Toon posts:

overklokken met clockgen probleem

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hi,

Ik heb mijn processor P4 2,4 c met ClockGen naar 2,66 geklokt. De PC start op z'n oorspronkelijke snelheid op. Door middel van een snelkoppeling op het bureaublad kun je de overgeklokte snelheid laten ingaan.

Ik heb als snelkoppeling G-ICS952607\CG-ICS952607.exe" -file=save.ckg ingevoerd, waardor hij de gesavede opgeklokte snelheid gaat lopen.
Deze snelkoppeling heb ik ook aan 'Opstarten' toegevoegd, zodat na het opstarten de overklok automatisch ingaat.

Alleen:

Ik moet nadat de stroom van het systeem is geweest, een tweede keer opstarten om de overgekloke snelheid in te laten gaan. Na de eerste opstart geeft Aida, Sisandra e.d. als processorsnelheid 2,4 aan. Na de tweede opstart geven deze programma's 2,7 aan.

Ook benchmarks geven pas na de tweede opstart een hogere score, passend bij 2,7.

Waarom draait de pc niet direct na de eerste opstart op 2,7?

• Silentpuma
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 30-11-2025

Silentpuma

To much mind...

Kan je niet veel simpeler via de BIOS overclocken of is dat niet mogelijk? :?

[ Voor 5% gewijzigd door Silentpuma op 14-09-2003 22:20 ]

Use the Search Luke...

Verwijderd

Topicstarter
Nee mijn MB is een ASUS p4p800-VM (let op de VM :-)) en die is helaas helaas helaas niet via de bios over te klokken (waar ik erg van baal). Ik ben dus genoodzaakt om mijn toevlucht te zoeken tot overklokprogjes als genoemde ClockGen.
Op zich s een keer extra opstarten niet onoverkomelijk, voor veel toepassingen hoeft ie ook niet perse op 2,66 ipv 2,4 te lopen, maar ik vraag me af waarom hij het bij de eerste opstart niet pakt.

Verwijderd

Het is heel simpel, je systeem leest op het begin uit de CPU z'n clocksnelheid uit (de FSB, MP zit vast in de CPU) dit wordt opgeslagen. Als een progje de bios vraagt hoe snel de CPU is, dan geeft ie de opgeslagen waarde mee (omdat normaal gezien je CPU niet van snelheid veranderd) dit hangt overigens ook van het progje af, er zullen misschien progjes zijn die het kunnen forceren, maar die heb ik op een P4P800-VM nog nooit gezien.

Als je via clockgen je FSB aanpast dan zal de CPU dit gewoon overnemen, hij draait dan dus op de gewenste snelheid, echter de bios weet hier niets vanaf, dus progjes die vragen hoe snel de CPU is krijgen gewoon de oude waarde.

Doe je daarna een zachte reset dan gaat het bios niet opnieuw de FSB uitlezen uit de CPU, maar neemt gewoon de waarde over die er al stond, de overgeclockte waarde dus. Op dat moment zie je ook bij het booten de nieuwe snelheid staan. Als je daarna een progje start die het opvraagt zal ie dan ook die waarde krijgen. Ga je daarna weer overclocken dan klopt de waarde weer niet totdat je weer een zachte reset doet.

Snappie?

• Marsman83
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 12-02 15:58
Verwijderd schreef op 15 september 2003 @ 12:04:
Het is heel simpel, je systeem leest op het begin uit de CPU z'n clocksnelheid uit (de FSB, MP zit vast in de CPU) dit wordt opgeslagen. Als een progje de bios vraagt hoe snel de CPU is, dan geeft ie de opgeslagen waarde mee (omdat normaal gezien je CPU niet van snelheid veranderd) dit hangt overigens ook van het progje af, er zullen misschien progjes zijn die het kunnen forceren, maar die heb ik op een P4P800-VM nog nooit gezien.

Als je via clockgen je FSB aanpast dan zal de CPU dit gewoon overnemen, hij draait dan dus op de gewenste snelheid, echter de bios weet hier niets vanaf, dus progjes die vragen hoe snel de CPU is krijgen gewoon de oude waarde.

Doe je daarna een zachte reset dan gaat het bios niet opnieuw de FSB uitlezen uit de CPU, maar neemt gewoon de waarde over die er al stond, de overgeclockte waarde dus. Op dat moment zie je ook bij het booten de nieuwe snelheid staan. Als je daarna een progje start die het opvraagt zal ie dan ook die waarde krijgen. Ga je daarna weer overclocken dan klopt de waarde weer niet totdat je weer een zachte reset doet.

Snappie?
Klopt inderdaad! Zo zit het dus ook met mn ouwe celly, die ik trouwens wel met t bios overclock. Ook daar zie ik pas na een herstart de overgeclockte waarde, maar de eerste keer draait ie bij mij dus wel op de ge-oc'ed waarde.

Verwijderd

Topicstarter
Ok, dank voor de heldere uitleg.
Ik zou het op zich niet erg vinden als na de eertse opstart de verhogde snelheid niet zichtbaar zou zijn.
Als ie maar wel meetbaar is. En dat is het probleem!
Als ik na de eerste opstart een benchmark draai, geeft ie de performance van een 2,4. Pas na tweede opstart presteert het systeem als een 2,7. Dus komt het er in de praktijk op neer dat ik altijd twee keer opstart, om de verhoogde prestaties te bereiken.
Pagina: 1