[Linux Redhat] ABIT BE6 met HPT366 Probleem

Pagina: 1
Acties:

• pgussow
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 18-08-2025
Hoi allemaal,

Ik dacht: leuk, op mijn oude PC-tje (PIII 500, 256mb, ABIT BE6 mobo) ga ik redhat 9 zetten. ISO's gedowned (shrike), CDtjes gebrand en gaan met die banaan. Niet dus :P

Wat is het probleem? Ik boot dus vanaf de CD. Ik krijg keurig het schermpje van Redhat met de keuze welke install-method ik wil. Ik ros gewoon enter en dan gaat hij de kernel opstarten. Tenminste, dat probeert ie. Want tijdens het booten van de kernel vliegt ie eruit met een Kernel Panic en dumpt hij het register van de proc. De laatste regel die ik nog kan zien is iets van 'Processor tainted"oid.

Dus wat doe je dan? Je pakt google en gaat op zoek. Na heel wat gezoek heb ik een paar posts op 1 of ander forum van een gozer die hetzelfde probleem had. Maar geen oplossingen. En die gozer antwoord niet :( Vandaar dat ik hoop dat er hier wat wijze Linux-guru's zijn die mij verder kunnen helpen..

BVD!

• woutur
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 07:47

woutur

Klauwtjes uit!

En hoe kwam je erachter dat dit een hpt366 probleem is? Voor zover ik weet werkt RH vanaf 7.1 met de hpt366 controller. Althans, dat is mijn persoonlijke ervaring.

Als je niet de moeite neemt je post in net Nederlands te schrijven, neem ik de moeite niet hem te lezen.

• A_L
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

A_L

Toevalliger wijze heb ik RedHat 9 wel op een Abit BE6 draaien met een celeron 466. Volgens de HCL van RedHat 9 wordt de HPT366 ook gewoon ondersteund.

• pgussow
Nou moet ik heel eerlijk zeggen dat het een gok is dat het daar aan ligt... Tenminste, ik heb al wel vaker problemen gehad met die controler (ook met Win2K). Bovendien kwam ik in mijn google-quest veel problemen tegen met redhat en die hpt366 controler. Dus ik ben daar maar een beetje van uit gegaan.. Ik kan op het scherm de voorliggende error niet achterhalen aangezien hij het scherm volplempt met die dump van de processor..

Alle hardware die ik erin het zitten is Redhat compatible mee. PIII 500, mobo, SB Live Platinum, Geforce 256, Adaptec SCSI controller (op die laaste zit alleen een CD-RW). D'r zit ook nog wel een DVD-drive in (en daar boot ie dus ook van), maar ik kan me niet voorstellen dat het probleem daarin ligt...

• pgussow
Ik geef hem toch nog een schopje, aangezien ik het probleem nog niet gefixed heb :(.. A_L, welke versie van de BIOS gebruik je? Die laatste, met de 1.21 versie van de HPT366?

Verwijderd

Ik heb een vergelijkbaar systeem als jou. Ik heb destijds een PIII 450, Abit BE6, SB Live en Riva TNT. De eerste tijd kon ik de hpt366 nog niet echt gebruiken, met veel hand werk is het mij uiteindelijk gelukt. Maar nu wordt de hpt366 goed ondersteund. Heb er nooit problemen mee gehad. Draai al jaren Redhat. Kun je het niet nog eens proberen en precies de melding bekijken? En wat allemaal al geladen is? Het lijkt mij heel stug dat het aan de hpt366 ligt. Ik heb mijn bios wel een aantal keer geflashed, maar niet tot de laatste versie.

Verwijderd

trouwens ik heb inderdaad ook problemen onder win2k gehad, met de controller. Was hopeloos, mijn win2k werd er onstabiel door. Trouwens ik draai Redhat 9 en is hartstikke stabiel

• sphere
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 10:47

sphere

Debian abuser

Misschien zou je eens een andere distro kunnen proberen. En probeer eens een foto te maken van je scherm als hij panict, of misschien met een camera als het te snel gaat.

http://stackoverflow.com/questions/1732348/regex-match-open-tags-except-xhtml-self-contained-tags/1732454#1732454

• roelio
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

roelio

fruitig, en fris.

Abit BE6 versie 1.0 is het, neem ik aan.

Paar tipjes:
- Update mobo BIOS tot laatste versie + kijk wat de laatste HPT366 BIOS voor dit bord is
- Draai eens een geheugentest (memtest86), want ik vraag me af of dit probleem wel te maken heeft met HTP366.
- Check je BIOS settings wat betreft RAM / PCI en andere timings. Wellicht staat een en ander gewoon wat te hoog/laag ingesteld.

Gebeurt best vaak dat er met een Windows versie ogenschijnlijk niets aan de hand is, terwijl Linux allerlei vage fouten geeft.

AMD Phenom II X4 // 8 GB DDR2 // SAMSUNG 830 SSD // 840 EVO SSD // Daar is Sinterklaas alweer!!

Verwijderd

sphere2 schreef op 16 September 2003 @ 09:15:
Misschien zou je eens een andere distro kunnen proberen. En probeer eens een foto te maken van je scherm als hij panict, of misschien met een camera als het te snel gaat.
dat is wel een hele simpele methode zeg. Je moet er gewoon achterkomen waar het aanligt. Anders kom je nooit tot een oplossing

• roelio
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

roelio

fruitig, en fris.

Overigens, hier staan nog wat custom BIOS files met wellicht nieuwere meegebakken HPT366 BIOS versies.

ftp://geerynet.d2g.com/Beta/be6/bios/

Heb hier ooit ook een BE6-II BIOS vandaan gehaald, die site kun je wel vertrouwen qua BIOS flashen :)

De HPT366 op mijn BE6-II werkt het beste als ik een mobo BIOS met een HPT366 BIOS versie 1.25 of 1.28 erin laad.

[ Voor 46% gewijzigd door roelio op 16-09-2003 09:22 ]

AMD Phenom II X4 // 8 GB DDR2 // SAMSUNG 830 SSD // 840 EVO SSD // Daar is Sinterklaas alweer!!

• sphere
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 10:47

sphere

Debian abuser

Verwijderd schreef op 16 September 2003 @ 09:17:
[...]

dat is wel een hele simpele methode zeg. Je moet er gewoon achterkomen waar het aanligt. Anders kom je nooit tot een oplossing
Mjaa, lijkt me toch dat het aan de distro ligt, met name de meegeleverde kernel. Vandaar dat ik dat dus voorstel, alsmede praktische tips voor het vastleggen van de foutmelding. Het spijt me dat de aangedragen oplossing niet aan jouw niveau kan tippen :O

http://stackoverflow.com/questions/1732348/regex-match-open-tags-except-xhtml-self-contained-tags/1732454#1732454

• pgussow
Geen ruzie maken nou :P

Ik heb op dit moment volgens mij nog steeds de originele BIOS erin staan. Dus dan heb je de HPT366-versie 1.07.. De laatset flash die ik nu van abit heb gedowned bevat de 1.21 versie. (Want ik heb ook nog steeds het keyboard-light probleempie :P)

Ik heb geen digitale camera, dus die foto wordt wat lastig te nemen :D Maar vanavond heb ik tijd, dus dan kan ik de tips eens proberen. En hopelijk kom ik dan een stapje verder. Ik heb met de installatie van windows op die machine destijds mijn SB Live + netwerkkaarten eruit moeten trekken om uberhaupt 98 te kunnen installeren.. Misschien moet ik daar dan ook maar eens mee gaan prutsen.. Maar mijn Linux kennis is wel roestig moet ik zeggen.. Laatste keer dat ik hem geinstalled heb was denk ik een jaar of 7 terug.. Redhat 5.1 of zo :P Het enige wat ik daar nog van weet is dat ik als enige uit de class de CDROM uberhaupt gemount kreeg :P
- Check je BIOS settings wat betreft RAM / PCI en andere timings. Wellicht staat een en ander gewoon wat te hoog/laag ingesteld.
Welke settings doel je dan op?

Verwijderd

Ik zou dan inderdaad je bios maar eens gaan flashen.

• pgussow
Hmm.. Heb mijn BIOS geflashed naar de laatste versie die op de ABit-site staat.. Maar helaas geen suc6. Ja, de BIOS is keurig geflashed en werkt ook nog eens, maar mijn kernel blijft paniekerig :P

Maar (na 20 keer die routine door te gaan) het lijkt erop dat ie wel de HPT366 detecteert. Misschien moet ik maar eens aan het slopen gaan en een kaal systeem gaan proberen.. Kijken of dat suc6 heeft :P

• pgussow
Kaal systeem had ook geen suc6.. memtest maar eens geprobeerd.. En dat ding geeft alleen maar errors.. Dus er is iets fout. :P Alleen ik heb geen flauw idee hoe ik die test moet 'lezen'. Test #1 geeft alleen maar errors (heb btw ook geprobeerd 98 er weer op te zetten: ook geen suc6). Kan het een BIOS-instelling zijn die verdwenen is na het flashen?
Pagina: 1