Toon posts:

Hoe kan ik de bandbreedte van mijn geheugen opkrikken ?

Pagina: 1
Acties:
  • 49 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb HyperX 3000 DDR ram op 370 Mhz (FSB 148+37)
Ik heb een Athlon XP 1600+ @ 1553 Mhz (2 x 148 Mhz @ 296 Mhz)

In Sisoftware 2003 MAX krijg ik maar +/- 2000 MB/s.
mijn geheugen moet 3000 MB/s aan kunnen.
Ligt het aan mijn CPU dat die te traag is of aan het moederbord ASUS A7V8X
(VIA KT400) ik heb ook al de snelste mem timing 2.0-2-2-6-1T dus aan mem timing ligt het niet.
Moet ik een CPU met een FSB van 333 Mhz kopen om zo het max. uit mijn geheugen te krijgen ?
En als ik mijn DDR RAM overclock op 400 Mhz (2 x 200 Mhz) dat daalt mijn mem bandbreedte naar maar +/- 1600 MB/s, hoe kan dit ?

• Turkish
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 22-07 01:43

Turkish

zhé germans

Je mobo en CPU haalt de bandbreedte die mogelijk is niet. Als je mem en FSB synchroon lopen zal je waarschijnlijk de beste performance halen, anders moet je northbridge dit weer opheffen wat je ook bandbreedte kost.

Vrij standaard dit allemaal!

edit:
controle op taalfouten gedaan 8)7

[ Voor 11% gewijzigd door Turkish op 13-09-2003 22:44 ]

'When you're not paying for the product, you are the product!'

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

je haalt nooit wat je in theorie kan halen, ivm met overhead en verliezen.
dus heel logisch dat je niet 3GB/sec transfer haalt.

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Verwijderd

Topicstarter
maar 2000 MB/s is toch wel heel weinig... of niet ?

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16-08 23:05
Jouw FSB is de bottleneck: 148MHz betekent dat 'ie theoretisch maximaal 2368MB/s kan doorlaten, dus kom je sowieso nooit op hogere waardes uit. Stel de FSB dus zo hoog mogelijk in met b.v. je geheugen op dezelfde snelheid (b.v. 166 en 166Mhz of meer) en meet dan weer eens :)

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

Verwijderd

Topicstarter
dat dacht ik dus al maar als ik mijn FSB omhoog doe wil mij CPU niet meer opstarten

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Dan haal je de multiplier toch omlaag..? Lees anders eens de overclocking basics in de FAQ van Die-Hard Overclocking & Cooling door :)

• Remy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15-08 09:43

Remy

I usually get 100% accuracy

Verwijderd schreef op 13 september 2003 @ 22:28:
maar 2000 MB/s is toch wel heel weinig... of niet ?
Nee. Voor de snelheid waar jouw geheugen op draait, en de snelheid waar je proc op draait, en daarbovenop de rest van je specs (je mobo etc), is 2000 niet heel weinig. Ga eens aan de gang met de FSB, het synchroon draaien zoals hierboven genoemd (haal je geheugen dus van SPD af, als het daar op stond) en pas je geheugentimings aan.

De echte tweaker duikt natuurlijk z'n BIOS in en gaat met al z'n instellingen aan de gang, en hetgeen je hier vraagt is gewoon basiskennis PMG :)
Verwijderd schreef op 13 September 2003 @ 22:31:
dat dacht ik dus al maar als ik mijn FSB omhoog doe wil mij CPU niet meer opstarten
Dan zorg je dus, dat je CPU meer volts krijgt. Lees de PMG FAQ eens, en in de DOC FAQ met name het FSB overclock gedeelte door, dan kom je al gauw 'volts' tegen ;)

LinkedIn
Instagram

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben nog niet echt een DIE-HARD overklokker, maar hey.. ik leer snel.
Ga maar eens de FSB omhoog gooien en de multiplier omlaag doen

• Turkish
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 22-07 01:43

Turkish

zhé germans

Als je temps van je cpu het toelaat, dan zou je ook voorzichtig je voltage van de CPU omhoog kunnen gooien. Dan zou die een hogere FSB aan moeten kunnen ;)

'When you're not paying for the product, you are the product!'

Verwijderd

Topicstarter
heb mijn FSB op 166/33 gezet en toen deed mijn system niks meer.
dus terug naar 148/37 dit is trouwens het hoogst mogelijke voor mij heb ik het idee.
ik vind het voltage opkrikken net iets te ..... risico vol

Zo gauw ik trouwens mijn FSB op 166/33 zet krijg ik de melding dat mijn geheugen opeens niet meer sneller kan als 33 MHz terwijl het 370 makelijk moet kunnen halen en ik heb trouwens ook al het geheugen op 400 Mhz laten draaien deed het foutloos.

het is trouwens net of mijn GeForce 4 TI 4200 niet mee wil werken.
Namelijk met de FSB van 166/33 starten het systeem wel op maar ik had geen beeld.... kan iemand mij vertellen waar om ?

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 13-09-2003 22:58 ]

• Abbadon
Als jij de FSB omhoog zet zal de cpu bij gelijkblijvende multiplier natuurlijk ook sneller lopen hè. Kan zijn dat deze het gewoon vertikt zo snel te lopen. Nogmaals, verlaag de multiplier dan eens. En verkijk je niet op sec geheugensnelheid, je hebt er bitter weinig aan als je de FSB niet omhoog krijgt.

• Remy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15-08 09:43

Remy

I usually get 100% accuracy

Dan kan je proc het dus niet aan (met die standaard volts), maar je geheugen wel. Beetje pech in dit geval, dan zal je op ongeveer 2000 mb/sec blijven hangen.

Ter vergelijking: ik heb zelf ook PC3000, en het draait op 191mhz (382 ddr snelheid), sync met m'n proc. M'n 1700+ draait op 11x191 dus, ipv 11x133. En Sandra meldt dat het geheugen op die 382 ddr snelheid zo'n 3016mb/sec doorvoert, bij redelijk strakke timings, namelijk CL2 3-3-3. Het kan dus wel :) Btw, m'n proc krijgt ipv 1,65v zo'n 1,8v voor z'n kiezen ;)
het is trouwens net of mijn GeForce 4 TI 4200 niet mee wil werken.
Namelijk met de FSB van 166/33 starten het systeem wel op maar ik had geen beeld.... kan iemand mij vertellen waar om ?
Geen AGP/PCI lock lijkt me, die gaan dus mee met de FSB. nForce2 based moederborden hebben wel AGP/PCI lock, maar jouw A7V8X niet volgens mij.

edit: reactie van hieronder
Verwijderd schreef op 13 September 2003 @ 23:05:
Mijn AGP bus craait nu op 74 Mhz en de PCI bus op 37 Mhz kan het daar aan liggen dat mijn systeem geen beeld meer geeft als ik alles op 166/33 zet
Yep, van 66 naar 74, of voor pci van 33 naar 37, dat wordt niet door alle hardware in dank afgenomen ;)

[ Voor 19% gewijzigd door Remy op 13-09-2003 23:06 ]

LinkedIn
Instagram

Verwijderd

Topicstarter
Mijn AGP bus craait nu op 74 Mhz en de PCI bus op 37 Mhz kan het daar aan liggen dat mijn systeem geen beeld meer geeft als ik alles op 166/33 zet

• Abbadon
Nou, je blijft maar doorvragen en geen tips opvolgen van de mensen hier. Doe maar eens de DOC FAQ doornemen, dan moet je er wel uit komen. Dit wordt nu wel erg basic, searcherig en FAQ'erig hoor. Succes :)

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.