Toon posts:

[win2k server] exchange alleen gebruiken voor intern verkeer

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
We hebben een externe mailserver aangeschaft, wat dus betekent dat we de exchange server niet meer nodig hebben voor extern verkeer.

Kan ik gewoon de pop 3 connector en smtp connecter verwijderen uit de system manager? blijft de interne mail dan gewoon werken of moet ik andere instellingen nog wijzigen? alle clients zijn al ingesteld om mail over de externe mailserver te ontvangen en te versturen, wat op zich goed gaat.

alvast dank voor suggesties

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 13:32

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Als de clients al via een andere route extern mailen. kun je dat uiteraard gewoon uit je Exchange bak halen ja.
Ik zie geen reden waarom dat niet zou kunnen eigenlijk :?

Tijd voor een nieuwe sig..

• axis
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 26-01-2023
wat wil je? is me niet helemaal duidelijk.. als je een externe mailserver hebt, kun je je exchange server eruit donderen..

maar waarom een externe server ipv interne exchange?

Two advices for network troubleshooting.. learn to draw diagrams in Visio, and THINK IN LAYERS!

• Regman_XP
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 04-02 20:06
Ik neem aan dat je van te voren een plan hebt uit gedacht hoe je je mail verkeer intern en extern laat lopen? Of is dit gewoon een actie van laten we maar iets doen!

Wat bedoel je met externe mailserver? exchange is heel goed geschikt om het allebij af te handelen. Waarom wil je dan een aparte externe mail server?

Verstuur alle mail vanaf exchange gewoon via bsmtp.

Verwijderd

Topicstarter
OK,

Ik heb niks uitgedacht, dit is me in de schoot geworpen door mijn voorganger. We hebben een deal met een provider, waarin een dubble ISDN lijn (always on) een mailserver/firewall/VPN balk (sun cobalt cube) en een webspace in zit. in principe is alles pre configged, dus het was een kwestie van neerzetten en instellen. aangezien de cube weinig tot geen mogelijkheden heeft tot het opslaan van mailboxes en al helemaal geen calender opties doet, wil ik dus de exchange aanhouden voor interne mail en kalender/taken etc. het was dus niet mijn idee om een externe mailserver aan te schaffen, maar we zitten er nou eenmaal mee en het nieuwe domein accepteert dus geen verkeer van de exchange server af, aangezien ze de deal verkopen samen met de cube (op zich logisch)

mijn persoonlijke keus zou het ook niet zijn, maar we zitten er nu eenmaal mee en het moet gewoon draaien.

• Regman_XP
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 04-02 20:06
Als alle clients mail versturen en ophalen van/naar de cube en opslaan in hun exchange mailbox dan kunnen de internet mail connector weg.
De pop3 connector kan je ook gebruiken om via pop3 je exchange mail box leeg te halen dus die kan je laten staan net als de smtp connector die je kan gebruiken om via smtp intern mail te verturen (handig voor scripts).

• axis
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 26-01-2023
Verwijderd schreef op 13 September 2003 @ 11:41:
OK,

Ik heb niks uitgedacht, dit is me in de schoot geworpen door mijn voorganger. We hebben een deal met een provider, waarin een dubble ISDN lijn (always on) een mailserver/firewall/VPN balk (sun cobalt cube) en een webspace in zit. in principe is alles pre configged, dus het was een kwestie van neerzetten en instellen. aangezien de cube weinig tot geen mogelijkheden heeft tot het opslaan van mailboxes en al helemaal geen calender opties doet, wil ik dus de exchange aanhouden voor interne mail en kalender/taken etc. het was dus niet mijn idee om een externe mailserver aan te schaffen, maar we zitten er nou eenmaal mee en het nieuwe domein accepteert dus geen verkeer van de exchange server af, aangezien ze de deal verkopen samen met de cube (op zich logisch)

mijn persoonlijke keus zou het ook niet zijn, maar we zitten er nu eenmaal mee en het moet gewoon draaien.
Je bedoelt dat ze poort 25 blokkeren dat om de cube heen gaat? Zo niet, is er toch geen probleem, je exchange server stuurt zelf alle mail het net op..

en je maakt een catch-all mailbox, zodat alles@domein.nl binnenkomt in een box in de cube, als ie dat aan kan, en dan haal je die mailbox met je pop3 connector binnen. Je hebt dus de SBS versie van Exchange? Vast wel, anders had je die pop3 connector ook niet..

Two advices for network troubleshooting.. learn to draw diagrams in Visio, and THINK IN LAYERS!

Pagina: 1