Debian powersavings tunen

Pagina: 1
Acties:

• xychix
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 03-12-2025

xychix

FreeBSD Rules !

Topicstarter
Ik heb een laptop, als ik in win xp zit dan slaat de koeling maar heel af en toe aan. als ik echter in mijn debian (knoppix naar hd) zit dan joelt de koeling de hele tijd.

En uiteraard vreet dat stroom. Dus ik zou graag de powersavings mogelijkheden optimaal benutten. maar ik weet niet helemaal waar ik moet beginnne.

Every failure offers you a new opportunity! | Lokatie database|GoT - Notepad

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 11:09
Wat voor laptop? Je zou kunnen kijken of ACPI werkt..daarmee worden dat soort dingen meestal aangestuurd. Dus ACPI support in je kernel compileren en acpid draaien....en verder zoeken hoe je het dan moet instellen.

• xychix

xychix

FreeBSD Rules !

Topicstarter
ik heb een Fujitsu siemens amilo ... 2 giga hertz celeron.
thanks.. ik ga zelf ook weer aan de slag ;)

ik heb een geweldig duidelijk acpi howto gevonden. NU moet ik nog even uitvinden of mijn laptop nou wel/niet acpi kan gebruiken..

btw.. is apm een goed alternatief ? of is dat vaak standaart al geinstalleerd en zou het dan al moeten werken ?

[ Voor 55% gewijzigd door xychix op 14-09-2003 12:12 ]

• Confusion
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 01-03-2024

Confusion

Fallen from grace

Volgens mij kan je voor een laptop beter APM gebruiken, als ik de help bij kernel opties zo lees?

Wie trösten wir uns, die Mörder aller Mörder?

• xychix

xychix

FreeBSD Rules !

Topicstarter
Wanneer ik trouwens apm in een xterminal inkit zegt hij alleen mara "Online" terwijl ik niet op netstroom ofzo werk

• Tomaat
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 13-04 13:11
Dat heb ik dus ook met mijn laptop (Acer Aspire 1310) :/
Die staat ook de hele tijd te blazen. APM zegt ook dat ie "On Line" is, dus dat ie aan de netvoeding hangt..wat dus niet het geval is.

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 29-04 12:25

deadinspace

The what goes where now?

xychix schreef op 14 September 2003 @ 11:48:
Ik heb een laptop, als ik in win xp zit dan slaat de koeling maar heel af en toe aan. als ik echter in mijn debian (knoppix naar hd) zit dan joelt de koeling de hele tijd.
Dan vraag ik me af: is hij in Debian/Knoppix ook warmer dan in Windows XP?

Als het goed is, is de koeling temperatuur gestuurd en springt dus automatisch aan als de CPU warmer is. Normaalgesproken voert het OS een HLT uit als er niks te doen valt, waardoor de CPU in slaapstand gaat tot het volgende interrupt. Hierdoor produceert de CPU nauwelijks warmte als je computer alleen maar idlet. Als dit niet werkt, dan wordt de CPU uiteraard heet :)

Als hij niet heet is, dan lijkt het erop dat de fan vanuit software aangestuurd moet worden, waarschijnlijk via ACPI, of - als je pech hebt - via een proprietary Fujitsu iets.

• sebas
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 16-12-2025
Ik draai op mijn laptop ACPI en ik gebruik de volgende features (het is een p4 mobile trouwens):
- speedstepping
- downclocken bij te hoge CPU temperatuur
- CPU throttling
- snelheid van de CPU fan
- batterij e.a.

Ik ben met deze features wat gaan rommelen, en heb een klein tooltje geschreven wat kan helpen als je onderweg bent. Ik ben nog met wat extra features bezig op dit moment, maar wat er is werkt al wel. Zie hier.
Met de asus acpi module heb ik nu ook nog de volgende opties erbij:
- aan / uit van twee extra LEDs en aan/uit van de aangesloten displays

APM ondersteund Suspend to Ram, wat tegenwoordig nog niet in ACPI zit. Softwaresuspend werkt echter wel.

Ik heb een Asus L3800C trouwens.

Dat je beter APM kunt gebruiken voor (recente) laptops vind ik dus niet. Zeker ook gezien dat er veel aan ACPI gedaan wordt, dat kun je van APM op dit moment niet echt zeggen.

\edit: fan

[ Voor 4% gewijzigd door sebas op 15-09-2003 01:06 ]

Everyone complains of his memory, no one of his judgement.

• xychix

xychix

FreeBSD Rules !

Topicstarter
deadinspace schreef op 14 September 2003 @ 16:41:
[...]

Dan vraag ik me af: is hij in Debian/Knoppix ook warmer dan in Windows XP?

Als het goed is, is de koeling temperatuur gestuurd en springt dus automatisch aan als de CPU warmer is. Normaalgesproken voert het OS een HLT uit als er niks te doen valt, waardoor de CPU in slaapstand gaat tot het volgende interrupt. Hierdoor produceert de CPU nauwelijks warmte als je computer alleen maar idlet. Als dit niet werkt, dan wordt de CPU uiteraard heet :)

Als hij niet heet is, dan lijkt het erop dat de fan vanuit software aangestuurd moet worden, waarschijnlijk via ACPI, of - als je pech hebt - via een proprietary Fujitsu iets.
De lucht die de laptop uitblaast is gewoon koud! en idd. apm zegt online.. alsof hij aan de power zit.

ik zal wel eens even uitzoeken of ik met acpi iets kan... apm lijkt verder niet makkelijk om te buigen/te overtuigen dat hij echt op accu draaid en dat we dus om stroomverbruik moeten denken.

K word overigens nu al gek van het kabaal.

[ Voor 3% gewijzigd door xychix op 15-09-2003 06:51 ]

• xychix

xychix

FreeBSD Rules !

Topicstarter
ACPI is geinstalleerd en de rust is terug! MAAR MAAR MAAR , de temp detectie lijkt niet goed te werken... de boven grens is 85 graden en ACPI meet altijd een temperatuur van 75.....

DUS de fan slaat niet aan... zit hier ook een hardware beveiliging in ? of kan mijn proc doorbranden ?????

• xychix

xychix

FreeBSD Rules !

Topicstarter
Hij lijkt na een poosje toch even kort te koelen... zal dus wel goed zijn

Verwijderd

Ik gebruik Debian Sid op een Gateway 200stm (idem als een Dell Latitude X200) en maak gebruik van een custom gepatchte 2.4.22 kernel.
Ik gebruik APM (geen ACPI) en speedstepping en suspend enzo werkt allemaal perfect. Als ik niks serieus aan het doen ben schakelt hij automatisch terug naar 500mhz, en als ik de power nodig heb gaat hij naar 1000mhz. De batterij meter werkt ook zoals het hoort. ACPI is wel een meer geavanceerde techniek met meer functies, maar ten opzichte van APM is het gewoon een hoop instabiele buggy stuff.

• sebas
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 16-12-2025
Verwijderd schreef op 26 September 2003 @ 08:50:
Ik gebruik Debian Sid op een Gateway 200stm (idem als een Dell Latitude X200) en maak gebruik van een custom gepatchte 2.4.22 kernel.
Ik gebruik APM (geen ACPI) en speedstepping en suspend enzo werkt allemaal perfect. Als ik niks serieus aan het doen ben schakelt hij automatisch terug naar 500mhz, en als ik de power nodig heb gaat hij naar 1000mhz. De batterij meter werkt ook zoals het hoort. ACPI is wel een meer geavanceerde techniek met meer functies, maar ten opzichte van APM is het gewoon een hoop instabiele buggy stuff.
Daarentegen biedt APM vergeleken met ACPI nauwelijks functionaliteit.

Wat is er trouwens zo buggy aan ACPI? Ik ben eigenlijk nog geen echte flaws tegengekomen. Welke ACPI versie heb je het over?

Everyone complains of his memory, no one of his judgement.

Pagina: 1