Domweg zoeken op iets is overigens vele malen lichter dan zoeken op "overeenkomsten met een tekst die ik geplaatst heb"...
Want in theorie moet je dan _alle_ varianten van zinsafsplitsingen opzoeken... Tegen de tijd dat dan je myreact-paginatje de laatste tien quote-plaatsen op je scherm zet ben je al in slaap gevallen.
Dus nee, het opzoeken is te zwaar voor dat beetje voordeel. Als je een specifieke quote van jezelf wilt opzoeken, dan kan je gewoon dat stukje tekst in het zoekscherm plakken en kijken wat ie zoal vindt.
Of het CPU load kost of niet, daar weet ik niks van.
Iets gericht "uit de database halen" (bijv dit topic, op basis van het topicid) is vrij licht.
Iets zoeken, is vrij zwaar, zelfs in een geoptimaliseerde zoekdatabase zoals Xapian.
En zoals ik hierboven al zeg, overeenkomstige teksten zoeken, is dan weer vele malen zwaarder dan gewoon gericht iets zoeken.
Zelfs binnen een enkel topic is het enorm zwaar, het is namelijk een vergelijking die in de orde van N^3 per onderzochte message ligt, waarbij N de lengte van de message in tekens is (tenzij jouw message langer is, dan die lengte).
Dus een bericht van 500 tekens opzoeken tussen tien berichten van 1000 tekens kost zo'n 1000^3 * 10 (= 10 miljard) handelingen...
En dan kan je het evt wel optimaliseren naar "per woord" ipv "per teken", maar dan nog zit je met veel handelingen (maar dan is de N het aantal woorden, ipv het aantal tekens).
Ik weet amper iets van databases, maar die topics worden sowieso al geindexeerd zover ik kan zien, dus een kleine search daarin zeg in de laatste 10 topics waarin je reply heb geplaatst om te kijken of er iemand jou quote lijkt me niet veel cpu power kosten.
Nee helaas, 't is niet zo simpel als je zegt

Juist het vergelijken vs opzoeken maakt het zo zwaar.
[
Voor 6% gewijzigd door
ACM op 15-09-2003 11:56
]