Toon posts:

openen inet paginas win2k3

Pagina: 1
Acties:
  • 121 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
ik heb sinds vandaag win 2k3 enterprise werkt perfect op 1 klein probleempje na. ik kan een aantal paginas zoals microsoft.com niet openen deze kunnen namelijk niet gevonden worden ik heb geprobeerd microsoft.com te pingen dit lukte ook niet. andere sites werken wel. ik heb al wat instellingen geprobeerd te wijzigen maar dit maakte niks uit. oa beveiligings certificaat. ik heb ook alle instellingen van win2k3 aangepast zoals hardware versnelling beeld geluid enz.
weet iemand hier een oplossing voor?

• supakeen
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 09-09-2025
Misschien staan er rare dingen in je HOSTS file :?

Verwijderd

Topicstarter
nee ziet er allemaal heel normaal uit

• SED
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 18-05 22:06

SED

Zet al de opties in de tools, internet options -> security en privace en advanced tabs eens op default.

Copyright and left by SED...

• blackd
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Ping werkt niet, en gaat een dns lookup? vergelijk dit eens met een dns lookup met een andere DNS server, probeer zelf eens andere DNS servers in te stellen etc. etc.

9000Wp o/w SolarEdge SE6K - Panasonic 5kW bi-bloc - gasloos sinds 17-7-2023

Verwijderd

Topicstarter
dns lookup werkt ook niet, en zelf een dns server instellen maakt ook niks uit.

• blackd
  • Niet online
welke dns servers heb je gebruikt dan?
want probeer eens een nslookup van www.microsoft.com bij ns1.xs4all.nl ?

welke foutmelding krijg je eigenlijk bij nslookups?

[ Voor 20% gewijzigd door blackd op 13-09-2003 23:25 ]

Verwijderd

Topicstarter
ja ik ben nogal noob hierin zal wel iets fout gedaan hebben. hoe kan je het beste dns lookup doen dan?

Verwijderd

Weet je zeker dat Windows Server 2003 wel geschikt is voor jou? Misschien ben je beter af met Windows 2000 of XP :?

• elevator
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

Wat komt er terug als je probeert te pingen? Werkt niet is niet de meest uitgebreide probleemomschrijving.

Overigens snap ik niet zo goed waarom je met een OS werkt wat meer dan 3300 euro kost (http://www.tweakers.net/pricewatch/63063) als je nogal een 'noob' hierin bent die geen nslookup kan draaien (cfr. Verwijderd in "openen inet paginas win2k3")

• Zwelgje
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20-01 19:37
Verwijderd schreef op 14 September 2003 @ 11:04:
ja ik ben nogal noob hierin zal wel iets fout gedaan hebben. hoe kan je het beste dns lookup doen dan?
start>uitvoeren>cmd.exe (druk enter)

dan 'nslookup www.microsoft.com' (zonder haakjes)

A wise man's life is based around fuck you

Verwijderd

Topicstarter
bij nslookup krijg ik bij microsoft.com timeou in de aanvraag aan my.router
ik heb trouwens een paar andere sites geprobeerd en die werken wel

[ Voor 32% gewijzigd door Verwijderd op 14-09-2003 11:20 ]

Verwijderd

Microsoft.com geeft altijd een timeout, ze hebben ICMP geblokkeerd daar :)

• MissingDog
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Verwijderd schreef op 14 September 2003 @ 11:15:
Weet je zeker dat Windows Server 2003 wel geschikt is voor jou? Misschien ben je beter af met Windows 2000 of XP :?
Jij hebt zeker nooit een OS geinstalleerd waar je later vragen over hebt die je aan mensen stelt die er al ervaring mee hebben? (Win2k, XP, linux perhaps?).

Natuurlijk is voor gewoon gebruik een server OS af te raden, maar geef mensen een kans om eens iets nieuws te proberen....als dat nooit gebeurde dan at jij nog elke dag rauw vlees en mocht je lopen ipv fietsen/autorijden/OV-en.

Er zijn genoeg mensen sowieso hier op GoT die aan de bovenkant van het OS alle praktische kennis hebben, kunnen 80-90% van de applicatieproblemen zo oplossen...alleen het lowlevel spul hebben ze nog niet eerder nodig gehad, kennen de theorie/basis erachter niet.
Daar hoeven ze niet gelijk op afgerekend te worden, de TS heeft al meer moeite gedaan dan de overgrote meerderheid computergebruikers...te weten zelf een OS geinstalleerd, ingesteld en problemen geconstateerd die hij ZELF wil oplossen met wat hulp van ons.

[ Voor 31% gewijzigd door MissingDog op 14-09-2003 11:32 ]

• Zwelgje
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20-01 19:37
MissingDog schreef op 14 September 2003 @ 11:27:
[...]

Jij hebt zeker nooit een OS geinstalleerd waar je later vragen over hebt die je aan mensen stelt die er al ervaring mee hebben? (Win2k, XP, linux perhaps?).

Natuurlijk is voor gewoon gebruik een server OS af te raden, maar geef mensen een kans om eens iets nieuws te proberen....als dat nooit gebeurde dan at jij nog elke dag rauw vlees en mocht je lopen ipv fietsen/autorijden/OV-en.
vragen stellen over een OS mag, maar dan mag je wel de basics onder de knie hebben en op zijn minst wat whitepapers hebben gelezen...

kom je er dan nog niet uit (na aantoonbaar gedane moeite) dan mag je hier aankloppen

maar das mijn mening

A wise man's life is based around fuck you

• elevator
  • Niet online

elevator

De vragen die TS start zijn vragen die misschien ook onder WindowsXP voor gekomen waren - een OS wat nou eenmaal meer gericht is op de 'n00b', dan dat Windows 2003 Server Enterprise dat is. Misschien had TS zich beter eerst kunnen bekwamen in WindowsXP zodat TS meer zelfredzaam was onder 2003. Vragen mag, maar deze vraag is een 'Helluppp!!! mijn internet doet het nie-hieet!' en dan mag je - imho - best eens wat dieper in gaan op het 'echte' probleem (verkeerde OS keuze), ipv op het oppervlakkige probleem.

• MissingDog
  • Niet online
zwelgje schreef op 14 September 2003 @ 11:30:
[...]

vragen stellen over een OS mag, maar dan mag je wel de basics onder de knie hebben en op zijn minst wat whitepapers hebben gelezen...

kom je er dan nog niet uit (na aantoonbaar gedane moeite) dan mag je hier aankloppen

maar das mijn mening
Zelf research doen is natuurlijk een must, maar ik zie hier geen negatief antwoord van de TS op de vraag 'heb je al gegoogled?', mede omdat niemand deze stelt natuurlijk.
Maar de TS weet wel weer de HOSTS file te vinden...vraag een willekeurige gebruiker in een kantoorpand en die staat met z'n bek vol tanden. En de gebruiker vraagt niet 'hoe doe ik een nslookup', maar 'wat is de beste manier hiervoor', hieruit zou je kunnen afleiden dat de gebruiker al wel wat kennis heeft van de term op z'n minst.

Verwijderd

MissingDog schreef op 14 September 2003 @ 11:27:

Sorry, maar welke features beschikbaar in Windows Server 2003 zul je echt gebruiken als je zelfs geen nslookup kan maken :? Zonder lullig te doen voor de TS, iedereen heeft een bepaald niveau. Het niveau van de TS ligt gewoon simpelweg niet bij Windows Server 2003.
Als je Windows Server 2003 installeert, en er na dagen ploeteren nog steeds niet uitkomt hoe je nou een bepaalde instelling in een Enterprise-array in Microsoft ISA Server krijgt, en dat vervolgens toepassen op zes bepaalde hosts in twee van de drie trusted domains - wat zelfs niet eens zo moeilijk is -, à la. Maar geen nslookup kunnen doen - wat mijns inziens getuigt van het gebrek aan kennis van commands op de prompt - ligt gewoon op een heel ander niveau. Troubleshooten van een product als Windows XP is stukken gemakkelijker dan een product als Windows Server 2003. Daarom zul je gewoon een bepaald niveau nodig hebben, klaar.

En nee, ISA heeft hier inderdaad niets mee te maken. Maar het geeft wel een bepaald niveau aan.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 14-09-2003 11:44 ]

• MissingDog
  • Niet online
Verwijderd schreef op 14 September 2003 @ 11:39:
[...]

Sorry, maar welke features beschikbaar in Windows Server 2003 zul je echt gebruiken als je zelfs geen nslookup kan maken :? Zonder lullig te doen voor de TS, iedereen heeft een bepaald niveau. Het niveau van de TS ligt gewoon simpelweg niet bij Windows Server 2003.

[...]
Last time I checked kan je die bak prima installeren en configgen, tot aan DNS, DHCP, IIS...alles erop en eraan zonder ook maar 1 nslookup te hoeven doen hoor...da's 't mooie van de MS rotzooi...'beste gebruiker wordt maar lekker bang van consolecommando's, dan kunnen we de console eindelijk in Longhorn eruit laten'. Het is dus niet raar ofzo dat veel mensen de console zelfs nog nooit gezien hebben, MS maakt 'm overbodig voor 99% van de taken die je er mee uit kunt voeren, zodat ze 'm kunnen uitfaseren.
Ik doe ook praktisch niks met de console van Windows hier, maar ik ken wel de commando's...aangezien ik 't DOS 3.3 tijdperk nog erg helder meegekregen heb, keep in mind dat heel veel nieuwe users hier uit de jaren '85-'90 stammen en geen idee hebben waar we over praten zodra het aankomt op batchscripting, pctools, 5 1/2" floppen etc. Als ik niet in 't DOS tijdperk achter de pc beland was, dan had ik nu echt niet de moeite genomen om me te verdiepen in de console...want die heb je praktisch nooit nodig......tja...voor handige dingen als DCPromo enzo...maar goed..dat is zo opgezocht :)

[ Voor 10% gewijzigd door MissingDog op 14-09-2003 11:49 ]

Verwijderd

Een goede beheerder is niets zonder kennis van de prompt en haar commando's. Ook niet zonder (batch-)scripting kennis overigens. En ja, Windows Server 2003 is een product voor díe beheerders.
En juist als je van de 'klik-klik-generatie' bent, dien je je zelfstandig verder te verdiepen in het OS en de werking ervan. Juist om zo'n OS te troubleshooten heb je kennis nodig die dieper gaat dan het aanklikken van een nslookup.
Het gaat er ook niet om dat hij dat commando niet kent, het gaat erom dat dat symbool staat voor een diepere kennis van Windows, TCP/IP en DNS. Dát zijn belangrijke punten voor het gebruik en beheer van Windows Server 2003.
En maak alsjeblieft notatie van het verschil tussen Windows Longhorn en Windows Server 2003. Dit zijn twee compleet andere producten - waarvan één nog niet eens uitgebracht is -, bedoeld voor verschillende toepassingen en doelgroepen!

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 14-09-2003 12:03 ]

• elevator
  • Niet online

elevator

MissingDog schreef op 14 September 2003 @ 11:47:
Last time I checked kan je die bak prima installeren en configgen, tot aan DNS, DHCP, IIS...alles erop en eraan zonder ook maar 1 nslookup te hoeven doen hoor...
Voor zover ik weet zijn er nog geen tools in Windows om direct DNS queries uit tevoeren (=nslookup) vanaf een GUI, geen manier om je DHCP settings te refreshen, geen tools om trace-routes te doen en meer van dat soort dingen.
da's 't mooie van de MS rotzooi...'beste gebruiker wordt maar lekker bang van consolecommando's, dan kunnen we de console eindelijk in Longhorn eruit laten'. Het is dus niet raar ofzo dat veel mensen de console zelfs nog nooit gezien hebben, MS maakt 'm overbodig voor 99% van de taken die je er mee uit kunt voeren, zodat ze 'm kunnen uitfaseren.
Jouw verhaaltje is heel leuk, maar ik kan daar nergens iets van terug vinden bij Microsoft zelf:

Top 10 benefits van Windows 2003 over vorige versies:
The Windows Server 2003 family provides a significantly enhanced command-line infrastructure, letting administrators perform most management tasks without using a graphical user interface. Of special importance is the ability to perform a wide range of tasks by accessing the information store enabled by Windows Management Instrumentation (WMI). This WMI command-line (WMIC) feature provides a simple command-line interface that interoperates with existing shells and utility commands and can be easily extended by scripts or other administration-oriented applications.

Overall, the greater command-line functionality in the Windows Server 2003 family, combined with ready-to-use scripts, rivals the power of other operating systems often associated with higher cost of ownership. Administrators accustomed to using the command line to manage UNIX or Linux systems can continue managing from the command line in the Windows Server 2003 family.
Nee, die command line gaat eruit :Y) ;)
keep in mind dat heel veel nieuwe users hier uit de jaren '85-'90 stammen en geen idee hebben waar we over praten zodra het aankomt op batchscripting, pctools, 5 1/2" floppen etc.
Voor die gebruikers is er dan ook een eind-user operating systeem - Windows XP Home.

• blackd
  • Niet online
Daarnaast heeft MS in 2003 een aantal tools zitten, te weten 'netdiag' en 'dcdiag' om de juiste werking van je netwerksettings danwel domain controller setup te testen. Deze draaien in de command line.
Verwijderd schreef op 14 September 2003 @ 11:04:
Nou, we openen een command line.
Daar typen we in 'nslookup'.
We krijgen dan default de DNS server die je in je TCP/IP properties hebt ingesteld. Als het goed is, is dat dus jouw lokale DNS server.

Om te testen of de DNS servers van jouw provider wel goed zijn, kun je nu een lookup doen bij een andere server dan jouw default server.

Als we even 'help' intypen, krijgen we een enorme lap tekst. Daar staat tussen:
code:
1
server NAME     - set default server to NAME, using current default server

Deze gaan we gebruiken.
Typ dus in
code:
1
server ns1.xs4all.nl

Je ziet dan verschijnen:
code:
1
2
3
Default Server:  ns.xs4all.nl
Address:  194.109.6.66
Aliases:  ns1.xs4all.nl

Daarna gaan we de lookup doen, pak een willekeurige niet werkende site.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
Server:  ns.xs4all.nl
Address:  194.109.6.66
Aliases:  ns1.xs4all.nl

Non-authoritative answer:
Name:    a562.cd.akamai.net
Addresses:  80.15.236.25, 80.15.236.24, 80.15.236.6, 80.15.236.38
          80.15.236.16, 80.15.236.9, 80.15.236.8, 80.15.236.7, 80.15.236.31
Aliases:  www.microsoft.com, www.microsoft.com.edgesuite.net

En daar is het antwoord! :)

Maargoed, leer de commandline ook goed kennen, het is erg handig om te troubleshooten.

Edit:
Om nou te kijken waar het probleem ligt, moet je ook een nslookup doen bij jouw default server. Ik heb geen idee welke dit is, indien je Active Directory draait moet dat je eigen DNS zijn. Indien je dan geen forwarders hebt ingesteld, zul je inderdaad weinig sites zien.

Als het je DNS servers van je provider zijn, dan kun je problemen krijgen met AD, dus dan moet je e.e.a. om gaan zetten.

[ Voor 13% gewijzigd door blackd op 14-09-2003 13:20 ]

• MissingDog
  • Niet online
Verwijderd schreef op 14 September 2003 @ 12:00:
Een goede beheerder is niets zonder kennis van de prompt en haar commando's. Ook niet zonder (batch-)scripting kennis overigens. En ja, Windows Server 2003 is een product voor díe beheerders.
Natuurlijk is het een produkt voor beheerders -> in een produktieomgeving, maar mag een beheerder in spé tegenwoordig niet meer gewoon een server OS installeren om te kijken wat het kan en ervaring op te doen? En hoort hij daarbij niet wat support te krijgen van mensen die wel weten hoe dingen werken?
Je kan mij niet wijsmaken dat jij alles al wist van NT4, *IX etc toen je daarvan je eerste installatie deed en er iets niet werkte. Je zult toen ook wss hulp gezocht hebben in een of andere vorm.
En juist als je van de 'klik-klik-generatie' bent, dien je je zelfstandig verder te verdiepen in het OS en de werking ervan. Juist om zo'n OS te troubleshooten heb je kennis nodig die dieper gaat dan het aanklikken van een nslookup.
Het gaat er ook niet om dat hij dat commando niet kent, het gaat erom dat dat symbool staat voor een diepere kennis van Windows, TCP/IP en DNS. Dát zijn belangrijke punten voor het gebruik en beheer van Windows Server 2003.
Maar je moet wel geprikkeld worden tot het verder zoeken en verdiepen, die prikkel is er misschien wel, maar heel veel gebruikers weten niet waar ze moeten beginnen met zoeken. En als je de Microsoftsite niet kunt openen in je browser zoals de TS, dan is het ook niet altijd even makkelijk om de Knowledge Base erbij te pakken.
En maak alsjeblieft notatie van het verschil tussen Windows Longhorn en Windows Server 2003. Dit zijn twee compleet andere producten - waarvan één nog niet eens uitgebracht is -, bedoeld voor verschillende toepassingen en doelgroepen!
Natuurlijk zijn het 2 totaal andere produkten, het was even om te illustreren dat MS alleen maar blij zal zijn met de klik-klik generatie.
elevator schreef op 14 September 2003 @ 12:09:
[...]

Voor zover ik weet zijn er nog geen tools in Windows om direct DNS queries uit tevoeren (=nslookup) vanaf een GUI, geen manier om je DHCP settings te refreshen, geen tools om trace-routes te doen en meer van dat soort dingen.
Ik zie niet in waarom je op een server je DHCP settings zal moeten verversen, een DNS query/nslookup uitvoeren? Ik weet niet wat jij doet met je server? Maar ik ben nog nooit tegen een probleem aangelopen met m'n configuratie dat ik dat soort dingen op m'n server gedaan heb. Traceroutes? Daar hebben we een networkmonitor tool/systeem voor, dat ga je niet doen op je kersvers geinstalleerde produktieserver.
Jouw verhaaltje is heel leuk, maar ik kan daar nergens iets van terug vinden bij Microsoft zelf:

Top 10 benefits van Windows 2003 over vorige versies:

[...]
Ik heb het even genoemd omdat het in elk geval voor de desktop edities van MS nog wel eens kan gaan gebeuren dat je geen commandline meer zal hebben, omdat het niet langer nodig is, omdat er praktisch geen vraag meer naar is....what is the use of a feature when almost nobody knows about it? En ik had het niet over Server 2k3, maar OSen van MS in 't algemeen.

[ Voor 4% gewijzigd door MissingDog op 14-09-2003 15:18 ]

• elevator
  • Niet online

elevator

MissingDog schreef op 14 September 2003 @ 15:15:
Ik zie niet in waarom je op een server je DHCP settings zal moeten verversen, een DNS query/nslookup uitvoeren? Ik weet niet wat jij doet met je server? Maar ik ben nog nooit tegen een probleem aangelopen met m'n configuratie dat ik dat soort dingen op m'n server gedaan heb. Traceroutes? Daar hebben we een networkmonitor tool/systeem voor, dat ga je niet doen op je kersvers geinstalleerde produktieserver.
nslookups, traceroutes zijn toch echt basic troubleshooting tools hoor. Een netwerk monitoring systeem heeft niet zo heel veel te maken met basis ip connectiviteit. Een server installeer je namelijk nooit in productie - die installeer je, test je, en vervolgens zet je hem in productie.

Erg vreemd trouwens dat jij nog nooit tegen een probleem aangelopen bent waarvoor je ping, nslookup of ipconfig voor nodig had in een professionele omgeving. Dat is vrij uniek denk ik.

Verwijderd

MissingDog schreef op 14 september 2003 @ 15:15:
Natuurlijk is het een produkt voor beheerders -> in een produktieomgeving, maar mag een beheerder in spé tegenwoordig niet meer gewoon een server OS installeren om te kijken wat het kan en ervaring op te doen? En hoort hij daarbij niet wat support te krijgen van mensen die wel weten hoe dingen werken?
Je kan mij niet wijsmaken dat jij alles al wist van NT4, *IX etc toen je daarvan je eerste installatie deed en er iets niet werkte. Je zult toen ook wss hulp gezocht hebben in een of andere vorm.
Mijns inziens gooi je jezelf niet meteen in het diepe door Windows Server 2003 te installeren. Zelfs met Windows XP (Professional) heb je commandline-tools nodig. Ik zat vroeger gewoon als vrijetijds-besteding traceroutes te doen, simpelweg om te kijken waar alles langsging enzo. Via-via kwam je dan weer op andere begrippen en termen die je niet kent en dan op gaat zoeken. Zo leer je steeds meer over de werking van het systeem.
Het probleem in dit geval is dat dat stuk overgeslagen wordt. Mensen groeien op met Windows, en raken gewend aan het 'klik-klik-klaar'-systeem. Dan komen ze te weten dat er een nieuw product is, en gaan dat maar eens installeren. En zo krijg je dus allerlei topics met dit soort problemen.
Ik zeg niet dat dit geval zo'n fantastisch voorbeeld daarvan is, maar ik denk toch dat je je vraagtekens moet zetten bij het nut van Windows Server 2003 op (ik neem aan) je workstation.
Maar je moet wel geprikkeld worden tot het verder zoeken en verdiepen, die prikkel is er misschien wel, maar heel veel gebruikers weten niet waar ze moeten beginnen met zoeken. En als je de Microsoftsite niet kunt openen in je browser zoals de TS, dan is het ook niet altijd even makkelijk om de Knowledge Base erbij te pakken.
Mja, als je echt zó ambitieus bent dat je echt wil leren werken met Windows Server 2003 kan ik me erg goed voorstellen dat je ook andere media dan alleen Microsoft TechNet gebruikt. Denk aan boeken, PDF's en presentaties.
Natuurlijk zijn het 2 totaal andere produkten, het was even om te illustreren dat MS alleen maar blij zal zijn met de klik-klik generatie.
Ja, maar weer heb je hier de tweedeling tussen de Server-producten en diegene bedoeld voor de consument. Men streeft ernaar het de consument zo gemakkelijk mogelijk te maken. Dat de eventuele sanering van de commandline hierbij hoort, à la. Maar deze zal echt niet in de Professional-editie van de volgende Windows-versie in één keer verdwenen zijn. Zeker in die Professional-editie zal hij echt nog wel blijven bestaan. Bedenk dat ook beheerders Windows XP Professional gebruiken als workstation. Kun jij de commandline daar zo even uit wegdenken? Ik niet hoor.
Ergo: als je serieus wilt leren werken met geavanceerdere producten zoals Windows Server 2003 heb je kennis nodig van dat soort handelingen. Je hoeft ze niet eens regelmatig te gebruiken, als je maar weet wat hun plek is in het hele systeem, en waarvoor ze gebruikt worden. Een simpel tooltje als 'traceroute' geeft al een enorm inzicht in de werking van internet en bijbehorende protocollen.
Dit ligt dan puur aan je beperkte troubleshoot-ervaringen. Als jij nog een keer een server zwaar in de problemen tegenkomt ben je blij dat je dat soort tooltjes beschikbaar hebt, geloof me.

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

MissingDog schreef op 14 September 2003 @ 15:15:
En hoort hij daarbij niet wat support te krijgen van mensen die wel weten hoe dingen werken?
Gaan we dan even in #nos kijken, zien we daar dat je iig zelf eerst aan de slag moet alvorens een echt basic vraag te stellen.
anders is het onherroepelijk een gratis ABUS voor je topic.

Is het dan teveel gevraagd om die ( juiste) attitude ook voor een nieuw MS ServerOS te verwachten?
Dus neem je ook geen ingebouwd veiligheidslek op je Server in gebruik als browser, maar doe je dat vanaf je werkstation of met een alternatieve browser die je van tevoren via een netwerkshare of desnoods CD installeert.

[....]

Ik heb het even genoemd omdat het in elk geval voor de desktop edities van MS nog wel eens kan gaan gebeuren dat je geen commandline meer zal hebben, omdat het niet langer nodig is, omdat er praktisch geen vraag meer naar is....what is the use of a feature when almost nobody knows about it? En ik had het niet over Server 2k3, maar OSen van MS in 't algemeen.
mag ik even :r ? er zijn nog meer commandline tools voor AD en troubleshooting in MMIII gestopt dan in win2k.
Waarom? omdat daar vanuit beheerders enorm veel gezeik over was.
Beheerders zijn notoir conservatief.

En aangezien MS pas blij is als 99% van de ServerOSsen in gebruik een MS OS is (en niet zozeer blij is met de klikklik generatie zoals jij denkt) houden ze heel goed rekening met die groep.
Of klik jij liever 16x ergens op dan dat je met een scripted tool je diagnose stelt met 3 commands?

[ Voor 5% gewijzigd door alt-92 op 14-09-2003 15:57 ]

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 14 September 2003 @ 11:39:
[...]

Maar geen nslookup kunnen doen - wat mijns inziens getuigt van het gebrek aan kennis van commands op de prompt - ligt gewoon op een heel ander niveau. Troubleshooten van een product als Windows XP is stukken gemakkelijker dan een product als Windows Server 2003. Daarom zul je gewoon een bepaald niveau nodig hebben, klaar.
ok ik begrijp wat je bedoelt maar de enige commandlines die ik ooit gebruik en gebruikt heb is ping.exe en msconfig.exe net zoals de meeste.

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Dus ga jij nu bijleren.
Je hebt internet access, dus begin maar met documentatie zoeken en lezen.
Ow, en vergeet F1 niet.

[ Voor 12% gewijzigd door alt-92 op 14-09-2003 16:34 ]

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Gebruik je Dit OS nou op je workstation, of echt op je server???

Als je dit op je workstation hebt staan, is het nutteloos... op je server, ga dan het boek eens doornemen van Win2k3

Verwijderd

Topicstarter
op workstation en aangepast zodat het als workstation gebruikt kan worden

• elevator
  • Niet online

elevator

Jantj3 - ik denk dat je beter af bent met WindowsXP. Het is zonde van je investering (3300 EURO voor een operating system is niet mis), maar uiteindelijk ga je met het draaien van een besturingssysteem voor enterprises je meer ellende op de hals halen dan dat je (kennis-wijs) gezien aankan.

Je moet Windows Server 2003 Enterprise het beste vergelijken met een tank. Als je er wat armor, het kanon en dergelijke afhaalt, kan je er best wel mee door de stad gaan rijden. Maar als je de weg vraagt aan iemand gaan die jou raar aankijken, het ding is ontzettend duur om te onderhouden en eigenlijk is hij niet zo heel erg geschikt om lekker mee naar je werk / school / stad te gaan. Al met al was je veel beter afgeweest met dat stads autotje wat je als gegoten zit, en nog eens een heel stuk goedkoper is ook.

Verwijderd

Topicstarter
ten eerste ga ik geen xp draaien omdat dat rotzooi is maar ik ben al wel weer teruggegaan naar win 2000 pro

Verwijderd

Omdat jij Windows XP rotzooi vindt ga je maar Windows Server 2003 draaien? En daar betaal je dan €3300 voor? Of wou je zeggen dat je niet de juiste licenties hebt?

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Er is nog hoop :+

Maar goed, een Server OS draaien als Desktop OS is ook....
Laten we het erop houden dat het twijfelachtig is.

• elevator
  • Niet online

elevator

WindowsXP is rotzooi? Waarop baseer je dat dan ?

Verwijderd

Topicstarter
teneerste het teletubbie menu, dit kan je voor een deel uitschakelen maar het zit er dan nog steeds in. en na een week ofzo word xp enorm langzaam. ligt er natuurlijk wel aan wat je ermee doet.

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 14-09-2003 16:49 ]

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
o, ja en mensen, jullie hoeven niet steeds die prijs erbij te zetten, het gaat niemand wat aan of hij er nou zoveel voor betaald heeft, of hem gewoon van iemand heeft gekregen.
Verwijderd schreef op 14 September 2003 @ 16:48:
teneerste het teletubbie menu dit kan je voor een deel uitschakelen maar het zit er dan nog steeds in. en na een week ofzo word xp enorm langzaam.
O ja, erg langzaam?

Misschien moet je dan echt eens gaan verdiepen in tweaking en performance.
En kijken naar je hardware e.d

[ Voor 53% gewijzigd door Vorkie op 14-09-2003 16:50 ]

• elevator
  • Niet online

elevator

ThaNetRunner - een professional (Windows Server 2003 is een OS gericht op professionals) zullen wel degelijk rekening moeten houden met de kostten van het materiaal waarmee ze werken. Iedere gebruiker maar Windows Server 2003 Enterprise geven omdat WindowsXP "rotzooi" is (zie Verwijderd in "openen inet paginas win2k3") is niet de meest handige keuze. De prijs van een product is dus zeker wel van belang. :)

• elevator
  • Niet online

elevator

teneerste het teletubbie menu, dit kan je voor een deel uitschakelen maar het zit er dan nog steeds in. en na een week ofzo word xp enorm langzaam. ligt er natuurlijk wel aan wat je ermee doet.
Wat dat betreft heeft WindowsXP weinig veranderingen ondergaan hoor? Als je geintresseerd bent in het 'maximale' uit je PC halen (dat wordt op dit forum ook wel "tweaken" genoemd), dan zou je bv. kunnen proberen de problemen op te lossen.

• moto-moi
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-06-2011

moto-moi

Ja, ik haat jou ook :w

Vorkie schreef op 14 September 2003 @ 16:48:
o, ja en mensen, jullie hoeven niet steeds die prijs erbij te zetten, het gaat niemand wat aan of hij er nou zoveel voor betaald heeft, of hem gewoon van iemand heeft gekregen.
Zulke cadeautjes wil ik ook wel krijgen ;)

God, root, what is difference? | Talga Vassternich | IBM zuigt

Verwijderd

Topicstarter
ik zie al waar dit heen gaat dit wordt een totaal nuteloze discussie bedankt voor geen hulp.

• blackd
  • Niet online
Verwijderd schreef op 14 september 2003 @ 16:52:
ik zie al waar dit heen gaat dit wordt een totaal nuteloze discussie bedankt voor geen hulp.
Tja. Als jij geen resultaten post (blackd in "openen inet paginas win2k3") valt er ook weinig te helpen.

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Leer je nou eens verdiepen in wat je met een OS kan in plaats van gelijk maar "the latest and the greatest" ergens vandaan te leechen "omdat dat nieuwer en dus vast beter is".

3/4 van je bezwaren op jouw gebruikes nivo zijn zonder meer uit te schakelen/in te stellen.
Doe dat eerst maar eens voordat je gaat zeggen dat een OS zuigt.

[caveat emptor]
XP Toy Home Edition buiten beschouwing gelaten omdat dat een aanfluiting is voor het gebruik van een NT-based kernel

Verwijderd

Topicstarter
kijk begin thread daar zie je resultaten tot deze thread begon met wie wel of niet dit os mag en kan gebruiken

• blackd
  • Niet online
Verwijderd schreef op 14 September 2003 @ 16:54:
kijk begin thread daar zie je resultaten tot deze thread begon met wie wel of niet dit os mag en kan gebruiken
Sorry, maar ik zie geen resultaten van een nslookup?
Ik zie geen DNS server instellingen?
Ik zie geen uitleg hoe jouw DNS in elkaar zit?

• elevator
  • Niet online

elevator

Verwijderd schreef op 14 September 2003 @ 16:54:
Het gaat niet over mogen - het gaat over kunnen. De discussie ontstond ofdat jij wel geschikt was om dit te gebruiken, dat ben je overduidelijk niet. Dat is helemaal geen probleem, maar je geeft zelf nog eens 0,0 relevante feedback (zie blackd reply), geeft info die op meerdere malen te interpreteren is ("Ik ben al weer teruggegaan naar Windows 2000 Pro") en gaat vervolgens klagen dat er geen antwoord komt op je non-informatie.

• MissingDog
  • Niet online
elevator schreef op 14 September 2003 @ 15:26:
[...]

nslookups, traceroutes zijn toch echt basic troubleshooting tools hoor. Een netwerk monitoring systeem heeft niet zo heel veel te maken met basis ip connectiviteit. Een server installeer je namelijk nooit in productie - die installeer je, test je, en vervolgens zet je hem in productie.

Erg vreemd trouwens dat jij nog nooit tegen een probleem aangelopen bent waarvoor je ping, nslookup of ipconfig voor nodig had in een professionele omgeving. Dat is vrij uniek denk ik.
Natuurlijk gebruik ik wel eens een traceroute, nslookup etc, maar meer om externe problemen op te sporen dan op een lokaal systeem. Meestal betrof het problemen met een VLAN in een van de Catalysts of een routing probleem op een andere Cisco kist....DNS gezeur heb ik nooit meegemaakt...ja op HP-UX wel, maar goed...daar hebben we boeken voor op 't werk.
Verwijderd schreef op 14 September 2003 @ 15:48:

[...]

Mja, als je echt zó ambitieus bent dat je echt wil leren werken met Windows Server 2003 kan ik me erg goed voorstellen dat je ook andere media dan alleen Microsoft TechNet gebruikt. Denk aan boeken, PDF's en presentaties.
Niet iedereen is in staat zich te voorzien van deze middelen, ik kan me goed voorstellen dat de TS niet gelijk een stapel boeken gaat aanschaffen wanneer hij tegen een behoorlijk irritant probleem aanloopt. Natuurlijk doe je dit wel wanneer je als professional dit OS moet supporten. Ik ben het volledig met je eens dat de TS wat beperkte kennis heeft, maar zoals hier door een paar mensen op zijn vraag gereageerd is wordt hij eerder ontmoedigd om verder met het OS te puzzelen, dan aangespoord om te gaan ontdekken.

Wat zou jij doen als je een kapotte auto hebt en iemand met kennis van autotechniek, die je in principe kan helpen, vertelt jou 'ja, maar dit is ook geen auto voor jou...er zitten teveel knopjes in....zoek eerst maar op hoe die werken en dan kan je het zelf oplossen'...mensen worden te snel het bos in gestuurd mijns inziens, terwijl het niet veel extra moeite kost om ze te helpen.
[...]

Ja, maar weer heb je hier de tweedeling tussen de Server-producten en diegene bedoeld voor de consument. Men streeft ernaar het de consument zo gemakkelijk mogelijk te maken. Dat de eventuele sanering van de commandline hierbij hoort, à la. Maar deze zal echt niet in de Professional-editie van de volgende Windows-versie in één keer verdwenen zijn. Zeker in die Professional-editie zal hij echt nog wel blijven bestaan. Bedenk dat ook beheerders Windows XP Professional gebruiken als workstation. Kun jij de commandline daar zo even uit wegdenken? Ik niet hoor.
Ergo: als je serieus wilt leren werken met geavanceerdere producten zoals Windows Server 2003 heb je kennis nodig van dat soort handelingen. Je hoeft ze niet eens regelmatig te gebruiken, als je maar weet wat hun plek is in het hele systeem, en waarvoor ze gebruikt worden. Een simpel tooltje als 'traceroute' geeft al een enorm inzicht in de werking van internet en bijbehorende protocollen.
Natuurlijk is het doel de consument zoveel mogelijk gemak te verschaffen, maar een beheerder is ook een consument, heel veel dingen die we nu op de console doen hoeven niet per se op de console te gebeuren...in een poep en een scheet is het ook te integreren in een beheergui als mmc of een toolbar met dit soort tooltjes. Juist de combinatie GUI + console in Windows OSen vind ik een beetje apart, want in principe kunnen de Server OSen prima zonder GUI...dan kan het OS ook weer op een lichtere machine draaien. Met de admintools kan je een GUI verbinding laten maken vanaf je werkstation en op die manier beheren. Ideaal zou de keuze zijn bij de installatie, zodat je kunt kiezen voor het meeinstalleren van een GUI, want hoe vaak moet je nou fysiek achter de monitor van de server zitten? Zeker in een produktieomgeving zal dit niet vaak voorkomen, voor elke rol installeer je tenslotte een aparte machine of creeer je een VM in een cluster (vanaf afstand of course).
[...]

Dit ligt dan puur aan je beperkte troubleshoot-ervaringen. Als jij nog een keer een server zwaar in de problemen tegenkomt ben je blij dat je dat soort tooltjes beschikbaar hebt, geloof me.
Voor een server zal ik ze niet snel nodig hebben...sterker nog...ik draai hier al ruim 2 jaar een Win2K Server (AD, DNS, DHCP, DFS)...die is 1x down geweest omdat de UPS vervangen moest worden...heb er nog nooit ook maar iets mee hoeven kloten op het systeem zelf. Natuurlijk verbind ik wel eens naar het systeem om een patch te installeren oid, maar dat had in principe ook een remote-taak kunnen zijn zonder noodzakelijke reboot...da's nog de ergste onzin van Windows...rebooten na wijziging systeembestanden, zou in principe alleen hoeven bij Kernelpatches.

De meeste problemen die optreden zijn werkstation gerelateerd of zijn problemen met een externe oorzaak...zoals uitvallende DSL lijnen, bug in het IOS van een Cisco etc... De stabiliteit van een server gaat gelijk op met de vaardigheden van de beheerder...als je het goed opzet, dan zal er ook praktisch niks fout gaan, tenzij er een bug in de code zit...maar goed...da's niet de schuld van de beheerder en daar hebben we patches/workarounds voor.

• elevator
  • Niet online

elevator

MissingDog schreef op 14 september 2003 @ 19:13:
Natuurlijk gebruik ik wel eens een traceroute, nslookup etc, maar meer om externe problemen op te sporen dan op een lokaal systeem.
Een traceroute in een eigen systeem is inderdaad niet zo zinvol. Het gaat in dit topic dan ook helemaal niet om een systeem - het gaat erom dat de topicstarter niet op internet kan komen. Je komt dan al snel op 'externe' problemen uit.

Een server OS waar geen externe systemen zijn, zijn zowiezo vrij uniek (/kansloos/zinloos) dus zie ik niet in waarom je uberhaupt dit onderscheid maakt.
maar zoals hier door een paar mensen op zijn vraag gereageerd is wordt hij eerder ontmoedigd om verder met het OS te puzzelen, dan aangespoord om te gaan ontdekken.
Lees mijn eerdere posts nou eens waar ik een vergelijking maak met een vervoermiddel (in dit geval een tank). Soms is het alleen maar goed om mensen niet aan te sporen. Zeker niet als mensen uit hele erge basic vraagstukken al niet uit komen.
Wat zou jij doen als je een kapotte auto hebt en iemand met kennis van autotechniek, die je in principe kan helpen, vertelt jou 'ja, maar dit is ook geen auto voor jou...er zitten teveel knopjes in....zoek eerst maar op hoe die werken en dan kan je het zelf oplossen'...mensen worden te snel het bos in gestuurd mijns inziens, terwijl het niet veel extra moeite kost om ze te helpen.
Als ik niet zou kunnen schakelen, en de technieker zou mij een automaat aanraden, lijkt het me niet zo'n heel raar advies nee. Als je als auto-leek kan kiezen tussen een auto die weinig onderhoud nodig heeft, of een auto die heel veel onderhoud nodig heeft, dan zou jij ook wel de keuze kunnen maken.
Juist de combinatie GUI + console in Windows OSen vind ik een beetje apart, want in principe kunnen de Server OSen prima zonder GUI...dan kan het OS ook weer op een lichtere machine draaien. Met de admintools kan je een GUI verbinding laten maken vanaf je werkstation en op die manier beheren
Probleem hiermee is dat de de GUI en non-GUI API's van Windows erg door elkaar heen lopen, een strikte scheiding zou dan ook heel weinig uitmaken qua resource gebruik, en dus eigenlijk zinloos. Ik verwacht wel dat Microsoft ooit eens zo'n versie uit zal brengen, maar het gaat niet minder resources in beslag nemen.

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

MissingDog schreef op 14 September 2003 @ 19:13:
Niet iedereen is in staat zich te voorzien van deze middelen, ik kan me goed voorstellen dat de TS niet gelijk een stapel boeken gaat aanschaffen wanneer hij tegen een behoorlijk irritant probleem aanloopt.
Er is anders zat info online te vinden.
alleen moet je wel weten hoe je moet zoeken en een probleem kan oplossne, en die kennis is tegenwoordig niet meer zoveel aanwezig hier...
Om even met dit leuke voorbeeld door te gaan: er wordt wél verwacht dat je in ieder geval een olielampje kan herkennen.
Daarom zit er ook een handleiding bij.
Voor een server zal ik ze niet snel nodig hebben...sterker nog...ik draai hier al ruim 2 jaar een Win2K Server (AD, DNS, DHCP, DFS)...die is 1x down geweest omdat de UPS vervangen moest worden...heb er nog nooit ook maar iets mee hoeven kloten op het systeem zelf.
Dus ook nooit een SP erop gezet.?...
Natuurlijk verbind ik wel eens naar het systeem om een patch te installeren oid, maar dat had in principe ook een remote-taak kunnen zijn zonder noodzakelijke reboot...da's nog de ergste onzin van Windows...rebooten na wijziging systeembestanden, zou in principe alleen hoeven bij Kernelpatches.
.
Dus je server is wel vaker down geweest ivm patchen.
Je laatste opmerkingen laten bij mij de indruk achter dat je zelf weinig met andermans Windows netwerken en/of servers in aanraking komt.

[ Voor 3% gewijzigd door alt-92 op 14-09-2003 19:59 ]

Verwijderd

MissingDog schreef op 14 september 2003 @ 19:13:
Natuurlijk gebruik ik wel eens een traceroute, nslookup etc, maar meer om externe problemen op te sporen dan op een lokaal systeem. Meestal betrof het problemen met een VLAN in een van de Catalysts of een routing probleem op een andere Cisco kist....DNS gezeur heb ik nooit meegemaakt...ja op HP-UX wel, maar goed...daar hebben we boeken voor op 't werk.
En routing problemen op andere servers kun je niet achterhalen met een traceroute :? Juist wel!
Niet iedereen is in staat zich te voorzien van deze middelen, ik kan me goed voorstellen dat de TS niet gelijk een stapel boeken gaat aanschaffen wanneer hij tegen een behoorlijk irritant probleem aanloopt. Natuurlijk doe je dit wel wanneer je als professional dit OS moet supporten. Ik ben het volledig met je eens dat de TS wat beperkte kennis heeft, maar zoals hier door een paar mensen op zijn vraag gereageerd is wordt hij eerder ontmoedigd om verder met het OS te puzzelen, dan aangespoord om te gaan ontdekken.
Nee, je zou in dat geval een stapel boeken aan moeten schaffen als je begint met het Operating System. Ik neem aan dat de keuze die de TS gemaakt heeft - namelijk het leren van Windows Server 2003 - niet zomaar even tot stand is gekomen. Je geeft tenslotte niet zomaar €3300 uit alsof het niets is.
Dus hij heeft er van tevoren wel degelijk over nagedacht, en had zelf ook vast kunnen stellen dat zijn niveau echt niet hoog genoeg was.
En op dát moment ga je denken aan begeleidende middelen zoals tutorials en boeken, en die zoek je natuurlijk eerst op. Dán pas ga je echt aan de slag.

Ik snap sowieso niet waarom je GoT ziet als een methode om "met het OS te puzzelen". GoT is geen groep toegewijde begeleiders. Wij kunnen de gunst - en dit is belangrijk: een gunst - verlenen onze kennis te delen met anderen, zodat zij de problemen die ze tegenkomen uit de weg kunnen ruimen.
En de voorwaarden die wij daaraan stellen zijn twee dingen: ten eerste hebben de vragen een bepaald niveau, waar degene met het probleem vooral niet te ver vanaf zit. Ten tweede willen we zien dat degene met het probleem eerst zelf al het mogelijke gedaan heeft om het op te lossen. Vergelijk het met "The A-Team". En ten slotte is het de bedoeling dat er volledig open kaart gespeeld wordt over wat er aan de hand is, en welke dingen er al geprobeerd zijn. En natuurlijk worden wedervragen die gesteld worden gewoon beantwoord.

En in dit specifieke geval wordt er eigenlijk aan geen van deze voorwaarden voldaan. Als je een automonteur onder een Boeing 747 zet, en zegt: "repareren maar!", dan kun je ten eerste verwachten dat deze monteur het één en ander aan problemen tegenkomt, en ten tweede dat de problemen die hij tegenkomt niet van zijn niveau zijn. Hij heeft zelf - en zelfs met hulp van Boeing-mensen - niet de kennis en kunde om het toestel te repareren. Het niveau van de problemen - hoe repareer je een bepaald defect aan een vliegtuig - licht niet in balans met het niveau van degene met het probleem - de automonteur die nog nooit van z'n leven een vliegtuig gezien heeft.
Daarnaast is het totaal niet duidelijk wat er allemaal geprobeerd is om het probleem op te lossen - "Heeft u klepje X van de linkervleugel al bekeken?" "Ehh.. misschien." - en wordt er niet gereageerd op vragen en tips die door anderen worden aangedragen - zie blackd in "openen inet paginas win2k3".

Dit samen resulteert - mijns inziens geheel terecht - in de vraag: is het wel verstandig je bezig te houden met dit probleem. De mensen van Boeing zullen ook zoiets hebben van: "Ga lekker auto's maken!".
En hier maak je een fout! Wij zijn er niet om je te begeleiden met het bekendgeraken in Windows Server 2003. Wij kunnen onze ervaringen delen bij het oplossen van geavanceerde problemen. Je zult jezelf toch echt moeten bekendmaken met de auto, alvorens hem - door steeds die vriend te raadplegen - stapje bij stapje te kunnen repareren.
Het is niet meer dan logisch als die kennis uit jouw voorbeeld zegt: "Jij wilt die auto zelf maken. Koop een boek over auto's, maak jezelf bekend met de techniek erin. Als je een specifiek probleem hebt waar je met dat boek niet uitkomt, kun je mij bellen." Of vind jij dat een vreemde gang van zaken :?

• momania
  • Registratie: Mei 2000
  • Nu online

momania

iPhone 30! Bam!

Goed, dit topic gaat dus echt nergens meer over :|

Bedankt allemaal.

Jantj3,

Volgende keer als mensen hulpmiddelen aanreiken en daar graag resultaten van zien om je te helpen, doe dat dan ook. Zo kom je nooit tot een oplossing natuurlijk.

Voor de rest:

Blijf alleen de hulpmiddelen aanreiken en ga niet lopen zeiken over die win2k3 discussie die al tig keer gevoerd is. Reageer dan gewoon niet.

[ Voor 71% gewijzigd door momania op 14-09-2003 23:02 ]

Neem je whisky mee, is het te weinig... *zucht*

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.