Toon posts:

Hd cooling 220 volt

Pagina: 1
Acties:
  • 108 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik wil mijn hardeschijf gaan coolen met een 220 volt fan. Ik zit alleen te twijfelen met de aarde. Als deze namelijk door de hardeschijf gaat die ook in datzelfde rack zit, blijft er weinig van de hd over. Als ik de fan aard (zit aansluiting voor op maar die loopt gewoon via het alumunium frame) dan zal het denk ik nog steeds deels door het rack zelf gaan. Weet iemand of er daadwerkelijk aarde door de hardeschijf heen zou gaan, en of ik dus mijn hd zou kunnen slopen?

Sorry voor het vage verhaal wat ik eerst tiktel. Ik weet echt niet wat ik gisteren avond had maar ik moet echt eens naar de doktor toe.

[ Voor 77% gewijzigd door Verwijderd op 13-09-2003 21:38 ]

• Oxi
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14-11-2022

Oxi

ik snap echt niets van je verhaal, maar je hebt een 220V fan en je weet niet hoe je die aan moet sluiten?

heb je al die bruine en blauwe draad geprobeerd die uit je stopcontact komen ;)
en die aarde boeit toch zo hard niet op een fan :P

I wouldn't give his troubles to a monkey on a rock

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb het even aangepast zag je reactie pas net.

offtopic:
mijn router had een of andere rare kuur waardoor ik niet kon submitte?? En wel met ie kon googlen niet met mozilla heel raar maar werkt weer na restart?

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 13-09-2003 21:30 ]

Verwijderd

Wat moet er nou gebeuren?

Verwijderd

Topicstarter
Ehm?

Weet iemand of er daadwerkelijk aarde door de hardeschijf heen zou gaan, en of ik dus mijn hd zou kunnen slopen?

Verwijderd

hoezo moet je je hdd slopen , je hele kast is een aarde.
Gebruik je die toch ?

Verwijderd

Topicstarter
Ja precies dat wil ik ook, maar wat ik bedoel is of het geen kwaad kan als ik een 220 volt fan bij een 12 volt hd gebrijk of korte afstand. De kans dat de aarde dan door die hd gaat lijkt me erg groot :)

• SilentSimon
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 23:50

SilentSimon

Have you been hopped?

aarde is aarde, of je die nou op je computer aansluit die aarde of op de waterleiding in je badkamer maakt geen reet uit

• Oxi
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14-11-2022

Oxi

al die zwarte draadjes die uit je voeding komen zijn GND. direct in verbinding met de kast. het maakt echt niet uit

I wouldn't give his troubles to a monkey on a rock

• Twynn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 29-01 07:49
Aarde is inderdaad aarde.. er zit absoluut geen spanningsverschil in de aarde van de fan en de aarde van je kast als je tenminste geaarde stopcontacten gebruikt :)
Als je kast geaard is, en dus ook je fan, zal er nooit stroom gaan lopen.. De hele kast en alles wat met het metaal van je kast verbonden is (dus ook je harddisk) blijven altijd op een spanning van 0V staan.. Daar is aarde namelijk voor.
Als je voeding of fan toevallig kapot zouden gaan dan zou er een kortsluiting kunnen ontstaan. Het gevolg is dat de netspanning naar 0V zou gaan vanwege de aarding. Het enige effect wat je dan krijgt is dat de stoppen eruit knallen (er gaat een veel te hoge stroom lopen) of de aardlekschakelaar knalt eruit (de aardlek detecteerd of de stroom weglekt naar de aarde toe).

Dus 't lijkt me eigenlijk wel een goed idee om dat ding juist te aarden :)

Verwijderd

Ik had het niet mooier kunnen zeggen :)

Verwijderd

het enige probleem met de fan lijkt me het magnetische veld. Hier is al veel over gepraat. En volgens mij kun je beter een 12volt fan kopen. Ik geloof dat je anders eens hele rare problemen kan verw8en

• Xenan
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 31-01 20:16

Xenan

Tree-of-life

Verwijderd schreef op 13 September 2003 @ 16:52:
Ik wil mijn hardeschijf gaan coolen met een 220 volt fan.
Dat moet een oude fan zijn... We zitten al weer een jaar of 15 op 230 Volt. :D

Canon EOS 350D | EF-S 18-55mm | EF-S 60mm f/2.8 USM Macro | EF 70-300mm f/4-5.6 IS USM

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22:52
Ik heb laatst een voeding naar de fu*k geholpen door de behuizing als GND te gebruiken. Ik zou toch gewoon een rubber ringetje ofzo tussen je schroeven steken zodat je 220V fan geen contact maakt met je case of HD. Zolang de lucht op je HD komt is het genoeg, nietwaar :) .
Je aarding en voeding van je fan haal je dan uit een stopcontact.
Maar ben je wel zeker dat je een 220 fan wil gebruiken? Als er iets lawaai maakt is het dat wel. En dat voor een HDtje? Lijkt me overkill, waarom geen vapochill op je hd, dan is ie zeker koel genoeg. En als die fan een beetje teveel trilt zullen de koppen van je HD ook nie zo lang meegaan (correct me if I'm wrong).

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• The Dolf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
naftebakje schreef op 13 September 2003 @ 22:32:
Ik heb laatst een voeding naar de fu*k geholpen door de behuizing als GND te gebruiken.
Daar geloof ik vrij weinig van om eerlijk te zijn. De aarde van de voeding staat altijd in contact met de behuizing.
Schroef eens een voeding open en kijk maar.

Gezocht!
Samsung 1TB HD103SI printplaat
Router
If everything seems to be going well, you have obviously overlooked something

• naftebakje
  • Laatst online: 22:52
The Dolf, ik geloofde ook niet dat ie kapot was daarvan, maar ik heb em belast tussen de 12 V en de case, 10tal amperes, en opeens stopte ie...
Twas wel zo een die je toekrijgt bij een case aan een prijs waar je geen aparte voeding voor kunt kopen, maar toch. De print was idd verbonden met de aarde, maar der zat niet eens een netfilter in... maarja, ontopic blijven hé

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• bobo1on1
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19-10-2025
naftebakje schreef op 13 September 2003 @ 22:43:
The Dolf, ik geloofde ook niet dat ie kapot was daarvan, maar ik heb em belast tussen de 12 V en de case, 10tal amperes, en opeens stopte ie...
En jij denkt dat ie kapot is gedaan doordat je de behuizing als aarde gebruikte? _/-\o_
Zou die 10 ampere op de 12 volt er iets mee te maken hebben denk je? :+

Goed ontopic weer, de magnetische velden van zo'n fan hoef je je totaal geen zorgen over te maken, er zijn mensen die een waterpompje onder hun hd hebben hangen en die hebben nergens last van.
Het moet er opzich tegen kunnen allemaal, zolang het geen belachelijk sterke magnetische velden zijn.

[ Voor 27% gewijzigd door bobo1on1 op 13-09-2003 23:39 ]

Impedance, a measure of opposition to time-varying electric current in an electric circuit.
Not to be confused with impotence.

• The Dolf
  • Niet online
naftebakje schreef op 13 september 2003 @ 22:43:
offtopic:
En dat heeft niks met je aarde te maken hoor.

Gezocht!
Router

Verwijderd

Topicstarter
Even at naftebakje Het is niet een fan die veel herrie maakt. iets van 50 to 80 cuub per uur. Hij past precies in mijn bay met beetje mooie lijm eromheen. En ik vind het zeker wel fijn dat ie dan goed gekoeld is. Die standaard xaser2 fannetjes zijn niks. Dit doe ik ook alleen bij mijn hd en northbridge om de fsb hoger te kunnen zetten. Vorige hd heb ik daarmee gesloopt en deze hd word nu standaard al erg warm.

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 07:12

PD2JK

ouwe meuk is leuk

nicetas schreef op 13 September 2003 @ 22:22:
[...]

Dat moet een oude fan zijn... We zitten al weer een jaar of 15 op 230 Volt. :D
lol, hier 237V hoor 8)7

Maar denk je niet dat het erg veel lawaai gaat maken?

Zet 'm maar eens in je kast, dan kom je er wel achter ;)

[ Voor 11% gewijzigd door PD2JK op 14-09-2003 01:40 ]

Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III/Xeon - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen$

• Silentpuma
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 30-11-2025

Silentpuma

To much mind...

Verwijderd schreef op 14 September 2003 @ 01:16:
Even at naftebakje Het is niet een fan die veel herrie maakt. iets van 50 to 80 cuub per uur.
:o Moet je hem eens aanzetten, kan je lachen :+

50 cuub per uur is mega veel man, hoe groot is dat ding wel niet??

Use the Search Luke...

Verwijderd

Topicstarter
50 veel? Ben ik nu gaar bezig dat ik de verkeerde eenheid gebruik oid voor mijn 92mm fan. Of klopt het toch en heeft mijn 120 mm fan 180 cuub per uur ?

Verwijderd

Topicstarter
50 veel? Ben ik nu gaar bezig dat ik de verkeerde eenheid gebruik oid voor mijn 92mm fan. Of klopt het toch en heeft mijn 120 mm fan 180 cuub per uur ?

}-)

• Paul C
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 13-02 11:46
Ik weet niet hoe dat nou precies met dat aarden zit, maar ik weet wel dat er een magnetisch veld om zo'n 230v fan zit, sluit hem maar eens aan op een stopcontact en houdt hem maar eens in de buurt van een beeldscherm (CRT) en dan kun je het precies zien. En ik geloof dat een HDD niet zo van magnetische velden houdt, omdat die zelf ook de gegevens opslaat in een magnetisch laagje op de platter...

• erikdeperik
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 25-07-2024
Verwijderd schreef op 13 september 2003 @ 22:17:
het enige probleem met de fan lijkt me het magnetische veld. Hier is al veel over gepraat. En volgens mij kun je beter een 12volt fan kopen. Ik geloof dat je anders eens hele rare problemen kan verw8en
idd behoorlijke magnetische strooivelden rond de moter van die fan.
dat lijkt mij een groter probleem als het aarden van dat ding

hoeveel DB geeft dat ding :X

ik zeg maar zo "zeg maar niks"

• Banshee
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 31-12-2025
Silentpuma schreef op 14 September 2003 @ 01:44:
[...]

:o Moet je hem eens aanzetten, kan je lachen :+

50 cuub per uur is mega veel man, hoe groot is dat ding wel niet??
50 cuub is toch niet veel? Mijn 80 mm delta gaat al over de 100, en nog op 12V ook. ;)

• bobo1on1
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19-10-2025
50 cuub per uur dat is 29,428833333333333333333333333333 cfm :)
ik heb geen idee of dat veel of weinig is :X

Impedance, a measure of opposition to time-varying electric current in an electric circuit.
Not to be confused with impotence.

Verwijderd

Topicstarter
Iets van 30 db maakt dat ding geschat. En de 92 mm doet 50-80 cube per uur volgens de site en de 120 mm 180 per uur. En heeft iemand het wel eens geprobeert oid want dat magnetische veld lijkt me anders niet zo fijn.
erikdeprik schreef op 14 September 2003 @ 10:31:
[...]

idd behoorlijke magnetische strooivelden rond de moter van die fan.
dat lijkt mij een groter probleem als het aarden van dat ding

hoeveel DB geeft dat ding :X
bobo1on1 schreef op 13 September 2003 @ 23:38:
[...]

Goed ontopic weer, de magnetische velden van zo'n fan hoef je je totaal geen zorgen over te maken, er zijn mensen die een waterpompje onder hun hd hebben hangen en die hebben nergens last van.
Het moet er opzich tegen kunnen allemaal, zolang het geen belachelijk sterke magnetische velden zijn.
:?

[ Voor 87% gewijzigd door Verwijderd op 14-09-2003 12:22 ]

• Silentpuma
  • Laatst online: 30-11-2025

Silentpuma

To much mind...

Verwijderd schreef op 14 september 2003 @ 01:51:
Lol, wat jij waarschijnlijk bedoelt is de opbrengst in CFM. Met Cuub dacht ik dat je kubieke meter per minuut bedoelde.. En dan is 50-80 cuub natuurlijk een mega hoeveelheid! :p

Meestal wordt de opbrengst van een fan in 'Cubike Feet / Minute', of CFM aangegeven. En van kubieke meter naar CFM om te rekenen is maarliefst een factor 35,3 x groter!! B)

Use the Search Luke...

Verwijderd

Topicstarter
Luchtopbrengst in m3 staat er op de site ? Per uur zal dat dan (jammergenoeg }) ) zijn waarschijnlijk :P

Verwijderd

Topicstarter
Iemand die zeker weet of het nu kwaad kan ? (anders ga ik het ff met mijn 1,6 gig hd uitprobere :))

• The Dolf
  • Niet online
Verwijderd schreef op 15 september 2003 @ 20:51:
Iemand die zeker weet of het nu kwaad kan ? (anders ga ik het ff met mijn 1,6 gig hd uitprobere :))
Kan absoluut geen kwaad.

Gezocht!
Router

• Haeg
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 20-06-2023

Haeg

Water Chiller installed

Het aan en uitschakelen gaat vaak samen met een irritante tik over je luidsprekers
bij 230 VOLT axiaal fanmotoren.
Dit is mijn ervaring verder geen nadelen .
Wat betreft lawaai is sterk afhankelijk van het type motor en de luchtverplaatsing ervan.
Deze motoren kun je ook goed dimmen met een vaste weerstand in serie van ongeveer 1000 tot 1500 OHM

Verwijderd

Topicstarter
Hehe mocht iemand dit nog lezen....
DOE DIT NOOIT!
Pc werd errug onstabiel. Hd bijna dood,

Verwijderd

Verwijderd schreef op 24 September 2003 @ 21:55:
Hehe mocht iemand dit nog lezen....
DOE DIT NOOIT!
Pc werd errug onstabiel. Hd bijna dood,
Goh had ik eigenlijk wel verwacht in zoeen 220volt Fan zitten echt grote magneten. Is niet echt goed voor je hd.

:? maar waarom gebruik je niet gewoon een 120mm als dat ding maar een cuub van 50 heeft een 120mm van heeft nog meer cuub :?

edit: tiepvout

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 25-09-2003 01:37 ]

• M14
  • Laatst online: 13-02 23:34

M14

Ik heb zelf ook een aantal 220V fan's liggen. Ik was eerst van plan om deze te gebruiken, maar daar heb ik toch vanaf gezien. De reden is heel simpel. Die 220V fan's kunnen best veel stroring veroorzaken.

Mess with the best, Die like the rest
There is no such thing as Society
There are 2 kinds of people: Snipers and their targets
Never run for a sniper ... you only die tired :)

• Twynn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 29-01 07:49
Verwijderd schreef op 25 September 2003 @ 01:37:
Goh had ik eigenlijk wel verwacht in zoeen 220volt Fan zitten echt grote magneten. Is niet echt goed voor je hd.
Onzin..
Heb je enig idee hoe sterk de magneten zijn die in je hdd zitten om een lineaire motor te kunnen maken? (mechanisme om de koppen te kunnen bewegen).

Ik blijf erbij dat een 220V fan gewoon goed moet werken in een PC.. (en heb dat in praktijk ook een jaar lang gehad).

Verwijderd

I second that. Mijn waterkoeling heeft tijden gedraaid met een 220V Papst, zonder problemen.

Verwijderd

Topicstarter
Toch krijg ik om circa 5 minuten system freeze met 220 volt.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 27 September 2003 @ 11:58:
Toch krijg ik om circa 5 minuten system freeze met 220 volt.
dan heb je de draden zeker over je moederbord gelegd ofzo, dan kan het inderdaad flink storen.

Verwijderd

Topicstarter
Van hd rack naar buiten :)

Verwijderd

ik heb ooit een huiskamer fan naast me pc gezet, en dat vonden me hdds en me monitor ook niet leif. beetje veel magnetische shit, maar als die fan niet te groot is dan zitten er ook niet zo veel magneten in.

• apollovenlo
  • Laatst online: 09-11-2025
In de Tulip system 1 zitten standaart ook 2 220V fans lopen erg stil! ze zijn van papst en heb ze al dik 3 jaar in mijn pc hangen. nergens last van wel moet je de draad goed van je mobo en ide kabels weg houden (net als met ccfl) en dan moet het allemaal goed kunne.
Pagina: 1