Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Wat voor een peltiers heb ik nodig voor een ati 9700pro

Pagina: 1
Acties:
  • 129 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• mbuts
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 28-11 12:37
Wat voor een peltiers heb ik nodig voor een ati 9700pro, ik zit te twijfelen tussen een 80 watt of een 172 watt, dit i.s.m. waterkoeling. Hierbij wil ik ook een voltmod doen.

Iemand een idee?

Verwijderd

Tenminste zoveel watt als je nodig hebt.

De 9700 is default 68-78 Watt dacht ik uit m'n hoofd te weten, dus een 80'er zou het kunnen redden. Persoonlijk zou ik wat meer marge willen hebben (aangenomen dat die 78 Watt klopt) zodat je én kan overklokken én rendable marge behoudt (een peltier functioneert steeds slechter hoe dichter je bij zijn maximum grens aankomt), maar als je Peltier te koud wordt krijg je weer condensproblemen. Houdt er wel rekening mee dat je zowel de 9700 als de peltier moet koelen (en dat tikt al snel aan!) en dat je peltier een goede voeding moet hebben.

DOC Faq: Peltier

GoT-search: Welke peltier?:
- [rml][ peltier]Hoeveel Watt nodig??[/rml]
- [rml][ WC][ OC] Peltier van hoeveel watt?[/rml]
- Welke peltier van deze...?
- Hoe weet ik welke koeler welke peltier aankan
- ....
GoT-search: peltier Radeon:
- [rml][ extreem]Radeon cooling[/rml]
- [rml][ wc] videokaart met peltier vraagjes[/rml]
- [rml][ OC] Radeon coolen met h2o/Air + Tec[/rml]
- Hoeveel watt peltier nodig voor koelen videokaart !!
- ATI 9700, al overclocked of kan het nog verder?
Afbeeldingslocatie: http://www.3dxtreme.org/Swiftech-MCW50/Bottom-B.jpg     

[ Voor 91% gewijzigd door Verwijderd op 15-09-2003 09:10 ]

• mbuts
Ik heb al het één en ander door gelezen en weet wat je alles moet isoleren. Zo dacht ik eraan om de achterkant met vloeibaar tape in te smeren en de voorkant ook. Bij de gpu dacht ik aan een laag vaseline en daar overheen isolatie materiaal. En net zoals in je plaatje het blok isoleren.

• Apen-nootjes
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 03-04 12:48

Apen-nootjes

aka Apen-klootjes

Ik zou zelf voor een 172 watt peltier gaan.. Deze heeft dan teminste nog een marge om kouder te worden en beter te presteren.... (eigenlijk zoals Euss ookal zei )

Verder is het spul wat swiftech bij hun peltier blokken levert erg goede isolatie... misschien dat je dat spul wel ergens los kan krijgen... zou niet weten hoe dat spul heet... (ziet er hetzelfde uit als het plaatje hierboven...)

SmartDoDo: Ach, afhankelijk van je smaak kan het best een lekker geil ding zijn :P
You never had a date you couldn't inflate

• mbuts
ik denk dat ik ook voor een 172 watt ga. Deze bied dan ook nog genoeg ruimte om een voldmod te doen

Verwijderd

Verwijderd schreef op 15 September 2003 @ 08:50:
Tenminste zoveel watt als je nodig hebt.

De 9700 is default 68-78 Watt dacht ik uit m'n hoofd te weten,
Eerder 35W denk ik.. Die 70W kan je nooit koelen met dat koelertje wat er standaard bij zit dus dat lijkt me wat veel..

Een 80W is voldoende. Een 172W bevriest je hele kaart..extreme OC's gegarandeerd, maar wil je wel je hele kaart zo koud hebben? Je krijgt ook condens namelijk.

• mbuts
daarom vloeibaar tape en vaseline. Maar als je het doet moet je het goed doen omdat je anders later spijt krijgt en het later alsnog doet

Verwijderd

Eerder 35W denk ik..
Dat was een Geforce 3 ook al :?
([rml]EviL_SiqKNeSS in "[ wc] videokaart met peltier vraagjes"[/rml])
Bovendien houd je dan geen rekening met overklokken.

Leuke naslag:
To reach our goal of going below ambient temperatures, we need a peltier rated above 100 watts. However, most peltiers over 100 watts are 50 x 50 mm, which means the waterblock has to be at least that size as well. We also have to keep in mind that anything much higher than 100 watts will strain any ATX PSU. In the end, going with a 118-watt, 50 x 50 mm peltier seems like the only logical decision.
...
Afbeeldingslocatie: http://www.pcemag.com/IMAGES/ARTICLE/Radeon9700pro/pic4_b.jpg
...
The final, completely stable speed the card achieved was 489MHz on the core and 392MHz (784DDR) on the memory! Moreover, the cooler was able to maintain a cool, full load operating temperature of 5.4 degrees Celsius.
...
Bron: Extreme Overclocking: Supercooling the Radeon 9700 Pro!
Afbeeldingslocatie: http://www.swiftnets.com/assets/images/products/MCW50/operatingrange_small.jpg
http://www.swiftnets.com/products/mcw50-T.asp (80Watt)

[ Voor 147% gewijzigd door Verwijderd op 15-09-2003 14:11 ]

• arnoman
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 27-11 14:17
Martijn, ik zou gewoon voor een 172watt variant gaan, deze kan je dan evt gewoon op een lager voltage laten draaien. En al wil je echt extreem gaan (die voltmod waar je ut gister over had 2V - 2.25V) dan kan je die peltier op maximaal voltage laten draaien.

Fewture vertelde mij gister dat met zijn 80W peltier al zijn gehele kaart koud werd! Denk dan eens aan het ruim dubbele wattage...

Verwijderd

Verwijderd schreef op 15 September 2003 @ 13:51:
[...]

Leuke naslag:
[...]

[afbeelding]
Hmm..ik had ergens gelezen dat het ding 35W verstookte (misschien ben ik in de war met een andere kaart of vergis ik me gewoon). Idd hou ik dan geen rekening met overklokken.
arnoman schreef op 15 September 2003 @ 14:50:
Martijn, ik zou gewoon voor een 172watt variant gaan, deze kan je dan evt gewoon op een lager voltage laten draaien. En al wil je echt extreem gaan (die voltmod waar je ut gister over had 2V - 2.25V) dan kan je die peltier op maximaal voltage laten draaien.

Fewture vertelde mij gister dat met zijn 80W peltier al zijn gehele kaart koud werd! Denk dan eens aan het ruim dubbele wattage...
Ja, maar als wat Euss zegt klopt kun je beter voor een 156 of 172W gaan denk ik.. Anders zit je al te snel max en dat zou jammer zijn..

[ Voor 42% gewijzigd door Verwijderd op 15-09-2003 14:57 ]

• mbuts
denk dat ik dan 172 neem want die is via een inkoopactie te koop. En aangezien ik een grote kast heb en er wel wat tijd in wil stoppen moet het wel lukken

• mbuts
Ik weet dat het niet de bedoeling is maar ik maak toch een tweede post. Ik heb nu zowel de gpu gevolt mod als het geheugen wat bijna zonder problemen is gelukt. Het probleem is namelijk dat ik niet de beschreven voltage van 3.2 volt krijg op mijn meetpunt van het geheugen maar 1.65. Weet iemand hoe dit komt? Verder is het perfect gelukt om de gpu voltage omhoog te krijgen van 1.5 naar 1.75 met behulp van de mod en een amd xp3000 koeler. Als ik weet hoe je je webspace van xs4all kan activeren zal ik de foto's uploaden. De core is van 320 naar 390 gegaan en ik probeer morgen nog een iets kleine weerstand te vinden als 2k7

[ Voor 10% gewijzigd door mbuts op 15-09-2003 22:05 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op 15 september 2003 @ 13:51:
[...]

Leuke naslag:
[...]

[afbeelding]
Heb nog ff gekeken en 35W voor een GPU klopt wel.. Daarnaast is een GF3 niet op het zelfde proces gebakken als een R300. 35W voor een 9700 core klopt wel en een 80W pelt is ruim voldoende..ook met overklokken. 172W geeft beter resultaat uiteraard, maar ook meer gedoe..

Verwijderd

Ik denk dat je met die 172W niet verder kan OC'en en dat je alleen meer ijsvorming krijgt terwijl je veel meer warmte weg moet krijgen. Als je het mij vraagt is die 80W oid genoeg.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 15 September 2003 @ 23:19:
Ik denk dat je met die 172W niet verder kan OC'en en dat je alleen meer ijsvorming krijgt terwijl je veel meer warmte weg moet krijgen. Als je het mij vraagt is die 80W oid genoeg.
Dat is idd het probleem met die 172W, je komt er wel verder mee btw. Ook je memory word helemaal koud met een 172W pelt. Punt is alleen dat je daar dus ook condens of zelfs ijs krijgt en dus moet je de hele kaart in pakken OF alleen maar korte benchies doen zodat er geen ijs opkomt..

• Demo
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 28-11 08:19

Demo

Probleemschietende Tovenaar

Ik zou er een 172 watt pelt op gooien en die gewoon op een lagere spanning laten draaien. Voor benchmarks kan je hem dan altijd nog verder opstoken. Hou er wel rekening mee dat een 172 watter op 24 V werkt en je dus een extra, stevige voeding nodig hebt.

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done

Verwijderd

Ik denk dat, uitgaande van 5.4'C met een 118-watt, dat kamertemperaturen (en iets daaronder) wel haalbaar zijn met een 80Watt peltier.

Als je voor een 172 Watt peltier zou gaan, kun je denk ik beter een grote coldplate maken die zowel je core als je geheugen afdekt al heb je dan wel condensatie/ijsproblemen erbij en het probleem dat je 172 + vermogen GPU moet afvoeren...

Als je kijkt naar het grafiekje van de 80Watt Swiftech Peltier: http://www.swiftnets.com/products/mcw50-T.asp zie je dat je icm met een 80Watt peltier en een 50 Watt GPU op ~20'C zit (40Watt ~5'C).

Fewture, ik blijf het vreemd vinden dat er zo weinig verschil tussen de Geforce3 en de Radeon 9700 zou zitten, al helemaal als ik mijzelf eraan herinner dat hij zonder extra voedingsaansluiting gewoon weigert te werken. Nu spelen inderdaad interne opbouw van de core en andere technieken (Silicon on Insulator etc) ook een rol, maar een hoop van het gebruikte vermogen zal toch omgezet worden in warmte.

NB: Ik ben geen GPU/Peltier deskundige, eerder omgekeerd: een zoveel mogelijk passief gekoelde fanatiekeling ;)

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 16-09-2003 11:36 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op 16 September 2003 @ 11:05:
Ik denk dat, uitgaande van 5.4'C met een 118-watt, dat kamertemperaturen (en iets daaronder) wel haalbaar is met een 80Watt peltier.

Als je voor een 172 Watt peltier zou gaan, kun je denk ik beter een grote coldplate maken die zowel je core als je geheugen afdekt al heb je dan wel condensatie/ijsproblemen erbij en het probleem dat je 172 + vermogen GPU moet afvoeren...

Als je kijkt naar het grafiekje van de 80Watt Swiftech Peltier: http://www.swiftnets.com/products/mcw50-T.asp zie je dat je icm met een 80Watt peltier en een 50 Watt GPU op ~20'C zit (40Watt ~5'C).

Fewture, ik blijf het vreemd vinden dat er zo weinig verschil tussen de Geforce3 en de Radeon 9700 zou zitten, al helemaal als ik mijzelf eraan herinner dat hij zonder extra voedingsaansluiting gewoon weigert te werken. Nu spelen inderdaad interne opbouw van de core en andere technieken (Silicon on Insulator etc) ook een rol, maar een hoop van het gebruikte vermogen zal toch omgezet worden in warmte.

<font size="1">NB: Ik ben geen GPU/Peltier deskundige, eerder omgekeerd: een zoveel mogelijk passief gekoelde fanatiekeling ;)</font>
Ja maar euss, de vraag is of je die 50W gaat halen. Waarschijnlijk wel, maar ik kan het niet met zekerheid zeggen.

Het feit dat een GF3 en een Radeon R300 bijna dezelfde wattages hebben verbaast mij helemaal niets. Dit zie je bij cpu's ook namelijk. Een 1700+ tbred B verbruikt flink minder dan een 1700+ Palomino. Is ook logisch, want het is een ander productie proces.
In het geval wat jij aanhaalt compenseren de hogere clocks van de Radeon de energie besparing van het productie proces en dus hebben ze ongeveer een gelijk wattage.

Dat je radeon niet werkt zonder die power connector is gewoon een beveiliging btw. De kaart boot gewoon niet dan.

Maar goed, om een lang verhaal kort te maken:
80W is genoeg, maar als je de kaart onder 0 wil hebben dan ga je het niet redden met 80W. Maar dat was al duidelijk toch?

Edit:

Overigens kan je in dat swiftechblokkie gewoon een 172W tec zetten :) En als er teveel ijsvorming is.....dan klok je je kaart niet ver genoeg >:) :+

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 16-09-2003 11:40 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op 15 September 2003 @ 23:19:
Als je 172watt gebruikt gaat je hele kaart onder nul en dus ook je geheugen. Dit zal ook weer positief zijn voor je resultaat.

Verwijderd

Dat je radeon niet werkt zonder die power connector is gewoon een beveiliging btw. De kaart boot gewoon niet dan.
Ja, dat klopt, maar die beveiliging is er niet voor niets (kip vs. ei - zie verder in deze reactie).
Bovendien moet je er rekening mee houden dat de tabel op [rml]EviL_SiqKNeSS in "[ wc] videokaart met peltier vraagjes"[/rml] een vertekenend beeld geeft. Hij geeft namelijk de "leistungsaufname bei Windows desktop" -> energieverbruik op de windows desktop. De kaart is dan voornamelijk idle, er wordt geen enkele shader of speciale functie gebruikt [ter vergelijking: mijn passief gekoelde 9500 is idle zo'n 31'C].
Als je lekker gaat gamen is dat verbruik (en lineair daarmee je hitteafgifte) natuurlijk een stuk hoger (en dáár is die bewuste beveiliging voor: je kan dan niet je AGP slot/mobo opblazen omdat je een game start).

Een Radeon VE heeft een energieverbruik van 6 Watt op de Windows desktop, een rondje 3Dmark trekt 21 Watt (http://www.tecchannel.de/...hp3?article=576&prodid=10)
Een Hercules 3D Prophet II Ultra (GeForce2 Ultra) trekt 28 Watt op de Windows desktop, 3Dmark kost je zo'n 40 Watt (http://www.tecchannel.de/...hp3?article=576&prodid=18).

De maximum belasting op een AGP slot is "maar" 29,8 W (AGP v2.0 specification)....

[ Voor 31% gewijzigd door Verwijderd op 16-09-2003 12:57 ]

• NaZGuLL
  • Registratie: Mei 2003
  • Niet online

NaZGuLL

Capo di Tutti Capi

Verwijderd schreef op 16 September 2003 @ 12:34:[...]
Als je 172watt gebruikt gaat je hele kaart onder nul en dus ook je geheugen. Dit zal ook weer positief zijn voor je resultaat.
Hoe had je dit in gedachten, ben reusachtig benieuwd 8)7

I've seen things you people wouldn't believe, a P4 on fire at Mach2. I watched DDR-memory glitter in the dark. All those moments will be lost in time, like money down the drain. Time to spend.

• arnoman
Mbuts, heb je je keuze nu al gemaakt?

Verwijderd

NaZGuLL schreef op 16 September 2003 @ 13:03:
[...]

Hoe had je dit in gedachten, ben reusachtig benieuwd 8)7
De GPU wordt erg koud, omdat 172watt redelijke overkill is voor een gpu alleen. De gpu geeft de het door aan de kaart en daardoor wordt je kaart ook enorm koud. In sommige gevallen komt de kaart zelf ook on het 0 punt. Je mem wordt dus ook koud!

• Paul C
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 27-11 03:04
als 172watt teveel is dan stop je gewoon een 80watt peltier tussen de core en 172watt peltier, en je hebt een stack!!! >:) >:)

Dan ga je helemaal lekker brut lage temps krijgen :7 :7

• arnoman
PC madman, ik denk dat je dan idd erg leuke temps gaat krijgen en de daarbij behorende resultaten. Maar dan krijg je toch wel erg grote isolatie problemen

• NaZGuLL
  • Niet online

NaZGuLL

Capo di Tutti Capi

Verwijderd schreef op 17 September 2003 @ 16:02:
[...]

De GPU wordt erg koud, omdat 172watt redelijke overkill is voor een gpu alleen. De gpu geeft de het door aan de kaart en daardoor wordt je kaart ook enorm koud. In sommige gevallen komt de kaart zelf ook on het 0 punt. Je mem wordt dus ook koud!
8)7

I've seen things you people wouldn't believe, a P4 on fire at Mach2. I watched DDR-memory glitter in the dark. All those moments will be lost in time, like money down the drain. Time to spend.

Verwijderd

Waarom reageer je zo? Wat NoStra zegt klopt gewoon hoor..

• NaZGuLL
  • Niet online

NaZGuLL

Capo di Tutti Capi

1. Het materiaal waaruit zo'n printplaat is gefabriceerd, is een
zeer slechte wamtegeleider evenals de lucht om het peltier-
element.
2. De gemiddelde afstand van de verschillende geheugenchips
naar de GPU zal wel gauw zo'n 4 a 5 cm bedragen.
3. Dat je bij slechte isolatie, problemen met condensatie kunt
verwachten ligt voor de hand, je gebruikt daarom om je peltier
een isolerend materiaal. Dus ook via warmtestroming d.m.v.
de lucht zal er geen koeling kunnen optreden van componenten
die elders op de printplaat zijn gemonteerd.
4. Het is uitgesloten dat geheugenchips rond je gpu zodanig worden
gekoeld dat je daar enig voordeel aan hebt met het overklokken. Ik
beweer zelfs dat het koelendeffect op je geheugen 0,0 is.

Ik gebruik zelf een prometeia machII en indien ik mijn cpu wat onderklok
zijn temperaturen van -30ºC rond de socket niet uitgesloten. Enkel en
alleen direct om de socket (ook de achterkant) wordt de printplaat koeler.
Twee centimeter buiten de socket valt er niets meer te bemerken van de
lage temperaturen in het gebied van de cpu.

Dat een peltier van 172 Watt overkill is zoals je zegt, spreek ik niet tegen.
Je moet echter proefondervindelijk ervaren of het extra koelen ook een
beter overklokresultaat geeft.

[ Voor 26% gewijzigd door NaZGuLL op 18-09-2003 15:32 ]

• arnoman
4. Het is uitgesloten dat geheugenchips rond je gpu zodanig worden
gekoeld dat zij een temperatuur van 0ºC bereiken. Ik beweer zelfs
dat het koelend effect op je geheugen 0,0 is.

Ik gebruik zelf een prometeia machII en indien ik mijn cpu wat onderklok
zijn temperaturen van -30ºC rond de socket niet uitgesloten. Enkel en
alleen rond de socket (ook de achterkant) wordt de printplaat koel. Twee
centimeter buiten de socket valt er niets meer te bemerken van de lage
temperaturen in het gebied van de cpu.
--

Wilde hier ff op reageren..

Het betreft hier een Hercules kaart, die gebruikt van die 'on die' ram chippies. Deze maken zogoed als helemaal volledig contact met de kaart. Mijns inziens worden die dus ook 'gekoeld' door de peltier wanneer de printplaat ook koud wordt.

En je moet rekening houden dat je je prom niet te vergelijken is met een peltier op je gpu. Je prom op je cpu heeft toch bijna een halve cm afstand van je mobo.

• NaZGuLL
  • Niet online

NaZGuLL

Capo di Tutti Capi

Wat dacht je dat de afstand van je peltier element naar de printplaat
van je grafischekaart dan is?? Veel minder dan een halve centimeter??
Dat denk ik dus niet.

Het verhaal van mijn prometeia heb ik er alleen aan vastgeplakt om
aan te geven dat er door warmtegeleiding geen significant koelend-
effect valt te verwachten voor componenten elders op de printplaat.

Dat die ram chippies 'on die' zijn, is voor de koeling via warmtege-
leiding dan ook onbeduidend. Zie de door mij genoemde punten 1
en 2.

[ Voor 5% gewijzigd door NaZGuLL op 19-09-2003 12:28 ]

Verwijderd

Vandaar ook mijn opmerking:

• NaZGuLL
  • Niet online

NaZGuLL

Capo di Tutti Capi

Verwijderd schreef op 18 September 2003 @ 15:51:
Vandaar ook mijn opmerking:[...]
Als er geen voordeel is in het extra koelendvermogen van zo'n
172Watt peltier voor het overklokken van je gpu, zou je op die
manier je geheugen extra kunnen koelen. Of het uitvoerbaar is
op een simpele manier? Je weet namelijk ook niet wat de tem-
peraturen zullen worden van je geheugenchips. Ook lijkt het mij
lastig dit zo te fabriceren dat er een min of meer gelijke tempe-
ratuur zal worden behaald voor de verschillende geheugenchips.

[ Voor 10% gewijzigd door NaZGuLL op 18-09-2003 16:42 ]

Verwijderd

Gelijkmatig is niet zó erg belangrijk (de afstand van hitte tot koude object is "min of meer" gelijk voor alle memchips). Wat wel zo is, is dat de slechtst gekoelde memorychip je ondergrens gaat bepalen ;) (maar dat zal al beter zijn dan een ongekoelde memorychip).

Overigens straalt een warmteobject niet zover uit op isolerende materialen als een PCB: http://www.overclockers.com/tips27/

[ Voor 33% gewijzigd door Verwijderd op 18-09-2003 16:26 ]

• arnoman
euss: ik denk dat het nog redelijk moeilijk gaat worden om een coldplate te maken die de GPU bedekt en ook nog eens het geheugen. Ik zelf weet helaas niet hoe het met de hoogte zit van de verschillende componenten, maar ik kan mij goed indenken dat er nogal gemakkelijk componenten in de weg zitten. Wat dus de coldplate zou belemmeren

Verwijderd

Ja, dat zou een behoorlijk remmende factor kunnen zijn. Ik pak er even een kaartje bij...

De meest opvallende componenten zijn de ontstoringscondensatoren. Maar voor de grote C'tjes zou je een gat in die coldplate kunnen boren, voor de kleinere zou een stukje inslijpen en electrisch isoleren al voldoende zijn. Een eventueel nivoverschil tussen core en geheugen is ook nog wel weg te werken.

Goed afvlakken op de meerdere nivo's is eerder een technisch probleem.

Maar uiteindelijk zou je op zoiets als die oude driehoek vormige koelers voor 3dFX uitkomen, maar dan een vlakke plaat met midden ter hoogte van de core je peltier met waterblok.

Alternatief zou je een V schape kunnen maken:

dwarsdoorsnede:
code:
1
2
3
     ______      ______
____/      \____/      \____
mem          gpu        mem

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 18-09-2003 16:37 ]

• arnoman