[pc-voeding] Uitgangsspannig geschikt voor versterkertje?

Pagina: 1
Acties:
  • 222 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• You Go
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 01-07 08:33
Ik heb hier een passieve Pioneer subwoofer en nou kan ik via een vriend aan een 12V 50 Watt versterkertje komen voor daarin. Is de uitgangsspanning van een standaard oude ccomputervoeding stabiel genoeg voor zon versterkertje (dan bedoel ik dus dat je geen 50 Hz brom hoort door de netspanning)

homo sapiens non urinato in venti adversi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Indoubt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 27-05 14:51

Indoubt

Always be indoubt until sure

Als de voeding niet te klein is dan zal het met het vermogen wel meevallen. Vaak kan zo'n computervoeding nog 7-8 Ampere leveren als het een redelijke is. Het grote probleem is waarschijnlijk de kwaliteit van de voeding. Dit type voedingen zijn in principe ongeschikt voor audiogebruik. Wat niet wil zeggen dat je het niet kunt proberen, oordeel dan zelf of het voldoende kwaliteit voor je is. Misschien dat je met een paar stevige condensatoren de voeding nog wat kunt stabiliseren.

Ik neem aan dat het 12V versterkertje een car audio versterker is.

PS: er zijn schakelende voedingen die wel goed zijn, die zijn echter peperduur, veeeeeel duurder dan een ringkerntrafo met bruggelijkrichter en elco's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jur
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

Jur

Dus....

De gemiddelde PC-voeding: 350W/12V=29A, dus dat moet wel genoeg zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bobo1on1
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 18-05 17:57
Indoubt schreef op 15 september 2003 @ 19:17:
Dit type voedingen zijn in principe ongeschikt voor audiogebruik.
Leg eens uit?
Computervoedingen leveren juist een mooie stabiele spanning (de goeie dan :+ ), en het vermogen is vaak ook vrij hoog.
Als zo'n ding goed werkt op een autoaccu dan werkt ie volgens mij ook goed op een computervoeding.
Je moet die voeding wel aarden uiteraard.

Impedance, a measure of opposition to time-varying electric current in an electric circuit.
Not to be confused with impotence.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 65374

een pc voeding is juist geschikt omdat de spanningen zeer stabiel en mooi vlak zijn.
en aan vermogen komen ze vaak ook niks te kort.

gebruik zelf een pc voeding voor mijn auto radio in de schuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• You Go
Het is inderdaad een car audio versterker. Het gaat me niet om het vermogen, dat zit wel goed. Ik wil weten of de uitgansspanning stabiel genoeg is, maar ik zie al dat de meningen daarover zeer verdeeld zijn. Please niet replyen als je er niet veel verstand van hebt, anders weet ik ook niet wie ik moet geloven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jur
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

Jur

Dus....

Als je nou even goed nadenkt kom je tot de conclusie dat als je ergens een stabiele voedingsspanning nodig hebt het wel in een PC is.
Dus zou een PC-voeding dan stabiel zijn?

En daarbij komt nog dat je voor zo'n autoversterkertje echt geen stabiele spanning nodig hebt, die dingen werken van 8V tot 15V.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• You Go
Het gaat erom dat de 50Hz van het stopcontact niet terugkomt in de uitgangsspanning van de voeding, anders hoor je namelijk een 50Hz brom in je subwoofer. En dat verhaal van je over die 29A klopt ook niet. Elke uitgansspannig heeft zijn eigen max. vermogen bijv: 12v; 8A, 5v; 20A, -12v; 0,5-1A, enz enz. Ik wil absoluut niet flamen maar je hebt er echt geen verstand van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 40331

je zal geen 50Hz brom hebben omdat een pc voeding een schakelende voeding is, en dus schakelt op enkele kHz'en. Je kan dus wel een fluit toon kunnen krijgen.

Verder gaat het er niet om of de voedingsspanning stabiel is, want de radio zal idd wel werken tussen de 10 en 14V, maar of er geen rimpel spanning op zit. Een pc zal daar minder last van hebben dan een radio, omdat deze dit meteen door kan laten klinken in de speakers.

Persoonlijk zou ik een geschakelde voeding niet gebruiken voor audio, daarintegen worden in de zware prof. PA verstekers wel gebuik gemaakt van geschakelde voedingen, welke dan uiteraard speciaal voor die toepassing ontworpen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 30-06 17:24

JT

VETAK y0

Jur schreef op 15 September 2003 @ 19:28:
De gemiddelde PC-voeding: 350W/12V=29A, dus dat moet wel genoeg zijn.
Zo werkt het dus niet he. Kep een 400watt Antec PSU op een autoversterker staan en die levert max 18A op de 12v lijn en kep een 350watt Enermax in mijn pc die 23A doet op de 12v lijn. Wat jij zowiezo al vergeet is dat PSUs niet 100% effectief zijn.
Jur schreef op 15 September 2003 @ 20:51:
En daarbij komt nog dat je voor zo'n autoversterkertje echt geen stabiele spanning nodig hebt, die dingen werken van 8V tot 15V.
Veel goede versterkers hebben als drempelwaarde voor goede prestatie 11 volt.

Maar het kan zeker wel, kep zelf een JBL autoampje op een 400watt Antec dus. De JBL is 20A gezekerd en de Antec kan 18 aan en het loopt allemaal perfect :) En dan heb ik het nog over een 100watt continu ampje als die gebrugd is. Je moet alleen wel zorgen dat je voeding genoeg ampere kan leveren op 12 volt. Ga uit van 50% effectief to be on the safe side en om ervoor te zorgen dat je PSU niet continu op z'n piek zit. Voor 50 watt heb je dan nodig:
50:12:0,5=8,3 ampere.

Andersom, als je een voeding hebt die 18 ampere kan leveren: 18x0,5x12=maximaal een versterker van 108 watt.

Oh ja, vergeet niet om alles aan te sluiten via meerdere aders van je PSU want 18A door een zo een draadje vind het draadje denk niet zo lekker. Zo ziet het er bij mij uit:
Afbeeldingslocatie: http://home.student.utwente.nl/j.e.j.teunissen/HT/Lanzar.jpg
Als je goed kijkt dan zie je links van de subwoofer verschillende kabeltjes bij elkaar komen in kroonsteentjes, das dus mijn oplossing om met meerdere aders te werken.

[ Voor 16% gewijzigd door JT op 15-09-2003 21:18 ]

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bobo1on1
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 18-05 17:57
Anoniem: 40331 schreef op 15 september 2003 @ 21:06:
je zal geen 50Hz brom hebben omdat een pc voeding een schakelende voeding is, en dus schakelt op enkele kHz'en. Je kan dus wel een fluit toon kunnen krijgen.
Die frequentie wordt netjes afgevlakt door elco's hoor, denk jij dat je hd's dat anders leuk gaan vinden?

Impedance, a measure of opposition to time-varying electric current in an electric circuit.
Not to be confused with impotence.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:11

voodooless

Sound is no voodoo!

Op zich zou ik zeggen dat het zou moeten werken. Maar je weet niet wat de PC voeding doet met erg impulsieve geluidssignale. De stromen worden dan erg impulsief van de voeding getrokken, en de vraag is of zo'n voeding dat leuk vind. Op zich zal die het wel even volhouden, maar ik denk niet dat dat aan de levensduur van de voeding zal bij dragen.

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Indoubt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 27-05 14:51

Indoubt

Always be indoubt until sure

Exacte uitleg kan ik je niet geven, ben fietsemaker en geen vonketrekker, Computervoedingen zijn in pricipe vrij goedkoop een 400-500VA voeding koop je al voor enkele tientjes. En het gaat inderdaad om het feit dat het een schakelende voeding is. Audio heeft daar nogal last van, misschien dat dat meevalt met car audio, daar heb ik geen ervaring mee.

Als je de voeding hebt liggen dan zou ik het gewoon proberen. Misschien werkt het wel probleemloos. Mocht dat niet het geval zijn dan zou je kunnen proberen om een klein 12V accuutje te gebruiken als buffer, Dat zal in ieder geval de spanning wat stabiliseren.

Ook bij audiovoedingen onstaat er rimpelspanning bij het gelijkrichten (diodes in brugschakeling). het effect daarvan wordt (grotendeels) opgeheven door het gebruik van condensatoren. Deze capacitoren (condensator, elco) moeten om zo min mogelijk invloed op de geluidskwaliteit te hebben ook van behoorlijke kwaliteit zijn (o.a. lage impedantie etc.) en met een behoorlijke capaciteit aanwezig zijn.

Ik weet niet of je het effect van het schakelen bij een compoter PSU met condensatoren kunt verminderen, dat zou je even aan een vonketrekker moeten vragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 2111

bobo1on1 schreef op 15 September 2003 @ 21:57:
[...]

Die frequentie wordt netjes afgevlakt door elco's hoor, denk jij dat je hd's dat anders leuk gaan vinden?
Geschakelde voedingen genereren veel schakelpulsen, deze zijn natuurlijk wel wat afgevlakt zodanig dat bij kleine stroomopnames de rimpel minimaal is. Echter er zit nog wel wat rotzooi op. Deze rotzooi is minimaal, en voor digitale toepassingen (door foutcorrectie e.d) klein genoeg. Maar voor audio hoor je deze rotzooi direct terug op het audiosignaal. Tevens zijn de opgaves van vermogen voor die computervoedingen volgens mij piek belastingen, als je ze continu gaat belasten zullen veel van die voedingen dat niet volhouden.

[ Voor 17% gewijzigd door Anoniem: 2111 op 16-09-2003 13:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• You Go
Ik heb em af, dat versterkertje, en er is geen brom te bekennen. Dat geldt zolang ik de fan heb uitgeschakeld. Maar als ik de fan aansluit hoor je echt een megabrom. |:( Weet iemand een manier dit te voorkomen? Ik heb al zo'n ontstoringsring om de draadjes van de fan heen gedaan maar dat helpt niet.

Pagina: 1