Gigabyte GA-8PE800 Ultra Problem.

Pagina: 1
Acties:

• Maconoid
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 09-05 21:24
Eerst een zooi specs:

Gigabyte GA-8PE800 Ultra
Bios versie F7 (nieuwste)
P4 2,4 Ghz @ 3,0 Ghz (boxed cooler)
2x 512 Mb DDR 2700 RAM
2x 80gb, 8mb cache, 7200 rpm, liquid bearing Maxtor schijven (non-SATA)
Hercules Ati Radeon 9500 Pro (Omega drivers 2.4.78)
56x CD-Rom
52x CD Brander
Floppy.
Aopen HQ48 Kast met meegeleverde voeding (300w)
Windows XP
Alle nieuwste driver van de Gigabyte website geinstalleerd

Het probleem:
Dit uitgebreide mobo heb ik gekocht vanwege de onboard RAID controller, van het merk ITE. Een paar dagen na het installeren van alle drivers en software, krijg ik bij het opstarten een rare melding: "windows/system32/system.drv was corrupte or missing". Geen idee wat ik er mee moest.
Oplossing: formateren en opnieuw installeren :(

Ging weer een paar dagen goed, tot het weer opnieuw begon. Windows Repair Concole opgestart en een checkdisk gedraait. Checkdisk vond idd een paar errors op de schijven, maar kon het repareren en zowaar Windows XP startte weer op. Alle instellingen enzo bleven behouden dus ik kon wel gewoon verder werken. Was niet ideaal, maar kon iig verder.

Tot dat het weer eens gebeurde (twee maanden later). Dit keer werkte checkdisk niet. WinXP weigerde op te starten. Dus weer formateren.
Maar eens goed door mijn kast heen gekeken. Mijn twee HD's zaten op elkaar gemonteerd in het FDD rekje (stom, maar ik heb geleerd) en werden veel te warm. HD's gekoelt en verder uitelkaar zet. Ook twee casefan's toegevoegd om airflow te verbeteren.
Temp CPU: 32 - 55
Temp HD1: 30 - 35
Temp HD2: 25 - 30

Liep twee maanden stabiel. Geen vage meldingen. Ik dacht het probleem te hebben gevonden. Tot ik zomaar out of the blue, weer zo'n melding krijg (dit keer de pci.sys in de drivers map en niet te repareren door checkdisk). Dus formateren...

Dit keer de HD's niet aangesloten op de RAID maar gewoon los op de IDE poorten. Alles wat ik niet (meer) gebruikte uitgezet in de BIOS (RAID, SATA RAID, Firewire)
Draait stabiel.

Tot afgelopen week. Moest trager geheugen (2x 256 mb 2100 DDR) testen, dus mijn fail-safe instellingen in de bios geladen. Geheugen deed het. WinXP niet. "ntfs.sys was missing or corrupted". Ik dacht "eerst die andere pc maar in elkaar bouwen en dan kijk ik wel weer hoe ik het probleem moet oplossen". Dus ik mijn oude geheugen in mijn PC. Instelling weer opnieuw ingesteld. Winxp doet het weer....

Ik snap er niks van. Dacht ik het begin dat het de RAID was. Maar ook als ik die uitschakel, zijn er problemen. Google levert niks op en GOT kan ik maar weinig vinden over deze Mobo.

MVG

Maconoid

Maconoid

• strandbal
  • Registratie: Juli 2003
  • Nu online

strandbal

Was het maar zo'n feest.

P4 2,4 Ghz @ 3,0 Ghz
Probeer 'm eens terug te klokken.

[ Voor 18% gewijzigd door strandbal op 15-09-2003 07:08 . Reden: tags... grrr ]

Hier stond een dode link.

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Sja, al die problemen die je daar noemt zijn in principe voorpelbaar/typisch/kenmerkend voor een overclocked systeem .. Dus: ondervind je ze ook wanneer je het boeltje @default laat draaien :?

• Maconoid
Mijn excuses. Eigenlijk heeft ie altijd problemen gegeven toen ie nog op default draaide. Dus alles prima binnen spec. Sinds ik hem heb geoverclocked draait ie stabieler (ben pas gaan DOC'en na het plaatsen van extra fans).

Ik vermoed dat het aan iets kleins ligt. Bios instelling die ik over het hoofd zie, een voeding connector die het niet goed doet (al heb ik die dingen al tig keer aangedrukt en verwisseld), een ide kabel (ook andere al geprobeerd) of misschien een mismatch in hardware.

Maconoid

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Om de OM/IO uit te sluiten: check de FAQ van Opslagmedia & I/O Controllers onder "Mijn IDE configuratie is brak, hoe komt dat?" en onder "Mijn harddisk doet vaag, gaat/is het nu kapot?" :)

Verder kan dit ook nog komen door geheugen/moederbord/voeding/CPU (in die volgorde). Zie de Technische PMG FAQ: Hangen en Opstartproblemen voor alle tips en draai bovenal memtest86 ;)

• sphere
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 16-08 15:48

sphere

Debian abuser

Misschien datacorruptie doordat je PC uitgaat voordat de cache van je HDDs volledig is geflusht? Beetje klok-klepel suggestie hoor. Probeer ook eens je HDDs te checken met PowerMax, en bekijk eens wat SMART erover zegt.

http://stackoverflow.com/questions/1732348/regex-match-open-tags-except-xhtml-self-contained-tags/1732454#1732454

• Maconoid
Heb de volgende dingen geprobeerd:

memtest: geen fouten. Geheugen doet het ook in andere pc
SMART info gechecked: Beide schijven zijn nog 100% fitness en performance. Geen waardes in in de buurt komen van een warning.
Powermax: Beide schijven in ok condititie.
HDD's worden prima in bios herkent.

FAQ doorgelezen, maar hoe test ik mijn mobo. Heb al wel andere geheugen geprobeert (zie eerste post). Leverde problemen op. Heb helaas geen andere P4 of voeding (andere pc is een AMD met dezelfde voeding).
Verder:
DMA enabled
80 polige kabels gebruikt
jumpers staan op cable select
Beide HDD's in RAID config op aparte kabel
Block size = 64k
NTFS
Geen partities
Nieuwste drivers en bios.

Over dat de cache nog niet is terug gezet op de HDD's. Zei een huisgenoot ook al. Maar wat doe je eraan? Of hoe controleer je dat? Dat zou betekenen dat het mobo te "vroeg" de spanning van de HDD's haalt of zo iets.

MVG
Maconoid

Maconoid

• Maconoid
Heeft niemand deze problemen? Is er niks van bekend? Alle suggesties zijn meer dan welkom. Wat zou de volgende stap kunnen zijn die ik zou kunnen doen om er achter te komen waar het aan ligt?

Mvg
Maconoid

Maconoid

Pagina: 1