software RAID FreeBSD, hoe te beginnen?

Pagina: 1
Acties:
  • 106 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• M4RTiN
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 24-11-2024
Hallo,

Wij zijn bij ons op het punt om een server te vernieuwen, qua hardeware is dat al gedaan, maar we willen ook het complete FreeBSD 4.5 systeem vernieuwen met een 4.8 cleane install (i.v.m. met een mobo crash)

ik heb 2 schijven van 60 gigabyte 1 is ons archief en 1 is de backup.
Deze worden vervangen van 2 van 120.

Het backuppen deed ik altijd met een freeware windows util over SMB over het netwerk. maar dit vind ik omslachtig en tijdroven en inefficient en dergelijke.

Ik wou een oplossing op de server zelf, ik zat te denken aan het RAID systeem, maar dan software matig op FreeBSD, is dit verstandig? ik heb wel ervaring met unix maar niet met het raid gebeuren zelf?

ik heb een hoopgezocht op gathering hier, en op google.

Ik vond maar 1 programma, wat me nog niet eens helemaal stable lijkt, maar een topic op GoT hierover bleek dat het wel goed te gebruiken was... VINUM ofzo?

ik wil graag weten hoe ik het beste te werk ga en wat ik eerst en laatst moet doen. Dit topic heb ik dan ook aangemaakt omdat ik geen goede software kan vinden met beschrijving of uberhaupt een HOWTO voor Freebsd...

Tevens weet ik niet welk Raid ik moet hebben (0 t/m 5 toch?) maar dit zal zo op te zoeken zijn...

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Wat betreft het laatste: inderdaad, in de FAQ van Opslagmedia & I/O Controllers kun je de RAID FAQ vinden met alle informatie over alle denkbare levels :)

• M4RTiN
goh daar heb ik nooit over nagedacht, indd, ik denk altijd maar alleen non-windows :+

hmm zal daar ff de faq doorlezen voor algemene Raid kennis :)

EDIT: owja ik wil met het Raid kiezen voor het MIRRORING gedeelte...

[ Voor 20% gewijzigd door M4RTiN op 15-09-2003 13:46 ]

• AVL
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 25-09-2022

AVL

OHMSS

Verdiep je ook goed in het hoofdstuk over Vinum in het handboek!

Vinum is overigens al heel lang een standaard onderdeel van FreeBSD, en er mag dus ook op gerekend worden dat het stabiel is.

"I'd rather have a bottle in front of me than a frontal lobotomy."

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21:54

voodooless

Sound is no voodoo!

Let wel op dat RAID niet echt een backup systeem is, maar meer een systeem tegen uival van hardware. Als je brand krijgt of een erge blikseminslag, dan is ook je RAID data weg...

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

• M4RTiN
uiteraard maar dat is op huidige manier ook zo

• XTerm
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10-06-2025
M4RTiN schreef op 15 September 2003 @ 21:07:
uiteraard maar dat is op huidige manier ook zo
Zet ook je schijven op een andere controller *chip*, dus tje op het mobo en een ander op een promise kaartje, want een kapotte harddisk wil wel es heel de controller saboteren :)

• M4RTiN
heeft iemand hier ook een werkende ervaring trouwens van FreeBSD softwarematige Raid en dat op level 1?

Verwijderd

Ja, ik heb het een tijd gedraait, totdat ik een 3ware in m'n alphaserver zette (toendertijd 2 x 30G mirror en 2 x 40G stripe). Het heeft ff geduurt om het aan de praat te krijgen, maar toen het werkte, heeft het altijd en probleemloos gewerkt (maar ok, had dan ook geen disk problemen toendertijd). Ik raad je aan om de tip van AVL goed op te volgen.

• M4RTiN
ik zal dat hoofdstuk van Vinum uitprinten en eerst helemaal doorlezen, ik kan me namelijk niet veroorloven om het fout te doen om de data te verliezen :/

ik houd me nog aanbevolen voor tips en truuks
en misschien configuratie files van een mirror systeem?

ik ben nu eerst aan het printen!

Verwijderd

Ik heb zowel raid 0,1 als 5 in software raid gedraait, het is eigenlijk heel makkelijk. Gewoon een raidtab aanmaken en daar je raidlevels, schijven en opties in zetten. Maar een hardware raid en dan met een 3ware kaart is natuurlijk een veiligere en ook veel snellere oplossing.
Pagina: 1