Toon posts:

Computergebruik limiteren

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Mijn broertje heeft een domme actie gedaan, waardoor hij geen email meer mag gebruiken.
Outlook express en webmail (hotmail) moeten geblokkeerd worden.
Ik heb helaas geen win 2k of 2k3 server, dus het moet lokaal geblokkeerd worden op een XP systeem.
Ik heb met google en de got search gezocht naar parental control, maar kon niet vinden wat ik nodig had (het mag ook niks kosten, als het kan).
Heeft iemand een oplossing voor dit probleem?
Het liefst wil ik ook dat er een log file wordt gemaakt van al zijn activiteiten, en het programma moet niet makkelijk met ctrl+alt+del uitgeschakeld kunnen worden.

Ik maak trouwens gebruik van een Draytek Vigor 2300 router.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 15-09-2003 19:02 ]

• wvkreg
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 07-09 11:17
Wat is een domme actie? En ik volg je niet helemaal. Logfile, afsl :> uiten via task manager. Wees svp eens duidelijk, lees de faq etc...

[ Voor 72% gewijzigd door wvkreg op 15-09-2003 19:07 ]

Verwijderd

Euh voor hotmail zou je wat in je host-file kunnen prutsen en outlouk express gewoon toegang weigeren via win xp pro moet dat lukken. lijkt me vrij simpel :)
Of ie-> extra->opties-> beveiliging kan je websites weigeren :)
wvkreg:
hij heeft straf gok ik omdat ie stout is geweest :X

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 15-09-2003 19:08 ]

• ReLight
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 05-08 21:32

ReLight

echo("What Now ? !")

Dat wordt heel moeilijk, zolang je het Inet op kan kan je naar zo veel plekken.
Anders compleet Inet van die pc op Mac basis via de router uit zetten. Geen Inet > geen Communicatie.

Mijn zoon & dochter zijn de toekomst, de rest is tijdsvermaak. Home assistant & & Nibe S2125-12/SMO-S40, RMU-s40 & Tado - Volvo C40 ER, SE

• ReLight

ReLight

echo("What Now ? !")

Verwijderd schreef op 15 september 2003 @ 19:07:
Euh voor hotmail zou je wat in je host-file kunnen prutsen en outlouk express gewoon toegang weigeren via win xp pro moet dat lukken. lijkt me vrij simpel :)
Of ie-> extra->opties-> beveiliging kan je websites weigeren :)
Ik denk dat het broertje bijdehand is en dat soort dingen terug kan draaien?

Mijn zoon & dochter zijn de toekomst, de rest is tijdsvermaak. Home assistant & & Nibe S2125-12/SMO-S40, RMU-s40 & Tado - Volvo C40 ER, SE

Verwijderd

@ relight: tja als zijn broertje ook een tweaker is...
Maar euh het meeste moet toch uit te schakelen zijn door wat te prutsen met zijn account instellingen enzo!

• guanpedro
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 18-12-2025

guanpedro

Live forever or die trying

PC: MSI-NEO2FISR P4-2.6HT@2.8 Dual-channel GEIL-PC3500 Intel CSA GB-LAN 9600PRO Pioneer DVR106 Server: Dual Xeon-2GHz 3Ware 7500-12 11x120GB RAID5 GB-LAN RH 9 2.4.22 Digicam: Sony DSC-F717

• ReLight

ReLight

echo("What Now ? !")

Hmm daar kan je niet voor tobben, hoplakee klaar 8) . Maar is niet free dan. :(

• guanpedro
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 18-12-2025

guanpedro

Live forever or die trying

PC: MSI-NEO2FISR P4-2.6HT@2.8 Dual-channel GEIL-PC3500 Intel CSA GB-LAN 9600PRO Pioneer DVR106 Server: Dual Xeon-2GHz 3Ware 7500-12 11x120GB RAID5 GB-LAN RH 9 2.4.22 Digicam: Sony DSC-F717

Verwijderd

Topicstarter
Hij had een mail doorgestuurd naar bekenden en familie van racistische aard, vandaar, broertje is 14 en ik had toevallig de mail ook gekregen van broertjelief.

Hij is geen tweaker maar weet wel wat een proces is dankzij mijn uitleg (msblaster toen der tijd).

Ik zal de programmas eens doornemen, en ik zie dat je de geblokkeerde sites (in IE6 dan) met wachtwoord kan beveiligen, mooi zo.

• Icey
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 04-09 22:09
Verwijderd schreef op 15 September 2003 @ 19:45:
Hij had een mail doorgestuurd naar bekenden en familie van racistische aard, vandaar, broertje is 14 en ik had toevallig de mail ook gekregen van broertjelief.

Hij is geen tweaker maar weet wel wat een proces is dankzij mijn uitleg (msblaster toen der tijd).

Ik zal de programmas eens doornemen, en ik zie dat je de geblokkeerde sites (in IE6 dan) met wachtwoord kan beveiligen, mooi zo.
Netwerk stekker eruit, sim-pel

En de enige rede dat hij een pc nodig heeft is voor school, word/printen/excel, dat kan zonder internet.

En als hij dan informatie op moet zoeken kan hij dat vast ook wel op school, daar word er ruim de mogelijkheid gegeven.

Dat zal hem leren :7

Verwijderd

Topicstarter
Icey schreef op 15 september 2003 @ 19:52:
[...]

Netwerk stekker eruit, sim-pel

En de enige rede dat hij een pc nodig heeft is voor school, word/printen/excel, dat kan zonder internet.

En als hij dan informatie op moet zoeken kan hij dat vast ook wel op school, daar word er ruim de mogelijkheid gegeven.

Dat zal hem leren :7
Dat is de volgende stap inderdaad, hij krijgt nog een kans, zonder email weliswaar.

Verwijderd

Met Norton Personal Firewall kan ik eenvoudig instellen dat bepaalde websites ontoegankelijk worden. In zoverre kun je in ieder geval de webpagina's begrenzen. Maar of dat een oplossing is...

Als hij inziet dat de content die hij verzonden heeft zodanig de spuigaten uitloopt dat het je ouders in verlegenheid brengt t.o.v. kennissen, is dat toch ook al voldoende. Ik denk dat je in dit geval met communicatie verder komt dan techniek. Mja, straffen kan ook. Als hij maar weet waarom; i.v.p. simpel 'de stekker eruit'. :P

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 15-09-2003 20:00 ]

• dArtagnan
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 15-07 20:09

dArtagnan

Een voor allen, allen voor een

Je kunt natuurlijk ook in windows de toegang tot programma's ontzeggen.

start -> uitvoeren -> Gpedit.msc
Gebruikersconfiguratie -> Beheersjablonen -> Alleen toegestane programma's uitvoeren
Hiermee kunt u de Windows-programma's beperken die gebruikers op de computer mogen uitvoeren.
Als u deze instelling inschakelt, kunnen gebruikers alleen programma's uitvoeren die u toevoegt aan de lijst met toegestane toepassingen.

Deze instelling voorkomt alleen dat gebruikers programma's uitvoeren die zijn gestart door het proces Windows Verkenner. De instelling voorkomt niet dat gebruikers programma's, zoals Taakbeheer, uitvoeren die worden gestart door het systeemproces of door andere processen. Als gebruikers toegang hebben tot de opdrachtprompt, Cmd.exe, voorkomt deze instelling ook niet dat zij programma's starten in het opdrachtvenster die zij niet mogen starten via Windows Verkenner. Opmerking: Windows 2000- of hogere certificering dienen zich aan deze instelling te houden. Opmerking: klik als u een lijst met niet-toegestane toepassingen wilt maken op Weergeven, daarna op Toevoegen en geef de uitvoerbare naam van het programma op (b.v. Winword.exe, Poledit.exe of Powerpnt.exe).

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

En toen ging ie lekker over op webmail ;)

Iperf

• dArtagnan

dArtagnan

fish schreef op 15 September 2003 @ 20:20:
En toen ging ie lekker over op webmail ;)
En dat kunnen we ook oplossen: :)

Voeg eerst hotmail toe bij de verboden websites (ie -> extra -> internet-opties -> inhoud)
Zelfde programma gpedit.msc
Gebuikersconfiguratie -> beheersjablonen -> windows onderdelen -> internet explorer
-> het wijzigen van de instellingen voor ristricties uitschakelen
Schakel deze optie in en kan je broertje niet meer zitten aan de lijst van verboden websites. :)
Hiermee wordt verhinderd dat gebruikers restricties wijzigen die mede bepalen welk type Internet-inhoud wordt weergegeven.

Als u deze beleidsoptie inschakelt, zijn de instellingen in het vak Internet-restricties op het tabblad Inhoud van het dialoogvenster Internet-opties uitgeschakeld (lichter gekleurd).

Als u deze beleidsoptie uitschakelt of niet configureert, kunnen gebruikers de restrictie-instellingen wijzigen. De beleidsoptie "Het vak Restricties uitschakelen" (in \Gebruikersconfiguratie\Beheersjablonen\Windows-onderdelen\Internet Explorer\Onderdeel Internet van het Configuratiescherm), waarmee het vak Restricties wordt verwijderd uit het onderdeel Internet van het Configuratiescherm, heeft voorrang op deze beleidsoptie. Deze beleidsoptie dus wordt genegeerd als u de optie "Het vak Restricties uitschakelen" inschakelt.

[ Voor 3% gewijzigd door dArtagnan op 15-09-2003 20:32 ]

Verwijderd

Topicstarter
Daarom wil ik ook loggen wat hij doet, als hij dan betrapt wordt op webmail gaat de stekker er uit.

Ik kan trouwens nergens terugvinden in GPEdit.msc hoe ik outlook express blokkeer.

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

msimn.exe als toepassing blokkeren.

(msimn = MS Internet Mail and News, begrijp je gelijk waarom het prog al jaren dezelfde bugs heeft)

[ Voor 60% gewijzigd door alt-92 op 15-09-2003 21:20 ]

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• dArtagnan

dArtagnan

Verwijderd schreef op 15 September 2003 @ 21:15:
Daarom wil ik ook loggen wat hij doet, als hij dan betrapt wordt op webmail gaat de stekker er uit.

Ik kan trouwens nergens terugvinden in GPEdit.msc hoe ik outlook express blokkeer.
Je kunt ook met gpedit.msc het wissen van de geschiedenis onmogelijk maken. Zo houdt Internet Explorer een mooi logje bij van wat hij allemaal heeft gedaan. Er natuurlijk wel vanuitgaande dat je IE gebruikt.

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:17

Exirion

Gadgetfetisjist

Er zijn nog legio andere webmail diensten dan Hotmail :)

(ook andere browsers dan IE zoals we weten)

[ Voor 30% gewijzigd door Exirion op 15-09-2003 21:28 ]

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

• dArtagnan

dArtagnan

Maar bijna geen enkele beveiliging is echt waterdicht. Je zou ook een live-cd in je computer kunnen stoppen en weg zijn de beveiligingen.

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

bovendien denk ik niet dat het jouw taak is om jouw broertje op te voeden.

gewoon mail blokkeren en basta zoals je ouders het hebben gevraagd.
loggen en shit is niet naar gevraagd, zou ik dan ook niet doen.

straffen .. ok, dan weer gewoon vertrouwen (niet controleren dus), als hij het daarna het vertrouwen breekt. niks doen da's aan je ouwelui en nie aan jouw.

persoonlijk zou ik me er helemaal niet mee (willen) bemoeien. dat is de taak van je ouders maar ja die mening kan verschillen

ik snap dat het emailtje aanstotend geweest kan zijn maar wees gewoon voorzichtig, that's all ;)

Iperf

• Rein_stein
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 15-08 11:28
Norton Internet Security ergens vandaan halen. Kan je al die zooi perfect instellen. Proggies blokken, websites etc. En je hebt een wachtwoor dnodig om in te loggen en dingen te veranderen. Uitzetten via ctrl-alt-delete werkt ie.

Verwijderd

Topicstarter
Mijn vader wil wel een log file, ik weet wel dat er honderden andere webmail sites zijn, maar het blokkeren van hotmail en OE verhoogt de drempel, en hij weet dat ik alles ga loggen, en hij weet nog beter dat ik makkelijk zijn verduister pogingen vindt.

De oplossingen werken overigens perfect :)

Verwijderd

http://www.keylogger.org voor een overzicht van log software (Starr Pro vind ik zelf wel goed). Starr is niet zomaar af te sluiten en je broertje zal het niet zien draaien.

Voor de rest alle ongewenste sites in de host file zetten en eventueel voor hem een XP account aanmaken en wat rechten instellen.

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 16-09-2003 10:07 ]

Pagina: 1