Toon posts:

Probleem met Demon ADSL: verhuisd vóór aansluiten

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste mensen,

Ik zit mit een probleem waar jullie mij misschien wel antwoord kunnen geven, Demon in ieder geval niet. Het zit zo...:

03-09-2003 Aanvraag voor Demon ADSL gedaan via internet
12-09-2003 Order door de DSL partner ontvangen
12-09-2003 Order aanvraag is bevestigd, gecontroleerd en goedgekeurd. Nu moet er nog een technisch onderzoek plaatsvinden of ADSL daardwerkelijk mogelijk is.

Agelopen vrijdag heb mijn moeder te horen gekregen dat ze in februari volgend jaar een nieuwe woning krijgt. Ikzelf heb zaterdag te horen gekregn dat als mijn vriendin en ik willen gaan samenwonen we volgende maand een eigen woning kunnen krijgen....en dat gaan we dus doen ook.
Vandaag, maandag 15-09-2003 (de 1e maandag na het weekend van 12-09-2003)
belde ik met Demon om uit te leggen dat mijn moder volgend jaar hier weg gaat en dat ik heel plotseling vanaf volgende maand al weg ben en of het dus mogelijk is om de aansluiting voordat die ooit geplaatst word alvast naar mijn nieuwe adres te verhuizen. Dit is absoluut niet mogelijk word mij verteld. Zij zeggen dat ik gewoon het komende jaar voor die aansluiting mijn huidige adres moet gaan betalen ook al woon ik, de conractant, of mijn moeder er niet meer. Ik heb dus al telefonisch e.e.a. proberen te regelen met hun, maar dat lukt dus niet en ga morgen een brief naar de Customer Services van Demon sturen.

Wat vinden jullie hiervan en nog belangrijker, kunnen zij dir uberhaupt maken om dit te doen ? En hebben jullie nog tips, op/aanmerkingen...whatever, laat het a.u.b. weten.

Molski

• IceStorm
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16-05 20:56

IceStorm

This place is GoT-like!!!

Kunnen ze het maken? Ja ik neem aan van wel. Ik ga er van uit dat je akkoord bent gegaan met de algemene voorwaarden van Demon en ik gok dat dit daar prima in staat.

En daarom denk ik ook dat het gewoon heel lullig voor je is maar dat je niet veel meer kunt doen dan een zielige brief naar Customer Services sturen.

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 05:46

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Wel erg kinderachtig van Demon, moet ik zeggen. Kijk, ik kan me best voorstellen dat ze e.e.a. strak moeten regelen, maar als je gaat verhuizen lijkt me dat een andere zaak. Wellicht helpt een brief dus wel?

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

• guanpedro
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 18-12-2025

guanpedro

Live forever or die trying

Heel kinderachtig inderdaad. Ik heb ooit overwogen ADSL van hun te nemen tot ik dit las in de voorwaarden. Je hebt er dus waarschijnlijk voor getekend dat je ermee akkoord gaat.

Jammer maar ik denk niet dat je er wat aan kan doen, je moet hopen op een goede wil

PC: MSI-NEO2FISR P4-2.6HT@2.8 Dual-channel GEIL-PC3500 Intel CSA GB-LAN 9600PRO Pioneer DVR106 Server: Dual Xeon-2GHz 3Ware 7500-12 11x120GB RAID5 GB-LAN RH 9 2.4.22 Digicam: Sony DSC-F717

Verwijderd

Persoonlijk denk ik dat Demon in zijn/haar recht staat. Op de site staat duidelijk vermeld dat als je gaat verhuizen binnen 1 jaar dat je dan opnieuw aansluitkosten moet betalen en dat verhuizen niet mogelijk is, dus als je dat goed had gelezen?!!!Daarbij zijn de eerste 7 of 8 dagen (weet niet zeker) na aanvraag al voorbij en kun je niet meer onder je contract uit. En Demon heeft een contract voor jou afgesloten met BBned voor minimaal 1 jaar en zij zitten daar aan vast. Dit verhuizen gaat je dus 190 euro kosten :'( Maarja, daar heb je dan ook wel weer super snel internet voor in je nieuwe huisje.......dat dan weer wel...... (positief denken....Hans teeuwen) :Y)

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 15-09-2003 18:11 ]

Verwijderd

Topicstarter
Getekend heb ik niet, nergens voor. Alles is via internet ingevuld en in principe zou ook iemand van jullie dat "voor mij" kunnen doen als jullie mijn gegevens hadden. De contractduur met Demon gaat ook pas van start als de aansluiting geplaatst is en die heb ik nog niet. Duurt zeker nog 4-5 weken. Mijn moeder heeft een advocaat :) en ook een rechtsbijstand-verzekering voor dit soort shit en die zeggen dat Demon dit helemaal niet kan maken en dat ze dit gewoon "bluffen" zeg maar. Ik zal mijn bank ook ff een belletje geven dat eventuele automatische incasso's van Demon niet doorgaan.

Molski

Verwijderd

Verwijderd schreef op 15 September 2003 @ 18:10:
Getekend heb ik niet, nergens voor. Alles is via internet ingevuld en in principe zou ook iemand van jullie dat "voor mij" kunnen doen als jullie mijn gegevens hadden. De contractduur met Demon gaat ook pas van start als de aansluiting geplaatst is en die heb ik nog niet. Duurt zeker nog 4-5 weken. Mijn moeder heeft een advocaat :) en ook een rechtsbijstand-verzekering voor dit soort shit en die zeggen dat Demon dit helemaal niet kan maken en dat ze dit gewoon "bluffen" zeg maar. Ik zal mijn bank ook ff een belletje geven dat eventuele automatische incasso's van Demon niet doorgaan.

Molski
Ik lees dit in de algemene voorwaarden van Demon:
Op grond van het Burgerlijk Wetboek heeft iedere consument die een bestelling doet via een Internet site of via de fax of telefoon, een zogenaamd herroepingsrecht. Dit recht geldt derhalve niet voor zakelijke klanten, doch uitsluitend voor particulieren. Particulieren hebben dan ook het recht om een gedane bestelling binnen zeven (7) kalenderdagen kostenloos te annuleren. Het annuleren van orders dient te gebeuren via de website www.dslexpress.nl onder "Mijn DSL Express".
Let op: annuleren per e-mail is niet mogelijk.
Ik weet niet of Demon in zijn/haar recht sterk staat omdat ze geen handtekening hebben, maar dat iedereen dit voor je kan invullen ben ik niet met je eens. Of weet iedereen jouw bank/giro rekening nummer? Ik neem aan dat zulk soort dingen wel gecontroleerd worden op echtheid en klopt met de naam van de aanvrager voordat het contract goedgekeurd wordt.....denk je niet?

Maar ik ben heel benieuwd hoe het afloopt, houd ons op de hoogte ajb, dan zal ik voor je duimen dat het goed komt ;)

Verwijderd

Topicstarter

Ik kan wel wat duimen gebruiken ja. Ik denk dat het allemaal wel losloopt, maak me er niet zo druk om. Betalen zal ik ze toch niet, ik vertel ze alles heel eerlijk en ze lopen alleen maar een beetje moeilijk te doen daar. Stel dat ik wel al eens een DSL verbinding op dit adres heb gehad, dan had ik niet eens Demon kunnen nemen en waren ze daar ook pas volgende week achter gekomen of zo. Of stel dat ik in het ziekenhuis heb gelegen en wel wilde mijn bestelling annuleren, maar ja dat kon toen even niet ;)

Molski

• pven
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online
Je kan toch binnen 30 dagen van de koop afzien? :?

Misschien dat je ff Wekkel moet contacteren, die heeft iets meer verstand van het Nederlands recht dan de gemiddelde Tweaker. ;)

Wel belachelijk overigens dat je ADSL-aanbieder je verbied om binnen een jaar te verhuizen ... :/

[ Voor 17% gewijzigd door pven op 15-09-2003 19:17 ]

|| Marktplaats-meuk. Afdingen mag! ;-) || slotje.com for sale || Dank pven! ||

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 19-05 17:00
Staat er toch duidelijk bij dacht ik. En dat ligt niet aan Demon, maar aan BBNed/KPN. DIE bestuiten dat het om JAARperiodes gaat..

• Korakal
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19-05 16:08

Korakal

Up up up!

Titelfixje gedaan :Y)

• Weezer-DC
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 19-05 09:30
Lees de "Vaak gestelde vragen" eens door.
Dan wist je nu waar aan toe was :Z

https://services.nl.demon...s/faq_ant3.html#verhuizen

[ Voor 29% gewijzigd door Weezer-DC op 15-09-2003 19:42 ]

Verwijderd

Probeer anders een deal te maken, dat je eventueel gemaakte kosten vergoed, nu de technische aansluiting nog niet daar is, kan je misschien op die manier er onderuit komen.

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 19-05 17:00
Enige (haalbare) optie is om de nieuwe huurders/kopers het abbonement te laten overnemen, al-dan-niet gedowngraded naar de goedkoopste variant.

Anders MOET je gewoon doorbetalen. KPN heeft jouw lijn nu verhuurd aan BBNed, voor een jaar. Gedane zaken = gedane zaken. BBNed heeft die huur betaald, en die kosten doorberekend aan de provider, die dat weer moet betalen. En dat bedrag zit bij jouw maandabbonement in verrekend.

maw: je moet jezelf dus afkopen, en de provider gaat niet betalen voor iets wat jij ineens verzint

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 05:46

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Uit de voorwaarden van Demon:

Kan ik mijn DSL aansluiting verhuizen?
Voor verhuizing van een DSL aansluiting gelden bepaalde voorwaarden. Als u van plan bent binnen een jaar te verhuizen kunt u beter nog geen DSL Express aanvragen.
- Verhuizen van uw aansluiting is technisch niet mogelijk. In feite is er dan ook geen sprake van verhuizing, maar van een nieuwe aansluiting.
- Binnen de eerste 12 maanden van het contract bent u verplicht de abonnementskosten van de bestaande aansluiting door te betalen.
- Op uw nieuwe adres gaat u een nieuw contract aan met een looptijd van ten minste 12 maanden.
- In alle gevallen dient u opnieuw verhuis/opstartkosten te betalen voor de aansluiting op de nieuwe locatie.
- In beginsel zal uw nieuwe aansluiting door dezelfde DSL partner gerealiseerd worden. Indien op uw nieuwe locatie alleen door een van Demon's andere partners geleverd kan worden is het mogelijk dat u een ander type modem ontvangt voor de nieuwe aansluiting.
- De telefoonlijn op uw nieuwe adres moet reeds aangesloten zijn voordat u een order kunt plaatsen.
------

1) verhuizing van een aansluiting is niet mogelijk -> er ligt nog helemaal geen aansluiting.
2) binnen 12 maanden bestaande aansluiting doorbetalen -> er ligt nog geen aansluiting.

Lijkt me dus dat Demon hier met de rug tegen de muur staat. Bij verhuizingen gaan ze er van uit dat er reeds een aansluiting ligt. In geval van Molski2000 is er alleen nog maar een onderzoek uitgevoerd, en nog niks aangesloten. Demon zou dus niet zo moeilijk moeten doen en de boel alsnog annuleren. Ze kunnen er immers van uit gaan dat Molski op z'n nieuwe adres alsnog Demon neemt.

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

• Crusader
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23:54

Crusader

Arc Nature

Ik kan mij herinneren dat toen ik DSL Express aanvroeg er echt nadrukkelijk stond dat ik maar beter geen aansluiting kon nemen als ik van plan was binnen een jaar te verhuizen.
Je wilt het niet horen, maar Demon staat in hun recht als het puntje bij paaltje komt.
Dat ze zich wel een beetje coulant mogen opstellen is een tweede, maar verplicht zijn ze het niet.
Maar voelde je echt helemaal niets aankomen wat verhuizingen betreft? Kan me maar moeilijk voorstellen dat zoiets als donderslag bij heldere hemel binnen komt vallen...

If it ain't broken, play with it till it breaks.

Verwijderd

op het moment van goedkeuring wordt je lijn geactiveerd, dus er ligt wel een aansluiting. zat ook op het zelfde punt met een andere isp, kon er niet onderuit, jij hebt het besteld en geaccepteerd en het staat duidelijk op meerdere plaatsen op de site, dus ik vrees het ergste voor je, maar je kan het altijd proberen, wie niet waagt wie niet wint.

---------------------------------------------------------------------------------
12-09-2003 Order aanvraag is bevestigd, gecontroleerd en goedgekeurd. Nu moet er nog een technisch onderzoek plaatsvinden of ADSL daardwerkelijk mogelijk is.
---------------------------------------------------------------------------------

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 15-09-2003 23:43 ]

• JvS
  • Laatst online: 18-05 17:26

JvS

Ik heb hem zelf ook

Dit staat in de algemene voorwaarden:
Op grond van het Burgerlijk Wetboek heeft iedere consument die een bestelling doet via een Internet site of via de fax of telefoon, een zogenaamd herroepingsrecht. Dit recht geldt derhalve niet voor zakelijke klanten, doch uitsluitend voor particulieren. Particulieren hebben dan ook het recht om een gedane bestelling binnen zeven (7) kalenderdagen kostenloos te annuleren. Het annuleren van orders dient te gebeuren via de website www.dslexpress.nl onder "Mijn DSL Express".
Let op: annuleren per e-mail is niet mogelijk.
Interessant is dat wel. Zij gaan er blijkbaar vanuit dat de colportagewet (de wet die je beschermt tegen koop op afstand en je het recht geeft de koop te ontbinden, overigens 8 dagen na de koop/levering), geldt 7 dagen na aanvraag van de adsl lijn... Je zou denken dat het 8 dagen na oplevering van de adsl lijn zou zijn. Dat is flink kut voor de adsl boer, maar wel heel prettig voor jou :).

Overigens heb ik geprobeerd door die wet heen te bladeren, maar ik ga gewoon echt huilen van die kuttaal die juristen weten uit te braken als ze zo'n wet waterdicht opstellen :'(
http://www.win.tue.nl/~ae...echt/colpwet/Default.html
Art. 25.

1. Een overeenkomst als in artikel 24, eerste lid, bedoeld is ontbonden, zodra de partij, die door de colporteur tot het deelnemen aan het goederenkrediet of het sluiten van de overeenkomst is bewogen, met inachtneming van het in het tweede lid bepaalde aan de wederpartij dan wel aan de betrokken leverancier of kredietgever heeft medegedeeld, dat hij ontbinding van de overeenkomst of van een tot het goederenkrediet behorende overeenkomst verlangt.

2. De in het eerste lid bedoelde mededeling dient uiterlijk te worden gedaan op de achtste dag na die, waarop voor de eerste maal een exemplaar van de desbetreffende akte door de in het derde lid bedoelde Kamer van Koophandel en Fabrieken van een gewaarmerkte dagtekening is voorzien.

3. De dagtekening geschiedt door de Kamer van Koophandel en Fabrieken, binnen welker gebied de betrokken onderneming gevestigd is, of door de Kamer van Koophandel en Fabrieken voor Rotterdam, indien de betrokken onderneming buiten Nederland gevestigd is. Dagtekening heeft niet plaats alvorens degene, die deze verlangt, een bij algemene maatregel van bestuur vast te stellen bedrag heeft betaald. Bij of krachtens die maatregel kunnen tevens nadere regelen betreffende de dagtekening en de waarmerking daarvan worden gesteld.
:'(

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

• Crusader

Crusader

Arc Nature

Nou haal jij ineens het woord colportage erbij.
Weet je zeker dat dat van toepassing is op de bestelwijze van Demon DSL Express?
Dacht dat het meer gold voor huis-aan-huis verkoop.
Van Dale vindt overigens dat onder colporteren "(boekwerken, schriftelijke cursussen e.d.) langs de huizen trachten te verkopen" wordt verstaan.
Ik denk toch dat die wet niet van toepassing is op het aanvragen van een dergelijk abonnement.

[ Voor 30% gewijzigd door Crusader op 16-09-2003 00:28 ]

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Je hebt gelijk, ik haal wat dingen door elkaar. Voor kopen op internet geldt iets dat heet "koop op afstand". Colportage op internet.
http://www.iusmentis.com/zakendoen/pcactive0205/
Bedenktijd en opzegtermijn
Bij elke overeenkomst die op afstand (bijvoorbeeld via Internet of telefoon) heeft de consument een opzegtermijn van zeven werkdagen waarbinnen hij de overeenkomst kan herroepen zonder opgaaf van redenen. De leverancier mag hiervoor geen boete in rekening brengen; hoogstens mag hij de kosten voor het terugzenden voor rekening van de consument laten komen. Als de consument binnen de zeven werkdagen al betaald heeft, en daarna alsnog de overeenkomst herroept, is de leverancier verplicht om binnen dertig dagen de betaling terug te storten. Als de consument een financieringsregeling heeft afgesproken, dan wordt deze mede herroepen.

De termijn van zeven werkdagen gaat in op de dag waarop de consument de goederen ontvangen heeft, mits de verplichte schriftelijke bevestiging dan al binnen is. Als het gaat om een dienst, dan gaat de termijn in op de dag waarop de overeenkomst wordt gesloten of op de dag waarop de bevestiging binnen is. Als op de dag van ontvangst van de goederen of de dag van sluiting van de overeenkomst betreffende de dienst de schriftelijke bevestiging nog niet binnen is, dan wordt de termijn verlengd naar drie maanden.
Hiermee beantwoord ik eigenlijk mijn vraag ook. denk ik...

Ik zou het gewoon opzeggen en hiervan een wet proberen te vinden (ik heb alleen maar even het eerste beste webzijde'tje gescoord) en ze van deze wet op de hoogte stellen. Je zegt dus op binnen 7 dagen na aflevering, je gaat akkoord met de kosten om je modem terug te sturen te betalen en gaat ervanuit dat je Demon hiermee voldoende geinformeerd hebt, zodat je niet betaalt. Dan kunnen ze wel 100 keer een aanmaning sturen, voordat een incassobedrijf bij je langs komt hebben zij eerst goed gecheckt of Demon in zijn recht staat en zoals ik dit interpreteer staan zij dat niet....

Je kan desnoods schrijven dat als er niet mee akkoort gegaan wordt, je een advocaat in arm neemt en de kosten hiervoor eventueel ook op Demon verhaalt. Ow en als laatste tip: Ik ben geen Jurist, check deze info even in een wetswinkel ofzo :P.

[ Voor 3% gewijzigd door JvS op 16-09-2003 00:46 ]

• Crusader

Crusader

Arc Nature

Dat lijkt er meer op idd :)
Als je het mij vraagt valt er alleen maar te hopen dat Demon een beetje wil meewerken. Het probleem is denk ik meer dat Demon inmiddels een contract heeft (aangevraagd) bij BBNed voor die aansluiting. Als TS dus wil dat dat ongedaan wordt gemaakt, zal BBNed wellicht een boete opleggen aan Demon oid. Denk dat de pijn meer in die hoek ligt.

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

sja... dat is dan in principe heel erg jammer voor demon en misschien zelfs niet rechtvaardig, als je het zo bekijkt. Maar als de wetten er op deze manieren zijn om consumenten te beschermen, dan kan je daar prima gebruik van maken. Demon schrikt met die AV de nodige mensen af die niet durven op te zeggen omdat ze denken dat AV heilig zijn (veel mensen kennen hun rechten niet) en kan waarschijnlijk die ene keer 400 euro aan BBned lappen beter lijen dan mensen die net gaan samenwonen en een nieuw huis in te richten hebben.

Als je daar als bedrijf niet tegen kan, dan moet je geen consumentenproducten op internet gaan verkopen :P. Zo simpel denk ik erover :).

[ Voor 11% gewijzigd door JvS op 16-09-2003 01:06 ]

• Crusader

Crusader

Arc Nature

Tja, wat is simpel.
Als je het van de andere kant bekijkt kun je twee bedrijven die onderling een contract hebben gesloten als particulier niet eventjes dwingen dat contract te breken.
Zoals ik me al eerder afvroeg, een particulier kan toch best weten of hij/zij op (korte) termijn van plan is te gaan verhuizen?
Als ik jou nu op dit moment zou vragen of je van plan bent om binnen een jaar te verhuizen, dan is dat antwoord toch eigenlijk alleen met een ja of nee te beantwoorden?
Zelfs al zou dat antwoord een misschien zijn, dan heb je als particulier een weloverwogen beslissing genomen (met bijbehorend risico) met het aanvragen van een abonnement.
Ik snap beide partijen wel, maar persoonlijk vind ik het standpunt van Demon harder te rechtvaardigen dan dat van de particulier (lees: TS).

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Crusader schreef op 16 september 2003 @ 01:20:
Tja, wat is simpel.
Als je het van de andere kant bekijkt kun je twee bedrijven die onderling een contract hebben gesloten als particulier niet eventjes dwingen dat contract te breken.
Neehoor, ze mogen zich gezellig aan dat contract houden en Demon betaalt dus gewoon die 400 euro (ofzo) aan BBned. Daar kunnen ze niet aan ontkomen. Ook kunnen ze het niet op de consument verhalen, dat is hun ondernemingsrisico.
Zoals ik me al eerder afvroeg, een particulier kan toch best weten of hij/zij op (korte) termijn van plan is te gaan verhuizen?
Ja in veel gevallen wel, maar dat heeft in principe weinig met opzeggen 7 dagen na oplevering te maken. Aangevraagd is aangevraagd. Koop op afstand wet is koop op afstand wet :). Dat BBned veel geld vraagt voor het aansluiten is erg vervelend, maar in principe loopt Demom dus bij elke aanleg kans geld te verliezen bij een annullering, dat proberen ze te voorkomen met een aggressieve algemene voorwaarde (en wat mij betreft mogen ze hoor :P).
Als ik jou nu op dit moment zou vragen of je van plan bent om binnen een jaar te verhuizen, dan is dat antwoord toch eigenlijk alleen met een ja of nee te beantwoorden?
Zelfs al zou dat antwoord een misschien zijn, dan heb je als particulier een weloverwogen beslissing genomen (met bijbehorend risico) met het aanvragen van een abonnement.
Ik snap beide partijen wel, maar persoonlijk vind ik het standpunt van Demon harder te rechtvaardigen dan dat van de particulier (lees: TS).
Ik zou het niet weten en nogmaals dat verhuizen doet er niet echt toe. Ik snap best dat Demom wil dat jij een compleet jaar afneemt, ook al ga je verhuizen: Jouw probleem. Maar hier gaat het om opzeggen van de verbinding, binnen 7 dagen na levering (hell, zelfs voor de levering) en dat is iets dat helemaal wettelijk geregeld is...

Verwijderd

Op zich misschien raar, maar ik ken genoeg mensen hun telefoon en bankrekening nummer. Ik zou daar dus zomaar ADSL kunnen aanvragen bedenk ik me net...Op zich raar.

Ik bedoel ik kreeg wel netjes emails enzo, maar iets per normale post heb ik nog nooit ontvangen,....

Wellicht een idee voor demon om na de aanvraag even een brief te sturen waarin je alsnog tekend....Maar ja wie ben ik

Andre

• Crusader

Crusader

Arc Nature

Die AV zijn er niet voor niets, ik denk niet dat ze bedoeld zijn om klanten af te schrikken.
Ze zijn meer bedoeld om een leverancier in te dekken. Imho hoef je niet veel medewerking te verwachten van Demon als je gaat dreigen met wetten en rechtszaken (wat meer kost dan een jaarabonnement).
Voor het toch kunnen opzeggen na die 7 dagen moet je gewoon een wel heel erg goede reden hebben. Een verhuizing is dat niet. Vandaar dat ik toch de verhuizing erbij betrok, daar gaat het immers ook voornamelijk om in dit topic ;)

• Crusader

Crusader

Arc Nature

Verwijderd schreef op 16 September 2003 @ 01:50:
Op zich misschien raar, maar ik ken genoeg mensen hun telefoon en bankrekening nummer. Ik zou daar dus zomaar ADSL kunnen aanvragen bedenk ik me net...Op zich raar.

Ik bedoel ik kreeg wel netjes emails enzo, maar iets per normale post heb ik nog nooit ontvangen,....

Wellicht een idee voor demon om na de aanvraag even een brief te sturen waarin je alsnog tekend....Maar ja wie ben ik

Andre
Misschien voor TS een idee om net te doen alsof ie die aanvraag nooit gedaan heeft :+

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Crusader schreef op 16 september 2003 @ 01:50:
Die AV zijn er niet voor niets, ik denk niet dat ze bedoeld zijn om klanten af te schrikken.
Ze zijn meer bedoeld om een leverancier in te dekken. Imho hoef je niet veel medewerking te verwachten van Demon als je gaat dreigen met wetten en rechtszaken (wat meer kost dan een jaarabonnement).
Wetten gaan boven algemene voorwaarden. Als een rechter het ermee eens is dat 7 dagen na levering opzeggen beter strookt met de wet dan 7 dagen na bestellen (wat mij persoonlijk als niet juridisch onderlegd persoon erg waarschijnlijk lijkt), dan kan Demon hoog en laag niet mee willen werken, maar wet is wet en vonnis is vonnis. Ze kunnen dan fluiten naar het geld, en mogen alle proceskosten waarschijnlijk ook betalen.

Maar hoogstwaarschijnlijk kiezen ze bij Demon eieren voor hun geld als je ze in een hele duidelijke brief die je samen met de rechtswinkel opstelt duidelijk maakt dat in de wet (die er vast wel ergens is, of die website is erg fout ;)) erg duidelijk vermeld staat dat je na 7 dagen na levering van een product op mag zeggen en dat de wet boven de algemene voorwaarden staan.

Verder zal een incassobureau pas actie ondernemen als zij er zelf van overtuigd zijn dat er ook een wettelijke grond voor is, tot die tijd zal alleen demon je herinneringen sturen ofzo :o.
Voor het toch kunnen opzeggen na die 7 dagen moet je gewoon een wel heel erg goede reden hebben. Een verhuizing is dat niet. Vandaar dat ik toch de verhuizing erbij betrok, daar gaat het immers ook voornamelijk om in dit topic ;)
Ja, maar het gaat hier IMO om een opzegging nog voor de levering van het product :). Dat lijkt me zeker binnen de catagorie "binnen 7 dagen" vallen.

• Crusader

Crusader

Arc Nature

Daar heb je gelijk in.
Het is natuurlijk gewoon te proberen om via een wetswinkel het eea op te starten, een soort proefproces zeg maar ;)

Verwijderd

m.i. is een internet verbinding geen product maar een dienst, waardoor de levering niet van belang is. de 7 dagen gelden vanaf 't sluiten van de overeenkomst.

• Rataplan
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Rataplan

per aspera ad astra

Van belang is imo het sluiten van de overeenkomst. In die overeenkomst gaan beide partijen verplichtingen aan ("als ik zorg dat jij binnen een maand kan internetten betaal jij me een jaar lang geld") en voor ontbinding van die overeenkomst gaat de klok natuurlijk niet lopen als de levering is geschied (want dan zou je pas na een jaar hoeven betalen). De leveringstermijn is de oplevertermijn van je verbinding, maar daar was je mee akkoord gegaan, dus dat is niet van toepassing. Die acht dagen zijn sinds het sluiten van de overeenkomst, en die acht dagen zijn voorbij; gevalletje jammer dan. Volgens mij valt hier heel, heel weinig tegen te doen. Niet onterecht: jij wilt verhuizen, en in hun faq staat het heel duidelijk... Niet afsluiten als je van plan bent te verkassen.

Maar je kan ze natuurlijk best voor de keus stellen: óf één jaar Demon in je ouwe huis (en daarna opzeggen) en een andere ISP voor je nieuwe - óf in je fijne nieuwe huis een trouwe Demon-klant worden als ze een flinke hap van het abonnementsgeld van tafel doen. Volgens mij komen ze je dan best tegemoet, want dat laatste levert ze toch meer op.

Mocht dat niet het geval zijn, dan zou ik hopen dat ze te laat leveren: dan zijn zij in gebreke en mag je net zo formeel zijn als zij, en onvoorwaardelijke ontbinding eisen >:)

BBned is overigens idd de lachende derde, maar daar heb jij als goed consument natuurlijk geen r*k mee te maken :)

Journalism is printing what someone else does not want printed; everything else is public relations.

• Wekkel
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 02-05 10:45

Wekkel

De downloadkoning

Koop ziet in eerste instantie op koop van zaken.
Artikel 7:1 BW

Koop is de overeenkomst waarbij de een zich verbindt een zaak te geven en de ander om daarvoor een prijs in geld te betalen.
Met de schakelbepaling van art. 7:47 BW kan het kooprecht ook toepasselijk zijn op de koop van een vermogensrecht. Dan heb je het hele kooprecht inclusief consumentenbescherming alvast aan je zijde.
Artikel 47

Een koop kan ook op een vermogensrecht betrekking hebben. In dat geval zijn de bepalingen van de vorige afdelingen van toepassing voor zover dit in overeenstemming is met de aard van het recht.
De wet koop op afstand ziet zelf ook al op diensten die op afstand worden overeengekomen. Ik vraag me af of de wet koop op afstand van toepassing is op het aanvragen van ADSL maar ik kan tot nu toe nog geen grond vinden om de koop op afstand niet toepasselijk te achten op het aanvragen van ADSL. Geen van de uitzonderingen in de wet zijn toepasselijk en dat is eigenlijk wel grappig. Een ijzersterk recht bij een overeenkomst die normaliter allerlei haken en ogen heeft voor de aanvrager (minimaal 1 jaar, verhuizen moeilijk etc). De vraag is alleen hoe het artikel over ontbinding binnen 7 dagen danwel 3 maanden (uitzoeken door de lijst van verplichte informatie te verstrekken door Demon voor het sluiten van de ovk even na te pluizen, vooral het vermelden dat de wet koop op afstand het mogelijk maakt de ovk te ontbinden kan ik bijna nooit terugvinden als 't er wel zou moeten staan (die van lid 2 van 46c) ! *) overeenkomstig toegepast moet worden bij het overeenkomen op afstand van een dienst.
art. 7:46d BW

Gedurende zeven werkdagen na de ontvangst van de zaak heeft de koper het recht de koop op afstand zonder opgave van redenen te ontbinden. Indien niet is voldaan aan alle in artikel 46c lid 2 gestelde eisen, bedraagt deze termijn drie maanden. De eerste zin is van overeenkomstige toepassing vanaf de voldoening binnen de in de tweede zin bedoelde termijn aan alle in artikel 46c lid 2 gestelde eisen.
Omdat bij levering van een zaak de ontbindingrechten gaan gelden pas aan het einde van het traject, namelijk de uiteindelijke aflevering waarmee de verkoper in eerste instantie aan zijn verplichtingen heeft voldaan, denk ik dat overeenkomstige toepassing op diensten met zich meebrengt dat deze termijn ingaat na de eerste ontvangst van de dienst. De ratio van dit tijdstip is immers dat je aan het product/de dienst hebt kunnen snuiven IRL en dan maar moet beslissen binnen 7 dagen of het wat is of niet.

In de EU richtlijn is het anders geregeld, het moment van sluiten van de ovk is bepalend voor het ingaan van de termijn voor ontbinding. Het is dus zaak om onderstaand lijstje met informatieeisen na te lopen, want als die conform lid 2 van dat artikel niet volledig is verstrekt door Demon, is de ontbindingstermijn 3 maanden totdat Demon de ontbrekende informatie levert waardoor alsnog 7 dagen ontbindingstijd resteren. Er moet overigens ook geen sprake zijn van een begin van levering van de dienst met instemming van de consument, want dan is ontbinding ook niet meer mogelijk. Met het opzetten van de ADSL dienst lijkt mij daarvan nog geen sprake, al kan je natuurlijk betogen dat het opzetten (intern) van de ADSL lijn misschien ook wel een begin van uitvoering is. Moeilijke materie in ieder geval.
Artikel 7:46i BW
5.
In afwijking van lid 1 is artikel 46d niet van toepassing op de overeenkomst op afstand tot het verrichten van diensten:
a.
waarvan de nakoming met instemming van de wederpartij is begonnen voordat de in artikel 46d lid 1, eerste en derde volzin, bedoelde termijn is verstreken;

6.
In geval van een overeenkomst op afstand tot het verrichten van diensten lopen de in artikel 46d lid 1, eerste en tweede volzin, bedoelde termijnen vanaf het sluiten van de overeenkomst.
Colportage is het inderdaad niet:
colporteur: degene die in de uitoefening van een beroep of bedrijf door persoonlijk bezoek dan wel door of in samenhang met de aanprijzing van een goed of een dienst in een groep van ter plaatse van de aanprijzing aanwezige personen, tracht een particulier te bewegen tot het sluiten van een overeenkomst, strekkende tot het aan deze verschaffen van het genot van een goed, het aan deze verlenen van een dienst of het door deze als kredietnemer deelnemen aan een goederenkrediet;
*
Artikel 46c

1.
Tijdig voordat de koop op afstand wordt gesloten, moeten aan de wederpartij met alle aan de gebruikte techniek voor communicatie op afstand aangepaste middelen en op duidelijke en begrijpelijke wijze, de volgende gegevens worden verstrekt, waarvan het commerciële oogmerk ondubbelzinnig moet blijken:

a. de identiteit en, indien de koop op afstand verplicht tot vooruitbetaling van de prijs of een gedeelte daarvan, het adres van de verkoper;
b. de belangrijkste kenmerken van de zaak;
c. de prijs, met inbegrip van alle belastingen, van de zaak;
d. voor zover van toepassing: de kosten van aflevering;
e. de wijze van betaling, aflevering of uitvoering van de koop op afstand;
f. het al dan niet van toepassing zijn van de mogelijkheid van ontbinding overeenkomstig de artikelen 46d lid 1 en 46e;
g. indien de kosten van het gebruik van de techniek voor communicatie op afstand worden berekend op een andere grondslag dan het basistarief: de hoogte van het geldende tarief;
h. de termijn voor de aanvaarding van het aanbod, dan wel de termijn voor het gestand doen van de prijs;
i. voor zover van toepassing, in geval van een koop op afstand die strekt tot voortdurende of periodieke aflevering van zaken: de minimale duur van de overeenkomst.

2.
Tijdig bij de nakoming van de koop op afstand en, voor zover het niet aan derden af te leveren zaken betreft, uiterlijk bij de aflevering, moeten aan de koper op duidelijke en begrijpelijke wijze schriftelijk of, voor zover het de in de onderdelen a en c-e bedoelde gegevens betreft, op een andere te zijner beschikking staande en voor hem toegankelijke duurzame gegevensdrager, de volgende gegevens worden verstrekt, behoudens voor zover zulks reeds is geschied voordat de koop op afstand werd gesloten:

a. de gegevens, bedoeld in de onderdelen a-f van lid 1;
b. de vereisten voor de gebruikmaking van het recht tot ontbinding overeenkomstig de artikelen 46d lid 1 en 46e lid 2;
c. het bezoekadres van de vestiging van de verkoper waar de koper een klacht kan indienen;
d. voor zover van toepassing: gegevens omtrent de garantie en omtrent in het kader van de koop op afstand aangeboden diensten;
e. indien de koop op afstand een duur heeft van meer dan een jaar dan wel een onbepaalde duur: de vereisten voor opzegging van de overeenkomst

[ Voor 13% gewijzigd door Wekkel op 16-09-2003 09:42 ]

• Crusader

Crusader

Arc Nature

Zo, jij bent een nachtje zoet geweest met uitzoeken zeker :P

• Wekkel
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 02-05 10:45

Wekkel

De downloadkoning

Ik denk dat je een hoop gezeur met Demon gaat krijgen als je het op deze argumentatie gaat gooien. Wees wel snel, want de termijnen om te ontbinden (indien mogelijk) zijn kort. Bij voorkeur per aangetekende brief ontbinden :)
Pagina: 1