Toon posts:

ADSL wireless delen via server pc lukt niet

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik probeer nu al de hele dag voor elkaar te krijgen internet te delen en het lukt me niet. Ik heb de FAQ doorgelezen, een hele zooi topics op tweakers (met veel verwijzingen naar de FAQ waar ik dus niet wijzer van wordt) en andere sites bezocht maar ik kom er niet uit.

Ik heb KPN / MXStream ADSL met een Alcatel speed touch modem. Deze komt binnen op de ethernetkaart van Systeem 1 (de server pc dus). Ik wil het internet kunnen delen met Systeem 2. Internet werkt gewoon op systeem 1. Systeem 1 en 2 zijn verbonden via 2 wireless Belkin 802.11g kaarten. Ik heb al eens eenzelfde opgezet netwerk gebouwd maar dan met UTP en Chello-kabel, dat werkte gewoon.

Ik kan de pc's onderling pingen en ik zie op allebei van beiden de gedeelde mappen. Een vriend die net heeft geholpen lukte het daarnet om vanaf Systeem 2 op z'n ftp te komen. Maar ik kan geen sites opvragen vanaf systeem 2. Ik begrijp er niets meer van. Ik heb het tig keer geprobeerd via de internet delen wizard ("er is een fout opgetreden", maar welke, dat zegt ie niet! :? ) en handmatig ook geprobeerd, geen succes.

Ten eerste is me nu niet (meer) duidelijk welke 'internetverbinding' ik moet delen: de LAN-verbinding (die op de modem is aangesloten) of de WAN-minipoort PPTP (verbinding waar ik mee inbel op MXStream)?

Ten tweede, wat moet ik anders of nog meer instellen om internet beschikbaar te krijgen op systeem 2?

Systeem 1 (server pc):
HP Pavilion t290.nl
-3.06Ghz Pentium 4
-512MB RAM
-Sis900-based PCI fast ethernet adapter (IP: 10.0.0.150 (voor ADSLmodem) / Subnetmask 255.255.255.0)
-Belkin 802.11g netwerk adapter (IP: 192.168.0.1 / Subnetmask: 255.255.255.0)
-Win XP Home NL

Systeem 2:
Samengesteld systeem
-1,21Ghz AMD Athlon
-256MB RAM
-Belkin 802.11g netwerk adapter (IP: 192.168.0.2 / Subnetmask: 255.255.255.0 / Gateway: 192.168.0.1)
-Win XP Pro Eng

Op [url=ttp://www.smallnetbuilder.com/Sections-article53.php]deze manier[/url] heb ik de draadloze kaarten geconfigureerd.

• Xenan
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 14-05 21:54

Xenan

Tree-of-life

Het kán zo werken, maar dat wist je al.
Het is wel een wat onhandige methode wat je gebruikt. Ik heb zelf een vergelijkbare omgeving, maar dan met een Wireless Access Point (WAP) en switch tussen het modem en de PC en de WAP. Dat maakt het overzichtelijker vind ik. Vanaf mijn draadloze netwerk ga ik rechtstreeks het internet op, en niet via "systeem 1".
In jouw geval moet je in ieder geval een "verbindingsbrug" maken tussen de Sis en de Belkin adapter op systeem 1, in te stellen via Configuratiescherm/Netwerkverbindingen.

Dat je een WAN-minipoort PPTP hebt op je systeem 1 begrijp ik niet, die heb je helemaal niet nodig. Dan laat je de PC het moeilijke werk doen ipv het modem. Heb je wel de meegeleverde KPN CD gebruikt? En dus _niet_ de ook meegeleverde Thomson CD? De KPN CD bevat namelijk precies de goede instellingen voor KPN ADSL, met de Thomson CD kun je meer instellen, maar ook meer verkloten vernielen. (Het was Alcatel, maar alweer een paar jaar Thomson. )

Dus: gooi eerst de PPTP weg en maak een verbindingsbrug. Start dan de wizard internet delen opnieuw.

Als het dan nog niet werkt, koop een switch en een WAP. Even een investering, maar netwerktechnisch gezien een stuk netter.

[ Voor 2% gewijzigd door Xenan op 13-09-2003 23:29 . Reden: typo ]

Canon EOS 350D | EF-S 18-55mm | EF-S 60mm f/2.8 USM Macro | EF 70-300mm f/4-5.6 IS USM

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een cd van Planet (Tis Planet/KNP, excuses voor de onvolledigheid) en in het boekje van KPN/MXStream staat dus dat hele verhaal over die WAN-poort etc uitgelegd dat het zo geïnstalleerd moet worden. Nooit geweten dat het anders kon....

Een WAP wilden m'n ouders liever niet ivm prijs (ja, wel een hp pavilion en belkin kaarten, maar goed...). Ik ervan was overtuigd dat het zo ook kon en door op die manier de prijs te drukken toch een netwerk te krijgen (draden trekken was geen optie). :P

Een brug had ik ook al geprobeerd maar dat mislukte dus steeds. Waarschijnlijk door die PPTP? Ik ga eens even zoeken of ik nog een cd kan vinden die bij de modem hoort maar ik weet dus niets van 'de modem laten inbellen' in plaats van de pc. Dat zou idd een hoop schelen.

edit:
Alleen een cd met een User Guide van de AlcatelSpeedtouch Home modem. Als iemand de info heeft of weet te staan met hoe ik de ADSLmodem kan laten inbellen. Graag!

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 14-09-2003 12:19 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben aan het zoeken geweest in de gebruiksaanwijzing op de site van kpn maar zij geven toch ook aan dat je moet inbellen via PPTP op de pc. Hoe laat jij dan je modem inbellen? Volgens mij kan dat helemaal niet met deze modem. Tis een 'oude' modem, geleverd tot 1-11-2002. Misschien dat dat nog verschil maakt?

• Osiris
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Ik zou het in eerste instantie maar gewoon proberen met de PPPtP-adapter, want dat zo OOK gewoon moeten werken.

Je zei dat pingen naar de PC werkte.. Werkt pingen naar een internet-IP wel of niet? Bijv naar 213.239.154.36 (gathering.tweakers.net)

En je moet het internet delen op je PPPtP-adapter :) Daar moet je Delen aankruisen en dan in het ditto keuze-ding je Belkin kiezen (kweet niet of jij dat ook hebt, ik heb nl 2 virtuele nic's van VMWare erin zitten, zodat ik 1 van de 3 adapters moet kiezen)

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 19:47
alles ziet er goed uit.
behalve dat je op systeem 2 alleen de gateway van systeem1 hebt ingevuld. Niet de dns. Vul deze ook even in met het ip van systeem1 en dan zou het moeten werken

CISSP! Drop your encryption keys!

Verwijderd

Topicstarter
Woei, ik heb het werkend. :)

Systeem 2:
IP: 192.168.0.2
Subnetmask: 255.255.255.0
Default gateway: 192.168.0.1

Preferred DNS: 192.168.0.1
Alternate DNS: 10.0.0.150 (IP van de 'internet-netwerkkaart' in systeem 1)

Had wel met de preferred DNS al zitten goochelen maar nog niet met de alternate DNS. Ook weer opgelost. 8)
Pagina: 1