Toon posts:

stelling : mensen zijn beter af zonder technologie

Pagina: 1
Acties:
  • 322 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
wat vinden jullie?

• sanderb
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23:55
eehhh..dit is wel het tweakers forum hoor...gewaagde uitspraak hier.
Maar even on-topic!
zonder technologie waren mijn halfzusjes er niet geweest. en die zijn toch wel erg leuk..
In hoeverre wil jij technologie zien? Ik bedoel: Op het moment dat onze voorouders een steen oppakten en deze gebruikten als gereedschap is er sprake van technologie. Een samenleving zonder technologie is dus gewoon een samenleving van primitieve dieren. Zelfs primaten gebruiken gereedschap om te jagen. denk even aan de chimps die stokken gebruiken om termieten te vangen.
Er kleven een heleboel nadelen aan technologie, zoals wapens en oorlogen....maar de voordelen wegen in mijn ogen toch een stuk zwaarder!

" A common mistake that people make when trying to design something completely foolproof is to underestimate the ingenuity of complete fools. " - Douglas Noel Adams

• Keizer
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Ja, technologie richt veel kwaad aan, maar doet ook veel goeds... Ziekenhuizen zitten bijvoorbeeld vol met technologie. Aan de andere kant... veel mensen komen in het ziekenhuis dankzij de technologie: overreden door een tram, neergeschoten enz.
Maar toch wel positief, de technologie. :)

Always outnumbered, never outgunned!

Verwijderd

ik kan de stelling op twee manieren intrepeteren;
1 is de mens gelukkiger geworden door technologie
2 is technologie een groot voordeel ten behoeve van het voort bestaan van de mens.

1:
Ik geloof niet dat er meer geluk is ontstaan door middel van techniek. het leven is er wel stukken makklijker door geworden, dat wel.
geluk zit em voor mij niet in materiele zaken, maar op het sociaal gebied. op dit terrein gebruik ik inderdaad ook technologie (e-mail, forums :), etc) waardoor het ook makkelijker is. maar zonder deze technelogien was ik denk ik ook wel tot een gelijkwaardig niveau van geluk gekomen, zie het dan in een omgeving die erg door afstand werd bepaald.

2:
het moge duidelijk zijn at technologie de grootste troef is die de mens heeft in de evolutie. de levensverwachting is van +-40 jaar naar 75-80 haar tegen woordig gegaan. er is (in de economisch welgestelde gebieden) een erg laag kindersterfe cijfer, zodat deze ook weer kunnen zorgen voor het voortbestaan van de mensheid, etc, etc.

• Delerium
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Delerium

Mythology

Techniek stelde de mens in staat zijn eigen levensloop te bepalen. De techniek en de mens zijn zeg maar een een-tweetje geworden. Ik denk dat Techniek de mens zeker verbeterd heeft, en dat de mens techniek op zijn beurt ook verbeterd.

Zie het als een vorm van evolutie. :)

Verwijderd

Ik vind techniek maar niks.

Al die crap waar je rekening mee moet houden enzo.

En natuurlijk omdat mijn F$%^ing compie
vaak vastloopt, maar dat kan natuurlijk ook door die stakkers van MyCom komen.

• Defspace
  • Laatst online: 24-12-2025

Defspace

Administrator

Techniek is een logisch gevolg van de evolutie.

Tevens vind ik het een onzinnige vraag omdat je net zo goed kan stellen: is de mens beter af zonder leven!.

Verwijderd

Topicstarter
een logisch gevolg?
en die 3 miljard jaar voor ons, waarin geen een snars is gemaakt, terwijl de mens het ff in 1 miljoen jaar heeft geklaard :)

• cbrandts
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 19-04-2022

cbrandts

Ben wel gek, maar niet dom...

Mensen hebben de hersens gekregen om nieuwe dingen te ontdekken en te gebruiken. Helaas zijn er ook altijd mensen die er misbruik van maken......:7

xMouse

• Delerium
  • Niet online

Delerium

Mythology

Die 3 miljard voor ons waren zeg maar de tijd de evolutie nodig had om techniek te kunnen gebruiken.

De volgende stap van de evolutie is ook logisch, dan wordt het heelal bevolkt.

Evolutie verbeterd zich steeds om meer leven meer kans te geven. De fysieke grens van het leven is allang bereikt, dus gebruikt het nu techniek om verder te gaan.

Verwijderd

ecteinascidin:

waarom is dit dan evolutie?
bedoel je niet gewoon vooruitgang?

• Delerium
  • Niet online

Delerium

Mythology

Evolutie zoals ik het zie:

Eerst een paar moleculen die toen vooruitgang zagen door zich te bundelen in een cel.

Een paar cellen die besloten zich te bundelen tot een multicellig organisme die zich per cel specificeerde.

Een multicellige die het nodig vond een maatschappij op te richten en daar cultuur voor uitvond (rise of the memes).

Een complete planetaire maatschappij die de gezamelijke capaciteit bundelt en het universum intrekt.

Hoe ik het wend of keer, een cel in verhouding tot een mens is als een mens in de maatschappij. Dat kan verder worden uitgevoerd.

Een multicellige had DNA nodig voor zijn interne organisatie, een maatschappij heeft cultuur en techniek nodig voor zijn onderlinge cohesie.

• Simkin
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 27-01 15:56

Simkin

Bzzzzz

wat is beter. vrij persoonlijk denk ik

• digifun
  • Niet online

digifun

Zonder techniek zouden we maximaal 30 jaar oud worden. LEVE DE TECHNIEK !!!!!

u can fool all people some time and fool some people alltime

• Sebastian
  • Niet online
Beste Reaper,

Ten eerste is het van belang dat je je eigen stelling goed onderbouwt. Ik kan het nu namelijk onmogelijk met je eens zijn.

Nog beter, ik vind het een stelling waar je waarschijnlijk niet echt lang over nagedacht hebt. Als je namelijk een beetje doordenkt weet je dat de mens niet meer zonder technologie kan (en nooit heeft gekund).

Technologie is er ook altijd al geweest, denk bijvoorbeeld eens aan de vloerverwarming van de romeinen en, nog vroeger, de uitvinding van het wiel.

Natuurlijk kunnen wij leven zonder dit alles. Maar, zoals al werd aangegeven, niet lang en zeker niet gezond.

Ik ben het dan ook niet eens met de stelling dat je van technologie niet gelukkig wordt.

Ik zou best gelukkig kunnen zijn zonder computer. Maar buiten dat zijn er talloze toepassingen van technologie waar we niet meer zonder kunnen.

Bekijk het eens van de andere kant:

Als er geen technologie was (en dat is onmogelijk, geloof me), dan zou je je hele leven bezig zijn om te overleven. Ben je dan gelukkig? Dacht het niet. Juist dankzij de technologie kunnen de mensen de dingen doe die ze graag willen doen. En reken maar dat je daar gelukkig van wordt.

Bovendien is het, net als de drang om je te vermenigvuldigen, een primaire behoefte van de mens om overal een oplossing voor te vinden.

O, nog even de betekenis van het woord technologie volgens vandale.nl
1 leer van de handelingen waardoor de mens de voortbrengselen van de natuur tot stoffen verwerkt tot bevrediging van zijn behoeften
2 systematische toepassing van natuurwetenschap of andere georganiseerde kennis voor praktische doeleinden
Zegt al genoeg eigenlijk

Verwijderd

Topicstarter
sebastian,

dit is niet mijn stelling, maar gewoon een algemene stelling waar ik het laatst over had met een paar vrienden. ik was een van de gene die vond dat technologie een goede zaak is, en een bijna logisch gevolg van de hogere intelligentie van de mens ten opzichte van andere dieren.

• Sebastian
  • Niet online
Op zondag 03 december 2000 17:21 schreef --ReapeR-- het volgende:
sebastian,

dit is niet mijn stelling, maar gewoon een algemene stelling waar ik het laatst over had met een paar vrienden. ik was een van de gene die vond dat technologie een goede zaak is, en een bijna logisch gevolg van de hogere intelligentie van de mens ten opzichte van andere dieren.
Je hoeft je niet te verontschuldigen hoor ;)

Ik vind alleen dat de mensen die voor bovengenoemde stelling zijn niet goed nadenken, een mens KAN gewoon niet zonder technologie, om verschillende redenen.

Misschien dat de voorstanders alleen aan dingen als computers, televisies en mobiele telefoons denken. Hoevaak heeft mijn moeder wel niet gezegd dat ze die dingen eigenlijk onnodig vind? Maar ja, dan bekijk je zo'n stelling alleen vanuit jezelf en das egoistisch ;)

Toevallig zei ze dat gisteren nog. Bij mijn ouders is het altijd gezeik met de computer en mn moeder wordt daar helemaal gek van. Zij vond het vroeger leuker omdat de mensen toen meer met elkaar deden (spelletjes, geen vieze). Vanuit dat oogpunt kan ik de stelling wel enigzins begrijpen, maar dan nog klopt het natuurlijk niet

Verwijderd

Topicstarter
[dirty mode]
mischien juist wel de vieze spelletjes, daar heb je geen technologie bij nodig (of tegenwoordig zelfs daarbij :( )
[/dirty mode]

• Sebastian
  • Niet online
En daar wordt je boos om? :)

• Infinithlon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 19-01 19:01

Infinithlon

i was there!

Vraag maar aan Ted Kaczynski >:) >:) >:) >:) >:)

when i wake up people take up mostly all of my time!

Verwijderd

Topicstarter
een telefoon gesprekje met mijn vriendin gister middag

hoi schat hoe is het...bla bla bla.

zal ik zo ff langskomen?
-nee heb ik vandaag niet zo'n zin in
nou durf ik te wedden dat... of ga ik nou te ver?

Verwijderd

stelling : mensen zijn beter af zonder technologie

Willen de voorstanders van de stelling hun standpunten
per e-mail^H^H^H^H
telefonisch^H^H^H
mondeling^H^H^H^H
toelichten?

Verwijderd

Ik zie het zo techniek is onstaan uit evolutie. Maar de Evolutie zorgt meteen ovoor ons ondergand. Want al de niet natuurlijke dingen zo als ingeblikte mais etc. Konden we vroeger niet krijgen waardoor wij verschrikkelijk over voed worden. Dus langer blijven leven. Meer overbevolking krijgen. En meer ongeneselijke ziektes. Ik denk dat je zonder techniek veel meer leefruimte had. Je niet snel zo vervelen omdat je toch altijd naar eten moet zoeken. En je veel minder zorgen hebt dan nu. En zonder zou dit forum ook niet bestaan anders hadden we nooit genoeg tijd gehad om over dit soort ding te discuseeren. Voor de mensen die dit nog volgen techniek = onze ondergaan. Op een gegeven moment zal er alleen maar meer geweld door komen :(
Meer ziektes. En te weinig voedsel.

• Sebastian
  • Niet online
Op donderdag 07 december 2000 12:45 schreef semsite het volgende:
Ik zie het zo techniek is onstaan uit evolutie. Maar de Evolutie zorgt meteen ovoor ons ondergand. Want al de niet natuurlijke dingen zo als ingeblikte mais etc. Konden we vroeger niet krijgen waardoor wij verschrikkelijk over voed worden. Dus langer blijven leven. Meer overbevolking krijgen. En meer ongeneselijke ziektes. Ik denk dat je zonder techniek veel meer leefruimte had. Je niet snel zo vervelen omdat je toch altijd naar eten moet zoeken. En je veel minder zorgen hebt dan nu. En zonder zou dit forum ook niet bestaan anders hadden we nooit genoeg tijd gehad om over dit soort ding te discuseeren. Voor de mensen die dit nog volgen techniek = onze ondergaan. Op een gegeven moment zal er alleen maar meer geweld door komen :(
Meer ziektes. En te weinig voedsel.
En hoef je je niet druk te maken over je spelling :P

• Defspace
  • Laatst online: 24-12-2025

Defspace

Administrator

Ik denk dat je zonder techniek veel meer leefruimte had.
Euhmm, zonder techniek hadden we all heeel lang een voedsel tekort. Wat denk je van al die kassen, fabrieken en noem het maar op.
Deze zijn van essentieel belang om te kunnen overleven met die enorme massa aan mensen.

Zoals ik al eerder zei: Techniek is een logisch gevolg van de evolutie.

Tevens wordt het woord techniek hier uit zijn verband getrokken. Iedereen denkt hier meteen aan elektrische apparatuur, maar een holbewoner die aan een stuk hout een steen vast bond om te gebruiken als snijvoorwerp of iets dergelijks, gebruikte ook al techniek.

Techniek zoals het in de dikke van dale staat:
De bewerkingen of verrichtingen die nodig zijn om in een bepaalde tak van kunst, handwerk, industrie enzovoort iets tot stand te brengen.

Dat is techniek.

Misschien bedoelde jij meer: zou de mens beter af zijn zonder elektriciteit ?

Verwijderd

door techniek blijven de mens langer leven waardoor het drukker op deze aardbodem wordt.

ps. ik ben dyslect dus ik let niet meer opspelling

• GraasGast
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 30-09-2025

GraasGast

Analogue Heaven

Of mensen beter af zijn weet ik niet, maar ze kunnen denk ik wel zonder...tweakers echter(lees: halfgoden *D)kunnen niet zonder en zijn dus ook niet beter af... :P

• Digital-DNA
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18-11-2025

Digital-DNA

Gedigitaliseerd tot op het bot

Een eeuw geleden waren ze heus niet minder gelukkig als nu (misschien wel in tegendeel). Maar evolutie hoort nu eenmaal bij de mens. Anders zouden we nooit zo zijn als dat we nu waren.

Er zijn ook mensen die niet evolueren, alleen merk je daar niets van.

Het is overleven, waarvoor maken we onszelf niet dood? Er zijn mensen die zichzelf dood maken, maar die zie je nooit (ja dom he? ja die zijn dood dus hoe kun je die ooit levend zien?)

Wel is het zo dat nieuwe technologieën ons meer afhankelijk maakt, zonder kunnen mensen niet meer leven, en daar moet denk ik eens wat aan gedaan worden!

www.nintendocasemods.com

Verwijderd

Wel is het zo dat nieuwe technologieën ons meer afhankelijk maakt, zonder kunnen mensen niet meer leven, en daar moet denk ik eens wat aan gedaan worden!
Zoals?

Dit lijkt me toch echt ieders eigen verantwoordelijkheid, en wat er nou mis is met het afhankelijk zijn van technologie zie ik ook niet...

Verwijderd

Ik ben er vrij zeker van dat mensen nu WEL gelukkiger zijn dan een paar eeuwen geleden.

• TumbleCow
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 07-12-2025

TumbleCow

Waarschijnlijkheids elastiekje

nouja, de unabomber is dus idd iemand die het duidelijk EENS was met de stelling..

leuk leesvoer voor een saaie vrijdagnacht :), maar omdat jullie echt *niet* willen dat ik hem hier copy-paste z ik wel ff een linkje :)

http://members.home.nl/tijszwinkels/personal/unabomber_manifesto.html

hij heeft het dermate goed onderbouwt dat je em bijna zal gaan geloven (let op, het is een flinke lap text)

• TumbleCow
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 07-12-2025

TumbleCow

Waarschijnlijkheids elastiekje

Op zondag 03 december 2000 13:46 schreef Sebastian het volgende:

Bekijk het eens van de andere kant:

Als er geen technologie was (en dat is onmogelijk, geloof me), dan zou je je hele leven bezig zijn om te overleven. Ben je dan gelukkig? Dacht het niet. Juist dankzij de technologie kunnen de mensen de dingen doe die ze graag willen doen. En reken maar dat je daar gelukkig van wordt.
ik vind de maatstaaf van geluk een goeie, want ik denk dat de mensen uiteindelijk vooral beter af zijn als gelukkiger zijn..., maar dan.

er is ook zo'n stelling van: "happiness i just a scratch for every itch", oftewel, als je alles wat niet lekker voelt beter kan laten voelen dan ben je gelukkig..

maar als je druk bezig bent, of een echt levensdoel hebt (bijv. overleven), dan heb je minder tijd & reden om een "itch" te krijgen..

• Digital-DNA
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18-11-2025

Digital-DNA

Gedigitaliseerd tot op het bot

Okay, we hoeven ons niet druk te maken om eten... Maar daarom zijn we nog niet gelukkig. Het is heel gewoon dat je eten uit de supermarkt haalt. Vroeger niet.

Nu begin je je druk te maken over andere dingen..., eigenlijk net als in een soap...

de minder belangrijke concerns (nee geen bedrijven) worden steeds groter.

Er is altijd wel iets om te zeiken en om je zorgen om te maken.
De mens ie nou eenmaal heel perfectionistisch, en dat heeft het ons gemaakt tot wat wij nu zijn.

www.nintendocasemods.com

Verwijderd

Zonder "ons" en "onze" technologie zou deze planeet er nog een stuk beter uitzien.
Is toch zo ?
Als mensen met hun domme koppen niet willen zien dat ze alles naar de klote helpen kan je er weinig tegen doen.

Wat is nou belangrijker, winst maken of een schoon planeetje houden ? :)
Pagina: 1