[X11] Snel je achtergrond wijzigen

Pagina: 1
Acties:

• Bananenplant
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 30-04 21:07
vanaf de derde post wordt het script gegeven/uitgelegd om je wallpapers in geval van nood (ongenode gasten zoals chefs/grootouders) snel te censureren :) !

ik heb wat inelkaar gedraaid om via de command line (of via een /exec in irc) snel een andere wallpaper neer te kunnen zetten als dat nodig mocht zijn (in verband met ongewenst conservatief bezoek enzo), maar nu vraag ik me het volgende af:

als ik meerdere keren achterelkaar met Esetroot de achtergrond verander, blijft het oude plaatje dan ook staan? en loopt m'n geheugen dan wat voller bij elke keer dat ik een verandering doe? ik heb geen proces ontdekt dat blijft lopen, maar ik wil het even zeker weten :) ! en ik had geen idee hoe ik dat nou aan google moest vragen |:( ! (ook allemaal meuk uit '98 enzo bij zoeken naar esetroot).

[ Voor 15% gewijzigd door Bananenplant op 14-09-2003 22:17 ]

❤️‍🩹 Bezuinigen op armen en zieken 🤕 ? Welnee, Zucmantaks, nu 💰 !

• Arzie
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 01-05 13:20
Voorzover ik weet wordt je rootwindow gewoon overschreven, dus het kost je geen geheugen.

• Bananenplant
mooi :) !

hm, misschien vinden jullie de uitvoering nog interessant:

in .bashrc:
code:
1
2
3
export NAUGTHY=je_niet_zo_nette_wallpaper.jpg
export NETJES=een_nette_wallpaper.jpg
export PAPIER=$NETJES # naar keuze uiteraard

in .xinitrc (ik gebruik het met fluxbox):
code:
1
zetpapier

ik heb in m'n PATH onder andere ~/bin staan. hierin staan de volgende 3 dingetjes:

zetpapier:
code:
1
2
3
#!/bin/sh
#xli -onroot -fillscreen $PAPIER (Esetroot werkt beter omdat dan transparante terminals gelijk meegenomen worden)
Esetroot $PAPIER

naughty:
code:
1
2
3
#!/bin/sh
export PAPIER=$NAUGHTY
zetpapier

en als laatste coverup:
code:
1
2
3
#!/bin/sh
export PAPIER=$NETJES
zetpapier

als je nu een ander progsel wilt gebruiken om je ding neer te zetten kun je dat op 1 plaats aanpassen. en nu hoop ik dat iemand hier iets nuttigs mee kan :+ ...

als je nu opnieuw inlogt kun je op ieder moment coverup typen bij wijze van boss key.

[ Voor 6% gewijzigd door Bananenplant op 14-09-2003 19:18 . Reden: uitleg ]

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:43
Het plaatje blijft natuurlijk op je HD staan, maar niet in het geheugen.

Er is geen proces dat de hele tijd dat plaatje tekent hoor, hij 'set' het eenmalig en verder onthouden X/de Window Manager dat.

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

als je nou in je WM ff een keybinding maakt zodat ie dat coverup script uitvoert als je op een knop drukt, is het helemaal een boss-key ;)

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• Bananenplant
wat een goed plan, nog eens uitzoeken hoe dat moet :) !

/edit:

.fluxbox/keys:
code:
1
2
Mod4 c :ExecCommand coverup
Mod4 b :ExecCommand naughty

winkey + die letter verzorgt het nu :) !

/edit:
ik heb heel weinig verstand van scripten, maar misschien ga ik nog proberen het zo om te bouwen dat je in een .wallpapers-file je wallpapers kan zetten ofzo. input wordt gewaardeerd :) !

[ Voor 92% gewijzigd door Bananenplant op 14-09-2003 22:43 ]

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

ucchan schreef op 14 September 2003 @ 21:30:

/edit:
ik heb heel weinig verstand van scripten, maar misschien ga ik nog proberen het zo om te bouwen dat je in een .wallpapers-file je wallpapers kan zetten ofzo. input wordt gewaardeerd :) !
Dat kan heel simpel.

maak die .wallpapers, zet daarin simpelweg
naughty=blaat.jpg
lief=lief.jpg

daarna kun in je naughty en coverup script gewoon
'source ~/.wallpapers' doen, en de variables $naughty en $lief gebruiken :)

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• bredend
  • Laatst online: 30-04 17:19
Is het ook mogelijk om een foto van het web te halen op deze manier? Of moet het programma dan gelijk met http overweg kunnen...

• sebas
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 16-12-2025
bash kent ook bij jou als het goed is wget :)

Everyone complains of his memory, no one of his judgement.

• Freak_NL
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 10-04 09:49
ik heb heel weinig verstand van scripten, maar misschien ga ik nog proberen het zo om te bouwen dat je in een .wallpapers-file je wallpapers kan zetten ofzo. input wordt gewaardeerd !
Waarom pak je niet gewoon random een wallpaper uit een folder? Bijvoorbeeld een ~/Wallpapers/ met daarin een map "normaal" en "naughty". Zo hoef je geen lijst bij te houden met wallpapers die je wil. Afhankelijk van je omgevingsvariabelen ($NAUGTHY enzo) negeer je natuurlijk wel of niet je stoutere behang.. :P

Random in Bash bijvoorbeeld:
code:
1
2
MAX=5
echo "$RANDOM % $MAX + 1" | bc

Onder Gnome is Esetroot niet handig, maar kun je via een GConf key de wallpaper per direct instellen, dit kan ook via de console.

offtopic:
Heb je ook naughty Sailor Moon wallpapers dan? :/ ;)

[ Voor 3% gewijzigd door Freak_NL op 15-09-2003 09:39 ]

• Bananenplant
Freak_NL schreef op 15 September 2003 @ 09:38:
[...]

Waarom pak je niet gewoon random een wallpaper uit een folder? Bijvoorbeeld een ~/Wallpapers/ met daarin een map "normaal" en "naughty". Zo hoef je geen lijst bij te houden met wallpapers die je wil. Afhankelijk van je omgevingsvariabelen ($NAUGTHY enzo) negeer je natuurlijk wel of niet je stoutere behang.. :P

Random in Bash bijvoorbeeld:
code:
1
2
MAX=5
echo "$RANDOM % $MAX + 1" | bc

Onder Gnome is Esetroot niet handig, maar kun je via een GConf key de wallpaper per direct instellen, dit kan ook via de console.

offtopic:
Heb je ook naughty Sailor Moon wallpapers dan? :/ ;)
ikzelf houd het graag bij 1 wallpaper, maar dat kan natuurlijk ook door de directories met slechts 1 wallpaper te vullen. waar jij MAX= neerzet is het misschien nog wel zo geavanceerd om het aantal regels van de output van ls te tellen ofzo.

nog meer features die handig zijn iemand :) ? misschien ga ik er wel een kleine pagina met een tar.gz maken als ik tijd heb.

offtopic:
freak_nl, zo'n wallpaper laat je maken :o

• Freak_NL
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 10-04 09:49
Ah, die MAX was maar als voorbeeld, je kan alle kanten op al met een vrij eenvoudig Bash scriptje. Gewoon even uitschrijven (pseudo code) wat je wil en dan de juiste syntax (codevorm) erbij zoeken.

Moet op zich geen probleem zijn, alle onderdelen heb je al en er zijn vrij veel voorbeeldjes voor random filenames enzo.

offtopic:
Netjes voor elkaar, custom echii Sailormoon behang :P
Pagina: 1