Toon posts:

[ACCESS] Optellen

Pagina: 1
Acties:
  • 60 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Hoihoi,

Voor me stagebedrijf ben ik nu bezig met een kleine database. Ik heb echt nul verstand op dit gebied, maar ik heb al wat tabellen en formulieren aangemaakt.

Nu willen ze op de een of andere manier een naam van een klant op kunnen zoeken en de daarbij horende totalen opvragen. Dit moet uit meerdere tabellen en velden gehaald worden.

Ik heb geen flauw idee waar ik moet beginnen met zoeken (rapporten, query's). Kan iemmand mij misschien een beetje opweg helpen met hoe en wat. Dan probeer ik de rest wel uit te vogelen.

Groeten,

Michaël

• Arnaud
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 02-08 18:07
Druk op F1 (Help) en zoek op Query en SUM

PS1. Lees ook eens de FAQ over het maken van een topicstart.
PS2. Op GOT helpen we elkaar. Tot nu toe heb je alleen topics gestart, maar nog nooit gereageerd op andermans topics.

PS3. Laat modereren over aan de moderators :)

[ Voor 86% gewijzigd door curry684 op 15-09-2003 12:07 . Reden: PS-en toegevoegd ]

Verwijderd

Je kunt het ook rechtstreeks in het formulier laten bereken d.m.v. Visual Basic. Maar als je daar geen ervaring mee hebt zou ik idd ook voor de query gaan.

• Boss
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 22:38

Boss

+1 Overgewaardeerd

Als de totalen uit meerdere tabellen komen kan je die gewoon met een '+' optellen. Dan krijg je in je querie dus:
code:
1
Totaal:[waarde1]+[waarde2]+[waarde3]

[off topic]
Hoop dat het stafebedrijf van jou niet de komende jaren intensief gebruikt wil gaan maken van de database die je maakt... De eerste db die je maakt moet je toch altijd als test/spelletjes zien en niet als productie database gebruiken...
[/off topic]

The process of preparing programs for a digital computer is especially attractive, not only because it can be economically and scientifically rewarding, but also because it is an aesthetic experience much like composing poetry or music.

• curry684
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 13-08 16:46

curry684

left part of the evil twins

GoT is bedoeld als uitwisselforum voor nuttige kennis, en als plek om elkaar te helpen. GoT is absoluut niet een gratis consultancybureau. Als jij stage loopt moet jij die opdracht uitvoeren, met de begeleiding van je stagebedrijf. Vanzelfsprekend mag je hier dingen komen vragen als je ergens niet uitkomt, maar wat je nu vraagt is gewoon: "design mijn applicatie eens voor me en leg uit hoe ik het moet doen". Verder mag je Arnaud's puntjes bij deze ook als geschreven door mij beschouwen, en gaat deze dicht. :)

Professionele website nodig?

• curry684
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 13-08 16:46

curry684

left part of the evil twins

Met dank aan Arnaud nog een behulpzame toevoeging:
Stel, je hebt een tabel genaamd Lonen met daarin Medewerkers en Uitbetaalde_Lonen.
Om nu per medewerker het totaal aan uitbetaalde loon te krijgen moet je een Querie maken die als volgt luid:
SQL:
1
2
3
SELECT Medewerkers, Sum(Uitbetaald_Lonen) 
       AS Totaal_Uitbetaald_Loon_Per_Medewerker
       FROM Lonen GROUP BY Medewerkers;

Met deze input:
Jan € 1.200,00
Piet € 1.000,00
Jan € 1.500,00
Piet € 1.000,00
Jan € 500,00

Krijg je dan deze output:
Jan € 3.200,00
Piet € 2.000,00

Professionele website nodig?