pc valt naar ongeveer 8 uur uit, voeding probleem?

Pagina: 1
Acties:

• joostdiepenmaat
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 05-09-2022
eerst ff m'n configuratie:
A-open ATX bigtower 300watt
Abit KT7
AMD thunderbird 800
256 MD SDRAM
Matrox G400
Maxtor 30 GB
Pioneer DVD116
Pioneer DVDR-105
Plextor 40x scsi /tijdelijk niet aangesloten
Plextor 12/10/32 ide /tijdelijk niet aangesloten
SBLive 1024
intel 10/100
realtek 10/100

OS WinXP home

Het probleem is als volgt. Wanneer ik m'n pc opstart dan draait die probleemloos minimaal 4 uur stabiel. Na die 4 uur kan het zomaar zijn dat de pc uitvalt en dat ik het beestje niet meer aan kan zetten. De pc blijft nooit langer dan 12 uur probleemloos aan. De enige oplossing die mij dan overblijft is de stekker uit het stopcontact te halen en een behoorlijke tijd(zeker 3 uur) te wachten totdat ik de stekker weer in het stopcontact kan steken en de pc weer werkt. Wanneer ik de pc na 3 uur bijvoorbeeld aan en uit wil zetten is het ook vaak zo dat ik de stekker eerst een behoorlijke tijd uit het stopcontact moet houden omdat de pc gewoon niet aanslaat.
Ik vermoed zelf dat dit dus een voedingsprobleem is, maar zoek bevestiging. Kan het ook bijvoorbeeld een probleem met een condensator op het moederbord zijn? Of misschien iets anders?

Verwijderd

Geaard aangesloten? Wat doet de PC in de overgebleven 4 uur?

• ocf81
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

heb je al een voeding uit een andere pc gehaald dan? (ff aangenomen dat je daar de beschikking over hebt)
Het zou nl ook je mobo kunnen zijn denk ik.

© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag die woke heet! | Servitisatie is slavernij. Kies je eigen weg!

• MrFish
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 20:58

MrFish

Untitled

Of een warmte probleem? Controleer je temperaturen en voltages eens met speedfan :)

Check mijn thuisbatterijsimulator en EPEX forecast

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

Mwah. Het dunkt mij dat een warmte plrobleem toch ook wel eerder opduikt als de pc intesief wordt gebruikt. (Tijdens spellen o.i.d.)

© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag die woke heet! | Servitisatie is slavernij. Kies je eigen weg!

• MrFish

MrFish

Untitled

ocf81 schreef op 14 September 2003 @ 11:50:
Mwah. Het dunkt mij dat een warmte plrobleem toch ook wel eerder opduikt als de pc intesief wordt gebruikt. (Tijdens spellen o.i.d.)
offtopic:
Toch kan het geen kwaad om het uit te sluiten ;) Bovendien kun je met speedfan het voedingsprobleem ook controleren, omdat 't ook de voltages uitleest :)

[ Voor 15% gewijzigd door MrFish op 14-09-2003 11:56 ]

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

ic, ik kende speedfan niet, maar dan is het idd wel een goed idee :)

© ocf81 1981-infinity

• joostdiepenmaat
MrFish schreef op 14 september 2003 @ 11:48:
Of een warmte probleem? Controleer je temperaturen en voltages eens met speedfan :)
Temp1 : 33graden
Temp1 : 25graden
Temp1 : 20graden

dat lijkt me niet verkeerd toch?

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20-05 12:16
Heb je al eens een nieuwe voeding erin gehad? Want ik denk dat je voeding gewoon brak is waardoor ie na een aantal uur gewoon uitvalt door bijvoorbeeld een kortsluiting of overspanning.

The devil is in the details.

• joostdiepenmaat
MaRc0 schreef op 14 September 2003 @ 12:14:
Heb je al eens een nieuwe voeding erin gehad? Want ik denk dat je voeding gewoon brak is waardoor ie na een aantal uur gewoon uitvalt door bijvoorbeeld een kortsluiting of overspanning.
nee, want ik wil eigenlijk het liefst eerst het probleem weten voordat ik een nieuwe voeding ga kopen.

• joostdiepenmaat
speedfan voeding results:
core 1.81v
+3,3 = 3,37v
+5 = 5,08v
+12 = 11,81v

ff als toevoeging, de pc heeft zo'n 3 jaar probleemloos gewerkt, en kent dit probleem sinds enkele weken.

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20-05 12:16
Weten wat het probleem is zonder iets uit te voeren gaat moeilijk worden. Wat je kan proberen is zoveel mogelijk overbodige hardware eruit halen en alleen het nodige erin laten zitten. Want misschien kan je voeding het dan wel aan. Haal bijvoorbeeld eens die tweede netwerkkaart eruit, je geluidskaart ook en die 3 drives.

En anders kan je misschien nog een voeding lenen van iemand?

The devil is in the details.

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

Aangezien het waarschijnlijk óf het MoBo óf de PSU is. moet een van de twee geëlimineerd worden als optie. Maar de leeftijd van de bak doet me vermoeden dat PSU Public enemy number 1 is.

[ Voor 29% gewijzigd door ocf81 op 14-09-2003 12:24 ]

© ocf81 1981-infinity

• MrFish

MrFish

Untitled

@deepman:
Temperaturen zien d'r netjes uit, dat zal dus het probleem waarschijnlijk niet zijn. Dan blijft dus de voeding over.. alhoewel die voltages er ook wel aardig uitzien. Misschien is het een goed idee om die voltages een tijdje in de gaten te houden, ook onder zware belasting, dan kun je zien of ze erg schommelen. Sowieso heb ik slechte ervaringen met AOpen voedingen (onstabiele voltages), maar dat betekend natuurlijk niet dat hij ook bij jou de boosdoener is ;)

Pagina: 1