Verwijderd schreef op 15 september 2003 @ 13:26:
Binnen ons bedrijf draait een applicatie op Unix, deze appliactie is dermate belangerijk dat deze op een dedicated IBM AIX server draait.
Op dit moment draait de applicatie op een RS6000 (Workgroup Server F40). Aangezien het pakket vernieuwd gaat worden dient er een nieuwe en zwaardere server te worden aangeschaft.
Mijn oog is gevallen op een IBM pSeries 615, omdat deze een aardige prijs/prestatie lijkt te hebben, heeft iemand al ervaringen met deze server?
Niet specifiek met de 615, maar wel zijn grotere en kleiner broertjes de 610 en de 630. Maar als je nu op een F40 draait en dit loopt goed, hoeveel zwaarder word het pakket dan wel niet als je naar een 615 gaat ? Je gaat dan van een 233MHz 604e naar minimaal een 1.2GHz Power4 toe. Dit is een verbetering van rond de 500% - 1000% (ruwe schatting, afhankelijk van de programatuur). Wellicht kun je kijken of je nog ergens een Power3 server kunt vinden bij een leverancier voor weinig.
Tevens kan ik niet goed bepalen wat het voordeel is van een dual processor, ik begrijp dat het een performance winst geeft maar kan iemand dat (ongeveer) in procenten aangeven? Het scheelt in aanschaf namelijk een paar duizend euro, als de performance winst dan maar b.v. 10 procent is vind ik het dat niet waard. Erg moeilijk om daar wat feiten over te vinden, iemand daar info over ?
Afhankelijk van gekozen software en overige draaiende taken levert dit je een winst op tussen de 25% en de 90%. Verder bied het redundancy op (uitval van 1CPU betekend geen downtime). Tegenwoordig voer je alles dubbel uit (RAID, dual PSU, Chipkill geheugen, etc) dus waarom je CPU niet.
Verder ben ik nog op zoek naar een bedrijf die deze IBM server scherp kan aanbieden..
ETC Bestware. Zij kunnen je ook advies geven in je upgrade path. Ze hebben daar mensen met echt goede kennis van de pSerie (wat jou zo te horen een beetje ontbreekt) en kunnen je dus prima voorzien van goed advies.
CyberJ schreef op 15 september 2003 @ 13:41:
Is het niet mogelijk deze applicatie te porten naar Linux
Niet omdat ik AIX wil boycotten ofzo, maar de aanschaf van een server die jij aangeeft, is IMO vele malen hoger dan een Dual Intel systeem met Linux.
Wat dus helemaal niets wil zeggen. Een POWER processor schopt gewoon Intels kont. Vanaf de 615 en hoger krijg je de Power4 welke gewoon vele male krachtiger is als Intel CPU's (Xeon, P4, etc). Vergeet niet dat de Power procesor al jaren 64 bit is en ook het OS dit volledig is.
Bij mij op de zaak staan een groot aantal SAP servers en een dual 1.2GHz Power4 met 2Gb RAM op AIX5.2 is gewoon 20-40% sneller als een dual Xeon 2.5GHz met 4Gb RAM op Windows 2000. Beide machines draaien SAP op Oracle 9.2.
De grootste winst word gehaald vanwegge het verschil 32 en 64 bits en het feit dat Windows veel overhead heeft op AIX. Het voordeel van AIX (en ook HP-UX, Solaris, OS400, etc) is dat het OS word gemaakt door hetzelfde bedrijf als wat de hardware maakt. Zo hoeven ze geen rekening te houden met hardware van derde welke vaak voor problemen kan zorgen (denk aan drivers e.d.). Zo krijg je gewoon een veel soepeler systeem.
Een 2e processor heeft alleen voordelen wanneer de applicatie gescherven is voor multithreading. Dat hout in dat het meerdere draden (Thread's) kan starten, en daardoor tegelijkertijd meer opdrachten af kan wikkelen. Een goed voorbeeld is bijvoorbeeld een DataBase server (oracle). Het starten van meerdere queries tegelijkertijd, kan het tevoorschijn toveren van data voor in de applicatie behoorlijk versnellen.
Dat is ook niet helemaal waar. Aangezien er op een systeem altijd meerdere taken lopen kunnen al deze taken (mits het OS dit goed afhandeld) netjes over de CPU's worden verdeeld. Hierin zijn systemen als pSeries, iSeries, HP-UX'en, Sparc's, etc gewoon weer veel beter in als intel systemen (al dan niet voorzien van Linux). Een bijkomend voordeel is dat bij dit soort hardware er ook 1 CPU uit mag vallen zonder dat het systeem hierdoor op zijn bek gaat. Bij een Intel systeem betekend het uitvallen van 1 CPU automatisch een reboot of zelfs een dode machine. Dual CPU word in veel gevallen dus ook gebruikt om redundacy toe te passen.