[Win 98] Booten wil niet lukken!!

Pagina: 1
Acties:

• PcManiaxx
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 13-04 01:07

PcManiaxx

ondertitel duh

Topicstarter
Dag beste tweakers,

Ik zit met een probleem (wie niet?)
Ik heb onlangs voor mijn vader Win 98 op mijn pc gegooid samen met Win XP. Mijn vader moet niks weten van Win XP, hij wil uiteraard met win 98 werken, het is veel vertrouwder voor hem.

Nu dan, als de pc opstart kom ik vanzelf in een menu waar ik de besturingssysteem kan kiezen. Ik heb dus Win XP en 98 op staan. Alles is vlekkeloos verlopen tijdens de installatie. Windows 98 deed het eerst ook prima. Maar nu komt het: Ik kom Win 98 niet meer, als ik in de lijst met besturingsystemen 98 heb aangevinkt loopt alles prima totdat ie ineens spontaan reboot. Ik kan helemaal niks meer! Hij wil 98 maar niet booten. Wat kan ik hier aan doen? Verder kan ik wel in veiligheidsmodus komen, maar ik zou niet weten wat ik hier moet veranderen om het weer goed te krijgen. Ik heb zowel 98 als Xp op schijf C: staan.

Ik hoop dat jullie me kunnen helpen, mijn vader heeft 98 echt nodig voor een aantal zaken.

Alvast heel erg bedankt!

Verwijderd

ik weet niet of windows XP alleen maar met NTFS werkt.
Misschien is dat het probleem?
Heb geen ervaring met XP.

• blackd
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Verwijderd schreef op 13 September 2003 @ 16:52:
WinXP werkt met FAT32 en NTFS.
PcManiaxx schreef op 13 September 2003 @ 16:44:
Ik zit met een probleem (wie niet?)
Ik.
Ik heb zowel 98 als Xp op schijf C: staan.
En de Program Files van XP en 98 staan beide op C:\Program Files? Dat is vragen om problemen.
Je kunt beter Win98 en XP op aparte partities installeren.

9000Wp o/w SolarEdge SE6K - Panasonic 5kW bi-bloc - gasloos sinds 17-7-2023

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Start eens op in dos safemode(onder 98 natuurlijk) en voer dan eens scanreg/restore uit vanuit de windows/command directory.
dit wil nog wel eens helpen.

enne blackd 2 windowsen op 1 partitie gaat gewoon zonder problemen hoor. Heb zo vaker dualboots gebouwd en nooit probs ermee

• blackd
  • Niet online
Terw_Dan schreef op 13 September 2003 @ 17:02:
enne blackd 2 windowsen op 1 partitie gaat gewoon zonder problemen hoor. Heb zo vaker dualboots gebouwd en nooit probs ermee
Mja. Mits je Program Files dir aanpast kan dat wel goed gaan lijkt me.
Anders krijg je een dubbele Common Files, IE, Outlook Express etc. Lijkt me nix :Y)

• PcManiaxx

PcManiaxx

ondertitel duh

Topicstarter
Ik heb al vaker gewoon 2 besturingssytemen gedraaid op 1 partitie. Dus ik denk niet dat het daar aan ligt. Verder heb ik alles al gedaan scanreg/restore.

• elevator
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

Start je Windows95 eens in normale mode op, maar dan met "Prompt" op aan? Je kan dan vaak zien bij welk gedeelte het misgaat.

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

blackd schreef op 13 september 2003 @ 17:06:
[...]

Mja. Mits je Program Files dir aanpast kan dat wel goed gaan lijkt me.
Anders krijg je een dubbele Common Files, IE, Outlook Express etc. Lijkt me nix :Y)
maakt niet uit hoor. Nooit problemen gegeven (zelfs progsels zoals office op beide OSes installed. geen enkel probleem.

• blackd
  • Niet online
Terw_Dan: Gaat mij niet zozeer om Office, maar meer om ernstig geintegreerde apps, zoals IE. Deze zou m.i. eerder versie conflicten moeten geven. Maar blijkbaar is dat niet zo.

• elevator
  • Niet online

elevator

Al met al is het niet aan te raden - je streven is (imho) toch een stabiel systeem. Op deze manier je Windows installeren is niet echt streven naar stabiliteit, en maakt het troubleshooten een heel stuk moeilijker.

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

blackd schreef op 13 September 2003 @ 17:23:
Terw_Dan: Gaat mij niet zozeer om Office, maar meer om ernstig geintegreerde apps, zoals IE. Deze zou m.i. eerder versie conflicten moeten geven. Maar blijkbaar is dat niet zo.
IE heeft nooit probs gegeven. Office verder ook niet. Eigenlijk geen enkele app die werd geinstalleerd in de program files directory.
Dus het kan wel. en draait ook zeer stabiel overigens.

• PcManiaxx

PcManiaxx

ondertitel duh

Topicstarter
Mensen, laten we hier niet een IE6, Common Files, Program Files thread van maken :P >:) Heeft iemand nog een suggestie om MIJN probleem om te lossen? Heeft niemand dit meegemaakt?

Verwijderd

PcManiaxx schreef op 13 september 2003 @ 17:13:
Ik heb al vaker gewoon 2 besturingssytemen gedraaid op 1 partitie. Dus ik denk niet dat het daar aan ligt. Verder heb ik alles al gedaan scanreg/restore.
hmmmz vaag... toch lijkt het mij dat je het beter niet op 1 partitie kan zetten. ik vrees dat je toch maar beter een formatje kan doen (of je paps overhalen XP te gebruiken :9 )

Verwijderd

Verwijderd schreef op 13 september 2003 @ 16:52:
Misschien is dat het probleem?
Heb geen ervaring met XP.
nope ik heb 'm ook wel s getest op FAT32 doet het gewoon

Verwijderd

Easy oplossing, start je PC op met een boot floppy of cd waarmee je in FDISK kan komen, gooi alle partities deruit, maak er een paar opnieuw (een voor win98 en eentje voor winXP), daarna gooi je als eerst win98 op C: en winXP op D:

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Vergeet je niet iets?

backup ofzo?

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• blackd
  • Niet online
En wat nu als de TS zijn data niet kwijt wilt?

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

tot zover de easy oplossing :+

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• Gody
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 13:07
Duh tuurlijk werkt xp gewoon op fat32. je kunt dat in de setup gewoon kiezen hoor.

Verder is 2 partities wel beter. Doe dat nu maar gewoon want 2 windowsen uit bijvoorbeeld 1 program files dir laten werken is vragen om gezeik.
En daar hebben we partition magic voor. Even extra partitietje aanmaken meuk erop, andere partitie weg 2 erbij maken 2 windows erop, data terug. MAAR als je op had gelet stond er dat windows XP wel werkte en dus kan hij gewoon cd's branden.....

[ Voor 54% gewijzigd door Gody op 14-09-2003 01:58 ]

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Gody schreef op 14 september 2003 @ 01:54:
MAAR als je op had gelet stond er dat windows XP wel werkte en dus kan hij gewoon cd's branden.....
Ja :)

maar format c: / fdisk als de easy oplossing aanbrengen is niet des tweakers toch? :+

• blackd
  • Niet online
Om het probleem proberen op te lossen... (wel des tweakers ;)) onder Win98 safe mode kon je wel in Windows komen.
Kijk of het aan de programmas ligt die opgestart worden bij het booten. Msconfig (was dat er toen al? :+) of check registry en disable zo veel mogelijk apps.

Je zegt dat het voorheen wel goed werkte. Wat is er in de tussentijd veranderd? Applicatie geinstalleerd op 1 van de twee OS'en? Drivers geinstalleerd?
Probeer de drivers te uninstallen die je sindsdien op Win98 hebt geinstalleerd.

• elevator
  • Niet online

elevator

Als TS nou eens [rml]elevator in "[ Win 98] Booten wil niet lukken!!"[/rml] zou volgen dan waren we 10 posts eerder al klaar geweest.
Pagina: 1