Toon posts:

[RedHat 9) na nvidia drivers sluit linux niet meer af

Pagina: 1
Acties:
  • 118 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hoi

ik zit met het volgende probleem.

Ik had de laatste nvidia graphics drivers geinstalleerd. Alles werkt perfect,
maar als ik linux afsluit dan krijg ik een zwart scherm en er gebeurd dan verders niets. Alleen een reset werkt dan.
als ik hem weer opstart krijg ik een integretie(of hoe dat dan ook heet) check
en alles werkt gewoon weer.

Ik heb al naar de FAQ van nvidia gekeken maar daar stond niets in, en met googlen kwam ik er ook niet uit.

specs:
videokaart: Asus Gforce 4 ti4200 128mb
distro: Redhat 9
kernel: 2.4.20-8

ik hoop dat iemand me hiermee kan helpen. Alvast bedankt

Verwijderd

deinstall driver?

Verwijderd

Topicstarter
ja, maar ik wil wel gewoon de drivers gebruiken.
dus deinstallen is niet de oplossing :'(

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 12:08
En wat voor moederboard/chipsets?

Kun je (na het rebooten) nog meldingen terugvinden in /var/log/messages?

Hoe heb je de driver geinstalleerd? Misschien helpt het om net even een andere versie van de driver te proberen?

Verwijderd

Kan het zijn dat je de nvidia framebuffer (rivafb) gebruikt?

Punt is, in sommige gevallen werken deze twee niet lekker samen. Een X->console switch heeft dan inderdaad een crash tot gevolg.

Oplossing: rivafb disablen.

Verwijderd

Topicstarter
ik heb nog effe gezocht en las nog wat over die framebuffer ja.
hoe moet ik die uitzetten?

Verwijderd

vga=X optie in LILO/grub. Zie /usr/src/linux/Documentation/fb/vesafb.txt.

Verwijderd

Topicstarter
ik heb vga=ask in grub.conf gezet zodat ie aant begin vraagt welke mode je wil, maar dat gebeurde helemaal niet.
o,ja in de grub.conf stond helemaal geen vga=xxx dus ik denk dat de framebuffer al uit stond.
dus dat is dan denk ik ook het probleem niet.

• Lancer
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15:41

Lancer

What the......

Gebruik je toevallig een flatpanel met DVI? Volgens mij heb ik dezelfde kaart met daar aan een DVI monitor. Soms is bij mij bij het afsluiten het beeld zwart, omdat de kaart opeens besluit de RGB interface te gebruiken, waardoor de monitor in verwarring raakt. Na een minuutje gaat het systeem dan nog gewoon uit.

Anyway, probeer neem je XF86Config eens onder de loep. En zoals Wilke suggereert; kijk eens naar je logs.

Wat je verder ook nog kunt proberen is om met de Linux agpgart driver te werken, i.p.v. de nvidia built-in agp driver. (Zie de help bij de driver over hoe je dit doet.)

En dan is er ook nog een topic over de nvidia driver. Misschien dat je daar meer info kunt vinden.

Je kunt niet in een systeem meten zonder het systeem te beinvloeden.... (gevolg van de Heisenberg onzekerheidsrelatie)

Verwijderd

Dat probleem komt voor als je 2 outputs op je videokaart hebt aangesloten.
Uiteindelijk gaat je pc uit, maar dat duurt heel lang.
De oplossing is om aan je XF86Config file de regel

Option "IgnoreDisplayDevices" "DFP, TV"

toe te voegen, in de videokaart sectie. dus zoals hieronder.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
Section "Device"
        Identifier  "Videocard0"
        Driver      "nvidia"
        VendorName  "Videocard vendor"
        BoardName   "NVIDIA GeForce 4 (generic)"
        VideoRam    131072
EndSection

Als het goed is is het probleem opgelost

Verwijderd

Topicstarter
ik heb inderdaad mun monitor en tv-out op mun videokaart aangesloten.
heb de tv-out eruitgetrokken en hij sluit weer normaal af.
bedankt allemaal voor jullie hulp.

Maar nu heb ik het volgende probleem wat waarschijnlijk komt door het
vaak verkeerd afsluiten van de computer:

als linux boot dan start hij automatisch x. dan voer ik mun gebruikersnaam en wachtwoord in.
Daarna gaat hij Gnome laden (dan krijg je altijd zo`n vierkant schermpje met
van die icoontjes)
Als hij dan bij het eerste icoontje is dan doet hij niks meer. Mun hd stopt met kraken.

Iemand een idee?

• Heidistein
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08-04 20:21

Heidistein

Blah

druk op dat moment eens ALT-CTRL-F1 in.
Je komt dan in de textmodus, er staat dan iets van login. Log in, als je beloofd geen gekke dingen te doen als root.
Zodra je op de prompt bent ([root@hostname root]# ) tiep je het commando top in. Je krijgt een mooie lijst met progsels die draaien. Kijk eens of het bovenste proccess bij %CPU iets van 99 aangeeft. Dan is er iets mis. Als dat zo is, druk dan op k, en dan zegt hij vlak boven die lijst in het wit: "PID to kill:", tik het nummertje over dat hier stond, en dan zegtie: "Kill PID 21147 with signal [15]:" tiep 9 in en druk op enter.
Doe nu ALT-CTRL-F7 om terug te gaan naar je X en kijk of het heeft geholpen. Dat hoeft niet, maar het kan wel.
Dit gebeurd mij wel eens namelijk.
Het hoeft ook helemaal niet te helpen verder, maar...
stel het help... Post dan dat proces ook eventjes :)

Maybee we are alone... After all.

• woutur
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 07:47

woutur

Klauwtjes uit!

Ik heb hetzelfde probleem gehad en toen opgelost met de ignore parameters. Nu wilde ik echter mijn TVout gaan gebruiken als een clone om wat divxjes te kijken op mijn tv. Derhalve de option uitgecomment. Helaas hangt mijn systeempje nu dus weer bij het uitloggen. Dan heb ik het nog niet eens over de rest van de problemen (zwart-wit beeld, resolutie van mijn desktop=resolutie TV e.d.). Ik snap nog niet helemaal hoe ik dit allemaal voor elkaar moet krijgen met de nvidia driver en de XF86Config-4 file.

Als je niet de moeite neemt je post in net Nederlands te schrijven, neem ik de moeite niet hem te lezen.

Verwijderd

Topicstarter
Heidistein schreef op 14 September 2003 @ 14:48:
druk op dat moment eens ALT-CTRL-F1 in.
Je komt dan in de textmodus, er staat dan iets van login. Log in, als je beloofd geen gekke dingen te doen als root.
Zodra je op de prompt bent ([root@hostname root]# ) tiep je het commando top in. Je krijgt een mooie lijst met progsels die draaien. Kijk eens of het bovenste proccess bij %CPU iets van 99 aangeeft. Dan is er iets mis. Als dat zo is, druk dan op k, en dan zegt hij vlak boven die lijst in het wit: "PID to kill:", tik het nummertje over dat hier stond, en dan zegtie: "Kill PID 21147 with signal [15]:" tiep 9 in en druk op enter.
Doe nu ALT-CTRL-F7 om terug te gaan naar je X en kijk of het heeft geholpen. Dat hoeft niet, maar het kan wel.
Dit gebeurd mij wel eens namelijk.
Het hoeft ook helemaal niet te helpen verder, maar...
stel het help... Post dan dat proces ook eventjes :)
ik heb dat met top nog geprobeerd maar er staat nergens 99 bij %cpu. overal 0
nu was ik dus met top bezig en na 5 minuten starte gnome weer verder op.
Maar nu doen een aantal dingen het niet meer goed in gnome zoals : ik kan niet meer uit 4 desktops kiezen. bij programmas zoals netscapenavigator en de home folder is de werkbalk met kruisje om hem af te sluiten weg. heel raar.

• Heidistein
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08-04 20:21

Heidistein

Blah

kijk dat was optie twee wat er zou gebeuren, lang genoeg bezig zijn dattie toch doorging :)
Evil ik verteklde dat er niet bij :P Ik was namelijk al bang dat je net niet lang genoeg gewacht had...
Maar ik weet helaas niks meer. Mischien zijn alleen je persoonlijke instellingen aan stront, test het eens als een andere (evt nieuwe) user, als die het ook heeft dan mist er ERGENS een file.

Maybee we are alone... After all.

Verwijderd

Topicstarter
ik heb via een vriend vandaag een nieuwe sata schijf gekregen, dus ik heb redhat maar
opnieuw geinstalleerd, dus dat is ook weer opgelost. :)
nog een keer heel erg bedankt voor jullie hulp.

• Lancer
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15:41

Lancer

What the......

De problemen die je had zijn vaak te verhelpen door je .gnome en .gnome2 directories weg te gooien (vanaf een ander account). Bij de volgende inlog wordt dan je "profiel" opnieuw aangemaakt.

Je kunt niet in een systeem meten zonder het systeem te beinvloeden.... (gevolg van de Heisenberg onzekerheidsrelatie)

Verwijderd

Verwijderd schreef op 14 september 2003 @ 11:12:
Dat probleem komt voor als je 2 outputs op je videokaart hebt aangesloten.
Uiteindelijk gaat je pc uit, maar dat duurt heel lang.
De oplossing is om aan je XF86Config file de regel

toe te voegen, in de videokaart sectie. dus zoals hieronder.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
Section "Device"
        Identifier  "Videocard0"
        Driver      "nvidia"
        VendorName  "Videocard vendor"
        BoardName   "NVIDIA GeForce 4 (generic)"
        VideoRam    131072
EndSection

Als het goed is is het probleem opgelost
Als de de nvidiadriver wil gebruiken, moet je wel 'nv' ipv 'nvidia' invoeren

Verwijderd

nee dat is niet waar.

Als je de drivers van linux wilt gebruiken moet je Driver "nv" invoeren, maar dan heb je het probleem niet. Als je de Nvidia-linux drivers wilt gebruiken, dan moet je Driver "nvidia" invoeren. En nog een aantal parameters verwijderen/toevoegen, maar dat staat wel in de helpfile van de drivers.
Pagina: 1