allerst even wat ik zelf nog geprobreerd heb ondertussen:
nog een extra veld aangemaakt en daar de soundex van de bedrijfsnaam-in-omgekeerde-volgorde in opgeslagen - in de hoop het 'begin-van-het-woord-probleem' op te lossen. Dat werd er niet echt heel veel beter op, want leverde veel te veel resultaten op in totaal.
Daarop heb ik het wat specifiekere metaphone() geprobeerd (met beide velden), maar dat werd weer veel te specifiek en er werden eigenlijk exacte matches gevonden

slm schreef op 15 september 2003 @ 20:16:
Ja, als de database niet goed op orde is dan kan soundex daar weinig aan doen... Dit is eerder een invoer/beheer probleem of zelfs een ontwerp foutje in tegenstelling tot een scripting of query probleem.
Je had er voor moeten zorgen dat lidwoorden, toevoegingen als BV/NV/CV e.d. gescheiden worden van de werkelijke naam van het bedrijf, zodat je met een query steeds gelijkwaardige data aan het vergelijken bent.
Ik ben de puinhoop van een paar jaar op amateuristische wijze met access klooien aan het oplossen. Toen ik er bij kwam bestonden al die tabellen en de content al, ik kan daar dus niet zoveel aan doen.
Maar ik had bedrijfsnamen denk ik toch niet zo opgeslagen als jij voorstelt. Er zit een zoeksysteem bij waarbij ze zelf jokers op kunnen geven e.d. Het probleem is dat als ze iets zoeken ze er wel moeite voor doen om het goede bedrijf te vinden (ze weten waar ze naar zoeken immers), maar op het moment dat er iets ingevoerd moet worden springen ze daar nogal laks mee om. vandaar dat ik dit wilde
@MSalters
hmmmm...ik klink nu heeeel lui, maar dat wordt me een beetje teveel werk
ik hoopte eigenlijk op een functie of suggestie waar mee ik wat makkelijker zo'n string kon vergelijken. Ik gebruik het hiervoor dat ik niet wil dat ze bedrijven gaan toevoegen die al bestaan. Dus wil ik gewoon een tussenschermpje maken waarin wordt aangegeven dat de bedrijfsnaam erg veel lijkt op een paar andere namen. Het is dus meer een stukje gemak dan noodzaak. Misschien als ik nog eens heel veel tijd over heb dat ik me in zo'n algoritme ga verdiepen (heb nog nooit zoiets gemaakt namelijk)
@Okke
zie antwoord hierboven...da's dus niet echt van toepassing..
[
Voor 34% gewijzigd door
marty op 15-09-2003 21:03
]