Toon posts:

Achterhalen van aangesloten toestellen op HUBs*

Pagina: 1
Acties:
  • 257 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ìk ben persoonlijk een hardstikke grote netwerk n00b (geef ik eerlijk toe) en basseer me vooral op PHP en dergelijke. Maar vandaag ben ik op een klusje gezet waar ik helemaal niets avnaf weet.

Ik moet inventariseren in een netwerk welek PC`s verbonden zijn met welke hub`s en op welke poorten ze dan staan. Dit omdat ze het netwerk in kaart willen brengen.

Dus ik moet zien te achterhalen welke pc (corensponderende aan een muur nummer) met welke hub (inclusief poortnummer) verbonden staat.

Het lollige hiervan is dat niemand wete hoe dit moet en het dus nooit gedaan is. Ik dacht ik klaar dat klussie wel effe maar dat vioel even tegen. Ik kom er niet uit en zou graag willen weten hoe je dit kunt doen.

Moet je elke pc appart bekijken of kan je het van een andere locatie in het netwerk ook?

Graag zo spoedig mogelijk een passende reactie. AUB.

• Erkens
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

Verwijderd schreef op 15 September 2003 @ 10:38:
Ìk ben persoonlijk een hardstikke grote netwerk n00b (geef ik eerlijk toe) en basseer me vooral op PHP en dergelijke. Maar vandaag ben ik op een klusje gezet waar ik helemaal niets avnaf weet.
waarom neem je zo'n klus aan dan :?
Verwijderd schreef op 15 September 2003 @ 10:38:
Dus ik moet zien te achterhalen welke pc (corensponderende aan een muur nummer) met welke hub (inclusief poortnummer) verbonden staat.
...

Moet je elke pc appart bekijken of kan je het van een andere locatie in het netwerk ook?
lijkt mij voor jou het makkelijkst ja ;)

Verwijderd

Modbreak
*** Spam verwijderd ***

[ Voor 99% gewijzigd door Predator op 15-09-2003 11:25 ]

• Turkish
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 22-07 01:43

Turkish

zhé germans

Per pc bekijken, meestal zitten die bij een groot netwerk allemaal netjes in speciale UTP aansluitingen die genummerd zijn en die nr's corresponderen dan weer met nr's op de patchkasten/switches/hubs en zo doe je dat. Trek er maar een paar uur voor uit, dat heb ik ook zo meerdere keren gedaan.

'When you're not paying for the product, you are the product!'

• soepkip
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 21-06 09:59

soepkip

Kratjes kunnen nu ook voorin

Geef eens a.u.b. wat meer info over het netwerk, wat voor hub/switches ? zijn het, zijn ze manageble ?
Hoe meer info jij geeft hoe beter de antwoorden zullen zijn.

als het cheapo thuisgebruik hubjes zijn en de utp aansluitingen zijn niet genummerd, geef ik je grote kans dat je simpel alle kabeltjes kan gaan volgen

Beste film ooit

Verwijderd

Topicstarter
Maar wat moet ik dan bekijken. Moet je naar de kabel kijken die in de aansluiting zit? Of moet je wat anders zoeken en is er geen tool of aps voor die dit automatisch terugvind?

• Voutloos
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Frag or die schreef op 15 September 2003 @ 10:44:
meestal zitten die bij een groot netwerk allemaal netjes in speciale UTP aansluitingen die genummerd zijn en die nr's corresponderen dan weer met nr's op de patchkasten/switches/hubs en zo doe je dat.
Ik vrees dat het bij TS nog chaotischer is....

Maar er bestaan van die diagnostische apparaten voor UTP... maar dat kost geld. En dan nog moet je veel met kabels doen.

Tevens is het wel handig om het resultaat niet alleen op een blaadje te schrijven, maar ook alles te markeren. Zorg in ieder geval dat je minstens de nette situatie krijgt zoals Frag or die beschijrft.

offtopic:
Welkom@GoT.
Iets minder haast/snel/A.S.A.P en uitroeptekens mag ook wel hoor.

edit:
Oh. TS heeft het ook al over de muurnummers. Nou, ja dan ga ik er vanuit dat die niet kloppen, anders was het hem zelf al gelukt.

[ Voor 11% gewijzigd door Voutloos op 15-09-2003 10:52 ]

{signature}

Verwijderd

Sommige hubs kun je via telnet benaderen om de configuratie uit te lezen. modernere hubs hebben soms zelfs een webservert aan boord. Je moet wel het ip-nummer en de login-gegevens van de hub hebben.
JKijk ook eens op de website van de fabrikant naar hun SNMP-tools. snmp betekent simple network management protocol, en het wordt onder meer gebruikt om informatie van apparaten uit te lezen.

Gratis advies aan een mede-tweaker. Zoals het hoort. Klanten werven via dit forum is niet echt correct, vermoed ik.

Verwijderd

Topicstarter
Netwerk.

Praten hier over 3Com Hubs. 5 stuks met 24 aansluitingen per stuk.
volgensmij manageble.

• Voutloos
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Controleer dat zou ik zeggen.

{signature}

• MRic3
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 05:47

MRic3

Of praat ik weer poep?

visio
Kort overzicht van Visio Enterprise Network Tools en Network Center

Microsoft Visio® Enterprise Network Tools
Microsoft Visio® Enterprise Network Tools is een uiterst performant aanvullend softwarepakket bij Visio version 2002, dat u helpt bij het automatisch aanmaken van duidelijke, beknopte en nauwkeurige diagrammen van uw netwerkinfrastructuur, waarin zelfs het kleinste detail is opgenomen..

Overzicht van uw netwerk
In een tijd waarin bedrijven en technologieën van de ene dag op de andere grondig kunnen veranderen, moet u permanent kunnen beschikken over een nauwkeurig schema van uw netwerkinfrastructuur. Microsoft Visio Enterprise Network Tools draait op een standaard Visio-platform en levert geavanceerde oplossingen voor documentatie van netwerken en directory services, zodat u veel sneller kunt inspelen op abrupte wijzigingen.

Network AutoDiscovery.
De geavanceerde opsporingssoftware IP SNMP stelt AutoDiscovery in staat u automatisch een volledige inventaris te verstrekken van de randapparatuur (routers, switches, hubs, werkstations, printers enz.) van uw netwerk en een duidelijk schema van de manier waarop ze onderling samenwerken. AutoDiscovery creëert netwerkdiagrammen van layer 2 en 3; verwerkt de opsporingsinformatie van Frame Relay, VLAN en Spanning Tree; en geeft de configuratiedetails.
Rest zoek je zelf maar uit. ;)
Mijn advies bel iemand die er verstand van heeft.

edit:

p.s. speciaal voor deze post geregistreerd op GoT..?
welkom

[ Voor 3% gewijzigd door MRic3 op 15-09-2003 10:57 ]

If the world didn't suck, we would all fall off!!!

Verwijderd

Hmm lijkt me slimmer als je dat doet als het netwerk gebouwt word maar das mijn mening.
hier over hier ben jij nog wel ff mee bezig als je een netwerk noob bent zo als je zegt

• Predator
  • Registratie: Januari 2001
  • Nu online

Predator

Suffers from split brain

MRic3 schreef op 15 September 2003 @ 10:55:
visio

[...]

edit:

p.s. speciaal voor deze post geregistreerd op GoT..?
welkom
Dat werkt ook allemaal maar bij manageable Hubs & switches ;)

Dus zoals gezegd, kijk dat eerst na.

Everybody lies | BFD rocks ! | PC-specs

• soepkip

soepkip

Verwijderd schreef op 15 September 2003 @ 10:51:
Netwerk.

Praten hier over 3Com Hubs. 5 stuks met 24 aansluitingen per stuk.
volgensmij manageble.
Als je ook nog even het type kunt geven.....
Het lijkt erop dat je geluk hebt met de hubs...

Beste film ooit

Verwijderd

Verwijderd schreef op 15 September 2003 @ 10:41:
Modbreak
*** Spam verwijderd ***
Sukkel! dat was geen spam, maar een cynische opmerking... Denk je nou echt dat ik er op zit te wachten om zo iets te verkopen... Als je de text goed had gelezen had je gezien dat ik vooral niet zo blij was met de toon van de topicstarter...

Tjeesus

dit was dus voor de moderator bedoeld...

Modbreak
Dit hoeft niet meer gereport te worden, het is reeds afgehandeld :+

[ Voor 47% gewijzigd door Predator op 15-09-2003 18:10 ]

• Bor
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 18:32

Bor

Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod

01000010 01101111 01110010

MRic3 schreef op 15 september 2003 @ 10:55:
visio

[...]

[/edit]
Leuk, maar de Visio Enterprise Network Tools worden al lang niet meer geleverd door Microsoft |:(

Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum

Verwijderd

Topicstarter
soepkip schreef op 15 september 2003 @ 11:28:
[...]

Als je ook nog even het type kunt geven.....
Het lijkt erop dat je geluk hebt met de hubs...
Zover ik kan zien zijn het

3x SuperstackII Hub 10
1 Superstack II Dual Speed Hub 500

Trouwens dat bericht waar gezegt word dat hij zich geergerd voelde door het feit dat ik deze vraag stelde vond ik nogal vreemd aangezien ik van andere gewoon wel netjes en correct geholpen word. Ik ben tenminste nog zo slim om eerst even te vragen hoe het werkt voordat ik begin en binnen 2 sec ik er zo`n puinhoop van heb gemaakt dat ik ook niet meer weet hoe het zit.

BTw heb je hier voldoende info aan?

• mvdejong
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 29-11-2024

mvdejong

When does the hurting stop ?

Beide hubs zijn alleen manageable indien er ook een management-module in is geinstalleerd.
Indien de 3 10's een stack vormen (die "narrow-SCSI"-aansluitingen zijn dooreverbonden), dan is er maar 1 management-module voor benodigd.

The number of things that Arthur couldn't believe he was seeing was fairly large

• Olaf van der Spek
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Als het netwerk er tegen kan is het misschien een idee om gewoon continu data naar een bepaalde NIC te sturen en dan via de LEDs op de hubs te kijken op welke port die NIC is aangesloten.

Verwijderd

OlafvdSpek schreef op 15 September 2003 @ 12:59:
Als het netwerk er tegen kan is het misschien een idee om gewoon continu data naar een bepaalde NIC te sturen en dan via de LEDs op de hubs te kijken op welke port die NIC is aangesloten.
Als het allemaal hubs zijn, heeft dat volgens mij niet zoveel zin. Vroeger hadden we hier ook hubjes en ze de LEDjes hadden 1 ding gemeen: als ze niet stuk waren, knipperden ze allemaal op hetzelfde ritme.

• _-= Erikje =-_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 06-07 14:29
daar is het dan ook een hub voor :D die geeft alle pakketjes op alle poorten door.
Ik ben bang dat netwerkn00b een paar uurtjes op z'n knietjes het gebouw door mag gaan kruipen (mits de netwerkaansluitingen genummerd zijn).
En anders de BOFH methode :) telkens 1 stekker uit de hub/switch trekken en wachten tot er iemand meld dat hij/zijn niet meer op het netwerk kan }>

Verwijderd

2 mensen met een draadloze telefoon. De ene gaat bij de hub staan en de volgende trekt de stekker bij de PC eruit. Vervolgens opletten welk lampje uitgaat.

Verwijderd

Wat op zich wel weer spoort want het zijn hubs en geen switches :)

• arjants
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Ik gebruik hiervoor een programma genaamd "Network Inspector" van fluke.
Deze laat je een paar uur draaien en brengt je hele netwerktopologie in kaart.
Daarna kun je hem laten tekenen in Visio (je ziet zelfs de verschillen in 10/100 en duplex!)

Zoek maar even op google :P

We worden allemaal geconfronteerd met een reeks grootse kansen, op schitterende wijze vermomd als onoplosbare problemen. (John W. Gardner)

• mvdejong
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 29-11-2024

mvdejong

When does the hurting stop ?

Maar het ziet niet de poorten op de hubs.
Dat wordt echt werken met een kabel-tester.

The number of things that Arthur couldn't believe he was seeing was fairly large

• soepkip

soepkip

Oftewel....kun je er nog onderuitkomen ? zo ja rennen,
anders..
www.urbanbite.nl daar kun je eten voor vanavond bestellen...

wat ik hierboven probeer aan te geven is dat het toch echt handwerk wordt
niet leuk en het zal lang gaan duren,
de 2 tips om met z'n tweeen te werken en kabels eruit te trekken zijn de bruikbare tips op dit moment voor je.
sorry en suc6...

en in het vervolg wel meteen een verandering in het netwerk noteren !! dan hoef je dit soort rotklusjes ook niet meer te doen !

[ Voor 61% gewijzigd door soepkip op 15-09-2003 16:11 ]

Beste film ooit

• Olaf van der Spek
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Verwijderd schreef op 15 september 2003 @ 13:01:
Als het allemaal hubs zijn, heeft dat volgens mij niet zoveel zin. Vroeger hadden we hier ook hubjes en ze de LEDjes hadden 1 ding gemeen: als ze niet stuk waren, knipperden ze allemaal op hetzelfde ritme.
Ik dacht dat de LEDs aangeven of er data wordt verzonden. Bij mij knipperen ze in ieder geval niet allemaal tegelijk. Zou ook niet logisch zijn, dan had je aan een activity LED genoeg.

Verwijderd

Topicstarter
Nou bedankt allemaal. Vandaag is het allemaal gelukt. Gewoon stekker voor stekker eruit trekken en het bleek achteraf heel makkelijk tezijn en zeker niet zo`n probleem als de meeste aangaven. maar nogmaals bedankt voor alle hulp en ik ben weer een NETWERK les wijzer. Deel 2 komt nu nog. Het volledig inventariseren van wat wel en wat niet meer fincioneel is en wat mogelijk nog hergebruikt kan worden. Maar voor degene met een fijn en plezierig en vooral goede oplossing van harte bedankt.

Verwijderd

als jij nou een paar switches inventariseert als niet meer bruikbaar (100 mbit ethernet, hoeft niet manageable) dan koop ik ze wel tegen dumpprijs van je over.
;)

tip: hubs zijn netwerkvertragend, onderhoudsonvriendelijk, een securityhazard en algemeen klote. Die zou ik bovenaan de lijst "vervangenswaardige netwerkcomponenten" zetten. Technisch nog functioneel, maar economisch zeker weten afgekeurd. Met een beetje geluk heeft de boekhouding die dingen in het vorige milennium al afgeschreven, dus er zouden best wel eens reserves op de plank kunnen liggen om ze te vervangen.
Pagina: 1