[Suse 7.2] Harddisk vol, Windows partitie verwijderen.Optie?

Pagina: 1
Acties:
  • 52 views sinds 30-01-2008

• Sypher
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 10:35
Zoals de titel al zegt, mijn harddisk (althans, de linux partitie, is vol :(

Tijdens het setup heeft Suse deze ongewenst voor me aangemaakt (win 95 partitie) maar nu wil ik hem graag kwijt zodat ik 'rustig' verder kan met wat ik wil

En aangezien die partitie zo ongeveer de helft inneemt is het erg zonde... (zeker als hij bíjna klaar was met de Installatie van MySQL die al een uur bezig was :( )

Kan ik zonder meer de win95 partitie deleten (zonder Linux kwijt te raken)?

Owja, en als jullie nog gegevens nodig hebben, hoor ik het wel ;)

[ Voor 12% gewijzigd door Sypher op 13-09-2003 20:02 ]

Verwijderd

probeer hem eens te mounten en kijk eens wat er op staat :)

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:04
SuSE heeft een Win95 (Fat16/32 partitie bedoel je dus waarschijnlijk) aangemaakt? Not likely...

Ja, als je zeker weet dat het een Windows-partitie is en je hem nergens voor nodig hebt, kun je er een ext2/3 partitie van maken en 'm voor Linux gebruiken. Maar je kunt niet gemakkelijk twee partities aan elkaar knopen, dus zul je nog wel steeds dingen moeten kopieeren nadat je er een Linux partitie van gemaakt hebt.

Nogal logisch allemaal lijkt me...en precies zoals het onder Windows ook zou zijn.

• Sypher
Ik heb net in Fdisk gekeken en zag 2 partities, Primary en Extended (ofzo) Welke van de 2 kan weg?

Verwijderd

netvisions schreef op 13 September 2003 @ 22:26:
Ik heb net in Fdisk gekeken en zag 2 partities, Primary en Extended (ofzo) Welke van de 2 kan weg?
Die waar windows 95 op staat ;)
Er is altijd een primary en een extended. Het gaat erom welke filesysteem er bij staat: is het FAT 32 dan is dat windows. Linux staat op een ext2 of ext3.

edit: we hebben het niet over een 1 os systeem :+

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 13-09-2003 22:58 ]

Verwijderd

ItSnows: Er is niet altijd een primary en een extended:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
r3boot@ryo-ohki:~$ sudo /sbin/fdisk -l /dev/discs/disc0/disc

Disk /dev/discs/disc0/disc: 12.0 GB, 12072517632 bytes
255 heads, 63 sectors/track, 1467 cylinders
Units = cylinders of 16065 * 512 = 8225280 bytes

Device Boot    Start       End    Blocks   Id  System
/dev/discs/disc0/part1   *         1       124    995998+  83  Linux
/dev/discs/disc0/part2           125       186    498015   82  Linux swap
/dev/discs/disc0/part3           187       279    747022+  83  Linux
/dev/discs/disc0/part4           280      1467   9542610   83  Linux

;)

En tevens, mount de partitie, kijk wat erop staat. Als ie weg kan, doe je met je disk-editing-tool-van-keuze het partitie type veranderen in iets wat linux ondersteunt, waarna je je partitie mount en in /etc/fstab zet.

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 13-09-2003 22:53 ]

• Sypher
Verwijderd schreef op 13 September 2003 @ 22:31:
[...]

Die waar windows 95 op staat ;)
Er is altijd een primary en een extended. Het gaat erom welke filesysteem er bij staat: is het FAT 32 dan is dat windows. Linux staat op een ext2 of ext3.

edit: we hebben het niet over een 1 os systeem :+
Tiz dus Fat32 ja :) Maarre gebeurt er niets met linux als ik dit doe?

Verwijderd

basics;
je kan 4 primaire partitie's hebben (hda1 tot4)
één van die primaire ken je als extended maken
in die extended kan je een aantal logische stations maken (hda5 tot veel)

>>Ik heb net in Fdisk gekeken en zag 2 partities, Primary en Extended (ofzo) Welke van de 2 kan weg?>>
dat heb je met fdisk van windows gedaan, niet?
Doe dat nooit meer en gebruik fdisk van linux (of cfdisk, sfdisk)of we sturen je naar Redmond ;-)

voor je gaat deleten geef eens wat meer info, bv
fdisk -l /dev/hda

Verwijderd

En geef ook de uitvoer van
code:
1
cat /proc/mounts

• Confusion
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 01-03-2024

Confusion

Fallen from grace

In principe kan je een win95 partitie zonder meer verwijderen (er staat niets van linux op en linux gebruikt hem als het goed is niet), maar, zoals Wilke zegt, daardoor kan je hem nog niet gebruiken. Als het niet de laatste partitie is, kan je hem alleen een ander formaat maken (ext2 of ext3 is waarschijnlijk het gunstigst) en dan een directory of partitie die meer ruimte nodig heeft overplanten. Ik kan me voorstellen dat je je /usr bijvoorbeeld zou willen verplaatsen (hoewel de helft van de schijf misschien wat veel is). Is de partitie nu de laatste, dan heb je de mogelijkheid hem nog op te delen en kan je de ruimte eventueel beter benutten. Maar dat hangt wel een beetje van het formaat van je schijf en de benodigde ruimte af natuurlijk.

(Tenzij iemand me nu gaat vertellen dat je de niet-laatste partitie ook op kan splitsen in kleinere zonder de rest te veranderen, maar dat is mij nog nooit gelukt en kan volgens mij niet door de manier waarop de partitietabel wordt opgeslagen en verwijst naar bestaande partities?)

Wie trösten wir uns, die Mörder aller Mörder?

Verwijderd

In principe kan je een win95 partitie zonder meer verwijderen (er staat niets van linux op en linux gebruikt hem als het goed is niet), maar, zoals Wilke zegt, daardoor kan je hem nog niet gebruiken.
Dat vind ik te makkelijk gedacht. Je weet niet welke plaats die partitie inneemt in zijn systeemconfiguratie en daarom is uiterste voorzichtigheid geboden bij het geven van adviezen. Het lijkt me verstandig om eerst een compleet beeld te krijgen waarom die partitie überhaupt bestaat.
(Tenzij iemand me nu gaat vertellen dat je de niet-laatste partitie ook op kan splitsen in kleinere zonder de rest te veranderen, maar dat is mij nog nooit gelukt en kan volgens mij niet door de manier waarop de partitietabel wordt opgeslagen en verwijst naar bestaande partities?)
Ja, dat is mogelijk.

• Sypher
Verwijderd schreef op 14 September 2003 @ 10:34:
En geef ook de uitvoer van
code:
1
cat /proc/mounts
linux:~ # cat /proc/mounts
/dev/root / ext2 rw 0 0
proc /proc proc rw 0 0
devpts /dev/pts devpts rw 0 0
/dev/hda5 /boot ext2 rw 0 0
shmfs /dev/shm shm rw 0 0
linux:~ #
en voor de overige geintreseerden:
linux:~ # /sbin/fdisk -l

Disk /dev/hda: 240 heads, 63 sectors, 557 cylinders
Units = cylinders of 15120 * 512 bytes

Device Boot Start End Blocks Id System
/dev/hda1 * 1 279 2109208+ b Win95 FAT32
/dev/hda2 280 557 2101680 f Win95 Ext'd (LBA)
/dev/hda5 280 282 22648+ 83 Linux
/dev/hda6 283 309 204088+ 82 Linux swap
/dev/hda7 310 557 1874848+ 83 Linux
linux:~ #
Waar is /dev/hda3 :?

Verwijderd

waar is hda3??
die is er niet zoals ik al zij je kan 4 primaire partities hebben,
meestal is er één en die hda2 is de uitgebreide (die op een primaire moet staan)

Verwijderd

kijk eens wat er op die hda1 staat hé;
mkdir /mnt/hda1
mount -t vfat /devhda1 /mnt/hda1
cd /mnt/hda1
ls
staat er niets dan kan je ze verwijderen

• Sir Isaac
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 21-05-2025
Volgens mij kun je zelfs 3 partities van je huidig Fat32 maken. De extended partitie wordt datn /dev/hda4. De nummers van de logische partities (hda5 en hoger) veranderen dan niet zodat je zelfs je /etc/fstab niet hoeft te veranderen.
Het is wel slim om eerst van je complete partitie tabel een backup te maken. Dat kan volgens mij met sfdisk. Is wel een draadje over op het forum dat ik gestart heb.

• Sypher
Ja, maar het is prettiger als ik hem bij de partitie kan zetten die het grootste is (diegene met /etc ?)

• Sypher
Niemand die mij kan vertellen óf dat mogelijk is? :(

Verwijderd

NOS policy - updated 01/04/03

Toon alsjeblieft enig initiatief wil je hier een topic openhouden. Als een kip zonder kop rondrennen en lukraak vragen stellen zonder zelf enig initiatief te tonen is hier not-done. Dat noemen wij hier helpdesken, en dat kun je beter op beginnersweb doen. Hier gaan wij ervanuit dat je zelf wel snapt dat als je een partitie hebt die je weg wilt gooien het volgende doet:
1) kijkt wat er op die partitie staat om te checken of je echt geen backups wilt maken
2) de partitie verwijderen/vervangen/modificeren, etc...

Je linux partitie gaat daarbij _echt_ niet naar de klote, tenzij je _zelf_ wat fout doet. Als je denkt dat je wat fout gaat doen dan maak je een backup van je linux partities of je doet niets met de partitie. Zo simpel is het. Op slot. :(
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.