[debian] apt-get of sources compilen?

Pagina: 1
Acties:

• x-force
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 05-01-2024
ik draai nu al geruime tijd naar alle tevredenheid een linux debian 3.0 (kernel 2.4.18-bf2.4) maar het wordt nu eens tijd dat er een nieuwe versie van apache / php / mysql komt. Deze zijn op dit moment via apt-get (of eigenlijk dselect) geinstalleerd. Wanneer ik apt-get update draai verteld hij me dat er geen updates zijn (das logisch voor deze versies zijn geen updates). Dus via apt-get kan ik volgens mij niet de nieuwe versies installeren (of is hiervoor een speciale optie). Dan ben ik dus genootzaakt om de sources te downloaden en te installeren. En wanneer er dan een nieuwe versie is kan ik dit proces natuurlijk herhalen en ben ik altijd up-to-date.

Maar veel ge-bla-blaat de vraag:
-Hoe doen jullie dat? (debian draaiers) Installeren julllie alles dmv apt-get of gebruiken jullie voor de software die je echt up-to-date willen houden het compile gedoe?
-En wat kan ik het beste doen (zie bovenstaand ge-bla-blaat verhaal)

[ Voor 49% gewijzigd door x-force op 15-09-2003 08:14 ]

VangenopBetaalwater.nl Het platform om ervaringen over betaalwater in Frankrijk te delen met andere karpervissers zodat iedereen kan vangen op betaalwater!

• xychix
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 03-12-2025

xychix

FreeBSD Rules !

apt-get update (nieuwe lijst)
apt-get upgrade mysql (installeren nieuwe package)

of natuurlijk apt-get install.... (als ie nieuw is ;)

Every failure offers you a new opportunity! | Lokatie database|GoT - Notepad

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Waarschijnlijk draai je debian woody 3.0, aangezien 2.0 helemaal niet meer onderhouden wordt ;)

Je moet gewoon eens in de zoveel tijd "apt-get update" draaien om nieuwe lijsten op te halen, "apt-get upgrade" haalt dan updates op, welke voor debian woody vaak alleen maar security updates zijn.

Persoonlijk vraag ik me heel vaak af waarom je een nieuwe versie wilt van dingen als PHP. Als je nou echt iets hebt wat niet met 4.1.2 kan draaien, dan heb je een punt. Verder is apache gewoon op 1.3.26 en zijn alle exploits eruit, en draait MySQL ook redelijk recent, heeft InnoDB support en heeft sinds afgelopen weekend ook geen exploits meer.

Pas als je de functionaliteit nodig hebt van een nieuwere versie, zou je deze kunnen installeren. Het beste kan je op www.apt-get.org kijken voor een onofficieel pakket. Pas als je daar iets niet kunt vinden, zou je evt kunnen backporten uit unstable. Hoe je dit kunt doen komt zeer binnenkort in de FAQ, maar ik denk dat je dat nog niet nodig hebt op dit moment, aangezien apt-get.org die dingen ook wel heeft.

• x-force
nou bij php heb ik last van deze bug en die is er volgens mij bij de nieuwere versies uit. En het was ook meer een algemene vraag hoe andere mensen dit doen....

VangenopBetaalwater.nl Het platform om ervaringen over betaalwater in Frankrijk te delen met andere karpervissers zodat iedereen kan vangen op betaalwater!

• sphere
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 10:47

sphere

Debian abuser

x-force schreef op 15 September 2003 @ 08:21:
nou bij php heb ik last van deze bug en die is er volgens mij bij de nieuwere versies uit. En het was ook meer een algemene vraag hoe andere mensen dit doen....
Nou ja, bug... niet iets waar je van wakker zou moeten liggen lijkt me. :z Verder gebruik ik zoveel mogelijk packages, dat werkt wel zo prettig als je het weer wil verwijderen. Soms wil je liever een tgz leechen en installeren, maar dit doe ik dan altijd in mijn /home/dir ander vervuil ik de globale tree.

http://stackoverflow.com/questions/1732348/regex-match-open-tags-except-xhtml-self-contained-tags/1732454#1732454

• moto-moi
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-06-2011

moto-moi

Ja, ik haat jou ook :w

x-force schreef op 15 September 2003 @ 08:21:
Je draait dus stable zo te zien.

De meeste mensen draaien i.i.g. testing, of, als ze Debian als desktop gebruiken, kies je meestal voor unstable.

Als je stable draait kun je op dit moment niet zomaar een package uit testing pakken afaik. Dan zul je de source-deb moeten gaan opzoeken, en deze met behulp van de programma's die in de package genaamd devscripts zit, moeten compileren (meestal een kwestie van apt-get source <naam van package>; cd / <packagedirectory> ; debuild .
Het enige wat je dus hoeft te doen is te zorgen dat je /etc/apt/sources.list even vervangt door eentje waar de deb-src regels instaan van testing of unstable. Om te zien welke packages waar inzitten, verwijs ik je naar http://packages.debian.org

edit:
Verder zou ik je ook met klem aan willen raden om eerst de hele posting klaar te maken, en dan pas te posten. Een posting neerzetten waarin alleen staat hier wordt nog aangewerkt is IMO gewoonweg bezopen, post dat niet..

[ Voor 11% gewijzigd door moto-moi op 15-09-2003 10:52 ]

God, root, what is difference? | Talga Vassternich | IBM zuigt

• usr-local-dick
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Wij hebben ook de nieuwste PHP versie nodig (tenminste dat roept mijn PHP man altijd ;)) en ik compile hem dus met de hand op onze woody servers. Ik neem de officiele sources van php.net en configure hem zo dat ie zoveel mogelijk op de debian php lijkt. Dat betekent dus een vette lap met configure opties. Wat precies de compile opties waren staat in de output van phpinfo(). Overigens zul je daar wel in moeten snoeien want er zijn behoorlijk wat dingen veranderd sinds 4.1.2.
Ohja ik installeer ook een dummy .deb file om het systeem te laten weten dat er al php draait, anders wordt er de volgende keer vrolijk een 4.1.2 overheen gezet :)

• moto-moi

moto-moi

usr-local-dick schreef op 15 September 2003 @ 12:12:
Ohja ik installeer ook een dummy .deb file om het systeem te laten weten dat er al php draait, anders wordt er de volgende keer vrolijk een 4.1.2 overheen gezet :)
Gebruik de volgende keer dan deb-make en debuild uit de package dev-scripts dan heb je dat probleem niet. De manier waarop je het nu oplost is gewoonweg ranzig IMO..

• usr-local-dick
  • Niet online
Gebruik de volgende keer dan deb-make en debuild uit de package dev-scripts dan heb je dat probleem niet. De manier waarop je het nu oplost is gewoonweg ranzig IMO..
Werkt dat ook met niet-debian sources?

• moto-moi

moto-moi

usr-local-dick schreef op 15 September 2003 @ 12:36:
Werkt dat ook met niet-debian sources?
Daar zorgt deb-make dus voor ;)
Die maakt die debian directory in je sourcedirectory aan.

• usr-local-dick
  • Niet online
OK coolio ga het glijk uitproberen - weer wat geleerd ;)

• x-force
Maar mensen die debian op de server/werkstation draaien hebben dus meestal testing/unstable. Maar ik heb mede voor debian gekozen vanwege het apt-get systeem (zijn er meer distro's die dit hebben?)

offtopic:
jah sorry, bij het maken van de start post had ik de verkeerde knop :+

Maar een ieder bedankt!

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16:57

deadinspace

The what goes where now?

x-force schreef op 15 September 2003 @ 19:05:
Maar mensen die debian op de server/werkstation draaien hebben dus meestal testing/unstable. Maar ik heb mede voor debian gekozen vanwege het apt-get systeem (zijn er meer distro's die dit hebben?)
moto-moi's "De meeste mensen draaien i.i.g. testing" was tamelijk kort door de bocht wat dat betreft... Op desktops zul je relatief vaak Testing of Unstable aantreffen, maar op servers is het toch echt vrijwel altijd Stable die gebruikt wordt, en met reden. De Stable releases zijn Debians "producten", dus daar wordt ook veel aandacht aan besteed om het fatsoenlijk te maken en houden (denk ook aan bv security updates).

Om je vraag te beantwoorden:

Je moet sowieso eerst kijken of je een nieuwere versie ook wel nodig hebt. Als de huidige versie prima voldoet, dan raad ik sterk af te gaan lopen upgraden. Immers, met de versie die je nu hebt is Woody ook getest en verzorgt Debian ook security updates.

Als een nieuwere versie toch wenselijk is, dan is backporten uit Testing of Unstable - als dat wil lukken - meestal het makkelijkst en cleanst. Dit kan vrij eenvoudig door source regels voor Testing of Unstable aan /etc/apt/sources.list toe te voegen, en dan met apt-get source aan de slag te gaan om er een mooi .debje uit te krijgen. Als je daarvoor nieuwere libs nodig hebt dan in Stable zitten, dan loop je vanzelf wel vast, en loont het vaak niet de moeite om zo te backporten.

Een tweede goede oplossing is unofficial debs gebruiken, zoals van bijvoorbeeld apt-get.org . Een derde oplossing is zelf compilen (van de vanilla source), maar installeer het dan alsjeblieft daar waar het hoort - in /usr/local - zodat je dpkg niet voor de voeten loopt of over zijn files heenwalst :)

• Arnout
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17:40
Ik gebruik Debian Woody - stable.

Voorheen deed ik alles met packages, maar toen ik m'n server als NAT router wilde gebruiken, met PPPoE, was ik genoodzaakt om i.i.g. de kernel zelf te gaan compilen.
Daarna ontdekte ik dat PHP 4.1.2 toch wel erg oud is, en nu compileer ik apache php mysql zelf, en ik ga echt niet meer terug.

usr-local-dick, waarom zou je php "debian" style moeten bouwen? Ik ben begonnen met een vrijwel lege configure regel en nooit problemen mee gehad.

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
kernel bouw je met kernel-package, maakt ie een mooie deb van je kernel, is bijna net zo simpel als "make rpm" voor een RPM package van je kernel, je moet alleen een paar letters meer typen.

Verder zal het mij een worst zijn dat jij elke keer als er een PHP, MySQL of Apache security update is, je je hele webserver weer overhoop mag gooien om dat ding toch weer secure werkend te krijgen. En in /usr/local installeren hoeft van mij ook helemaal niet, dat mag je van mij gewoon in /usr gooien, net zoals debian dat doet bij een package.

Bovenstaande vind ik dus helemaal niet erg, maar alleen met de voorwaarde dat je niet op dit forum komt jammeren als dpkg en apt-get over je zelfgecompileerde libs heenwalsen, of als je weer eens problemen hebt omdat mysql ineens niet meer wil compilen.
Pagina: 1