[RedHat/GCC] Compiler kapot

Pagina: 1
Acties:

• Mac_Cain13
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 07-04 15:31
Ik wilde een project compilen maar had daar niet de juiste compiler voor. (sh-elf-gcc) Dus heb ik een HowTo opgezocht en deze netjes gevolgt, maar toen ik gcc zou compilen ging er iets fout, gebeurt vaker nix aan de hand. Maar toen ik binutils voor de 2e keer wilde compilen omdat ik dacht dat ik daar een fout had gemaakt kreeg ik een error:
code:
1
2
3
4
# ./configure
<Wat standaart uitvoer>
*** The command 'gcc -o conftest -g -O2   conftest.c' failed.
*** You must set the environment variable CC to a working compiler.

dus ik deed: 'export CC=/usr/bin/gcc'
maar kreeg weer dezelfde fout.
Als ik '/usr/bin/gcc --version' doe krijg ik de gebruikelijk uitvoer.
Daarna heb ik geprobeerd een ander progje te compilen (Unreal IRCd) en dat geeft ook een soortgelijke uitvoer:
code:
1
2
3
4
5
Which compiler do you use, gcc or cc or...?
[] -> gcc
Compiler selected: /usr/bin/gcc

You don't have /usr/bin/gcc or it's broken!

Ik heb al met 'rpm -ev' alle gcc dingen verwijderd en opnieuw geïnstalleerd met de RedHat 9 CD's maar dit gaf hetzelfde resultaat. ;(

Heeft iemand enig idee wat ik hieraan kan doen?

Verwijderd

Wat staat er in config.log?

[edit]
En waarom compileer je zelf gcc en dergelijke? Dat staat allemaal standaard op de RedHat CD, als je de "developer" optie kiest, wordt dat allemaal standaard geinstalleerd...

[ Voor 78% gewijzigd door Verwijderd op 14-09-2003 10:56 ]

• Mac_Cain13
Ik kan geen config.log vinden in de map met sources. (Of zoek ik nu verkeerd?)
En waarom compileer je zelf gcc en dergelijke? Dat staat allemaal standaard op de RedHat CD, als je de "developer" optie kiest, wordt dat allemaal standaard geinstalleerd...
Ik heb wel het gcc commando, maar geen sh-elf-gcc. Volgens mij word sh-elf-gcc niet mee geïnstalleerd, maar ik ga toch maar ff checken! :P

Verwijderd

En als je daar een symlink voor aanmaakt? Config.log hoort in de sources-map te staan, vreemd...

• Mac_Cain13
sh-elf-gcc zit niet in RedHat9 ;(

Hoe ik ook probeer, er komt geen config.log te voorschijn. Misschien is ./configure nog te kort bezig. Er staan op de plaats van <Wat standaart uitvoer> maar 2 regels uitvoer.
Een symlink is niet nodig lijkt mij omdat de het gcc bestand op die plaats staat.
Verder is het vreemd dat ik wel de versie en help van gcc op kan vragen, maar ik kan geen dingen compilen.
Als iemand een manier weet om gcc grondiger te verwijderen en weer te installeren dan ik heb gedaan (zie bovenaan) dan probeer ik dat graag. M.u.v. RedHat opnieuw installeren dan.

• igmar
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 20-04 22:06

igmar

ISO20022

code:
1
2
3
4
5
6
7
#include <stdio.h>

int main(int argc, char **argv)
{
   printf("Blaat\n");
   return 0;
}

opslaan in een ,c bestand, en dan gcc -o xx xx.c. Uitvoer daarvan posten graag.

• XTerm
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10-06-2025
Volgens mij heeft hij geen developement C library [/gok]

• Mac_Cain13
De uitvoer van igmar's verzoek:
code:
1
2
$ gcc -o blaat blaat.c
--eh-frame-hdr -m elf_i386 -dynamic-linker /lib/ld-linux.so.2 -o blaat /usr/lib/gcc-lib/i386-redhat-linux/3.2.2/../../../crt1.o /usr/lib/gcc-lib/i386-redhat-linux/3.2.2/../../../crti.o /usr/lib/gcc-lib/i386-redhat-linux/3.2.2/crtbegin.o -L/usr/lib/gcc-lib/i386-redhat-linux/3.2.2 -L/usr/lib/gcc-lib/i386-redhat-linux/3.2.2/../../.. /tmp/ccOhaJSV.o -lgcc -lgcc_eh -lc -lgcc -lgcc_eh /usr/lib/gcc-lib/i386-redhat-linux/3.2.2/crtend.o /usr/lib/gcc-lib/i386-redhat-linux/3.2.2/../../../crtn.o

Er is overgens geen nieuw 'blaat'-bestand in de directory gekomen. (Of was dat niet de bedoeling:?)
code:
1
2
$ ls blaat*
blaat.c

Hier ook nog even de volledig uitvoer van de ./configure van binutils:
code:
1
2
3
4
5
6
$ ./configure
Configuring for a i686-pc-linux-gnuoldld host.
Created "Makefile" in /home/mathijs/.gnome-desktop/binutils-2.11 using "mt-frag"--eh-frame-hdr -m elf_i386 -dynamic-linker /lib/ld-linux.so.2 -o conftest /usr/lib/gcc-lib/i386-redhat-linux/3.2.2/../../../crt1.o /usr/lib/gcc-lib/i386-redhat-linux/3.2.2/../../../crti.o /usr/lib/gcc-lib/i386-redhat-linux/3.2.2/crtbegin.o
-L/usr/lib/gcc-lib/i386-redhat-linux/3.2.2 -L/usr/lib/gcc-lib/i386-redhat-linux/3.2.2/../../.. /tmp/ccMoITKF.o -lgcc -lgcc_eh -lc -lgcc -lgcc_eh /usr/lib/gcc-lib/i386-redhat-linux/3.2.2/crtend.o /usr/lib/gcc-lib/i386-redhat-linux/3.2.2/../../../crtn.o
*** The command 'gcc -o conftest -g -O2   conftest.c' failed.
*** You must set the environment variable CC to a working compiler.

Ene die [/GOK]...Hoe check/fix ik dat?

[ Voor 3% gewijzigd door Mac_Cain13 op 16-09-2003 21:19 . Reden: /GOK toegevoegt ]

Pagina: 1