersteund als multichannel soundcard, en volgens mij is het er ook niet eens eentje. Windows doet op dit moment hetzelfde als je soundserver: je troep mixen en naar de DSP sturen.

Door het kiezen van alsa drivers om geluid af te spelen in Xine snijd je jezelf in de vingers: je gebruikt helemaal geen alsa, maar OSS.

je moet Xine via de aRts output plugin zien te laten werken, dan kan je wel gewoon geluid afspelen.

Andere optie: na afsluiten van xmms een minuut of 2 wachten en dan gewoon via OSS zonder soundserver, die soundserver haalt nml de lock van /dev/dsp zodra ie een minuut of 2 nix meer te doen heeft.
Nog een andere optie: breng die soundserver tijdelijk om zeep en je kunt met 1 progsel tegelijk je DSP benaderen :P

Verwijderd

Topicstarter
Owkee! Dat was de hint die ik nog even nodig had! Ik heb nu een rpmmetje van xine-arts gedownload en het gaat als een trein! Tnx!