Wat voor een peltiers heb ik nodig voor een ati 9700pro, ik zit te twijfelen tussen een 80 watt of een 172 watt, dit i.s.m. waterkoeling. Hierbij wil ik ook een voltmod doen.
Iemand een idee?
Iemand een idee?
Verwijderd
[ Voor 91% gewijzigd door Verwijderd op 15-09-2003 09:10 ]
SmartDoDo: Ach, afhankelijk van je smaak kan het best een lekker geil ding zijn :P
You never had a date you couldn't inflate
Verwijderd
Eerder 35W denk ik.. Die 70W kan je nooit koelen met dat koelertje wat er standaard bij zit dus dat lijkt me wat veel..Verwijderd schreef op 15 September 2003 @ 08:50:
Tenminste zoveel watt als je nodig hebt.
De 9700 is default 68-78 Watt dacht ik uit m'n hoofd te weten,
Verwijderd
Dat was een Geforce 3 ook alEerder 35W denk ik..
To reach our goal of going below ambient temperatures, we need a peltier rated above 100 watts. However, most peltiers over 100 watts are 50 x 50 mm, which means the waterblock has to be at least that size as well. We also have to keep in mind that anything much higher than 100 watts will strain any ATX PSU. In the end, going with a 118-watt, 50 x 50 mm peltier seems like the only logical decision.
...
...
The final, completely stable speed the card achieved was 489MHz on the core and 392MHz (784DDR) on the memory! Moreover, the cooler was able to maintain a cool, full load operating temperature of 5.4 degrees Celsius.
...
Bron: Extreme Overclocking: Supercooling the Radeon 9700 Pro!

[ Voor 147% gewijzigd door Verwijderd op 15-09-2003 14:11 ]
Verwijderd
Hmm..ik had ergens gelezen dat het ding 35W verstookte (misschien ben ik in de war met een andere kaart of vergis ik me gewoon). Idd hou ik dan geen rekening met overklokken.Verwijderd schreef op 15 September 2003 @ 13:51:
[...]
Dat was een Geforce 3 ook al
([rml]EviL_SiqKNeSS in "[ wc] videokaart met peltier vraagjes"[/rml])
Bovendien houd je dan geen rekening met overklokken.
Leuke naslag:
[...]
[afbeelding]
http://www.swiftnets.com/products/mcw50-T.asp (80Watt)
Ja, maar als wat Euss zegt klopt kun je beter voor een 156 of 172W gaan denk ik.. Anders zit je al te snel max en dat zou jammer zijn..arnoman schreef op 15 September 2003 @ 14:50:
Martijn, ik zou gewoon voor een 172watt variant gaan, deze kan je dan evt gewoon op een lager voltage laten draaien. En al wil je echt extreem gaan (die voltmod waar je ut gister over had 2V - 2.25V) dan kan je die peltier op maximaal voltage laten draaien.
Fewture vertelde mij gister dat met zijn 80W peltier al zijn gehele kaart koud werd! Denk dan eens aan het ruim dubbele wattage...
[ Voor 42% gewijzigd door Verwijderd op 15-09-2003 14:57 ]
[ Voor 10% gewijzigd door mbuts op 15-09-2003 22:05 ]
Verwijderd
Heb nog ff gekeken en 35W voor een GPU klopt wel.. Daarnaast is een GF3 niet op het zelfde proces gebakken als een R300. 35W voor een 9700 core klopt wel en een 80W pelt is ruim voldoende..ook met overklokken. 172W geeft beter resultaat uiteraard, maar ook meer gedoe..Verwijderd schreef op 15 september 2003 @ 13:51:
[...]
Dat was een Geforce 3 ook al
([rml]EviL_SiqKNeSS in "[ wc] videokaart met peltier vraagjes"[/rml])
Bovendien houd je dan geen rekening met overklokken.
Leuke naslag:
[...]
[afbeelding]
http://www.swiftnets.com/products/mcw50-T.asp (80Watt)
Verwijderd
Verwijderd
Dat is idd het probleem met die 172W, je komt er wel verder mee btw. Ook je memory word helemaal koud met een 172W pelt. Punt is alleen dat je daar dus ook condens of zelfs ijs krijgt en dus moet je de hele kaart in pakken OF alleen maar korte benchies doen zodat er geen ijs opkomt..Verwijderd schreef op 15 September 2003 @ 23:19:
Ik denk dat je met die 172W niet verder kan OC'en en dat je alleen meer ijsvorming krijgt terwijl je veel meer warmte weg moet krijgen. Als je het mij vraagt is die 80W oid genoeg.
Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done
Verwijderd
[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 16-09-2003 11:36 ]
Verwijderd
Ja maar euss, de vraag is of je die 50W gaat halen. Waarschijnlijk wel, maar ik kan het niet met zekerheid zeggen.Verwijderd schreef op 16 September 2003 @ 11:05:
Ik denk dat, uitgaande van 5.4'C met een 118-watt, dat kamertemperaturen (en iets daaronder) wel haalbaar is met een 80Watt peltier.
Als je voor een 172 Watt peltier zou gaan, kun je denk ik beter een grote coldplate maken die zowel je core als je geheugen afdekt al heb je dan wel condensatie/ijsproblemen erbij en het probleem dat je 172 + vermogen GPU moet afvoeren...
Als je kijkt naar het grafiekje van de 80Watt Swiftech Peltier: http://www.swiftnets.com/products/mcw50-T.asp zie je dat je icm met een 80Watt peltier en een 50 Watt GPU op ~20'C zit (40Watt ~5'C).
Fewture, ik blijf het vreemd vinden dat er zo weinig verschil tussen de Geforce3 en de Radeon 9700 zou zitten, al helemaal als ik mijzelf eraan herinner dat hij zonder extra voedingsaansluiting gewoon weigert te werken. Nu spelen inderdaad interne opbouw van de core en andere technieken (Silicon on Insulator etc) ook een rol, maar een hoop van het gebruikte vermogen zal toch omgezet worden in warmte.
<font size="1">NB: Ik ben geen GPU/Peltier deskundige, eerder omgekeerd: een zoveel mogelijk passief gekoelde fanatiekeling ;)</font>
[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 16-09-2003 11:40 ]
Verwijderd
Als je 172watt gebruikt gaat je hele kaart onder nul en dus ook je geheugen. Dit zal ook weer positief zijn voor je resultaat.Verwijderd schreef op 15 September 2003 @ 23:19:
Ik denk dat je met die 172W niet verder kan OC'en en dat je alleen meer ijsvorming krijgt terwijl je veel meer warmte weg moet krijgen. Als je het mij vraagt is die 80W oid genoeg.
Verwijderd
Ja, dat klopt, maar die beveiliging is er niet voor niets (kip vs. ei - zie verder in deze reactie).Dat je radeon niet werkt zonder die power connector is gewoon een beveiliging btw. De kaart boot gewoon niet dan.
[ Voor 31% gewijzigd door Verwijderd op 16-09-2003 12:57 ]
Hoe had je dit in gedachten, ben reusachtig benieuwdVerwijderd schreef op 16 September 2003 @ 12:34:[...]
Als je 172watt gebruikt gaat je hele kaart onder nul en dus ook je geheugen. Dit zal ook weer positief zijn voor je resultaat.
I've seen things you people wouldn't believe, a P4 on fire at Mach2. I watched DDR-memory glitter in the dark. All those moments will be lost in time, like money down the drain. Time to spend.
Verwijderd
De GPU wordt erg koud, omdat 172watt redelijke overkill is voor een gpu alleen. De gpu geeft de het door aan de kaart en daardoor wordt je kaart ook enorm koud. In sommige gevallen komt de kaart zelf ook on het 0 punt. Je mem wordt dus ook koud!NaZGuLL schreef op 16 September 2003 @ 13:03:
[...]
Hoe had je dit in gedachten, ben reusachtig benieuwd
Verwijderd schreef op 17 September 2003 @ 16:02:
[...]
De GPU wordt erg koud, omdat 172watt redelijke overkill is voor een gpu alleen. De gpu geeft de het door aan de kaart en daardoor wordt je kaart ook enorm koud. In sommige gevallen komt de kaart zelf ook on het 0 punt. Je mem wordt dus ook koud!
I've seen things you people wouldn't believe, a P4 on fire at Mach2. I watched DDR-memory glitter in the dark. All those moments will be lost in time, like money down the drain. Time to spend.
[ Voor 26% gewijzigd door NaZGuLL op 18-09-2003 15:32 ]
[ Voor 5% gewijzigd door NaZGuLL op 19-09-2003 12:28 ]
Verwijderd
Als je voor een 172 Watt peltier zou gaan, kun je denk ik beter een grote coldplate maken die zowel je core als je geheugen afdekt al heb je dan wel condensatie/ijsproblemen erbij en het probleem dat je 172 + vermogen GPU moet afvoeren...
Als er geen voordeel is in het extra koelendvermogen van zo'nVerwijderd schreef op 18 September 2003 @ 15:51:
Vandaar ook mijn opmerking:[...]
[ Voor 10% gewijzigd door NaZGuLL op 18-09-2003 16:42 ]
Verwijderd
[ Voor 33% gewijzigd door Verwijderd op 18-09-2003 16:26 ]
Verwijderd
1
2
3
| ______ ______ ____/ \____/ \____ mem gpu mem |
[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 18-09-2003 16:37 ]
Apple iPhone 17 LG OLED evo G5 Google Pixel 10 Samsung Galaxy S25 Star Wars: Outlaws Nintendo Switch 2 Apple AirPods Pro (2e generatie) Sony PlayStation 5 Pro
Tweakers is onderdeel van
DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden - Auteursrecht © 1998 - 2025
•
Hosting door TrueFullstaq