[JAVA && XP] RS232 Aansturing vanuit XP.

Pagina: 1
Acties:

• Oyster
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Recent heb ik een stukje software ontwikkeld voor het aansturen van de RS232 poort. Deze code is geschreven op Window 98 en bracht toentertijd weinig problemen met zich mee.

Nu ik de software op Windos XP wil runnen kan de applicatie geen enkele RS232 poort detecteren, waardoor de applicatie ook niets kan initialiseren.

De applicatie runt bovenop JRE 1.4.2.
Alle benodigde packages zijn uiteraard installed.

Er staat me iets bij dat RS232 aansturing vanuit XP anders te werk gaat. Helaas weet ik hier het fijne niet van. Heeft iemand misschien enig idee? Alvast bedankt.

Forum@Sun is vanaf hier niet bereikbaar.

• machiel
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16-07 18:09
De applicatie runt bovenop JRE 1.4.2
Da's lekker duidelijk, misschien kan je meer informatie geven over de implementatie, packages die je gebruikt.

Ik zou maar snel wat meer info geven of duidelijker zijn met foutmeldingen e.d. anders gaat deze draad als de bliksem op slot (weet ik uit ervaring).

Is de Java Communications API misschien iets voor jou? http://java.sun.com/products/javacomm/

En
Forum@Sun is vanaf hier niet bereikbaar.
GOT is geen proxy!

• Oyster
  • Niet online
Als je het verhaal goed begrijpend gelezen had, zou je eruit opgemaakt hebben dat de applicatie vlekkeloos draait op een Windows 98 platform. Ik zie er dus geen nut in om verdere informatie te geven. Mocht iemand een oplossing hebben waarbij dat wel nodig is, is het uiteraard geen probleem.

Het punt is: De applicatie vind geen poorten vanuit Windows XP. Ik weet dat NT platformen anders met RS232 omgaan dan bv een W98. Hier zou ik graag een rede en oplossing voor willen weten.

Uiteraard gebruik ik de javax.comm API.
GOT is geen proxy!
Dan zal ik het anders formuleren. Het forum van Sun is vanaf dit systeem niet bereikbaar. Maar goed, de site is alweer on.

Verwijderd

Het is inderdaad zo dat, zoals je al zegt, geen poorten direct kunt aanspreken onder het NT platform (iets wat bij windows 9x nog wel kon). Er zijn op internet (ff googlen) wel dll's te vinden waarmee je de seriele poort kunt aanspreken.

Java zelf heeft voor dit probleem geen oplossing, het probleem zit em namelijk in het besturingssysteem, en aangezien java platform onafhankelijk is, is met jou probleem geen rekening gehouden in de vorm van een extra package ofzo.

Je zult dus een dll-tje moeten zoeken waarmee het kan en dan met de java native interface (geloof dat die JINI heet), de dll aanspreken.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt, dit is volgens mij de enige oplossing.

• Oyster
  • Niet online
@6-Pack. Ontzettend bedankt voor je bijdrage. Je post heeft me iig laten nadenken over een aantal zaken die eventueel fout kunnen zitten. Een dll is in de package beschikbaar voor Windows implementatie, genaamd Win32com.dll.

Het probleem is opgelost. Ik heb alle benodigde files voor het beschikbaar maken van de Com poorten naar mn /j2sdk1.4.2/jre directory gekopieerd. Daarna heb ik het command java gestart vanuit de /jdk1.4.2/jre/bin directory. Dus niet vanuit de /jdk1.4.2./bin directory.

Het punt is dus dat de Java Virtual Machine vanuit de Runtime Environment gestart moet worden ipv uit de Java Development Kit dir.

Alle poorten staan nu ge-enumerated op mn scherm. :7
Ik hoop dat in de toekomst mensen met dit probleem wat aan deze Topic hebben. :)

Afbeeldingslocatie: http://forum.scooterforum.net/forum/images/smilies/king.gif

• hobbit_be
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 04-07-2025
offtopic:
kan een mod misschien er even bij het topic NT bijzetten? as in XP / NT - kwestie van terugvinden...

• Rinusch
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 24-05 07:17
Tis mischien een heeel asociale vraag hoor, maar zou je mij wellicht, mits je daar geen problemen mee hebt natuurlijk, een keer het stukje code kunnen sturen voor het aanspreken van de poorten? ik ben namelijk aan het werk met de spoorbaan van een vriend van software to voorzien, en dat willen we ook serieel gaan doen. alleen het ged**der met die poorten is nogal lastig.

het grootste probleem is dat ik alleen heel basic Java kan proggen, ik ben na 3/4 jaar gestopt met Opleiding Hogere informatica, snappie.

<Beer Good!, kantoorprogrameren BAD>

[ Voor 2% gewijzigd door Rinusch op 15-09-2003 18:42 . Reden: typo's /DoH ]

... Life is what happens when you are busy planning other things...

• Oyster
  • Niet online
Er staan in de Java Communications API package een aantal voorbeelden waaruit je de aansturing van de seriele en parallele poorten kan herleiden. Mocht dit niet lukken laat dan even wat horen. :)

EDIT: Maar het verhaal gaat nog verder. De poorten zijn nu wel te openen en te claimen. Alleen ontvang ik totaal geen data. Ben nog even naar de oplossing aan het zoeken.

[ Voor 31% gewijzigd door Oyster op 18-09-2003 15:16 ]

• Rinusch
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 24-05 07:17
Deze?

das taaie zooi :D maar we gaan dapper een poging wagen :P

... Life is what happens when you are busy planning other things...

• Oyster
  • Niet online
Dat is idd de API. Als je even zoekt vind je de package met de benodigde jar. Is te vinden in de downloads sectie. Volgens mij heet hij Java Communications API V2.0 oid. Even uitpakken en de voorbeelden bestuderen. Het is makkelijker dan het lijkt. :)
Pagina: 1