Toon posts:

Bandbreedte of CPU cycles?

Pagina: 1
Acties:
  • 39 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Een korte vraag.

Waar gaat jullie voorkeur naar uit:
- Een grotere bandbreedte van je geheugen of een hogere overclock van je CPU?

• mrb
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 30-12-2025

mrb

kort antwoord : Combinatie van de 2 :)

• swampy
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 12-02 18:26

swampy

Coconut + Swallow = ?

Een bandbreedte van je geheugen heeft vaak meer effect op gamen enzo dan een overclock op je CPU. :-)

Natuurlijk met een grotere bandbreedte is het handig om wat meer CPU cycles te hebben :-p

[ Voor 32% gewijzigd door swampy op 13-09-2003 18:13 ]

There is no place like ::1

• Tweeke
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Mooi voorbeeld:

Omdat ik mijn PC een nachtje wilde laten downloaden (Linux ISO's zijn gróóót :) ) heb ik mijn altijd overgeklokte XP1700 teruggeklokt. Overgeklokte snelheid was iets van 2.2GHz, met 1,7 volt. Toen teruggeklokt naar 1GHz waarbij ik enkel de multiplier verlaagt heb. De FSB is onveranderd op 166 blijven staan.

Het gekke is dat ik er helemaal NIETS van merk in snelheid. Windows XP voelt even snel aan en ook in spellen geen verschil (want Geforce 2 MX400 :P ).

Ik heb het vermoeden dat de CPU nog steeds zo snel aanvoelt door de hoge FSB, de kloksnelheid van 2,2Ghz heb ik eigenlijk niet nodig, het is alleen maar voor de lol-factor. Dus mijn voorkeur gaat sinds dit 'experiment' uit naar een hoge FSB. Bijvoorbeeld 220/220 x 10 draaien met een XP1700 en low latency geheugen voelt vele malen sneller aan als 133 x 18...... :)

The fact that a believer is happier than a skeptic is no more to the point than the fact that a drunken man is happier than a sober one. George B. Shaw

• internetinfo
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 14-02 07:10
Tweeke, dat is logisch he. Met de MP verhoog je alleen de CPU snelheid, terwijl je met de FSB je hele systeem boost.
Het voordeel van FSB tweaking is dat je niet alleen de processor sneller maakt maar het hele systeem: AGP, PCI en geheugen krijgen meer bandbreedte ter beschikking, de overdracht van processor naar northbridge gaat sneller etc.
Dat voordeel is ook meteen het nadeel: doordat je je hele systeem overklokt worden ook alle onderdelen zwaarder belast: niet alleen de processor moet een hogere snelheid aankunnen, ook de videokaart, het geheugen, de harde schijven etc.

Verwijderd

juist, en daar ging mijn harde schijf register.. maar ja heb ook niet bepaald nieuwe harde schijven

• Tweeke
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
internetinfo schreef op 13 September 2003 @ 18:29:
Tweeke, dat is logisch he. Met de MP verhoog je alleen de CPU snelheid, terwijl je met de FSB je hele systeem boost.

[...]
In mijn geval doen AGP en PCI/IDE bandbreedte niet ter zake, omdat er een Geforce 2 MX400 in mijn systeem hangt, die dus bij LANGE NA niet de bandbreedte van de AGP-bus gebruikt. Voor de HD geldt hetzelfde; ook die gebruikt niet de volledige bandbreedte van de IDE controller. Het automatisch verhogen van de PCI/AGP heeft dan ook enkel in zeldzame gevallen invloed op de algemene prestaties. De FSB uiteraard wél, maar dat vind ikzelf ook erg logisch. Wat mij wel een beetje verbaasde is dat 1,2GHz minder, nauwelijks te voelen is. Dit geeft wel aan dat kloksnelheid alleen, lang niet alles is :o

The fact that a believer is happier than a skeptic is no more to the point than the fact that a drunken man is happier than a sober one. George B. Shaw

• k1n9_n01z3
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

k1n9_n01z3

gewoon KNz dus

je hebt het hier over "voelen", dat is natuurlijk geen concreet materiaal he ! benchmark es en kijk es of je er dan nog zo over denkt.

Steam Inventaris
Big Pimpin' here @ G.o.T.

Verwijderd

Topicstarter
Ikzelf heb een P4 2.8GHz FSB800 400MHz DDR geheugen. Standaard heeft het geheugen een bandbreedte van +/- 4900 MB/s (gemeten met Sandra).

Ik heb nu de CPU op 3 GHz draaien (214 * 14). Hiervoor heb ik wel de ideale settings van het geheugen terug moeten schroeven, maar haal toch een bandbreedte van 4800 MB/s. Toch bijna de standaard bandbreedte maar met een 200 MHz CPU boost.

• Sartsj
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21:21
in dat geval kun je hem netzogoed terugklokken en de geheugensettings weer het meest ideaal zetten, want van die 200mhz merk je amper iets op de 2.8ghz die je al hebt...

• FragFrog
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22:06
En wat heb je effectief aan die 200Mhz CPU boost?

Juist...

Niets.

Tenzij je een koe draait natuurlijk, of renders maakt, of profesioneel met video-editing bezig bent.

Want een beetje game is de enige andere applicatie die in staat is om een systeem goed te stressen, en zoals de benchmarks van 3Dmark 2k3 laten zien is een snelle videokaart daarvoor veel belangrijker dan een CPU.

Daarom: een grotere geheugenbandbreedte is voor veel dingen veel belangrijker dan een wat snellere CPU :)

[ Site ] [ twitch ] [ jijbuis ]

Verwijderd

Tweeke schreef op 13 September 2003 @ 19:21:
[...]
Wat mij wel een beetje verbaasde is dat 1,2GHz minder, nauwelijks te voelen is. Dit geeft wel aan dat kloksnelheid alleen, lang niet alles is :o
Dit is volgens mij zo omdat je graka de bottelneck is in jouw systeem en daardoor minder cpu power weining verschil uitmaakt.

Als je dit probeert met een ati R9800pro zal je fps in je spellen al snel dalen.
Jij zal dan ook meer merken van het graka oc'en ipv cpu te oc'en ,qua games dan toch.

Als jij wel unzipt en/decode heb je wel voordeel aan die extra cpu power.

• Twynn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 29-01 07:49
Hangt er gewoon helemaal van af waar je het voor wil gebruiken.. Als je bijv. veel encoding wilt doen heb je gewoon pure cpu-power nodig..
Voor andere dingen is geheugenbandbreedte gewoon weer fijn..

Maargoed, deze topicstart is niet echt fantastisch te noemen. En eigenlijk nodigt dit alleen maar uit tot een opsomtopic, en dat is eigenlijk niet de bedoeling :)

Lees de algemene faq er nog eens op na, dan kun je zien wat we van je verwachten als je een topic start :)
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.