[DIY] Homecinema meubel

Pagina: 1
Acties:
  • 188 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Dnc1n
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 18-11-2025
Ik ben van plan zelf een homecinema meubel te maken, die 2 componenten breed is en 2 componenten hoog + een bovenlaag voor tv op te zetten.
Ik zou hem graag zo willen maken dat ik de laag onder de tv altijd kan gebruiken voor een evt. centerspeaker. wanneer ik in de onderste laag ruimte te kort komt kan ik hem gebruiken voor 2 componenten. Ik heb mij laten inspireren door de zelfgemaakt spiderrack van PLAY en RALPH. Het moet dus een multifunctioneel rack worden voor center of 2 componenten in het bovenste vak.

Dit is mijn plan:
Ik wil dus 6 Lange tapeinden (bouten) gebruiken.
de onderste laag worden 2 spiders waarbij de uiteinden (in het midden van het totale rack) elkaar overlappen.

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/duncan/spider.bmp

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/duncan/rack.bmp
een schets van het ontwerp.

Ik vraag mij alleen af ofdat de constructie een televisie kan houden, en welke matrialen ik het beste kan gebruiken.
Ik dacht aan alleen hout en de tapeinden, en dmv bouten het verstellen mogelijk.
Ik ben redelijk handig in wat klussen maar geen vakman ;)

Kunnen jullie mij wat tips/ideen geven?

voorbeeld zelfbouw spider rack:
Afbeeldingslocatie: http://home.planet.nl/~wagte047/compleet6.jpg

[ Voor 4% gewijzigd door Dnc1n op 15-09-2003 14:08 ]

• VO-Zephyr
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 28-03-2024
hetzelfde kruiswerk ook onder de draagvlakken maakt t wat steviger :) of je moet iets van 22mm mdf gebruiken met een dwarsbalkje ofzo :)

• Bigfoot
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 03-03 16:32
Waarom moeten die 2 spiders elkaar eigenlijk overlappen?

• STi
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 02-08-2024

STi

hmmz volgens mij is het spider rack van play nou niet echt zelfbouw.... :)

Maar verder weer een onderwerp dat ik met veel interesse ga volgen.

• -=bas=-
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 17-07 05:15
Een goede verstekzaagbak doet wonderen. En een houtzaak waar ze het precies op maat kunnen zagen al helemaal. :)

Denk ook misschien aan een aardige manier om alle kabels weg te werken.

Senile! Senile Oekaki

• Dnc1n
_bas_ schreef op 15 september 2003 @ 14:25:
Een goede verstekzaagbak doet wonderen. En een houtzaak waar ze het precies op maat kunnen zagen al helemaal. :)

Denk ook misschien aan een aardige manier om alle kabels weg te werken.
Bedankt voor jullie reacties!

Dat wil ik laten doen bij de bouwmarkt. :)

Ik wil de spiders laten kruisen omdat dat mij het makkelijkste lijkt, het wordt dan meer 1 geheel ipv. delen. bovendien staat het misschien ook beter.

spiders onder de planken is idd ook nog een optie, dan kan ik de spiders er onder doen als versteveging en klem ze beiden vast dmv moeren.

Dat gaat alleen wel weer tenkoste van de ruimte, ik wil het meubel echt zo laag mogelijk hebben, hoe lager hoe beter.

[ Voor 5% gewijzigd door Dnc1n op 15-09-2003 14:38 ]

Verwijderd

De combinatie van staal (verchroomd aluminium) en blank hout spreekt me erg aan. Ik vind de afwerking van het spider rack minder. Ik zie namelijk overal bouten.

Hoe dan ook bezuinig in ieder geval niet op materiaal. Je vraagt of het je tv kan houden. Hoe zwaar is je tv eigenlijk?

• Dnc1n
die bouten vindt ik juist wel wat hebben, ik wil waarschijnlijk het hout zilver/grijs gaan spuiten of verven, denk meer tegen het antraciet aan.
als het hout uit zich zelf al mooi kleurt laat ik het eerst onbewerkt.

Afbeeldingslocatie: http://home.hetnet.nl/~geenius/Flexy_bestanden/image002.jpg

dit ziet er heel erg mooi uit, maar van mij hoeft het niet zo profi, ik wil de kosten ook een beetje laag houden.

[ Voor 10% gewijzigd door Dnc1n op 15-09-2003 16:35 ]

• jfeelders
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 24-07 08:06

jfeelders

Kwaliteit voor kwantiteit...

Heb je geen vriend/vage kennis die slim is met een laspistool? Dan kan je er een laten lassen. Dat is natuurlijk helemaal star. Ik heb de mijne zelf in elkaar gelast.
Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~jfeelder/rekje.jpg

Verwijderd

Makkelijker is wel om het spider idee te laten varen en gewoon het hele rack van MDF te maken. Verder kleeft er nog een idee aan dat spider ontwerp; als je veel apparatuur hebt met verschillende dieptes dan is het misschien een probleem dat de minder diepe apparatuur ook een stuk minder ver naar voren staat dan de diepere apparaten.

Verder wel leuk natuurlijk dat spider idee. Ik vind het persoonlijk ook mooier om óf een spider rack te maken of gewoon MDF.

Stel dat je uitgaat van een diepte van 40 cm dan kun je bijvoorbeeld van 1 plaat MDF een rack maken van 122 breed en 3 lagen van 44mm voor ongeveer €22 aan MDF. Super solide en ziet er ook wel mooi uit als je er van houd. Ev kun je met de bovenfrees nog een leuk randje er aan maken.

Voorbeeld van wat ik bedoel:

Afbeeldingslocatie: http://home.planet.nl/~bohtl000/Got/Sony/DSCF0002.jpg

Nog een Picje van het "Spider Rack":

Afbeeldingslocatie: http://home.planet.nl/~bohtl000/Got/Audiorack/thumbs/Rek1.jpg
STi schreef op 15 September 2003 @ 14:19:
hmmz volgens mij is het spider rack van play nou niet echt zelfbouw.... :)

Maar verder weer een onderwerp dat ik met veel interesse ga volgen.
Waar beschuldig je me van dan? :P Het is dan wel niet van mij, maar wel door mij gebouwd :)

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Verwijderd schreef op 15 September 2003 @ 19:37:
Makkelijker is wel om het spider idee te laten varen en gewoon het hele rack van MDF te maken. Verder kleeft er nog een idee aan dat spider ontwerp; als je veel apparatuur hebt met verschillende dieptes dan is het misschien een probleem dat de minder diepe apparatuur ook een stuk minder ver naar voren staat dan de diepere apparaten.

Verder wel leuk natuurlijk dat spider idee. Ik vind het persoonlijk ook mooier om óf een spider rack te maken of gewoon MDF.

Stel dat je uitgaat van een diepte van 40 cm dan kun je bijvoorbeeld van 1 plaat MDF een rack maken van 122 breed en 3 lagen van 44mm voor ongeveer €22 aan MDF. Super solide en ziet er ook wel mooi uit als je er van houd. Ev kun je met de bovenfrees nog een leuk randje er aan maken.

[afbeelding]

[afbeelding]
[...]
Waar beschuldig je me van dan? :P Het is dan wel niet van mij, maar wel door mij gebouwd :)
toch lijkt me dit nog wel flexibel, aangezien draadeinden niet echt buigvast zijn, of valt dat mee? want als er eenmaal een 15kg aan apparatuur in staat denk ik dat dat toch wel gaat zwabberen?

Verwijderd

Dan zwabberd het juist minder :p
Ik zou idd misschien nog wel dikkere draadeinden pakken, maar de enigste beweging die je dan beperkt is een torsie(draai)beweging. Naar voren of achteren is hij echt niet te bewegen. Ook met dunner hout en draadeinden niet.

• Dnc1n
Verwijderd schreef op 15 september 2003 @ 19:37:

[afbeelding]

[afbeelding]
[...]
Het spideridee lijkt mij juist het meest appart omdat het gecombineert is met normale mdf planken.
alleen wat mij het meest wankel lijkt is de bovenste plank waar de tv opstaat, omdat ie 1 steunpunt mist denk ik dat het gaat doorzakken, naar beneden of gaat dat meevallen?
ik wil iig een behoorlijk dikke mdf plaat gebruiken voor de tv.
Mijn tv is ongeveer een kilo of 15 zwaar dus dat valt mee.

• BuG2FiX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 07-07 13:27
overigens is 18mm multiplex ipv mdf ook errug mooi, ook nog steviger dan mdf en prima blank te lakken (als je houtnerf mooi vindt).

de 'spider' die hierboven staat, hoe star is dat ding, ik kan met niet voorstellen dat als je er een tv bovenop zet dat dat ding niet zwiebert met die relatief dunne draadeinden. moet er achterop ook niet een kruisverband? en mocht je nog een keer een breedbeeld kopen, dan past dat niet meer? wellicht ook iets om rekening mee te houden.

Verwijderd

Heb ik al uitgelegd. Zwabberren wat jij wil tegengaan met kruisverbanden is er niet. Komt omdat de planken zo goed geklemd zijn. Dit rack is gemaakt van het simpelste vuren en had die neiging niet. Wel kon je hem erg goed draaien, wat puur is toe te schrijven aan de relatief dunne draadeinden (dikker hadden ze bij de Formido niet). Vervang deze voor een M10 of nog beter M12 dan heb je daar echt geen last meer van. ;)

Dit Rack is puur voor audio, dus geen tv problemen. Duncan's ontwerp is al een stuk breder. Zie startpost.

• -=bas=-
Dat wil ik laten doen bij de bouwmarkt.
Je kan beter naar een houtspeciaalzaak of timmerbedrijf (waar ze kozijnen e.d maken) gaan.
Die kunnen ook hout onder verstek zagen onder elke hoek. En heel precies ook als je een goede timmerman hebt.
De (bekendere) bouwmarkten waarschijnlijk zagen alleen platen in stukjes en dan heb je het wel weer gehad.
(Uitzonderingen zijn er natuurlijk altijd).
ik wil waarschijnlijk het hout zilver/grijs gaan spuiten of verven, denk meer tegen het antraciet aan.
Ook bij de betere houtspeciaalzaak kan je werkelijk elke soort hout krijgen. Ipv wit geplastificeerd hout heb je het ook in allerlei andere kleuren en soorten te krijgen.
Dit kan soms een veel mooier resultaat geven dan zelf spuiten.
Ook is het dan krasbestendig. Als je het verft of spuit dan kan het absoluut niet tegen krassen.
als het hout uit zich zelf al mooi kleurt laat ik het eerst onbewerkt.
Hout (zeker vurenhout) gaat grauw worden als je het niet behandeld. Een simpele transparante lak voorkomt dit. Als je lak op waterbasis gebruikt dan blijft de kleur vrijwel hetzelfde. Als je lak op terpetine basis gebruikt dan wordt het hout wat geler en komt er meer contrast tussen de nerven van het hout.
Met 3x lakken en schuren wordt het spiegelglad.
dit ziet er heel erg mooi uit, maar van mij hoeft het niet zo profi, ik wil de kosten ook een beetje laag houden.
De kosten voor mooi hout zijn voor een paar balkjes niet zo enorm.
Ook mooi geplastificeerd hout is iets vaak niet echt veek duurder maar het moet alleen op bestelling.
Dit rack is gemaakt van het simpelste vuren en had die neiging niet.
Ongelakt hout wil na een aantal maanden wel heel graag gaan 'werken'. Zeker in een omgeving met grote temperatuur verschillen en vocht.
Eiken, beuken en kersen hebben dit iets minder maar behoren toch wel gelakt te worden om ze echt mooi te houden. En het oppervlakte wordt spiegelglad als je het op de juiste manier lakt. PArketlak of pianolak geeft ook dit effect.

Als je het metaal wil verven/spuiten, vergeet dan de primer niet omdat ander de verf er na een tijdje weer afbladdert.

Je kan ook het draadeind verbergen met metalen hulsjes. Deze hulsjes (stukjes metalen pijp, verchroomd of aluminium) schuif je dan over het draadeind+bouten heen. Het is wel wat meten en puzzelen, maar je kan er mooi het draadeind mee wegwerken. Dan lijkt het of er 1 lange alu of verchroomde pijp door het meubel loopt. Als pijp kan je bijvoorbeeld gordijnrails of een (verchroomde) douchestang gebruiken die bij elke bouwmarkt te koop zijn. Wel op krassen letten.

Misschien dat ik ook maar eens zo'n meubel in elkaar ga klussen. Alleen moet ik nog een mooie manier bedenken hoe ik al die dradenmassa's wegwerk. Ook vraag ik me af hoe stoffig m'n spulletjes worden.

Senile! Senile Oekaki

• -=bas=-
de 'spider' die hierboven staat, hoe star is dat ding, ik kan met niet voorstellen dat als je er een tv bovenop zet dat dat ding niet zwiebert met die relatief dunne draadeinden
Ik denk ook dat het niet de bedoeling is dat je er een TV op zet. :)

Senile! Senile Oekaki

Verwijderd

Daar was het inderdaad niet voor ontworpen. Kon trouwens wel makkelijk. Dat vuren dat op zwakke plekken (het midden) elkaar klemt is best wel stevig.

55cm tv was geen probleem. Ook 4 grindtegels niet by the way. ;)
Pagina: 1