Toon posts:

Booten van RAID controller

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb onlangs een RAID controller aangeschaft. Alles werkt P-R-I-M-A, behalve het feit dat ik niet kan booten vanaf de RAID controller. Het vreemde is dat ik wel kan booten met de Windows XP cd in het laadje. Vervolgens verschijnt er dan "Press any key to boot from CD..." en als ik dan gewoon NIET op een toets druk boot hij vrolijk verder.

Ik ben het hele weekend bezig geweest om dit probleem te verhelpen, maar tot nogtoe zonder enig resultaat. Ook heb ik de beruchte "fixmbr" en "fixboot" gedraaid vanuit de Windows XP Recovery Console, maar dat wilde niet baten. Informatique (waar ik de kaart vandaan heb) kon me ook niet verder helpen. Ter reparatie aanbieden vond ik ook geen optie, aangezien de PC niet bij hen vandaan komt en er dan dus reparatiekosten in rekening gebracht zullen gaan worden... 8)

Kan iemand mij helpen bij dit probleem? Is het uberhaupt mogelijk om te booten vanaf de RAID controller? Zoja: hoe?

Alvast heel erg hartelijk dank!

Specificaties:

Promise TX2 ATA100 RAID Controller
2 x 80 GB Western Digital 7200 RPM 8 MB Cache
Mode: Stripe - Performance

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Je kunt alleen van de RAID array booten indien:
- de bootvolgorde in de BIOS goed staat ingesteld (SCSI)
- er een primaire partitie op de RAID array staat
- deze primaire partitie geactiveerd is (FDISK/PartitionMagic)

Verwijderd

Topicstarter
In mijn BIOS staat de bootvolgorde goed, dus de RAID controller op 1 en daarna de HDD controller van het moederbord op 2. (in het boekje van de RAID controller staat overigens dat dit juist andersom zou moeten zijn)

En de partitie waarop ik Windows XP heb geïnstalleerd is een Active Primary partitie.

Enig idee?

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 15-09-2003 20:55 ]

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Raar, staat er niet een of andere setting in de BIOS van de controller waarmee je kunt aangeven of de controller itself bootable moet zijn of niet..?

Anders zou ik eens diverse PCI sloten proberen.

Post hier ook eens de inhoud van BOOT.INI die op de root van jouw RAID array staat :)

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een Dell Dimension 8200 en de BIOS daarvan is vrij beknopt, maar de Hard-Disk Drive Sequence staat dus op:

1) Promise TX2 ATA100 RAID Controller
2) HDD Controller

Mijn BOOT.INI ziet er als volgt uit:

[boot loader]
timeout=0
default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS
[operating systems]
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS="Microsoft Windows XP Professional" /fastdetect

Diverse PCI sloten proberen lijkt mij geen oplossing, aangezien het (bijna) allemaal prima werkt en ook Windows XP geen conflicten weergeeft.

• mpekonst
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 01-10-2024
probeer het anders eens als je in de bios de controller van je mobo uitzet heeft bij mij ook geholpen , aangezien hij de mobo ide controller toch altijd als eerste ziet

suc6

Verwijderd

Topicstarter
Die optie heeft mijn BIOS helaas niet. En bovendien zitten mijn beide CD-ROM-spelers aangesloten op de controller van mijn moederbord.

BTW misschien ook wel handig om even te vermelden: op mijn moederbord controller hing tijdens de installatie van Windows XP nog een extra HD van 80 GB (maar de array werd tijdens de installatie wel herkend als 1e disk). Maar ookal zet ik die extra HD uit in de BIOS, dan nog wil hij niet van de array booten.

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Probeer het eens met multi(1) ipv multi(0) :)

Verwijderd

gewoon je boot sequence van cdrom-C-SCSI naar CDROM-SCSI-C zetten en alles werkt naar behoren

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 15 september 2003 @ 21:21:
gewoon je boot sequence van cdrom-C-SCSI naar CDROM-SCSI-C zetten en alles werkt naar behoren
Ik maak gebruik van een PCI kaart als RAID controller. Bij de boot sequence zijn dus enkel de A: drive en CD-ROM-speler te vinden.

Verwijderd

Topicstarter
BalusC schreef op 15 September 2003 @ 21:21:
Probeer het eens met multi(1) ipv multi(0) :)
Dat ga ik eens even proberen. Mijn bevindingen zal ik zo plaatsen.
In ieder geval bedankt voor de tip!

• mpekonst
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 01-10-2024
had je al eens geprobeerd om anders je cd-rom spelers ook allebei aan je pci controller te hangen en dan je onboard ide controller helemaal uit te zetten ?
biosversie is neem ik aan ook up to date ?
en vergeet niet om in je bios een dma toe te wijzen aan je pci kaart

Verwijderd

Topicstarter
mpekonst schreef op 15 September 2003 @ 21:24:
had je al eens geprobeerd om anders je cd-rom spelers ook allebei aan je pci controller te hangen en dan je onboard ide controller helemaal uit te zetten ?
biosversie is neem ik aan ook up to date ?
en vergeet niet om in je bios een dma toe te wijzen aan je pci kaart
De CD-ROM-spelers aan mijn RAID controller zou eventueel kunnen, alleen halen de kabels dat never-nooit-niet. En mijn onboard IDE controller is niet uit te zetten.
BIOS versie is up-to-date.

Een DMA toewijzen zal neem ik aan automatisch wel gebeuren, aangezien hij bij het startschermpje van de RAID controller weergeeft dat de array op UltraDMA5 draait.

• Pantagruel
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22-02 20:48

Pantagruel

Mijn 80486 was snel,....was!

Wat dat betreft is het BIOS van menig Dell pc een echte 'sta-in-de-weg'
Vandaag een niet al te exotiche controller kaart in een Dell gestoken, maar welke I/O + IRQ ik hem ook geef, wel vinden maar weigeren te werken. Nu blijkt die controllerkaart (is voor data-acquisitie van een fluorometer) nogal last te hebben van bus-mastering instellingen. Jammer genoeg is er in het Dell BIOS niet zoiets te vinden, genept dus :(

Asrock Z77 Extreme6, Intel i7-3770K, Corsair H100i, 32 GB DDR-3, 256 GB Samsung SSD + 2 x 3TB SATA, GeForce GTX 660 Ti, Onboard NIC and sound, SyncMaster 24"&22" Wide, Samsung DVD fikkertje, Corsair 500R

Verwijderd

Topicstarter
Ok mensen...

IK HEB HET GEFIXT!!
Jullie willen niet weten wat het probleem was...

In de Boot Sequence had ik de "Hard Drive C:" uitgeschakeld omdat ik dacht dat hij dan van de onboard HD zou gaan booten, maarrrrrrr nadat ik hem weer aangezet had en op nummer 1 had gezet bootte hij weer vlekkeloos! Haha.
(ik moest trouwens wel even de multi(1) weer aanpassen in multi(0), want ik kreeg namelijk een hardware fout van Windows)

Ben blij dat het nu opgelost is. Ondanks mijn stupiditeit toch hartelijk dank voor de tips! :)

En wat betreft de combinatie Dell <-> RAID : no problems at all! ;)

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 15-09-2003 21:41 ]

Verwijderd

Topicstarter
Nog 1 opmerking omtrent mijn RAID controller: ik voerde met SiSoft Sandra een test uit op een van mijn partities. Uitslag was 36000kb/sec, is dit niet bizar weinig voor een RAID in Stripe mode?

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Cool dat je het uiteindelijk hebt gefixt :)

Wat betreft RAID0 scores: jouw score is idd weinig .. Maar kijk eens in de FAQ van dit subforum onder "Mijn IDE configuratie is brak, hoe komt dat?" voor alle denkbare tips & suggesties en een linkje naar hét RAID0 scores topic :)

[ Voor 9% gewijzigd door BalusC op 15-09-2003 21:50 ]

Pagina: 1