Cross platform op SonyEricsson P800 en Palm

Pagina: 1
Acties:

• bartvb
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 17-08 13:41
Net al een mailtje gestuurd naar de Jabber developers list, kwamen leuke dingen op terug maar het gros van de mensen daar is voornamelijk bezig met 'vaste' PC's. Ben erg benieuwd of er hier mensen zijn met ervaring op mobiele platformen. Aangezien ik aan mag nemen dat iedereen die een beetje thuis is in deze materie de engelse taal wel beheerst copy/paste ik hier m'n mailtje maar. Beetje onzinnig om dat letterlijk te gaan vertalen in het NL ;)
I'm probably going to write a Jabber client for the SonyEricsson P800:
http://www.sonyericsson.com/P800/main.htm

during a 6x40 hour project at the university. I've just bought a Palm Zire 71 for my girlfriend and I'm going to buy a Palm Tungsten T3 when it arrives to I'd really like it if the client that I write for the P800 would also run on the Palms..

The problem is that I'm kind of in over my head here :D I'm pretty fluent in PHP but I've only got a little bit of experience in C and even less experience in C++ and Java :D So it's going to be a rough ride.

I've been doing some research on how to approach this project. It's fairly obvious to me that I won't be able to learn Java/C and write a client for a mobile platform from scratch in those weeks, especially since the P800 version will need to have camera support and it has to be able to share those pictures with a remote device through Jabber.

I'm curious what your thoughs are on this project. What language should I use, what development packages are available, what packages work well? Are there existing clients that I've used (I've found a few but knowing the Jabber community I've probably missed a couple). Other thoughts?

The requirements for the university seem to be fairly straight forward. It's mostly about sending pictures with some text to a remote device through Jabber with a P800 (which can run Java and it's running Symbian OS itself). They seem to prefer a Java solution but IMO that's partially because they're not really aware of the available options.

Any help or pointers would be very much appreciated!

Bart
Voor de mensen die het nog niet wisten.. Jabber (www.jabber.org) is een Open protocol dat o.a. gebruikt kan worden voor Instant Messaging. Bijvoorbeeld als vervanging voor MSNM/ICQ. Zie o.a. http://matthias.therry.free.fr/jabber/ voor wat nederlandstalige informatie. We zijn bezig met het opzetten van www.jabbernl.org voor het centraliseren van wat bruikbare info voor (in eerste instantie) beginners met Jabber.

Overigens is Jabber dus compleet open, de core wordt op het moment goedgekeurd door de IETF, het is helemaal op XML gebaseerd en het is enorm gemakkelijk uit te breiden. 't is (IMO) een ideaal medium om allerlei leuke P2P dingen op te zetten. Ik ben iig behoorlijk verliefd O+

[ Voor 3% gewijzigd door bartvb op 15-09-2003 14:52 ]

• Woy
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Als je wilt dat het zonder aanpassingen op beide systemen draait zal ik eerst eens naar java kijken. Zoals je zelf al aangeeft heeft de p800 ondersteuning voor java en ik weet dat er ook java ondersteuning is voor PalmOs. Je moete even kijken of ze dezelfde java ondersteunen of dat er specifieke dingen zijn die op een van de apparaten wel ondersteund worden en op de andere niet. Je kan voor dit project natuurlijk ook altijd C/C++ gebruiken maar dan moet je er wel rekening mee houden dat je andere libraries tot je beschikking hebt op de p800 dan als op PalmOs. Hiervoor zul je dus waarschijnlijk wel een aantal zaken platform afhankelijk op moeten lossen. Als je deze zaken goed opsplits en er een soort wrapper voor maakt dan zal dit verschil ook niet al te groot zijn en is het dus ook best met C/C++ te doen.

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

• bartvb
*grmbl*
Ziet er niet zo heel positief uit allemaal. Heb wat zitten zoeken en het lijkt er op dat de Java support op iig de P800 nogal beperkt is :\
Jonathon is correct. For easy access to BT and the camera, you have little choice but to use C++. The Java BT API is not supported in MIDP 1.0 or on the P800. The proprietary camera API is available in C++ only. So that drives you to programming native apps in the Symbian OS for the phone.
(gevonden op het SonyEricsson developer forum ). Klinkt niet heel erg bemoedingend.

Ben bang dat het dus al snel richting een C/C++ implementatie gaat, redelijk wat dubbel werk dus en voor de Palm is het iig zo dat die standaard niet overweg kan met de standaard C/C++ calls. Hmm. Er moet toch wel al iets gebouwd zijn om development op die twee platforms makkelijker te maken. Zou nogal idioot zijn als ik zelf libraries moet gaan bouwen voor simpele dingen als het tekenen van een lijntje op het scherm..

• Woy
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
bartvb schreef op 15 September 2003 @ 16:29:
*grmbl*
Ziet er niet zo heel positief uit allemaal. Heb wat zitten zoeken en het lijkt er op dat de Java support op iig de P800 nogal beperkt is :\

[...]

(gevonden op het SonyEricsson developer forum ). Klinkt niet heel erg bemoedingend.

Ben bang dat het dus al snel richting een C/C++ implementatie gaat, redelijk wat dubbel werk dus en voor de Palm is het iig zo dat die standaard niet overweg kan met de standaard C/C++ calls. Hmm. Er moet toch wel al iets gebouwd zijn om development op die twee platforms makkelijker te maken. Zou nogal idioot zijn als ik zelf libraries moet gaan bouwen voor simpele dingen als het tekenen van een lijntje op het scherm..
Je hoeft zeker niet zelf libraries te gaan bouwen om een simpel lijntje op het scherm te teken. Dit is voor PalmOs zeker wel mogelijk ( Ik heb er zelf ook wat mee lopen spelen ). Je moet alleen van te voren even goed uitzoeken welke functies je nodig hebt. Hiervoor zul je dan wrapper functies moeten maken ofzo. Dan kan je twee verschillende implementaties van deze functies maken en deze gebruiken. Tevens zijn een hoop standaard C/C++ functies wel gewoon beschikbaar op PalmOs hoor. Dingen als StrLen enzo bestaan gewoon.

Het belangrijkste is dus om dingen die door het os gedaan moeten worden in een extra laag te plaatsen waardoor je alleen deze laag 2 keer hoeft te maken. Voor berekeningen enzo kan je natuurlijk in beide versies gewoon dezelfde code gebruiken.

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

• bartvb
Snap ik, maar ik bedoel dus idd het bouwen van een library/framework met al die wrapper classes/functions.. Mag hopen dat iemand dat al voor mij heeft gedaan, anders wordt het nog een enorme hoop uitzoekwerk en gepuzzel :\

Hmm, kan natuurlijk ook alles in J2ME bouwen en dan JNI gebruiken voor specifieke dingen voor het platform als b.v. aansturen van de camera e.d. Gok alleen dat het dan nogal erg complex gaat worden. Voordeel is wel dat ik dan al bestaande Java/J2ME clients kan gebruiken...

Verwijderd

Euhh zou je ook niet denken aan de t610?
Lijkt me wel lekker om daar ook jabber op te hebben :)

• bartvb
Tja, de T610 heeft ongeveer dezelfde problemen als de P800 als ik het goed begrepen heb. Grootste probleem is dat je niet bij de camera kunt komen via standaard Java... Nogal erg jammer. Heb net even naar dat JNI zitten kijken en in theorie zou ik daarmee moeten kunnen doen wat ik wil maar het ziet er nogal erg ingewikkeld uit :D Niet echt iets waar ik als beginnend Java programmeur blij van wordt ;) Hmm :\
Pagina: 1