[Win2k Pro & WinXP Pro] Netwerk probleem

Pagina: 1
Acties:

• Nulnulnix
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 05-06 13:04
Situatie is als volgt:

Er zijn 3 PC's verbonden dmv een hub, welke op zijn beurt weer verbonden is met een DSL modem. Gemakshalve noem ik de PC's a, b en c.
A=Win2kPro, B=idem, C=XPPro. Ze krijgen allemaal een dynamisch IP adres.

Ze komen alle drie op internet. Dat werk dus goed ->? Hub OK!

Wat is het probleem?
A kan B pingen en vise versa. C kan B pingen en vise versa. Maar A kan niet C pingen en C kan A ook niet pingen. Bij het browsen zien ze elkaar wel maar A kan C niet browsen en C niet A. Wel A-B (B-A) en B-C (C-B)...

Alle IP adressen zitten in hetzelfde subnet, nl. 10.0.0.0 met een subnetmask (type C) van 255.255.255. En kom nu niet aan dat dat niet werkt, want dat werkt wel.
A: 10.0.0.A
B: 10.0.0.B
C: 10.0.0.C
(Ip niet belangrijk, temeer B wel alles kan op het netwerk en A/C blijkbaar niet).

Ik ben beslist geen noob op het gebied van 2k, NT4 en XP netwerken of netwerken in het algemeen. Sterker nog: het is mijn werk! Maar ik zoe blijkbaar iets over het hoofd. Ik heb dus het nodige geprobeerd...

Instellingen zijn op alle PC's identiek. Firewall aan/uit maakt geen verschil!!!

Conclusies tot nu toe:
Kabels, netwerkkaarten, hub zijn goed (anders kom ik niet op internet...)
Configuraties zijn goed (instellingen zijn hetzelfde op alle machines, op het ip adres na)
IP configuratie is blijkbaar ook OK, hoe kan ik anders B bereiken?
Werkgroep is OK, ik zie daar alle machines vanaf elke machine. Nogmaals: A kan C niet browsen en C A niet, ping idem dito. A kan zichzelf browsen en hetzelfde geldt voor C. B kan dus alles...

Wat zie ik over het hoofd?

O ja, als ik de firewall wil aanzetten in XP dan krijg ik een melding dat hij de gedeelde internet verbinding niet kan opzetten. Vreemd, temeer daar geen verbinding gedeeld is!!! En de firewall moet je stand-alone kunnen gebruiken...
Zit hier het probleem?

Ik heb het nodige geprobeerd: van verwijderen netwerk configuraties tot het geven van vaste IP adressen (met de nodige reboots natuurlijk).
DNS moet ook wel kloppen anders is B niet te bereiken op naam en vanuit B: A en C natuurlijk. Netbios staat aan op alle machines. Er zijn geen filters en/of poortmappings gedefinieerd.
Het is geen rechten probleem, hij vraagt netjes om naam en wachtwoord bij het browsen...

Ik heb het gevoel dat het iets kleins is en dat ik dat over het hoofd zie! Maar ja wat is dat?

[ Voor 3% gewijzigd door Nulnulnix op 13-09-2003 18:41 ]

We have just one world, but we live in different ones...

• Nulnulnix
niemand?

• Nulnulnix
??????

• Arnaud
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 02-08 18:07
Ik denk dat het probleem zit in een mislukte gedeelde internetverbinding op PC-C. Probeer eens om de gedeelde internetverbinding op deze pc in te schakelen en daarna weer te verwijderen.

Hoe weet je trouwens zo zeker dat de Firewall aan/uit geen verschil maakt als het niet lukt om hem aan te zetten?

Een noodoplossing die ook nog wel eens wil helpen is om de NIC in een ander PCI-slot te steken

Zorg er tenslotte voor dat het encryptie-niveau op alle machines gelijk is (bij voorkeur 128-bit)

• Nulnulnix
Hmmm, Je hebt zeer waarschijnlijk gelijk. Er zit een firewire (1394 dus) kaartje en en die is gecnfigureerd op 192.168.0.x. Het lijkt erop dat de internet verbinding daar naar toe gerouteerd wordt.
Ik ga alle netwerk instellingen verwijderen en even opnieuw aanmaken.
Vreemd blijft het wel dat PC B wel alles kan... Dat lijkt een beetje op toeval.

PC B komt wel op C, maar A niet... De firewall stond in eerste instantie aan, vervolgens heb ik hem uitgezet, waarna ik hem niet meer aan krijg!
Ook loopt de wizzard voor netwerken vast op C. Maakt niet uit, we maken die instellingen wel even handmatig aan!

Andere insteek van je noodloplossing: verwijder de NIC uit je configuratie en laat hem vervolgens opnieuw herkennen en configureren. Effect is hetzelfde als je noodoplossing. Je hoeft alleen de PC niet open te schroeven!

Encryptie wordt niet gebruikt. PC A en B hebben identieke installatie van Win2k. Als B werkt zou theoretisch gezien A ook moeten werken (instellingen hetzelfde, iets ander type PC en dat laatste is het enige verschil...)

Thanks!

Ik eens e.e.a. proberen.

• Arnaud
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 02-08 18:07
Het softwarematig verwijderen en opnieuw laten herkennen en configureren is NIET hetzelfde als de NIC fysiek verwijderen, verplaatsen naar een ander PCI-slot, opnieuw laten herkennen en configureren. Stel dat je NIC door windows wordt getoond als "Local Area Connection". Softwarematig vernieuwen resulteerd dan in een nieuwe "Local Area Connection", hardwarematig veranderen resulteerd in een "Local Area Connection #2". Zeker in probleemgevallen (zoals bij jou) zijn problemen hier makkelijker mee op te lossen.

Zowel Windows 2000 als Windows XP maken gebruik van encryptie. Standaard was dit bij Windows 2000 56-bit, maar via het updaten met een Service Pack of via Internet Explorer is dit ondertussen meestal 128-bit. Bij Windows XP is dit volgens mij altijd 128-bit. Als je bijvoorbeeld met een "oude" Windows 2000 (met 56-bits encryptie) via Terminal Services contact wilt leggen met een Windows 2000 machine met 128-bits encryptie dan lukt dit niet. In jouw geval heeft dit er waarschijnlijk niets mee te maken omdat de machines elkaar zelfs niet kunnen "zien", laat staan inloggen met username en password (tada, encryptie). Om dit laatste probleem te voorkomen raad ik je aan om bij Internet Explorer even je encryptie level te checken (Help -> About -> Cipher Strength)
Pagina: 1