MissingDog schreef op 14 september 2003 @ 19:13:
Natuurlijk gebruik ik wel eens een traceroute, nslookup etc, maar meer om externe problemen op te sporen dan op een lokaal systeem. Meestal betrof het problemen met een VLAN in een van de Catalysts of een routing probleem op een andere Cisco kist....DNS gezeur heb ik nooit meegemaakt...ja op HP-UX wel, maar goed...daar hebben we boeken voor op 't werk.
En routing problemen op andere servers kun je niet achterhalen met een traceroute

Juist wel!
Niet iedereen is in staat zich te voorzien van deze middelen, ik kan me goed voorstellen dat de TS niet gelijk een stapel boeken gaat aanschaffen wanneer hij tegen een behoorlijk irritant probleem aanloopt. Natuurlijk doe je dit wel wanneer je als professional dit OS moet supporten. Ik ben het volledig met je eens dat de TS wat beperkte kennis heeft, maar zoals hier door een paar mensen op zijn vraag gereageerd is wordt hij eerder ontmoedigd om verder met het OS te puzzelen, dan aangespoord om te gaan ontdekken.
Nee, je zou in dat geval een stapel boeken aan moeten schaffen als je begint met het Operating System. Ik neem aan dat de keuze die de TS gemaakt heeft - namelijk het leren van Windows Server 2003 - niet zomaar even tot stand is gekomen. Je geeft tenslotte niet zomaar €3300 uit alsof het niets is.
Dus hij heeft er van tevoren wel degelijk over nagedacht, en had zelf ook vast kunnen stellen dat zijn niveau echt niet hoog genoeg was.
En op dát moment ga je denken aan begeleidende middelen zoals tutorials en boeken, en die zoek je natuurlijk eerst op. Dán pas ga je echt aan de slag.
Ik snap sowieso niet waarom je GoT ziet als een methode om "met het OS te puzzelen". GoT is geen groep toegewijde begeleiders. Wij kunnen de gunst - en dit is belangrijk:
een gunst - verlenen onze kennis te delen met anderen, zodat zij de problemen die ze tegenkomen uit de weg kunnen ruimen.
En de voorwaarden die wij daaraan stellen zijn twee dingen: ten eerste hebben de vragen een bepaald niveau, waar degene met het probleem vooral niet te ver vanaf zit. Ten tweede willen we zien dat degene met het probleem eerst zelf al het mogelijke gedaan heeft om het op te lossen. Vergelijk het met "The A-Team". En ten slotte is het de bedoeling dat er volledig open kaart gespeeld wordt over
wat er aan de hand is, en
welke dingen er al geprobeerd zijn. En natuurlijk worden wedervragen die gesteld worden gewoon beantwoord.
En in dit specifieke geval wordt er eigenlijk aan geen van deze voorwaarden voldaan. Als je een automonteur onder een Boeing 747 zet, en zegt: "repareren maar!", dan kun je ten eerste verwachten dat deze monteur het één en ander aan problemen tegenkomt, en ten tweede dat de problemen die hij tegenkomt niet van zijn niveau zijn. Hij heeft zelf - en zelfs met hulp van Boeing-mensen - niet de kennis en kunde om het toestel te repareren. Het niveau van de problemen - hoe repareer je een bepaald defect aan een vliegtuig - licht niet in balans met het niveau van degene met het probleem - de automonteur die nog nooit van z'n leven een vliegtuig gezien heeft.
Daarnaast is het totaal niet duidelijk wat er allemaal geprobeerd is om het probleem op te lossen - "Heeft u klepje X van de linkervleugel al bekeken?" "Ehh.. misschien." - en wordt er niet gereageerd op vragen en tips die door anderen worden aangedragen - zie
blackd in "openen inet paginas win2k3".
Dit samen resulteert - mijns inziens geheel terecht - in de vraag: is het wel verstandig je bezig te houden met dit probleem. De mensen van Boeing zullen ook zoiets hebben van: "Ga lekker auto's maken!".
Wat zou jij doen als je een kapotte auto hebt en iemand met kennis van autotechniek, die je in principe kan helpen, vertelt jou 'ja, maar dit is ook geen auto voor jou...er zitten teveel knopjes in....zoek eerst maar op hoe die werken en dan kan je het zelf oplossen'...mensen worden te snel het bos in gestuurd mijns inziens, terwijl het niet veel extra moeite kost om ze te helpen.
En hier maak je een fout! Wij zijn er niet om je te begeleiden met het bekendgeraken in Windows Server 2003. Wij kunnen onze ervaringen delen bij het oplossen van geavanceerde problemen. Je zult jezelf toch echt moeten bekendmaken met de auto, alvorens hem - door steeds die vriend te raadplegen - stapje bij stapje te kunnen repareren.
Het is niet meer dan logisch als die kennis uit jouw voorbeeld zegt: "Jij wilt die auto zelf maken. Koop een boek over auto's, maak jezelf bekend met de techniek erin. Als je een specifiek probleem hebt waar je
met dat boek niet uitkomt, kun je mij bellen." Of vind jij dat een vreemde gang van zaken