[XP] harddisk lampje knippert elke seconde

Pagina: 1
Acties:
  • 247 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Nick39
  • Registratie: Mei 2003
  • Niet online
onder de topic titel heb ik ook de search gebruikt...kon niet echt vinden wat ik bedoel.
Sinds ik windows xp heb (ja echt legaal gekocht ook nog) en heb geinstalleerd zie ik in een tempo van ongeveer elke seconde het harddisk lampje even knipperen.
Het zelfde doet het lampje op mijn cardreader voor memory sticks en zo.
(maar windows ziet die ook als harddisk dus het kan zijn dat dit gewoon voor elke disk zo is)

Het lijkt me dat XP onnodig elke seconde kijkt of zo,of er iets gebeurd.
Kan ik dit ergens uitzetten ?
Ik heb al bij de eigenschappen van zowel de harddisk als de memory card reader gelezen,maar ik vind niets.

Wie helpt me verder ?

Verwijderd

Misschien is het je virus scanner? Mijn lampjes blijven ook onafgebroken knipperen, maar dat komt omdat er altijd wel iets te doen is op je pc ;)

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Hoeveel geheugen heb jij? Lijkt gewoon op onschuldige swapacties :)
Welke achtergrondtaken draai je allemaal? (check Taakbeheer enzo)

edit:
Trouwens, dit is niet echt een hardwarematig probleem .. Een HDD gaat echt niet uit zichzelf lezen/schrijven. Dat wordt allemaal door de Software beïnvloed :) In dit geval is dat dus prolly Windows XP en derhalve verdient dit topic een move van Opslagmedia & I/O Controllers naar Windows Operated Systems, compleet met een titeltagje B)

[ Voor 90% gewijzigd door BalusC op 15-09-2003 09:04 ]

• Nick39
  • Niet online
Verwijderd schreef op 15 september 2003 @ 08:55:
Misschien is het je virus scanner? Mijn lampjes blijven ook onafgebroken knipperen, maar dat komt omdat er altijd wel iets te doen is op je pc ;)
Dat ga ik gelijk eens proberen..als ik die uit zet zou het afgelopen moeten zijn..ik had hier nog niet bij nagedacht.

/edit
Hmm..het bericht over moven naar software...die vraag stelde ik mezelf ook..is het nou hardware of software related,vooral omdat mijn zoon nu zegt dat het onder windows 98 ook al zo was.
Ik laat gewoon een wijze admin beslissen :)
Dacht eerst nog ook dat het te maken heeft met die status van de harddisk.
Kan niet op de naam komen maar dat er gecontroleerd wordt of er niets met de harddisk mis is maar dat staat in de bios uit.
Het uitzetten van de virus scanner had in elk geval geen invloed er op.

[ Voor 45% gewijzigd door Nick39 op 15-09-2003 09:10 ]

• Obliterator
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 30-04 16:09
Ik had ditzelfde probleem omdat ik op de achtergrond een monitoring programma van mijn moederbord (Gigabyte) had draaien, die liep ook constant iets met de HD te doen.

• Nick39
  • Niet online
Obliterator schreef op 15 September 2003 @ 09:07:
Ik had ditzelfde probleem omdat ik op de achtergrond een monitoring programma van mijn moederbord (Gigabyte) had draaien, die liep ook constant iets met de HD te doen.
Dat had ik vroeger wel..zo'n msi programma.
Op de cardreader brandt in elk geval ook elke seconde het acces lampje.
Ik heb 512 mb intern geheugen.
Cpu gebruik in rust is ongeveer 1 %.
Er draait niet veel meer dan de virus scanner..een isdn callwatcher en een proggie om te kijken of er post is..maar dat doet ie elk kwartier..
Ik zal eens booten en zien hoe dat status gedoe heet..

/edit
Ik vermoed niet dat het iets te maken heeft met een proggie dat elke seconde iets doet..want wat zou die op mijn card reader doen..als ik een proggie start gaat het lampje niet knipperen van de reader.
Ik vermoed dat ergens in windows een functie zit ingebakken dat de S.M.A.R.T. status van de harddisk controleert,de reader wordt ook als een externe harddisk gezien.
Dat S.M.A.R.T. staat uit in de bios..misschien moet dat in windows ook uit..maar ga maar eens zoeken :)

[ Voor 28% gewijzigd door Nick39 op 15-09-2003 09:31 ]

• Saeverix
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 10:17
nu je het zegt... hier t zelfe... alleen nog nooit echt op gelet...

heb 1024 MB Ram (en verder wat er in me sig staat)

edit:
uitzetten van virusscanner heeft hier ook geen nut

[ Voor 22% gewijzigd door Saeverix op 15-09-2003 09:32 ]

People who live in glass houses shouldn't throw stones.

• Nick39
  • Niet online
Saeverix schreef op 15 september 2003 @ 09:31:
nu je het zegt... hier t zelfe... alleen nog nooit echt op gelet...

heb 1024 MB Ram (en verder wat er in me sig staat)

edit:
uitzetten van virusscanner heeft hier ook geen nut
Okay,ben dus niet de enige,ik vind dankzij het zoeken op smart nu een soortgelijk topic [rml](roh)violator in "[ XP] Constante hdd Activiteit"[/rml] alleen de daar aangedragen oplossingen werken niet.
Ik lees er eigenlijk uit dat windows XP (professional) standaard zelf blijkbaar geen smart status berichten uitleest maar dat daar een programma voor nodig is.
Dat heb ik in elk geval zeker niet ge-installeerd.
Het is ook geen harddisk activiteit eigenlijk..je hoort de disken ook niet.
Het is een klein oplichtend flitsje..als je schuin van de machine zit zie je het niet eens.
Vergelijk het met een strobo lampje..het is ongeveer elke seconde een hele korte flits..geen aanhoudend iets.

edit:
Hoe langer ik denk des te meer dingen er in aanmerking kunnen komen voor dit gedrag..netwerk zoeken of zo..alleen...waarom knippert dat lampje op de reader dan ook.
Maar als ik de reader uitschakel,gaat het harddisk geknipper door..
SMART aangezet in de bios..Capable and ok zegt ie nu voor beide harddisks.
Ik heb een print gemaakt van alle dingen in taakbeheer en ik ga dat maar eens nazoeken.
Stom dat windows geen optie biedt om dat te printen (kan het in elk geval niet vinden) dus screendump gemaakt,in foto proggie geladen en printen dan maar.
In totaal lopen er 29 processen,cpu-gebruik 2 %, geheugen gebruik 161/1251 MB zegt ie.

Net ontdekt..kijkende in de task manager viel het me op dat de refresh rate daar gelijk was aan de knipper frequentie van de harddisk.
Misschien heeft het daar dus iets mee te maken..

[ Voor 34% gewijzigd door Nick39 op 15-09-2003 11:27 ]

• Saeverix
ik denk dat het daar idd mee te maken heeft... omdat hij ook de grootte van het Wisselbestand (swapfile) daar in bijhoud... dus hij checkt elke seconde even op je HD hoeveel het wisselbestand in beslag neemt...

denk dat dat het is...

• Nick39
  • Niet online
Saeverix schreef op 15 September 2003 @ 13:20:
ik denk dat het daar idd mee te maken heeft... omdat hij ook de grootte van het Wisselbestand (swapfile) daar in bijhoud... dus hij checkt elke seconde even op je HD hoeveel het wisselbestand in beslag neemt...

denk dat dat het is...
Dan kijkt ie dus vermoedelijk,of probeert het systeem vermoedelijk,te kijken of er een dergelijk wisselbestand ook op de memory stick zit..op de cardreader.. want die sticks ziet ie ook als harddisk.
Toch zou ik die optie liever niet hebben.. ik hou gewoon niet van knipperende lampjes..knipperen betekent..iets mis voor mij :)

Overigens kwam ik met die tasklist, gebruik makende van het grote tasklist naslagwerk ( op http://www.answersthatwork.com/Tasklist_pages/tasklist.htm ) er dus ook achter dat er nog een service draaide van een lang geleden verwijderde norton virus scanner.
Ook een beetje nutteloos dus.
En het uitprinten van je tasklist kan ook nog, in windows professional, dosvenstertje openen, tasklist /svc >c:\tasklist.txt geeft een mooie printbare lijst in je root,lang leve de search op google.

• Saeverix
maar aan de hand van die lijst verder nog wat uitgevonden, van wat een oorzaak kan zijn?

Verwijderd

Heeft iemand al wat gevonden.
Ik heb hetzelfde met mijn nieuwe dell 8300.
Toen ik hem kreeg onder xp home deed hij het al.
nu onder xp proffessional nog steeds.
Ik heb met Diskmon gekeken en om de seconde doe thij iets van 4 a 5 schrijf acties van 8 groot.
Is er niet een wat geavanceerder programma om hd activiteit te meten?

• elevator
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

Doet hij jouw schrijfacties in veilige modus ook, als je niet ingelogd bent? Hiermee kan je dan alle externe software zo goed als uitsluiten.

• CyberBlaster
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21-01-2022
Ik geloof dat je bij de zoek-opties van winXP ook de indexering van de harddisk kunt aanzetten. Deze indexeert dus de disk als de disk niets (nuttigs) te doen heeft. Mogelijk is dit een oorzaak van de activiteit?

Verwijderd

Als ik windows xp heb opgestart, dus nog geen gebruiker is aangelogd dan doet hij het ook al. Ik weet niet wat er dan al allemaal draait?
Indexering heb ik uitgezt voor alle partities en ook de service keer uitgezet.
Gekke is dat diskmonitor aangeeft dat er om de seconde ene kleine hoeveelheid data weg wordt geschreven.
Opzich erger ik me er niet aan want mijn harddisk is echt super-stil, alleen het lampje zie je. Maar ben gewoon benieuwd naar wat het zou kunnen zijn.

• roelio
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

roelio

fruitig, en fris.

Al eens gekeken naar de optie "Optimize harddisk when idle" via TweakUI for XP ?
Wellicht staat die standaard aan :)

AMD Phenom II X4 // 8 GB DDR2 // SAMSUNG 830 SSD // 840 EVO SSD // Daar is Sinterklaas alweer!!

Verwijderd

limoentje schreef op 24 december 2003 @ 13:25:
Al eens gekeken naar de optie "Optimize harddisk when idle" via TweakUI for XP ?
Wellicht staat die standaard aan :)
klopt heb net tweakui geinstalleerd en de optie staat aan.
Moet alleen de pc effe opnieuw starten om wijzing door te voeren en aangezien ik net aan het downloaden ben wacht ik daar eventjes mee. Het resultaat zal ik dan posten.

Verwijderd

helaas dat is het dus niet.
Heb het in tweak uit uitgezet en computer opnieuw gestart.
Blijft nog hetzelfde.
Zal wel gevoelig ledje zijn:) al hoewel er toch echt daadwerkelijk wordt geschreven volgens diskmonitor.
Is er een programma om te achterhalen welke toepassing wat naar de harddisk schrijft?

• T-Junkie
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12-04 18:27

T-Junkie

user brain not connected...

http://www.sysinternals.com/
volgenns mij hadden ze daar zo'n tooltje

Verwijderd

heb diskmon gebruik maar werd er niet wijzer van. Heb nu wel de versie van die site gedownload en volgens mij kan die iets meer dan die versie die ik heb.
Verder nog wat andere tooltjes van die site die me wellicht kunnen helpen.
In iedergeval bedankt!

Verwijderd

Ik heb dit dus ook, en het leuke is, ik merk wél diskactiviteit. M'n bootdisk is een RAID0 raptor array, naast het standaard knippertje van de LED, heb ik ook een klein tikje van de HD steeds. Het is haast net weer als vroeger, met 64K ISDN op een P100 downloaden (tik, tik, tik: schijf loopt vol!).

Van m'n andere HDD's weet ik niet of hij iets doet.

• Shaidar
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 02-04 15:01

Shaidar

Zoek eens op google naar "filemon" ... daarmee kan je dan zien welk bestand je windows schrijft/leest als het lampje brandt..

Met diskmon kan je idd niet zoveel...

Hierzo dus : http://www.sysinternals.com/ntw2k/source/filemon.shtml

[ Voor 24% gewijzigd door Shaidar op 26-12-2003 12:02 ]

 iPhone 12 Pro 128GB  MacBook Pro (13-inch, 2020, i7, 16GB, 1TB)

Verwijderd

net filemon geprobeerd en ik zie omdat ik emule aan heb staan dat deze dus veel voorkomt, wat ik logisch vind. Anti virus softwre ziet dan steeds bestanden veranderen en gaat dan schrijven vanwege bestandsveranderingen.
Wordt norton antivirus ook al gestart als nog geen enkele gebruiker is aangelogd? Dan is het namelijk ook al. Weet iemand dat? het zou me niet verbazen.

• pistole
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 12-05 22:11

pistole

Frutter

even een tegenvraag: heb je er last van dat het lampje af & toe aangaat?
Windows (of elke OS/programma) zal ook regelmatig iets uit je geheugen lezen of ernaartoe schrijven... dat is toch ook niet erg?

Ik frut, dus ik epibreer

• Shaidar
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 02-04 15:01

Shaidar

Als die antivirus software zichzelf als service geisntalleerd heeft, dan start die al voordat iemand aangelogd is ja ...

 iPhone 12 Pro 128GB  MacBook Pro (13-inch, 2020, i7, 16GB, 1TB)

Verwijderd

Ik heb er geen last van hoor dat lampje aan en uit...
Zoals ik al zij is mijn harddisk echt erg stil.
Een als ik de pc aan heb staan dan is het toch dat hij met iets bezig is, anders staat hij uit.
Vroeg me gewoon af wat het kon zijn.
Was ook al toen ik de PC kreeg en er xp home opstond.

Verwijderd

Ben zelf ook erg benieuwd wat dit kan zijn. Mijn licht opgevoerde PC (van 1200 naar 1215, dus dat mag geen naam hebben) scheidt er namelijk bij het encoden van 1 uur avi naar mpg mee uit, zonder iets te zeggen (freeze).

Ik zat dus bij mezelf te bedenken dat een knippering van het HDled elke seconde, een aardige en niet processor belastende, op afstand observeerbare controle zou kunnen zijn om te zien of de computer nog bezig is.
Pagina: 1