Toon posts:

Thin client of normale pc's?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Met de vraag dun of dik worstel ik nu al enige tijd. Ik heb het forum al doorzocht, maar als ik zoek op thin client dan krijg 100.000 topics, waar ik eigenlijk niet heel veel wijs uit wordt.
Het volgende is er aan de hand: Het betreft een ultra klein netwerk met 4 werkplekken en nu is het de bedoeling er een server bij te plaatsen om bestanden centraal op te kunnen slaan, zodat deze makkelijk gebackuped kunnen worden en makkelijk gedeeld kunnen worden tussen de verschillende gebruikers, ook al is iemand niet aanwezig.

Er worden voornamelijk Windows applicaties gebruikt en dan vooral het office-pakket.
Mijn vragen zijn nu:
- Is het in zo'n omgeving uberhaupt nodig een server te plaatsen (met win 2003 erop) of is het verstandiger gewoon 4 losse pc's te plaatsen?
- Indien er een server geplaatst wordt, wat voor clients hang je er dan aan? Thin clients of "gewone" pc's?
- En tenslotte wat zijn dan precies de nadelen van thin clients, want op het moment zie ik eigenlijk nog alleen maar voordelen.

In ieder geval alvast bedankt voor de antwoorden! :*)

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 15-09-2003 11:12 ]

• Abom
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23-02 18:57
Thin clients hebben het grote voordeel dat ze makkelijker te beheren zijn en dus eigenlijk meer voordeel geven wanneer je een groot netwerk hebt.

Wanneer er 4 werkplekken zijn, zou ik een van de werkplekken (het liefst de meest recente PC) een tapeunit geven en daar de backups op laten maken en dus ook de bestand op laten slaan, niet te moeilijk doen en het geld van een server/licenties besparen.

• K-2SO
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 12-12-2025
Thin clients zijn goedkoper en perfect te beheren. Doen !
En wat die server betreft: Als je 4 werkplekken hebt is het toch verstandiger een servertje in te zetten, deze hoeft natuurlijk niet zo groot te zijn. Een fault-tolerance oplossing voor de disken en een backup-unit zijn wel echt noodzakelijk als je een beetje zuinig wilt zijn op je data.
Zet de server bij voorkeur in een aparte ruimte met spannings-beveiliging.

• kwiebus
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 24-02 12:51
Je hebt alleen iets aan een thin client als je de applicaties op een server draait.

Als je de hardware prijzen vergelijkt van een office pc en een goede thin client dan ontlopen deze elkaar niet zo veel. het voordeel wat je hebt met een goede thin client is dat deze geen bewegende delen bevat en speciaal gericht is op centraal beheer.

• Equator
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 24-02 16:25

Equator

Crew Council

#whisky #barista

Thin clients zijn wat makkelijker te beheren, en ksoten je geen clients OS licentie. Echter betaal je nog wel voor je TS licentie.. (Wat per 2004 misschien iets goedkoper wordt)

Een servertje is makkelijk voor het centraal beschikbaar maken van documenten. Dit kan natuurlijk ook een gewone PC zijn.
Een domein draaien heeft dan wel tot voordeel dat je niet op elke PC de username's en passworden gelijk hoeft te houden.

Met het oog op eventuele uitbreidingen (Die op de een of andere manier toch altijd komen) is het optuigen van en servertje misschien wel de betere oplossing.

persoonlijk denk ik dat een ThinClient inclusief TS cal goedkoper kan zijn dan een Volledie PC met OS, en CAL(Client Access License)
Kwa beheer is een TS makkelijk, daar je maar op 1 locatie de programma's hoeft te installeren. Echter het goed opzetten van een dergelijke oplossing kan wel wat hoofdbrekens kosten, maar er is denk ik prima documentatie daar voor te vinden.

Suc6 met je beslissing.

• Edho
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 23-02 16:48

Edho

Heeft Canon A570IS

Het inzetten van tc's is m.i. in de gestelde situatie zinloos. Je zult dan een terminalserver nodig hebben en een andere server ernaast voor domeintaken, backup en bestandsopslag. Dit werkt niet goed als alles op 1 en dezelfde machine draait. Dit gaat veel te veel geld kosten.
Beter lijkt mij om voor deze 4 werkplekken 5 pc's te kopen. Die 5e wordt dan 'server' met daarin een tape-unit. creeer een werkgroep en je hebt alle functionaliteiten die je wenst, nl. bestands en printerdeling. Je kunt zelfs bv nog een applicatie centraal op de 5e pc zetten. Ik denk dat voor deze kleine situatie dit een voordelige en goede oplossing is.

Edho

Verwijderd

Voor 4 pc's ga je volgens mij je niet de ellende op de hals halen van een architectuur met thin clients want 1) kost veel tijd om het zaakje goed ingericht te krijgen oftewel bij grote aantallen rendabel bij kleine aantallen niet, 2) er toch altijd wel compabiliteitsverschillen zijn tussen dunnen en dikke clients 3)de afhankelijkheid van beheer van de machines groter wordt. Gewoon vasthouden aan dikke clients, mogelijk met beperkingen wat betreft het lokale gebruik van schijven. Een fileserver ernaast zetten voor de bestanden en je bent klaar.

Verwijderd

Ik zou zeggen gooi er een Clarkconnect servertje bij of een andere linuxdistro met Samba. Dat kost weinig tot niks (in licenties) en je kunt redelijk simpele hardware gebruiken. Als het puur om office documentjes gaat dan kun je dat 's-nachts netjes backuppen via een tape drive of dvd-rw ofzo op 1 van de clienten. Voor 4 personen is scsi leuk maar nog niet noodzakelijk (mits er echt alleen office documentjes gebruikt worden). Dit is uiteraard de zogenaamde 'budget' oplossing die veel bedrijven wel kunnen waarderen op het ogenblik...

<edit>
Typo gefixt
</edit>

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 18-09-2003 13:22 ]

Pagina: 1