Mijn vader kwam daarnet op het briljante idee om een op het electriciteitsnet aangesloten veiligheidsstopcontact te doorprikken met een puntschroevendraaier. Hij zei dat je niet geëlectrocuteerd kon worden wanneer je dat slechts in één opening deed. Maar is het niet zo dat electriciteit gewoon een tegenpool 'zoekt' en dat het hierdoor toch door je lichaam gaat?
Als hij de massa vast heeft gebeurd er weinig, pakt hij de spanningsdraad dan onstaat er tussen die draad en de grond 230v, en zijn lichaam zit ertussen.
Als je toevallig de fase aanraakt dan gaat die stroom inderdaad vrolijk via jou lichaam naar de grond. Als het goed is springt dan trouwens wel de aardlekschakelaar, maarja de tijd die dat kost kan al genoeg zijn om jou een aardige schok te bezorgen 
Overigens valt het met een schroevendraaier wel mee, zolang je maar niet het metalen deel vastpakt.
Overigens valt het met een schroevendraaier wel mee, zolang je maar niet het metalen deel vastpakt.
Als je een van beide gaatjes in het stopkontakt aanraakt heb je 50% kans dat je geelectrocuteerd wordt. Als je de nul te pakken hebt is er in principe niets aan de hand (kan wel voorkomen, maar da's een ander verhaal). Tussen het andere gaatje (de fase) en de grond is er een potentiaalverschil van 230~ en zal er dus stroom door hem lopen, wat niet zo'n prettige ervaring is.
Ja, en het was geen geïsoleerde schroevendraaier, al hoor ik hiervan dat het ook geen veiligheid gerandeert.
Wat een onzinVerwijderd schreef op 13 September 2003 @ 16:28:
Hij zei dat je niet geëlectrocuteerd kon worden wanneer je dat slechts in één opening deed.
"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein
Verwijderd
Ik neem aan dat het handvat toch wel van plastic is <- Dus geisoleerd, alleen waarschijnlijk niet goedgekeurd voor hoge spanningen.Verwijderd schreef op 13 september 2003 @ 16:32:
Ja, en het was geen geïsoleerde schroevendraaier, al hoor ik hiervan dat het ook geen veiligheid gerandeert.
/me heeft ook al vaker aan de 240V~ gehangen en kan het nog steeds navertellen
Ik ook 3 keer, maar het voelt toch niet echt fijnVerwijderd schreef op 13 September 2003 @ 16:36:
* Exirion heeft ook al vaker aan de 240V~ gehangen en kan het nog steeds navertellen
Het hangt ook erg af van wat voor schoenen je draagt en op wat voor vloer je staat.
"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein
Het kan trouwens nogal een ellende zijn, die veiligheidsstopcontacten. Ik heb me een ongeluk geduwd (dan wel met een stekker
) en ik ben nochtans redelijk sterk. We hebben dan maar een andere genomen, ook een veiligheidsstopcontact, en daar ging het meteen omdat het een beter systeem was.
Beetje blonde vader heb je, hoe denk je anders dat zo'n spanningzoeker (schroevendraaier met lampje) werkt? Maar gelukkig voorkomt de aardlekschakelaar meestal dat er dooien vallen bij dit soort grapjes.
Wat 50% kans ? Zover ik weet werkt het lichtnet op 50Hz wissel spanning, dat houd in dat 50x per seconde de poolen omdraaien dus hij heeft gewoon 100% kans om geëlektrocuteerd te worden.
Wat bedoel je precies met een veiligheidsstopcontact? Als je een badkamerstopcontact bedoelt, dan heeft je vader gelijk: daar gaat nauwelijks stroom door lopen als je kortsluiting maakt; dat is het hele idee van het ding.
Als je zo'n stopcontact met een kinderbeveiligingsschuifje ervoor bedoelt (die je een kwartslag moet draaien voor de stekker erin kan), dan moet hij zich toch eens sterk af gaan vragen hoe groot de kans is dat een kind met twee voorwerpen tegelijk in een stopcontact gaat peuren...
Als je zo'n stopcontact met een kinderbeveiligingsschuifje ervoor bedoelt (die je een kwartslag moet draaien voor de stekker erin kan), dan moet hij zich toch eens sterk af gaan vragen hoe groot de kans is dat een kind met twee voorwerpen tegelijk in een stopcontact gaat peuren...
Wie trösten wir uns, die Mörder aller Mörder?
Verwijderd
De fase draad veranderd alleen van spanning +240V /-240VFlexx schreef op 13 September 2003 @ 17:07:
Wat 50% kans ? Zover ik weet werkt het lichtnet op 50Hz wissel spanning, dat houd in dat 50x per seconde de poolen omdraaien dus hij heeft gewoon 100% kans om geëlektrocuteerd te worden.
niet echt.... De nul blijft (de naam zegt het al) op 0 volt staan. De fase wisselt tussen positief en negatief (sinusje) en daardoor wisselt hij steeds in richting. Het is niet zo de centrale razendsnel de draadjes omwisselt oid.Flexx schreef op 13 September 2003 @ 17:07:
^^
Zo ziet een grafiek van de spanning op de fase eruit.
[ Voor 11% gewijzigd door m-m op 13-09-2003 17:18 ]
Voor de eigenwijze ~-noobs onder ons 2tal scans uit mijn 4VWO natuurkundeboek:

Zie hier de daadwerkelijke aansluitingen van de 3 stroomdraden in een stopcontact.
En de schakeling in de aardlekschakelaar die voorkomt dat mensen als de vader van TS veel schade ondervinden van het kortsluiten van de fasedraad met de aarde:

Beide plaatjes © Wolters-Noordhoff

Zie hier de daadwerkelijke aansluitingen van de 3 stroomdraden in een stopcontact.
En de schakeling in de aardlekschakelaar die voorkomt dat mensen als de vader van TS veel schade ondervinden van het kortsluiten van de fasedraad met de aarde:

Ik snap het niet helemaal. Als er toch een + en - pool is bij je wandcontactdoos, hoe kan het dan dat je een stekker van een elektrisch appraat ook gewoon 'verkeerd om mag doen' 
@mockingbird:
nou snap ik er al helemaal niets meer van
@mockingbird:
[ Voor 20% gewijzigd door Glashelder op 13-09-2003 18:14 ]
PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc
Verwijderd
d'r is geen + en - pool; 1 pool is 0 en de andere pool is + OF - met altijd spanningsverschil van 230 volt tussen de 0 en de + of de 0 en de -.dual-zip schreef op 13 September 2003 @ 18:10:
Ik snap het niet helemaal. Als er toch een + en - pool is bij je wandcontactdoos, hoe kan het dan dat je een stekker van een elektrisch appraat ook gewoon 'verkeerd om mag doen'
edit:
hier staan niet 3 witregels.... snap niet waarom hij het wel zo laat zien
hier staan niet 3 witregels.... snap niet waarom hij het wel zo laat zien
[ Voor 83% gewijzigd door Verwijderd op 13-09-2003 18:38 ]
Nee, er is een 0 volt pool en een 230 of -230 volt pool. Als jij de 0 pool aanraakt gebeurt er niks. Raak jij de -230 of de 230 volt pool aan, dan loopt er een stroom van die pool of naar die pool (afhankelijk van + of -) door jouw lichaam -> pijn.dual-zip schreef op 13 September 2003 @ 18:10:
EDIT
Mockingbird: je hoeft geen 3 witregels onder een quote te tikken hoor
[ Voor 9% gewijzigd door The Third Man op 13-09-2003 18:16 ]
Ik bedoel het tweede. Maar hij heeft het al ingezien, hoorConfusion schreef op 13 September 2003 @ 17:09:
Wat bedoel je precies met een veiligheidsstopcontact? Als je een badkamerstopcontact bedoelt, dan heeft je vader gelijk: daar gaat nauwelijks stroom door lopen als je kortsluiting maakt; dat is het hele idee van het ding.
Nu we toch over electriciteit bezig zijn heb ik nog een vraagje. Gaan bij een electrisch signaal (electriciteitsleidingen of communicatiekabels) de electronen werkelijk over van het ene op het andere atoom?
Zou me wel sterk lijken, wanneer je iets downloadt (ja, stam + t
[ Voor 28% gewijzigd door Verwijderd op 13-09-2003 20:05 ]
De electronen verplaatsen zich wel naar andere atomen, maar niet met de snelheid van het signaal. Ze verplaatsen zich met 1 cm/s (geloof ik), terwijl het signaal astronomisch veel sneller gaat. En dan nog vergeet je, dat zo'n signaal meer dan 50 schakelingen passeert, waar het over wordt gezet naar een nieuwe stroomkring.Verwijderd schreef op 13 September 2003 @ 19:55:
[...]
Ik bedoel het tweede. Maar hij heeft het al ingezien, hoor![]()
Nu we toch over electriciteit bezig zijn heb ik nog een vraagje. Gaan bij een electrisch signaal (electriciteitsleidingen of communicatiekabels) de electronen werkelijk over van het ene op het andere atoom?
Zou me wel sterk lijken, wanneer je iets downloadt (ja, stam + t) van de andere kant van de wereld zou je electronen in je pc binnenhalen die een fractie van een seconde ervoor nog daar waren. Of wordt gewoon de stroom van het ene op het andere atoom/electron doorgegeven? (dus niet het hele electron)
Wat versta je concreet onder 'het signaal'? Is dat een fysische impuls die electronen aan elkaar doorgeven?Lekkere Kwal schreef op 13 September 2003 @ 20:08:
[...]
De electronen verplaatsen zich wel naar andere atomen, maar niet met de snelheid van het signaal.
Dan kan je het deels vergelijken met een waterstroom; watermoleculen botsen tegen elkaar aan en brengen zo de hele stroom op gang. Hoewel in dit voorbeeld het water even snel kan gaan dan de stroom zelf en wanneer je het water vanaf de bron laat stromen is het nog lang niet bij de monding, wat bij electriciteit wel het geval is.
Net zoals bij geluid het geval is, hoeft het medium niet te verplaatsen om een signaal door te geven. Onder invloed van geluid gaat lucht netto ook wel verplaatsen, maar geluid reist een stuk sneller. Met eletrische signalen is het hetzelfde: netto verplaatsen electronen zich met een snelheid van enkele millimeters per seconde door een stroomdraad, maar het signaal reist een stuk sneller.Verwijderd schreef op 13 september 2003 @ 19:55:
Nu we toch over electriciteit bezig zijn heb ik nog een vraagje. Gaan bij een electrisch signaal (electriciteitsleidingen of communicatiekabels) de electronen werkelijk over van het ene op het andere atoom? [..] Of wordt gewoon de stroom van het ene op het andere atoom/electron doorgegeven? (dus niet het hele electron)
Ja, de impuls. Ik dacht ook meteen aan water (tuinslang open en dichtknijpen), maar daar gaat de grap niet op (wat je zelf ook al zegt), dus noemde ik het niet als voorbeeld.Verwijderd schreef op 13 September 2003 @ 20:29:
[...]
Wat versta je concreet onder 'het signaal'? Is dat een fysische impuls die electronen aan elkaar doorgeven?
Dan kan je het deels vergelijken met een waterstroom; watermoleculen botsen tegen elkaar aan en brengen zo de hele stroom op gang. Hoewel in dit voorbeeld het water even snel kan gaan dan de stroom zelf en wanneer je het water vanaf de bron laat stromen is het nog lang niet bij de monding, wat bij electriciteit wel het geval is.
Dat is toch niet zo bij elektriciteit, dat werkt in een kabel hetzelfde als water in een (volledig lege) tuinslang, hij stroomt vol en stuurt door de druk de wateratomen door de slang. De stroom gaat zo ook door de bv koper leiding, maar dan met zo'n snelheid dat het lijkt alsof het meteen aan het eind is.Verwijderd schreef op 13 September 2003 @ 20:29:
[...]
Wat versta je concreet onder 'het signaal'? Is dat een fysische impuls die electronen aan elkaar doorgeven?
Bv als je het licht aan doet dan lijkt het alsof de lamp meteen gaat branden, maar in werkelijkheid zit er nog een paar microseconden tussen.
Check out http://www.getbackonstage.nl
Ik heb al een aantal antwoorden gelezen, maar de beste analogie die ik ken is die van de (volle) knikkerbaan. Aan de ene kant duw je er een knikker in en min of meer tegelijk komt er aan de andere kant één uitrollen.Verwijderd schreef op 13 September 2003 @ 19:55:
[...]
[...]
The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long
GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT
het punt dat ie wil maken is volgens mij dat als je bijv. een lamp aan doet, de lamp niet pas licht gaat geven als een electron van het begin van de draad bij lamp aangekomen is. Het is als een tuinslang vol knikkers. Zodra je aan het uiteinde van de slang een knikker erbij in duwt valt er aan de andere kant al een uit. De tijd die tussen het overhalen van de schakelaar en het branden van de lamp zit, is de tijd tussen het erin duwen van de knikker en het eruit vallen van een knikker aan de andere kant.
edit: great minds think alike (ik moet sneller leren typen)
edit: great minds think alike (ik moet sneller leren typen)
[ Voor 7% gewijzigd door m-m op 14-09-2003 16:30 ]
hm ik heb op school wel eens 2 passers in et stopkontact gedaan (1 in elke dingetje) en dat voelde niet superlekker, maar ook niet echt pijnlijk, wel heerlijk warm (klinkt gek ja, maar je word ook wel een beetje gefrituurt)
Mensen om me heen zeiden wel dat m gezicht helemaal samentrok (trok een gekke smoel
)
Mensen om me heen zeiden wel dat m gezicht helemaal samentrok (trok een gekke smoel
This space is occupied
* m-m nomineert TheEvilCuber voor de Darwin-awardTheEvilCuber schreef op 14 September 2003 @ 16:42:
hm ik heb op school wel eens 2 passers in et stopkontact gedaan (1 in elke dingetje) en dat voelde niet superlekker, maar ook niet echt pijnlijk, wel heerlijk warm (klinkt gek ja, maar je word ook wel een beetje gefrituurt)
Mensen om me heen zeiden wel dat m gezicht helemaal samentrok (trok een gekke smoel)
3x raden wat ik op school eens met een pijpenrager heb gedaanTheEvilCuber schreef op 14 September 2003 @ 16:42:
Mensen om me heen zeiden wel dat m gezicht helemaal samentrok (trok een gekke smoel)
Volgens mij zijn er 2 typen electronen betrokken, losse electronen die daadwerkelijk van punt A naar punt B springen(nog punt A noch punt B hoeft het begin of eindpunt van de verbinding te zijn...) , en er zijn electronen die "hoppen".Lekkere Kwal schreef op 13 September 2003 @ 20:08:
[...]
De electronen verplaatsen zich wel naar andere atomen, maar niet met de snelheid van het signaal. Ze verplaatsen zich met 1 cm/s (geloof ik), terwijl het signaal astronomisch veel sneller gaat. En dan nog vergeet je, dat zo'n signaal meer dan 50 schakelingen passeert, waar het over wordt gezet naar een nieuwe stroomkring.
De laatste genoemde zou dan van atoom a naar atoom b springen, waar een nieuw electron vrijkomt door de ontstane negative lading van het atoom en naar atoom c springt enz. De overdr8 hiervan is natuurlijk veren sneller dan van de electronen die daadwerkelijk van atoom naar atoom vliegen
Ik heb meerdere malen mee gemaakt dat ik mezelf onder stroom heb gezet door je vingers op de pinnetje van de stekker te houden(zodat je dus met 1 vinger per pjnnetje zit) en dan met je vinger toppen gaat voelen waar de gaatjes zitten in het stopcontact. Vervolgens vergeet je je vingers na het vinden van de gaatjes eerst trug te trekken en DAN pas contact te maken, zodat er een heerlijke 220 door je vingers stroomt.TheEvilCuber schreef op 14 September 2003 @ 16:42:
Best plezant eigenlijk, 220
Speks:The Hexagon Iks Twee Servertje
"When everything is allright,there is nothing left."Rey_Nemaattori
Rattlehead schreef op 14 September 2003 @ 16:19:
Bv als je het licht aan doet dan lijkt het alsof de lamp meteen gaat branden, maar in werkelijkheid zit er nog een paar microseconden tussen.
De tijd tussen het overhalen van de lichtschakelaar en het aangaan van het licht, komt vrijwel geheel voor rekening van het opwarmen van de gloeidraad. Het 'signaal' heeft uiteraard wel een tijdje nodig om bij de lamp te komen, maar dat is te kort om ongewapend waar te nemen.m-m schreef op 14 September 2003 @ 16:29:
het punt dat ie wil maken is volgens mij dat als je bijv. een lamp aan doet, de lamp niet pas licht gaat geven als een electron van het begin van de draad bij lamp aangekomen is. Het is als een tuinslang vol knikkers. Zodra je aan het uiteinde van de slang een knikker erbij in duwt valt er aan de andere kant al een uit. De tijd die tussen het overhalen van de schakelaar en het branden van de lamp zit, is de tijd tussen het erin duwen van de knikker en het eruit vallen van een knikker aan de andere kant.
Pas de replâtrage, la structure est pourrie.
Tot een keer een armspier zo verstijft dat je de draad niet loslaat en de aardlek faalt. Enkele tientallen mA door je lichaam kan al genoeg zijn om je hart een opdonder te geven waar die niet meer van bijkomt zonder hulp...
Dus eigenlijk is het ook zo dat bij bvb. koper de electronen veel gemakkelijker doorgegeven kunnen worden dan bij andere materialen?
Ja, ze zitten minder 'vast'.Verwijderd schreef op 14 September 2003 @ 19:06:
Dus eigenlijk is het ook zo dat bij bvb. koper de electronen veel gemakkelijker doorgegeven kunnen worden dan bij andere materialen?
Verwijderd
Nu valt dat ook nog wel mee zolang je met een hand beide polen vast houdt. In dat geval zal de stroom de weg van de minste weerstand nemen en alleen door je hand lopen. Maar toch niet echt een aanrader om te proberen.Confusion schreef op 14 september 2003 @ 18:39:
[...]
Tot een keer een armspier zo verstijft dat je de draad niet loslaat en de aardlek faalt. Enkele tientallen mA door je lichaam kan al genoeg zijn om je hart een opdonder te geven waar die niet meer van bijkomt zonder hulp...
Klopt, maar mensen hebben meestal maar één pool vast, waarbij de stroom door hun arm via torso en been naar de aarde loopt. Sta je toevallig in een plas water die uit de wasmachine is gelopen, dan ben je ontzettend zuur. Ik heb nog nooit onder stroom gestaan, omdat ik gewoon het risico niet ga nemen en ik vind het verbazend dat anderen er zo lichtzinnig over doen.Verwijderd schreef op 14 September 2003 @ 21:22:
Nu valt dat ook nog wel mee zolang je met een hand beide polen vast houdt. In dat geval zal de stroom de weg van de minste weerstand nemen en alleen door je hand lopen. Maar toch niet echt een aanrader om te proberen.
Tja, vooruit, nóg een analogie dan.Mr. Liu schreef op 14 september 2003 @ 16:27:
[...]
Ik heb al een aantal antwoorden gelezen, maar de beste analogie die ik ken is die van de (volle) knikkerbaan. Aan de ene kant duw je er een knikker in en min of meer tegelijk komt er aan de andere kant één uitrollen.
Of beter, het is geen analogie, want blabla, of toch wel? Naja, who cares
Leg je rechterhand op je rechterborst en voel je hart kloppen. Doe dan je de toppen van wat linkervingers (niet je duim) op de duimkant van je rechterpols, zodat je ook daar je hart voelt kloppen (de zogenaamde 'polsgolf').
In die ~0,4 seconde die er bij mij tussen zit, geloof je toch niet dat het bloed dat je hart bij die slag uitpompte helemaal bij je pols is gekomen? Het bloed stroomt relatief langzaam (in de orde van cm/dm per seconde), terwijl de drukgolf zich veel sneller voortplant (net als bij het al genoemde voorbeeld van het geluid).
Helaas:
Nominatie geweigerd, kandidaat kan het nog na vertellen en heeft zichzelf ook niet op een andere manier uit de genenpoel verwijderd
The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long
Het eerste plaatje klopt niet: Zo is het lang niet altijd, licht er maar net aan wat voor stelsel er wordt gebruikt.Lekkere Kwal schreef op 13 September 2003 @ 17:18:
Voor de eigenwijze ~-noobs onder ons 2tal scans uit mijn 4VWO natuurkundeboek:
[afbeelding]
[afbeelding]
En op welke andere stelsels doel je dan? Ik ben er dan namelijk best wel nieuwsgierig naar.GG85 schreef op 14 September 2003 @ 23:13:
[...]
Het eerste plaatje klopt niet: Zo is het lang niet altijd, licht er maar net aan wat voor stelsel er wordt gebruikt.
Heeft er hier al eens iemand tegen een electriciteitsdraad geplast?
Indien ja, hoe voelt dat?
[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 15-09-2003 00:51 ]
Het plaatje van jou beschrijft het TT stelsel, wat inderdaad het meest voorkomt (95%) bij woonhuizen. Het houdt in dat de wijktransformator een gezamelijke nul en aarde heeft die naar het woonhuis gaat en daarvandaan gaat er een aparte aarde leiding (PE leiding) de grond in.Lekkere Kwal schreef op 14 September 2003 @ 23:28:
[...]
En op welke andere stelsels doel je dan? Ik ben er dan namelijk best wel nieuwsgierig naar.
Er zijn echter voor met name bedrijven nog 3 stelsels en wel; TN-S, TN-C, en TN-C-S.
Ik kan zelf niets inscannen dus heb ik maar even wat gegoogled en kwam ik hier: http://www.et-installateur.nl/PDF/TA94_2.PDF
Misschien geeft dat wat duidelijkheid, hoewel het niet echt heel boeiend is allemaal.
Thnx, voor mij is het wel boeiend hoorGG85 schreef op 15 September 2003 @ 08:39:
[...]
Het plaatje van jou beschrijft het TT stelsel, wat inderdaad het meest voorkomt (95%) bij woonhuizen. Het houdt in dat de wijktransformator een gezamelijke nul en aarde heeft die naar het woonhuis gaat en daarvandaan gaat er een aparte aarde leiding (PE leiding) de grond in.
Er zijn echter voor met name bedrijven nog 3 stelsels en wel; TN-S, TN-C, en TN-C-S.
Ik kan zelf niets inscannen dus heb ik maar even wat gegoogled en kwam ik hier: http://www.et-installateur.nl/PDF/TA94_2.PDF
Misschien geeft dat wat duidelijkheid, hoewel het niet echt heel boeiend is allemaal.
Voor mij was het zeer saaie stof van vorig jaar
Dan zal soepkip maar niet vertellen hoe hij zonder spanningszoekker met z'n blote handjes altijd checkt of er spanning op de draadjes staan.
* soepkip doet dit sinds dat de oude porceleine zekeringen geen gemeengoed meer zijn, aangezien je van die altijd te weinig in huis had
Nou Rattlehead, daar ben ik het niet mee eens. Electriciteit verplaatst zich namelijk door gebruik te maken van de electronen die om bv. een koper atoom draaien.Rattlehead schreef op 14 september 2003 @ 16:19:
[...]
Dat is toch niet zo bij elektriciteit, dat werkt in een kabel hetzelfde als water in een (volledig lege) tuinslang, hij stroomt vol en stuurt door de druk de wateratomen door de slang. De stroom gaat zo ook door de bv koper leiding, maar dan met zo'n snelheid dat het lijkt alsof het meteen aan het eind is.
Door nu meer electronen in de draad te stoppen onstaat er een te veel aan electronen (vrije electronen) en die worden aan elkaar doorgegeven.
Je kunt het vergelijken met een buis vol met knikkers. Als je aan het begin van de buis er een bij stopt dan valt er aan de andere kant er een uit. Het lijkt dus ook op een (lees volle) water slang. Iets wat water er bij en dan loopt het aan de andere
kant er meteen uit.
Tandem rulez.... IBM s*cks
Nu ja, ik ben ook niet een persoon die graag risico´s loopt. Maar als je met stroom werkt dan is er altijd de kans dat je toevallig eens wat stroom pakt. Dat kun je niet voorkomen, de meest ervaren electriciëns pakken zo nu en dan nog stroom.Confusion schreef op 14 September 2003 @ 21:33:
[...]
Ik heb nog nooit onder stroom gestaan, omdat ik gewoon het risico niet ga nemen en ik vind het verbazend dat anderen er zo lichtzinnig over doen.
Of bedoel je met geen risico´s nemen dat je in een dons bekleed kooitje leeft? En je voedsel laat voorproeven?
.
Dat is zeker waar, maar dan moet je de draad met de hele hand vast pakken(en bijvoorkeur iedere ader met een andere) ipv. twee vingers.Confusion schreef op 14 september 2003 @ 18:39:
[...]
Yepe, zilver en goud zouden het nog veel beter doen, maar ja, da's nogal prijzig.....Verwijderd schreef op 14 September 2003 @ 19:06:
Valt best wel mee, zolang je idd maar met een hand(verschillende vingers bevobbelt) de draad vast houd. Als je je hele lichaam als aardedraad gaat gebruiken ben je zwaar de sjaak.Confusion schreef op 14 September 2003 @ 21:33:
[...]
Klopt, maar mensen hebben meestal maar één pool vast, waarbij de stroom door hun arm via torso en been naar de aarde loopt. Sta je toevallig in een plas water die uit de wasmachine is gelopen, dan ben je ontzettend zuur. Ik heb nog nooit onder stroom gestaan, omdat ik gewoon het risico niet ga nemen en ik vind het verbazend dat anderen er zo lichtzinnig over doen.
Schrikdraad & "een electriciteitsdraad", da's een wereld van verschil. Schrikdraad levert veel volt weinig ampere. een gemiddelde electriciteitsdraad levert genoeg ampere om een kudde runderen uit te roeien, echter niet voldoende ampere om dit ook daadwerkelijk effectief te doen.Verwijderd schreef op 15 september 2003 @ 00:51:
Heeft er hier al eens iemand tegen een electriciteitsdraad geplast?
pssien ten schrikdraad zult je nooit vergeten, dat weet ik zeker. Pissen tegen een gewone electriciteitsdraad(en dan wel de fase
De soortelijke weerstand van goud is slechter als die van koper maar goud wordt vaak gebruikt voor schakelaars en pluggen omdat het niet oxideert.Rey Nemaattori schreef op 15 September 2003 @ 16:28:
[...]
Yepe, zilver en goud zouden het nog veel beter doen, maar ja, da's nogal prijzig.....
Zilver is daar integen wel een betere geleider dan koper:
zilver 0,0160 ohm/mm2/m
koper 0,0178 ohm/mm2/m
goud 0,0230 ohm/mm2/m
Tandem rulez.... IBM s*cks
OK nog een vraagje,
UPS die ik hier heb staan doet het alleen als je de stekker juist in de wcd hebt zitten,draai je de stekker om begint UPS te piepen.
Zal wel iets met fase te maken hebben oid,maar hoe zit dit dan ?
UPS die ik hier heb staan doet het alleen als je de stekker juist in de wcd hebt zitten,draai je de stekker om begint UPS te piepen.
Zal wel iets met fase te maken hebben oid,maar hoe zit dit dan ?
Jep, dat is voor statische elektriciteit, gewoon om het signaal zo zuiver mogenlijk te houden.
Normaal 220 overleef je denk ik wel. De stroom vloeit via je benen naar de aarde en niet langs je hart. Tevens zal bij het eerste contact gelijk de blaaskringspier samentrekken en wordt de straal onderbrokenRey Nemaattori schreef op 15 September 2003 @ 16:28:
[...]
pssien ten schrikdraad zult je nooit vergeten, dat weet ik zeker. Pissen tegen een gewone electriciteitsdraad(en dan wel de fase) zul je nooit meer na kunnen vertellen
Maar misschien kunnen we TheEvilCuber vragen om een experiment uit te voeren
Overigens moet je er niet op vertrouwen dat er maar op 1 pool spanning staat. Ik moest een aantal jaren geleden bij iemand in Delft halogeen lampjes ophangen en na het uitschakelen van de wandschakelaar bleef er op 1 draad spanning staan. Toen ik ging kijken in de meterkast bleken er twee stoppen per groep te zitten
Altijd de groep uitschakelen dus.
That which doesn't kill us, makes us stranger - Trevor (AEon FLux)
When a finger points at the moon, the imbecile looks at the finger (Chinese Proverb)
Ik denk eerder dat de schakelaar (tegen de normen in) enkelgeschakeld was, en dat door een fout van de electriciën (of gewoon de n00bstudent die het heeft aangesloten) de nul i.p.v. de fase was geschakeld (waarschijnlijk met dezelfde redenering als meerdere mensen in dit topic hadden), waardoor er nog steeds spanning op de draad stond.Dawns_sister schreef op 15 September 2003 @ 19:11:
[...]
Normaal 220 overleef je denk ik wel. De stroom vloeit via je benen naar de aarde en niet langs je hart. Tevens zal bij het eerste contact gelijk de blaaskringspier samentrekken en wordt de straal onderbroken.
Overigens moet je er niet op vertrouwen dat er maar op 1 pool spanning staat. Ik moest een aantal jaren geleden bij iemand in Delft halogeen lampjes ophangen en na het uitschakelen van de wandschakelaar bleef er op 1 draad spanning staan. Toen ik ging kijken in de meterkast bleken er twee stoppen per groep te zitten
Altijd de groep uitschakelen dus.
Is de blaasspier niet net als de anus en de irisspier een spier die je moet spannen om het gat groter te maken?Dawns_sister schreef op 15 September 2003 @ 19:11:
Tevens zal bij het eerste contact gelijk de blaaskringspier samentrekken en wordt de straal onderbroken.
Nee hoor, spieren kunnen alleen maar kracht uit oefenen door aan te trekken en kringspieren staan er nu net om bekend dat ze rond een opening zijn gelegen en dus alleen maar afsluiten. Denk ook aan het afknijpen.Confusion schreef op 15 September 2003 @ 21:39:
[...]
Is de blaasspier niet net als de anus en de irisspier een spier die je moet spannen om het gat groter te maken?
Dat was ook mijn eerste gedachte maar in de aan-stand stond op beide draden spanning. De spanning tussen de twee draden was gewoon 220V.Lekkere Kwal schreef op 15 September 2003 @ 21:36:
[...]
Ik denk eerder dat de schakelaar (tegen de normen in) enkelgeschakeld was, en dat door een fout van de electriciën (of gewoon de n00bstudent die het heeft aangesloten) de nul i.p.v. de fase was geschakeld (waarschijnlijk met dezelfde redenering als meerdere mensen in dit topic hadden), waardoor er nog steeds spanning op de draad stond.
Ik heb me laten vertellen dat het een ouderwetse halffase installatie betrof, dus twee maal 110Vlijkt me sterk, waarbij op de ene draad de plus en de andere de min toppen liepen.
Of ze dat vroeger echt zo deden en waarom weet ik niet.
That which doesn't kill us, makes us stranger - Trevor (AEon FLux)
When a finger points at the moon, the imbecile looks at the finger (Chinese Proverb)
Een straal urine die VOL zit met zouten & onzuiverheden levert nauwelijks weestand. Ut zou me nix verbazen als je tegen de 0100mA aan zit :P(en als 30mA al zogoed als dodelijk is...)Dawns_sister schreef op 15 September 2003 @ 19:11:
[...]
Normaal 220 overleef je denk ik wel. De stroom vloeit via je benen naar de aarde en niet langs je hart. Tevens zal bij het eerste contact gelijk de blaaskringspier samentrekken en wordt de straal onderbroken.
De fractie van een seconde totdat je kringspier sluit is voldoende om frituren een andere betekenis te geven
Ik ga niet beginnen zoeken, maar ik heb ooit een filmpje gezien (de alombekende internetfilmpjesRey Nemaattori schreef op 15 September 2003 @ 23:35:
[...]
Een straal urine die VOL zit met zouten & onzuiverheden levert nauwelijks weestand. Ut zou me nix verbazen als je tegen de 0100mA aan zit :P(en als 30mA al zogoed als dodelijk is...)
De fractie van een seconde totdat je kringspier sluit is voldoende om frituren een andere betekenis te geven
[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 16-09-2003 00:07 ]
Schrikdraad is wel even wat anders dan wat je gewoon uit het stopcontact trekt hoor. Met dank aan een speciale transformator (die het ook omhoog zet tot 2.000 Volt) zit er nauwelijks kracht achter schrikdraad.Verwijderd schreef op 16 September 2003 @ 00:07:
[...]
Ik ga niet beginnen zoeken, maar ik heb ooit een filmpje gezien (de alombekende internetfilmpjes) waarin iemand tegen een schrikdraad plaste en die schrok 'gewoon' even.
Ik zie geen enkele reden waarom spieren niet in ontspannen toestand iets af zouden kunnen sluiten. Denk aan elastiek. Misschien is er een goede reden waarom het in ons lichaam anders in elkaar zit, maar ik zie geen principiele bezwaren tegen ontspannen sluitende spieren.Mr. Liu schreef op 15 September 2003 @ 22:23:
Nee hoor, spieren kunnen alleen maar kracht uit oefenen door aan te trekken en kringspieren staan er nu net om bekend dat ze rond een opening zijn gelegen en dus alleen maar afsluiten. Denk ook aan het afknijpen.
Hoe zit het met het maagportier?
Helaas voor jou zie ik daar wel praktische problemen (het werkt zo bij alle bekende meercellige diersoorten op aarde). Biologie was altijd al één van mijn favoriete vakken op het VWO (eindcijfer: 8 ) en in de tijd dat ik farmacie studeerde is hier nog eens uitgebreid aandacht aan besteed.Confusion schreef op 16 September 2003 @ 09:54:
[...]
Ik zie geen enkele reden waarom spieren niet in ontspannen toestand iets af zouden kunnen sluiten. Denk aan elastiek. Misschien is er een goede reden waarom het in ons lichaam anders in elkaar zit, maar ik zie geen principiele bezwaren tegen ontspannen sluitende spieren.
Ook voor de maagportier (en het hele maagdarmstelsel) geldt hetzelfde. Peristaltiek werkt doordat afwisselend de kringspieren ontspannen en aanspannen in een golfbeweging. Daarnaast zitten er op bepaalde plaatsen ook spieren in de lengterichting van de darmen, die de darmen opentrekken door de lengte van dat stuk darm in te korten (door aan te trekken) terwijl de kringspieren ontspannen.Hoe zit het met het maagportier?
[ Voor 1% gewijzigd door Freee!! op 16-09-2003 10:10 . Reden: onbedoelde smiley in eindcijfer ]
Nou was biologie bepaald niet mijn slechtste vak, maar blijkbaar heb ik dit dan toch precies verkeerd om onthouden.Mr. Liu schreef op 16 September 2003 @ 10:09:
Helaas voor jou zie ik daar wel praktische problemen (het werkt zo bij alle bekende meercellige diersoorten op aarde). Biologie was altijd al één van mijn favoriete vakken op het VWO (eindcijfer: 8 )
Het zou energetisch efficienter zijn om in ontspannen toestand de zaak af te sluiten; die overweging verleidde me ertoe te vermoeden dat ik het me wel juist herinnerde. Maargoed, evolutie leidt nu eenmaal niet altijd tot de efficientste oplossingen
Kan gebeurenConfusion schreef op 16 september 2003 @ 12:44:
[...]
Nou was biologie bepaald niet mijn slechtste vak, maar blijkbaar heb ik dit dan toch precies verkeerd om onthouden.
Daar zie je een klein dingetje over het hoofd en dat betreft de interne organisatie van spieren. Juist het ontspannen van spieren verbruikt energie, daar de verbindingen tussen eiwitten, die de samentrekking veroorzaken, verbroken moeten worden. Kringspieren zijn gladde spieren die zonder problemen langere tijd aangespannen kunnen blijven, in tegenstelling tot gestreepte spieren (de skelet spieren), die niet langere tijd aangespannen kunnen blijven.Het zou energetisch efficienter zijn om in ontspannen toestand de zaak af te sluiten; die overweging verleidde me ertoe te vermoeden dat ik het me wel juist herinnerde.
Ik denk dat dit geval aantoond dat dat toch best wel meevalt, maar het klopt wel dat een eenmaal ingeslagen weg wat moeilijker aan te passen is, ook al blijkt (achteraf) dat de uitkomst sub-optimaal is.Maargoed, evolutie leidt nu eenmaal niet altijd tot de efficientste oplossingen.
Pagina: 1