Atoomtijd onder linux

Pagina: 1
Acties:

• overhyped
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 10:21
Hallo tweakers,

Ik ben op zoek naar een hardware device, dat ondersteund wordt door linux dat atoomtijd opvangt (via radio signalen) en deze ik kan voeren in de systeemtijd.

Ik ben dus niet op zoek naar NTP server software die vanaf het internet de tijd kan halen, voor zulke dingen heb ik google en freshmeat.net.

Ik heb al wel wat gevonden, maar zonder linux support.

Ik hoop dat jullie kunnen helpen!

• Tux
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 06:55

Tux

Die apparaten zijn volgens mij heel erg zeldzaam. Dus de kans zal niet groot zijn dat je er eentje vindt met Linux support. Als je het echt nodig hebt denk ik dat zelf een device driver schrijven de enige oplossing is, maar dat is erg moeilijk.

The NS has launched a new space transportation service, using German trains which were upgraded into spaceships.

• XTerm
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10-06-2025
Je processor heeft een precisie van een paar milliseconden. Dit is ongeveer wat je kan verwachten van een NTP server, ik zou niet weten wat voor toegevoegde waarde een atoomklok kan hebben op een systeem dat zich niet bewust is van de precisie...

Verwijderd

Conrad heeft zo'n module (serieel of parallel),
(ff zoeken bij conrad op PC-DCF-KLOKMODULE)
Vroeger had je die klokjes ook nogwel 's als insteek kaart

hier staat wat info over software:
http://www.muc.de/~hm/linux/dcf77.html

en verder google met trefwoorden dcf 77 linux

Maar als je systeem online is, kan je toch gewoon ntp gebruiken?

[ Voor 58% gewijzigd door Verwijderd op 15-09-2003 18:52 ]

• overhyped
:) deze discussie heb ik op fok ook al gehad, de systemen staan niet online (situatie 1) situatie 2 is een service provder situatie, daar is het niet zo netjes om NTP van een ander te halen, maar netter om dat zelf uit de ether te plukken!

Daarnaast heeft het ook een hoge geek factor :)

• Emmeau
  • Registratie: Mei 2003
  • Niet online

Emmeau

All your UNIX are belong to us

[b][message=18753280,noline]overhyped schreef op 15 September 2003 situatie 2 is een service provder situatie, daar is het niet zo netjes om NTP van een ander te halen, maar netter om dat zelf uit de ether te plukken!
Waarom heten de public NTP servers dan pubic?

public ntp servers

Wel is het natuurlijk beter om slechts 1 machine locaal te syncen met deze servers, en de rest met je locale server

If you choose to criticise you choose your enemies

• overhyped
ik bedoel in de situatie dat *Ik* service provider ben. Dan is het netter om de boel zelf uit de ether te halen.

[ Voor 9% gewijzigd door overhyped op 15-09-2003 19:03 . Reden: typo ]

Verwijderd

overhyped schreef op 15 September 2003 @ 19:02:
ik bedoel in de situatie dat *Ik* service provider ben. Dan is het netter om de boel zelf uit de ether te halen.
Klopt, moet het 's opzoeken, maar het schijnt dat dat NTP gebeuren best sommige publieke servers (onterecht) belast. Er zijn hele kantoor tuinen die lekker voor iedere pc aparts connecten met 'publieke' ntp servers. De publieke ntp servers zijn er voor zodat kleinere servers daar hun tijd ophalen en weer verdelen in hun onderliggend netwerk. En als je zelf service provider bent is het idd wel netjes om je eigen ntp server op te zetten.

ps. had je wat aan die link van mij? (kan zelf slecht duits dus...)
Ik denk dat je voor dat ding van Conrad, deze link moet volgen:
http://www.stud.uni-hamburg.de/users/lennart/projects/dcf77/

[edit]
hmz, als ik het verhaal daar lees, is die conrad module samen met deze software
niet de meest ideale oplossing.

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 15-09-2003 19:22 ]

• Jelmer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 30-04 22:14
Debian heeft standaard het pakket ntp-refclock aanboord:
Description: NTP v4 daemon for reference clocks.
This version of the ntp daemon includes drivers to interface to various
radio clocks and other devices used for creating reference clocks.
.
If you do not have a radio clock, use the ntp-simple package instead, as it
consumes far less memory!
.
If you're serious about building a high-quality stratum 1 timekeeper, please
take a look at Ulrich Windl's PPSkit patchset for the Linux kernel, available
from the kernel.org mirror network in pub/linux/daemons/ntp.

Verwijderd

Grappig, op de TU had ik vroeger ooit een praktikum waarbij we zo'n dcf klok moesten maken, of liever gezegd, de chip ervoor.
Als je eenmaal op de juiste frequentie aan het luisteren (ontvangen) bent, is het een koud kunstje, het zou zelfs via de seriele poort geen probleem mogen zijn het signaal te ontcijferen.

Een andere student heeft zijn verslag op het web gezet, kan je in elk geval uithalen welke frequenties gebruikt worden enzo:
http://ivo.nu/op/report.html

• u_nix_we_all
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
XTerm schreef op 15 September 2003 @ 18:47:
Je processor heeft een precisie van een paar milliseconden. Dit is ongeveer wat je kan verwachten van een NTP server, ik zou niet weten wat voor toegevoegde waarde een atoomklok kan hebben op een systeem dat zich niet bewust is van de precisie...
Meer in de orde van grootte van micro seconden dacht ik zo.
(stel je hebt een 1 Ghz proc, da's 10^9 tikken per seconde op de cpu,
dat is 10^-9 sec per tic. Een milliseconde zou dan 1 miljoen kloktikken duren ,
een kleine eeuwigheid dus voor je cpu.)

En die kaartjes met atoomklok zijn toch best hier en daar te koop ?

You don't need a parachute to go skydiving. You need a parachute to go skydiving twice.

• mcl
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 30-04 22:32

mcl

Een GPS-ontvanger levert ook nauwkeurige tijd en is makkelijk uit te lezen via je seriele poort (ontvanger moet dan wel NMEA-uitgang hebben).

Verwijderd

De ontvanger kan je zelf eenvoudig maken. Conrad levert kan en klare printjes voor het ontvangen van het DCF-77 signaal. Even een interface naar de seriele poort met een MAX232 en je bent klaar. Rest alleen nog de software. Protocol is overigens vrij simpel en een programma om het te docoderen moet niet heel erg moeilijk te maken zijn.

• overhyped
Ik heb het een en ander gevonden, zowel die conrad dingen als PCI kaarten. De precieze nauwkeurigheid moet nog bepaald worden (het is voor een root CA voor een nieuw op te zetten PKI) en aan de hand daarvan ga ik verder met kijken naar een GPS / DCF77 etc oplossing. Het gaat ook een beetje afhangen van de vereiste nauwkeurigheid!

Zodra ik verder ben post ik weer!

• mcl
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 30-04 22:32

mcl

Verwijderd schreef op 17 September 2003 @ 17:59:
Rest alleen nog de software. Protocol is overigens vrij simpel en een programma om het te docoderen moet niet heel erg moeilijk te maken zijn.
Programma voor decoderen is inderdaad waanzinnig simpel. Een eenvoudig ksh-scriptje volstaat:
code:
1
2
3
4
5
#!/usr/bin/ksh
GPS_DEV="/dev/ttyS0"
stty -F $GPS_DEV 4800 cooked -echo
UTC_TIME=`cat $GPS_DEV | grep GPZDA | awk -F, '{print $2}'`
echo $UTC_TIME > /tmp/tijd

Ik heb zojuist een NMEA-daemon (NMEA is taaltje dat de meeste gps-en praten) gemaakt in c++. Deze daemon stop alle data uit de gps in een stukje shared memory. Als je wilt kan ik je de code mailen.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 15 September 2003 @ 18:49:
Maar als je systeem online is, kan je toch gewoon ntp gebruiken?
Laat jij je tijd afhangen van de willekeur van een Malicious User die inbreekt in je NTP verbinding?

NTP is niet secure, noch authenticated.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 18 September 2003 @ 00:41:
[...]
Laat jij je tijd afhangen van de willekeur van een Malicious User die inbreekt in je NTP verbinding?

NTP is niet secure, noch authenticated.
euh, toen ik dat meldde, wist ik dus niet dat ie een public ntp server ging opzetten.
Ik heb ntp hier gewoon draaien hoor, voor m'n eigen LAN, werkt prima.

Verwijderd

Kan je niet een RTV kaartje nemen, en dan de RDS tijd gebruiken? (geen idee hoe nauwkeurig dat is, maar het veiliger dan een NTP server)

Verwijderd

radiosignalen zijn ook secure noch authenticated :P

Verwijderd

Iedereen kan een NTP server publiceren, en ook nog wel als stratum-1 configureren. Dan zijn er zelfs nog mensen die dat geloven ook nog.

Terwijl het best moeilijk is om een radiozender neer te zetten die DCF-77 wegdrukt, en dat op structurele basis, zonder door de RCD (of hoe ze nu heten) "uit de lucht gehaald" te worden.

Overigens kun je tijd ook nog (met voldoende precisie) uit het GPS systeem halen. RIPE gebruikt GPS tijd om transmissiesnelheden te meten tussen locaties in heel Europa.

• u_nix_we_all
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
mcl schreef op 17 September 2003 @ 22:28:
[...]

Programma voor decoderen is inderdaad waanzinnig simpel. Een eenvoudig ksh-scriptje volstaat:
code:
1
2
3
4
5
#!/usr/bin/ksh
GPS_DEV="/dev/ttyS0"
stty -F $GPS_DEV 4800 cooked -echo
UTC_TIME=`cat $GPS_DEV | grep GPZDA | awk -F, '{print $2}'`
echo $UTC_TIME > /tmp/tijd

Ik heb zojuist een NMEA-daemon (NMEA is taaltje dat de meeste gps-en praten) gemaakt in c++. Deze daemon stop alle data uit de gps in een stukje shared memory. Als je wilt kan ik je de code mailen.
Zoiets als 'gpsd' dus ?
http://oarnet.linux.tucows.com/conhtml/preview/57713.html
:P

You don't need a parachute to go skydiving. You need a parachute to go skydiving twice.

Pagina: 1