[RAID] ASUS P4B533-E Onboard of aparte controller?

Pagina: 1
Acties:

• JWR
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 16-02 12:02
Goedemorgen,

Ik heb op mijn ASUS P4B533-E een RAID 0 gehad met de onboard RAID controller, met 2 schijven 2x IBM 62Gb 120GXP serie. Dit liep allemaal hartstikke lekker totdat hij eruit knalde :( . Dit gebeurde toen ik een CD aan het branden was (backup) hing bij 25% :'( . Toen gereboot en hij vond 1 HDD van de array niet meer.

Nu heb ik het gevoel gehad dat het gewoon aan 1 van die IBM schijven heeft gelegen. Als ze niet in de raid zitten doen ze het wel gewoon goed. Nu heb ik die schijven verkocht. Met de reden dat de raid eruit was geknald + en dat ik gelezen had dat de schijven niet 24/7 aan konden staan |:( . Dat is voor mij niet acceptabel.

Dus nu heb ik vervolgens 2 x WD800JB schijven [80Gb met 8Mb cache] en deze schijven zijn lekker snel, nu wil ik weer een RAID 0 gaan maken voor de performance alleen is het nu wel te vertrouwen dat ik onboard doe? Of is een PCI RAID kaart stabieler?

Alvast bedankt!

• Laurent
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Op een PCI RAID controller zit vaak een 'gewone' chip die vaak op moederborden terug te vinden is; b.v. een Highpoint 370 chip. (of in dit geval de Promise PDC20276) Er is dan vrijwel geen verschil tussen het onboard RAID en de PCI RAID controller. Erg veel verschil in stabiliteit zal je dan ook niet merken, ik denk het ook niet als je een kaart neemt met een andere chip; de PDC20276 staat niet als brakke chip bekend oid.

Dat je RAID opstelling ineens niet meer werkt is wel apart, maar niet uitzonderlijk. Zag je RAID controller de IBM nog wel 1 van de schijven als 'free'? (de gene die dan niet zou werken) Laatst heb ik hier ook nog een topic over gelezen, het schijnt dus wel meer voor te komen dat ineens de array niet meer werkt. Dan is het een kwestie van de array opnieuw aanmaken en niet 'rebuilden'. Dit kan natuurlijk alleen als het RAID controller BIOS nog wel netjes beiden HD's ziet (alleen hoeft het dan niet in een array te zijn).

Dat je array ineens niet meer werkt kan verschillende oorzaken hebben, maar aangezien je eerder geen problemen had en dit probleem opzich makkelijk is op te lossen met het opnieuw aanmaken van de array zou ik het nog gewoon proberen met je onboard controller.

• JWR
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 16-02 12:02
Aikeleer schreef op 14 September 2003 @ 16:37:
Op een PCI RAID controller zit vaak een 'gewone' chip die vaak op moederborden terug te vinden is; b.v. een Highpoint 370 chip. (of in dit geval de Promise PDC20276) Er is dan vrijwel geen verschil tussen het onboard RAID en de PCI RAID controller. Erg veel verschil in stabiliteit zal je dan ook niet merken, ik denk het ook niet als je een kaart neemt met een andere chip; de PDC20276 staat niet als brakke chip bekend oid.

Dat je RAID opstelling ineens niet meer werkt is wel apart, maar niet uitzonderlijk. Zag je RAID controller de IBM nog wel 1 van de schijven als 'free'? (de gene die dan niet zou werken) Laatst heb ik hier ook nog een topic over gelezen, het schijnt dus wel meer voor te komen dat ineens de array niet meer werkt. Dan is het een kwestie van de array opnieuw aanmaken en niet 'rebuilden'. Dit kan natuurlijk alleen als het RAID controller BIOS nog wel netjes beiden HD's ziet (alleen hoeft het dan niet in een array te zijn).

Dat je array ineens niet meer werkt kan verschillende oorzaken hebben, maar aangezien je eerder geen problemen had en dit probleem opzich makkelijk is op te lossen met het opnieuw aanmaken van de array zou ik het nog gewoon proberen met je onboard controller.
Het kan dus gebeuren dat de array eruit knalt. Ik vind het zonde om 2x 80Gb in een RAID 1 config te zetten. Ik wil in mijn server 2 x 20Gb ofzo in RAID 1 zetten puur voor belangrijke bestanden.

Dus gewoon weer een array aanmaken en dan moet het weer goed gaan?
Het is idd ook logisch dat de zelfde chip gebruikt wordt op zowel de PCI kaart als het mobo.

Ik ga het gewoon weer in een array zetten :) .