Toon posts:

[WinXP] Crashes en 'sudden reboots'

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hoi, de probelemen die ik heb doen zich voor in windows XP, maar ik heb het vermoeden dat het aan mn hardware ligt (welke weet ik niet), dus als dit topic niet in het goede forum staat graag verplaatsen.

Dus wat is het probleem?
Ik heb een pc met daarop windows XP. Omdat ik geen zin heb om ieder halfjaar 2 dagen bezig zijn deze er opnieuw op te zetten (incluis alle anders software) heb ik een ghostimage. Dit werkt perfect moet ik zeggen. Altijd fijn mee kunnen werken, rotstvast; totdat.......het zomer werdt. Mn pc begon soms zomaar te rebooten, wat erg vervelend is als je aan het downloaden bent. Dacht toen nog dat het door de warmte kwam (wat gek blijft want ik heb genoeg fans in me pc staan imho). De problemen stapelen zich sindsdien op.

De probelem op een rijtje:
- Vastlopers; in het begin nog blauwe schermen (irq less or equal), maar tegenwoordig steeds vaker gewoon 'sudden reboots' (dus dat je aan het gamen bent en de pc gewoon opnieuw opstart). Dit gebeurt meestal bij het spelen van Battlefield 1942 SW DEMO.
- Crashes van de meest simpele programma's: Winamp, KazaaLite en WinDVD crashen soms zomaar zonder reden.
-Mn geluid is korzelig (alsof je een slechte microfoon op je line-in hebt aangesloten) en mn boxen zeggen (plop) (niet als de kabouter) bij iedere muisklik.
-Eén van mn geheugen modules werdt nog maar voor de helf herkend.

Over welke hardware hebben we het?

• AMD XP 1600+
• 512 MB ram DDR (2 * 256)
• MSI K7T266 pro 2
• Club 3D geforce 2 TI 64 Mb ddr
• Soundblaster l!ve player
• Nic
• Maxtor 80 gig 8mb cache
• DVD speler
• CD-ROM/ Brander
• Antex SX1030 B (jah het is de zwarte met fannetjes)

Wat heb ik zelf al gedaan?

-Paar keer terug gezet van image
-Clean install van windows XP
-geheugen module vervagen
-geluidskaart dr uit gehaald en onboard sound gebruikt (geen aanrader btw)
-gezocht en bedacht wat het zou kunnen zijn

Wat ik zelf vermoed

Ik ben op het punt gekomen dat ik zelf niet meer weet wat ik nog kan doen. Ik heb nog wel een paar vermoedens:

-mn moederbord is langzaam stuk aan het gaan
-mn voeding is defect
-iets met mn geluidskaart/videokaart

Wie o Wie kan mij helpen??

• mutsje
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 09-08 14:00

mutsje

Certified Prutser

je voedign is waarschijnlijk defect, ik had het ook in mijn pc zomaaar reboots.. na vervangen videodriver ging het ff goed tot ineens weer poink reboot.. zou andere voeding erin pleuren.

Verwijderd

Draai eens memtest .... vooral omdat je een via chipset hebt.

• LawnMowerMan
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 12-08 13:27

LawnMowerMan

Wat een baggerfilm btw...

Zoals hierboven gezegd: draai memtest86 ff en kijk ook of de voltages in de bios geen uitschieters vertonen. Kijk ook ff naar de temps (CPU, Mobo enz). Ga NIET beginnen met aanschaffen nieuwe voeding zonder eerst andere dingen te testen!

Je zegt dat je een clean install van XP hebt gedaan: ook zonder alle "onnodige" hardware? (dus lan en sound eruit en eventueel 1 van de 2 CDrom spelers)

[ Voor 3% gewijzigd door LawnMowerMan op 14-09-2003 17:44 ]

Your ass is grass and I'm the lawnmower!

Verwijderd

Topicstarter
Ok bedankt voor de tips.

Ga eerst ff mn geheugen testen (kan daar mn pc op rebooten?). Mn voeding wacht ik nog even mee, want het is een Antec voeding en dat is geen slecht merk naar mijn mening.

Verwijderd

Kijk ook eens naar de temp van je proc!!!!
heb soortgelijke problemen ook gehad!
Probleem was toen een defect volt-regulator op het MB (MSI K7 Turbo-R)...
CPU draaide (idle) al rond de 80-81 graden!
ging ook bij het minste geringste hangen of rebooten.
Maar ook stofvorming op / in je koelblok kan een serieus probleem zijn / worden...
dus ff met de stofzuiger uitzuigen wil ook wel eens helpen.

• Jamaicaman
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Verwijderd schreef op 14 September 2003 @ 18:59:
Ok bedankt voor de tips.

Ga eerst ff mn geheugen testen (kan daar mn pc op rebooten?). Mn voeding wacht ik nog even mee, want het is een Antec voeding en dat is geen slecht merk naar mijn mening.
Merk van je voeding maakt geen hol uit, die kan netzogoed defect zijn als elke andere voeding, het lijkt me toch verstandig om ff een andere voeding in te pleuren, want ik denk dat het daar aan ligt.

• MaxxBass
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16-08 13:21

MaxxBass

Waar een wil is ben ik weg!

jamaicaman schreef op 14 September 2003 @ 19:15:
[...]

Merk van je voeding maakt geen hol uit, die kan netzogoed defect zijn als elke andere voeding, het lijkt me toch verstandig om ff een andere voeding in te pleuren, want ik denk dat het daar aan ligt.
Hij zegt net dat de helft van zijn geheugen niet gezien wordt, dan is er iets anders aan de hand dan een defecte voeding.
Probeer eens te draaien met de niet gedetecteerde module er uit.

En dan eens met die module in een onder mem-slot...
Misschien is je moederbord niet lekker, of alleen je mem-slot defect (piefje krom oid..)

[ Voor 35% gewijzigd door MaxxBass op 14-09-2003 20:38 ]

Verwijderd

Windows helemaal geüpdate ? Wormpjes hebben gelijkaardige effecten...

• momania
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 07:12

momania

iPhone 30! Bam!

Meer een probleem voor Processors, Mobo's & Geheugen ;)
Neem ook even Technische PMG FAQ: Hangen en Opstartproblemen goed door :)

Neem je whisky mee, is het te weinig... *zucht*

• MadMarky
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Alles wijst op defect geheugen.
- Spontane crashes bij verschillende programma's
- Geheugen wat half gedetecteerd wordt
- Spontane reboots

Ik weet voor 99% zeker dat de TS een defect geheugenreepje heeft...

🖥️ | 🏎️ | 🚙

Verwijderd

Topicstarter
Windows is helemaal geupdat tot (en niet met) SP1 (vanwege de fckgw key...). Wat MadMarky zegt lijkt me wel logisch, dus ga ik daar nog wat verder op hameren met memtest86. Het enige 'gekke' vind ik dat mn reepjes geheugen zomaar stukke gaan, want ik heb nix overgeklokt en ben ook niet de persoon die iedere week zn pc in- en uitmekaar haalt. Ow well, nothing lasts forever I guess....

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Neem de tip van momania van harte .. Neem de troubleshooter door ;)
Ik verdenk zelf achtereenvolgens geheugen, voeding en mobo.
Pagina: 1