Nee, je pagefile op een RAID5 array zetten is lekker geen verspilling

Je legt m'n zin gewoon verkeerd uit, ik zeg dat je het OS en de pagefile op een aparte disk, los v.d. RAID5 array moet zetten. Dat deze disken vervolgens eventueel gemirrored worden maakt natuurlijk geen donder uit: er is niemand die moeilijk zal doen om die paar 'verloren' MB's. De eventuele voordelen echter zijn dat je de disk waar o.a. de pagefile op staat zo kunt vervangen (indien hotpluggable) zonder dat je met een wegvallende pagefile komt te zitten of dat je niet eensklaps zonder een pagefile komt te zitten indien de desbetreffende disk uitvalt (mits er niet meerdere pagefile's aanwezig zijn). Neemt niet weg dat deze eventuele voordelen geen definitieve reden hoeven te zijn om het pagegebeuren te mirroren, echter, er zijn iig geen nadelen mee gemoeid

Als je voldoende geheugen in je server hebt zitten maakt het toch niet uit waar je een pagefile neerzet omdat je hem niet gebruikt?
Daar ga je gelijk van de meest ideale situatie uit: genoeg geheugen. Desalniettemin snijdt 't geen houdt want de pagefile wordt altijd gebruikt. Veel of weinig, maar hij wordt gebruikt. Nu weet ik dat er mensen zijn die de pagefile uitzetten of enorm klein maken maar dat is natuurlijk het allerstomste wat je kunt doen op een server: je server of de database/applicatie loopt vast omdat hij even wat geheugenruimte tekort komt

Kun je mij verklaren waarom het veel te traag zou worden als je een OS op een Raid 5 array zet? Ik merk niet dat onze fileserver (IBM ServeRaid-3HB controller) traag is ondanks dat het OS ook op de RAID5 array (5 disks + 1 hot spare) staat.
Je haalt een situatie aan waarvan je zegt dat het niet traag is. Ik kan niks met die opmerking. Ik weet niks van de omstandigheden en wie zegt dat de desbetreffende server niet beter zou performen als je niet alles op één en dezelfde RAID5 array zou hebben staan

Het is namelijk niet alleen de mindere writeperformance van sec RAID5 maar ook dat het enige aanwezige array _alle_ I/O's voor de kiezen krijgt. Traag moet je dan in deze ook zien als relatief, niet als absoluut.
Overigens is het berekenen van de pariteit geen issue meer met de huidige snelle rekenwonders. Probleem is de read-modify-write sequence: op een RAID5 array zal in verreweg het gros v.d. writeacties een read actie plaatsvinden (wat t.o.v. een write actie op een enkele disk of mirror dus relatief een enorme prestatieloss met zich meebrengt) want de pariteit moet aangepast worden. Daarom is caching oh zo belangrijk. Als je deze dure caching ook nog eens misbruikt voor iets 'triviaals' als het OS en pagefile's I/O's i.p.v. de data waar het echt om gaat in een server denk ik dat je zowel performancewise als economisch niet slim bezig bent.
Begrijp me niet verkeerd, op een low load servertje zal het allemaal wel werken (getuige o.a. jouw ervaring) maar het is verre van ideaal. Sowieso moet je je data en de rest gescheiden houden, stel dat je OS crashed, dan moet je de dus op de disken bezig waar ook de belangrijke data op staat, da's alleen maar risicoverhogend, dáár neem je geen dure redundancy voor.
Ik zal direct m'n hand deels in eigen boezem steken doordat ik ten prooi ben gevallen aan beroepsdeformatie (ik werk met serieuze servers met daarop applicaties en databases die allen tonnen en miljoenen kosten, dan denk je iets anders over dit soort zaken

), maar dat neemt niet weg dat in feite dezelfde basisprincipes ook op goedkopere omgevingen toegepast kunnen worden
Just pick a dead end and chill out 'till you die.