[Linux]SiI3112 uitschakelen [Linux]Audigy 2 Hardware sound

Pagina: 1
Acties:

• RSpliet
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 27-11-2025
Goed, aangezien ik n zekere hoeveelheid luiheid heb gelijk aan de gemiddelde gevorderde Linux gebruiker, open ik 1 draadje voor 2 vragen ;). Echter heb ik niet de kennis van n gevorderde Linux gebruiker, onthoud dit svp in de reactie :). Zeg maar, ik ben zo ongeveeer op t niveau 'ik-kan-mounten-en-weet-waarom-en-hoe-je-root-moet-behandelen'

Probleem 1: SiI3112 uitschakelen
Situatie: op mijn (Asus A7N8X Deluxe rev 2.0) mobo zit een schattig SiI chipje, speciaal voor RAID arrays. Daarnaast is er een nForce IDE chippie aanwezig(hoe dit precies zit weet ik ook niet ;)), voor de niet-RAID schijven. Ikzelf heb exact 1 harde schijf, en dus totaal geen baat bij RAID. Echter word er tijdens elke Linux boot netjes gecheckt of er een schijf aan die SiI chip hangt. Dit vertraagt het booten met een seconde of 10-20. Zonde van mijn tijd, dus wil ik dit uitschakelen. Hoe doe ik dit? K weet niet of het veel uitmaakt, maar ik gebruik Redhat Linux 9.0 met de 2.4.20-8 kernel.

Probleem 2: Audigy 2 Hardware sound
in dat schattige mamabordje van mij zit n Audigy 2 gestoken. Zou best wel eens zonde van m'n geld kunnen zijn, aangezien ik nForce heb, maar dat doet er niet toe ;). Nu wil ik dus ipv. het standaard Software sound weleens gebruik maken van Hardware sound(best handig in UT2k3)+EAX als mogelijk. Hoe doe ik dit zonder al te veel problemen. Ik zit niet te wachten op problemen die praktisch onoplosbaar zijn, aangezien ik dat dan natuurlijk weer aan de pinguin ga verwijten ;).

Dus, wie durft het aan om mij met (liefst het eerste) probleem te helpen? :D

Schaadt het niet, dan baat het niet

• DAzN
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
In je BIOS kun je beide apparaten uitschakelen. Linux herkent helaas automatisch slechts het eerste apparaat. In het geval van de A7N8X is dat dus de onboard geluidschip. Overigens heb ik mijn harde schijf gewoon op de IDE-poort aangesloten, geen enkel probleem. Misschien ben je in de war met de firewire die wordt geladen?

• XTerm
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10-06-2025
Je kernel hercompileren ZONDER de RAID controller. Of (indien deze als module wordt geladen); het laden van deze module verhinderen, hoe dit bij RH werkt weet ik niet :)

Voor dat EAX gebeuren denk ik aan ALSA en daar ben ik bang van. * XTerm verschuilt zich achter OSS

• RSpliet
Goed, misschien was de situatie een beetje onduidelijk. In t geval van probleem 1, hij herkent ze alle 2. Ik heb geprobeert de Sillicon Image RAID controller uit te schakelen, maar kon helaas niets vinden. Hij gaat dus netjes HDA t/m HDD af om te checken, wat wel lukt, en probeert daarna HDE t/m HDH(de RAID-controller), wat dus niet lukt. Dit checken van HDE t/m HDH stoor ik me nogal aan, aangezien dit zo'n 20 seconden duurt.
ik heb wel ergens een config file gevonden (hwconf volgens mij) waarin stond detached: 0. Als ik deze op 1 zet, zou Redhat dan denken dat die er niet meer is?
In geval van probleem 2: hij(de man met de rode hoed) herkent mijn geluidskaart gewoon als audigy, en er komt geluid uit, maar dat is softwarematig. Ik wil dus dat mijn geluidskaart alles doet ipv. mijn andere hardware ;)

[ Voor 14% gewijzigd door RSpliet op 15-09-2003 21:54 ]

• schijndel
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 01-05 08:02
probeer, als je geen nieuwe kernel wil compileren, de volgende options mee te geven met je kernel:
hde=none, hdg=none

dan slaat ie het proben van de schijven aan je siimage over

• RSpliet
Dank, Grimreaper. Heb dit maar bij Grub toegevoegd, en nu start m'n Linux zo'n minuutje sneller op(dat controleren duurde langer dan gedacht :| ). Nu die drivers voor m'n Audigy 2 nog... ALSA, zijn daar veel problemen mee? Anders ga ik ff googlen ;)

[ Voor 6% gewijzigd door RSpliet op 16-09-2003 19:43 ]

Pagina: 1