Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

LEDjes

Pagina: 1
Acties:
  • 49 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een vraag, over LEDjes...

Mijn broertje kwam van de week thuis met 8 ledjes, een aantal rode, en een aantal groene, en vroeg aan mij, of ik daar wat mee kon, niet voor in de pc maar voor iets leuks aan de muur ofzo, of in zijn speaker boxen...

Probleem is, ik weet niet (meer) welk voltage bij welk ledje hoort, en heb geen zin om dit in een van mijn schoolboeken (350 pages...) op te zoeken

Kan iemand mij hierbij helpen, liefst met tekeningen, van hoe en wat

Verwijderd

volt maakt niet zoveel uit, je kan ze aan je 5 volt lijn hangen zolang je maar een goede weestand erbij hebt. Check ook de LED FAQ

• bredend
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 12:03
Ik zou zeggen: Zoek je schoolboek door. Kijk in het register, en weest niet te bang om iets te leren :(

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Nu online

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

vuistregel: elke led 2 volt behalve wit en blauw, die moeten 3 volt hebben

weerstand: R=v/i
v is voeding - werkspanning led
i is stroom door led (min. 5 mA max 50mA, nominaal 10mA) is afhankelijk van de felheid waarmee je de led wil laten werken, of de beschikbare stroom.

dus voor 5 volt, 10 mA => 3/0.01 = 300 Ohm, of te wel een weerstandje van 330 Ohm is genoeg

maar inderdaad, het kost maar een klein beetje moeite om hier achter te komen

[ Voor 13% gewijzigd door deepbass909 op 14-09-2003 23:11 . Reden: rekenfoutje... ]

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Verwijderd

owjee, dat wordt weer een slotje :O

• Rein_stein
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 10-11 20:01
wit en blauw (fel) zijn 4.5 volt....

• insan1ty
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15-03-2023
Verwijderd schreef op 14 September 2003 @ 23:12:
owjee, dat wordt weer een slotje :O
De moderator uithangen

Het komt helaas nog regelmatig voor dat mensen zich niet aan de richtlijnen houden en bijvoorbeeld een topic openen dat gemakkelijk met de search te vinden is. Jammer en vervelend. Maar veel vervelender is dat sommige gebruikers het dan nodig vinden om de topicstarter daar op een zo bot mogelijke manier op te wijzen. Reacties als UTFS ("Use the fscking search"), "Heb je wel gezocht??", "Gebruik de search " zijn dus absoluut niet gewenst, het is zelfs een ernstigere overtreding dan het niet gebruiken van de search. Gewoon niet doen dus, dan houden we het gezellig.

Verwijderd

= niet bot bedoeld. maar tis wel waar. :9

(iig sorry hoor O-) )

owja: Ik ben heel gezellig hoor ;)

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 14-09-2003 23:19 ]

• Aham brahmasmi
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 27-08-2021
Verwijderd schreef op 14 September 2003 @ 22:23:
[...] en heb geen zin om dit in een van mijn schoolboeken (350 pages...) op te zoeken
Zoals bredend al zegt: daar heb je een INHOUDSOPGAVE voor. Je hoeft niet al die 350 pagina's opnieuw door te lezen. :z

Maar als je een makkelijk (software)tooltje wilt gebruiken, dan kun je zoeken op GoT en internet voor een LED weerstand/resistor Calculator. Benadski (van GoT) heeft er een gemaakt en er zijn ook andere te vinden met bv. Google.

• insan1ty
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15-03-2023
Aham brahmasmi schreef op 14 September 2003 @ 23:18:
[...]
Zoals bredend al zegt: daar heb je een INHOUDSOPGAVE voor. Je hoeft niet al die 350 pagina's opnieuw door te lezen. :z

Maar als je een makkelijk (software)tooltje wilt gebruiken, dan kun je zoeken op GoT en internet voor een LED weerstand/resistor Calculator. Benadski (van GoT) heeft er een gemaakt en er zijn ook andere te vinden met bv. Google.
Hij had niet in zn schoolboek hoeven zoeken.
1 pak conrad gids
2 sla open op inhoudsopgave
3 zoek componenten [pagina 744 dus]
4 blader naar 744
5 zoek LEDs [pagina 789 dus]
6 blader verder naar 789
7 zoek de eerste de beste led die lijkt op die van jou en bekijk de specs

En och wat schetst onze verbazing: Ur =1.6-3.2V bij If=10-20mA

Verwijderd

je kunt ook met een regelbare voeding testen totdat hij velgenoeg brandt.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 14 september 2003 @ 23:24:
je kunt ook met een regelbare voeding testen totdat hij velgenoeg brandt.
tja, maar dat werkt ook niet altijd, ik heb van die superbright leds (www.dil.nl, al had ik ze gratis :*) )en daar zie je het echt niet (je kan er niet inkijken zo fel :P)
Met die standaard difuus dingen lukt het wel.

• NBK
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21-11 01:59

NBK

Weercam-Avatar

deepbass909 schreef op 14 september 2003 @ 23:08:
vuistregel: elke led 2 volt behalve wit en blauw, die moeten 3 volt hebben

weerstand: R=v/i
v is voeding - werkspanning led
i is stroom door led (min. 5 mA max 50mA, nominaal 10mA) is afhankelijk van de felheid waarmee je de led wil laten werken, of de beschikbare stroom.

dus voor 5 volt, 10 mA => 3/0.01 = 300 Ohm, of te wel een weerstandje van 330 Ohm is genoeg

maar inderdaad, het kost maar een klein beetje moeite om hier achter te komen
Dat was een paar jaar geleden misschien nog maar tegenwoordig niet meer.
Er zijn tegenwoordig led's die direct op 12V kunnen maar ook die op 0,6V al aan hun max zitten. Led op 5 V met een potmetertje ertussen en dan langzaam de spanning opvoeren tot ie netjes brand en dan even meten wat de weerstand is en dan de dichtstbijzijnde afgeronde weerstandswaarde opzoeken.

Eigenlijk moet je het vermogen van de LED weten en dan de weerstand meten. P=V2/R dus V=de wortel van P*R ofzo..

PC's; Home; Met 8619 units als 72e geëindigd bij DPC @ SETI-classic

Verwijderd

CME Faq: LED's
en heb geen zin om dit op te zoeken
Dan heeft het ook niet echt zin om je met ledjes op GoT bezig te houden of voor ons om er moeite in te steken.
wjee, dat wordt weer een slotje
Kap eens met dat slotjes geroep. Gebruik Afbeeldingslocatie: http://gathering.tweakers.net/global/templates/got/images/icons/icon_hand.gif topicreport ipv in het topic zelf te spuien.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.