[PHP/SQL] dB structuur plus login *

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Beste Tweakers ben nu al op weg met PHP en SQL maar het is allemaal nog pretty basic.
Het lijk mij door om ook wel leuk om iets meer te leren.
Nu wil ik een site met een goede water dichte login creëren (aanmelden en registreren).

Zelf dacht ik aan de kaartenbak van Microsoft Outlook (Contactpersonen);

TABLE Klant
ID
Klant
Adres
Postcode
PRIMARY KEY (ID)

TABLE Gebruikers
ID
Gebruikersnaam
Wachtwoord
MailAdres
PRIMARY KEY (ID)

TABLE contactpersoon
ID
Voornaam
Achternaam
Afdeling
Functie
Telefoon
Fax
Mobiletelefoon
Verjaardag
UserID
PRIMARY KEY (ID)

TABLE user alert / mail
ID
UserID
PRIMARY KEY (ID)

TABLE UserLog
ID
Action
Date
LogNumber
UserID
PRIMARY KEY (ID)

TABEL sesion vars
??

De tabel contactpersonen zal nog verder uitbreiden.
Het lijk mij dus niet handig deze tabel samen te voegen met de tabel gebruikers
(i.v.m. de snelheid van de dB).
Correct my when I am wrong ;-)

Het aanmelden wil ik in meerdere stappen uitvoeren stap 1 t/m 3.
1. Aanmelden Klant
2. Gegevens Gebruiker
3. Contact Gegevens

Deze stappen kunnen worden uitgevoerd door de internetbezoeken of de webbeheerder.
Om te zorgen dat ik alle gegevens volledig binnenkrijg, dacht ik aan sesion ID’s en een Java script. Iets met een melding als ze de browser weg willen klikken, dit verkomt dat de sessie afgebroken word.

Het lijkt mijn ook wel handig als ik een Query in bouw om gegevens op te schonen of iets een scirpt dat een sessie hervat. Als er bij voorbeeld een PC vastloopt tijdens een sessies..

Nu vraag ik mij alleen af of het handig is om een loste tabel te maken voor mijn rechte structuur of de rechten in de tabel van de Gebruiker te plaatsen.

a) Is dit een handige opzet?
b) Creëer ik op deze manier een overzichtelijk en snel te benaderen dB?
c) Hoeveel gebruikers kan ik invoeren zonder dat mij dB te traag word?
d) Is het handig om een tabel sesion vars te maken, wat kan ik het beste erin zetten

Ik weet dat het een behoorlijk verhaal is maar het geeft een goed overzicht van mijn plan.
Aangezien dat ik nog geen kabel of ADSl heb ben ik niet constant online, en zou dus niet zo snel reageren, maar geef mij even de tijd

Met vriendelijke groet,
Milagro 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheRebell
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 12-09 07:35
Wat heeft je login te maken met MS adressenboek :?

Als je ff de Search gebruikt zie je dat er al veeeel topics zijn over het maken van een goed loginsysteem. Hier staan ook enkele hele goeie tussen incl pseudo-code, probeer dat eens zou ik zeggen :)

Waarom zou je willen voorkomen dat een sessie wordt afgebroken? Dit kun je door een goede indeling/werking wel vermijden. Stel dat het dan gebeurt is het nog niet erg. Je kunt dan toch ook opnieuw inloggen en de gegevens compleet maken?

anyway:
a)opzet kan, mits enigszins goed ingedeeld qua te uitvoeren handelingen/stappen
b)als ik het zo ff snel bekijk kan je model wel een stuk efficienter, kijk wat wel en wat niet bij elkaar hoort en probeer dit alles te scheiden en logisch aan elkaar te koppelen (in de search staan ook enkele topics over goed database design)
c)genoeg :P
d)mwoh, waarom zou je dat doen?

Wat is precies de bedoeling? is nog een beetje onduidelijk...

Milagro, aardig dat je ons de groeten doet maar dat hoeft niet hoor :) als iedereen dat doet dan blijven we bezig ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Even voor de duidelijkheid, het is de bedoeling om een database op te zetten waar ik mijn contact personen in kan beheren (van daar MS adressenboek)

Wat ik bedoel met het afbreken van sessies; het aanmelden van een nieuwe gebruiker.
Dit gebeurt op het moment dat iemand nog niet geregistreerd is.

1. Aanmelden Klant
2. Gegevens Gebruiker
3. Contact Gegevens
4.Met als laatste stap het gegeven van een wachtwoord.

Om te verkomen dat ik onvolledige gegevens krijg, ik dacht aan een Cookie om de stappen bij te houden. Als stap 4 uitgevoerd wordt, word de Cookie verwijderd m.a.w. als er tijdens een aanmeldingsprocedure iets misgaat, kan de aanmelding hervat worden

Sesion vars, is dat dan niet veiliger het logen van IP’s of zit ik nu helemaal verkeert.

Maar ik ga nu even op zoek naar de topics database design en pseudo-code
Ik hoor nog wel van jullie.

O ja…. ik zal voortaan niet meer groeten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• slm
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 12-11-2023

slm

AD A.
Als ik zelf ergens een hekel aan heb, dan zijn het wel registratie procedures die in meerdere stappen moeten worden uitgevoerd (verschillende form-posts dus). aardige kans namelijk dat je ergens aan het eind opeens je CC gegevens in moet vullen wat je niet wilt en daardoor gewoon je tijd hebt zitten verdoen met het eerste deel van de registratie.

Ik denk niet dat ik echt de enige ben die daar een hekel aan heeft, dus misschien zou je toch voor een iets andere opzet moeten kiezen.

Veel verschillende info kan je bv dmv tabbladen (via DIV'jes en wat javascript) wel kwijt op 1 pagina. Zo hoef je de server niet te belasten met onzinnige pseudo registraties en kan je met behulp van javascript checken of alles wel is ingevuld.
Deze methode geeft de gebruiker bovendien de kans om elke stap te zien alvorens ze aan de procedure gaat beginnen (tenzij je het aanklikken van een tab uitschakelt tot de hele tab is ingevuld natuurlijk).

AD B
Dat is moeilijk te zeggen. Normaliseer zo veel mogelijk en kijk wat je perse wel nodig hebt en wat niet. Overtolligheid betekent vaak onduidelijkheid.

AD C
Ligt aan de server / database type (MS SQL of MySQL) / database instellingen, maar ik denk meer dan dat jij mensen kan verzinnen.

AD D
als jij met sessies wil werken, prima. Als je met cookies wilt werken, ook prima, sessievars in database ook prima. Wat wil je precies weten? Als je elke potentiele methode _correct_ aanpakt zal het qua veiligheid niet zo veel verschillen.

To study and not think is a waste. To think and not study is dangerous.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
AD A.
Het liefst plaats ik zelf ook alles op één pagina.
Hoe kan ik dan mijn ID’s koppelen.

Zat zelf te denken aan het volgende;

Aanmelden gebruiker
Select ID FROM gebruikers WHERE email=$mail
ID in een sessionvar
ID wegschrijven in een andere table bij het voltooien van de volgende stap.

Meschien is dit wel erg omslachtig, maar ik ben nog druk aan het lezen in andere topics.
Maar kom tot heden toe nog niet is zinnigs vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• slm
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 12-11-2023

slm

Wat valt er te koppelen als er nog niets is weggeschreven?

Mijn optie houd in:
1. verzamel alle gegevens
2. post ze in 1 batch naar de database
3. gebruik mysql_insert_id oid voor eventuele relaties tussen tabellen.

Hoef je geen sessie aan vuil te maken dus.

To study and not think is a waste. To think and not study is dangerous.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Okay ben er nog niet bekend mee, maar ik duik erin..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Heb even op het Internet gezocht, het is mij nog niet geheel duidelijk,
moet ik mijn batch nu van uit een text file of een dos prompt laten lopen.
Zo ja Hoe vul ik dan mijn variabel?

Misschien een klein voorbeeld

Verwijderd

Topicstarter
Iemand?
Pagina: 1