Toon posts:

[ASRock] Klopt temperatuur?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb al een redelijke tijd een P4-2.8GHz draaien op een ASRock (Asus) PE-Pro mammaplank (SiS645 chipset). Dit systeempje draait vanaf het begin af aan op Windows XP Pro zonder ook maar enige problemen.
Een prima PCtje dat nog nooit een kik heeft gegeven en altijd goed naar de baas wil luisteren.

Nu vond ik de laatste tijd dat de performance van mijn harddisks wat achteruit ging, dus heb ik een aantal bechmark en systeeminfo tools er op gekwakt.

Nu ben ik wat aan het browsen door deze tools en nu krijgen de temperaturen ineens mijn aandacht.
Als ik de gegevens van o.a. SiSoft Sandra Pro 2003 en SpeedFan bekijkt dan geven deze voor de CPU een temp van 36 graden (netjes lijkt me) maar voor de temperatuur van de mammaplank 72 graden (lijkt me wat minder).
Deze 72 graden geeft ie trouwens altijd aan... ook na het pas opstarten van het systeem.

Nu staat in de manual van de mammaplank over de sensors het volgende:
Hardware Monitor
CPU temperature sensing (ASRock U-COP); CPU overheat shutdown to protect CPU life (ASRock U-COP); chassis temperature sensing

NB: chassis temperature sensing heeft te maken met een aparte connector voor een chassis-fan op de mammaplank. hier is trouwens geen fan op aangesloten. alle fans draaien full-speed omdat ze direct via een molex op de voeding zitten.

Ik krijg in de proggies ook 2 temperaturen/sensors terug. 1 voor de CPU en 1 voor de mammaplank.
De manual geeft voor sensor 2 aan (chassis temperature sensing) en bijv. SiSoft geeft aan (board temperature)

Waar is die 2de sensor nou eigenlijk voor en waar zou dat ding moeten zitten dan? En klopt die temperatuur van 72 graden wel? Is het wel een aangesloten sensor, ik bedoel.... is die 72 graden wel een temperatuur die teruggegeven wordt ergens van en niet gewoon een loze waarde?

Ik heb inmiddels 2 outtake fans (1 voeding en 1 in de case) en 2 intake (van die kleine voorop in een 5 1/4 inch bay)
De temp. in de kast valt mijns inziens mee (nix abnormaals), het systeem draait ook stabiel.

Oh jah... Speedfan geeft trouwens ook aan dat de temp van die 2de sensor 40 gemiddeld zou moeten zijn en dat ie een waarschuwing geeft wanneer die temp boven de 50 graden uit komt.

Kort samengevat:
- Hoe komen de tools aan deze temperatuur? en klopt die wel?
- Er is dus nix met mijn systeem mis maar die temps. zinnen me niet.
- Koeling is voldoende... kast wordt van binnen niet noemenswaardig warm.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 13-09-2003 10:56 ]

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Er zit gewoon ergens een tempsensor die die zooi meet, in dit geval klopt er geen fluit van (maar dat ben ik eigenlijk al wel gewend van Asus plankjes).

Verwijderd

Topicstarter
Terw_Dan schreef op 13 september 2003 @ 10:56:
Er zit gewoon ergens een tempsensor die die zooi meet, in dit geval klopt er geen fluit van (maar dat ben ik eigenlijk al wel gewend van Asus plankjes).
Oke... kan ik hier uit op maken dat er weldegelijk een temp.sensor zit die waarschijnlijk gewoon een verkeerde waarde weergeeft?
Of dat misschien via de software (tools) niet de goede waarde uitgelezen wordt?

Verwijderd

Lijkt me de chipset, ofniet ;)

Als je rekening houd met een lichte afwijking kan het best wel eens kloppen.
ASRock laat de chipsets volgens mij redelijk warm worden.

(Heb er zelf 1 gehad die 60-70 Graden werd en waar je je vingers aan verbrandde. Zonder instabielheden)

• bverwijs
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 01-08 22:23
Verwijderd schreef op 13 September 2003 @ 12:20:
Lijkt me de chipset, ofniet ;)

Als je rekening houd met een lichte afwijking kan het best wel eens kloppen.
ASRock laat de chipsets volgens mij redelijk warm worden.

(Heb er zelf 1 gehad die 60-70 Graden werd en waar je je vingers aan verbrandde. Zonder instabielheden)
Klopt, een biosupdate doet wonderen!

[ Voor 7% gewijzigd door bverwijs op 13-09-2003 15:13 ]

Verwijderd

Topicstarter
Na wat verder zoeken kwam ik er dus achter dat het BIOS ook gewoon de temps laat zien.
En die liggen netjes net onder de 40 graden.
Wel valt met het op dat voor die mammaplank in SiSoft een temp aangegeven was van 72 graden en dat ie in het BIOS 36 graden aangaf (precies de helft).

Maar ik vertrouw dus ook meer op de weergave van temps van het BIOS dan vanuit Windows aangezien ik de koeling op orde heb. ;)

In ieder geval bedankt voor de reacties. 8)

• FragFrog
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10:15
Sisoft Sandra en betrouwbare temperatuurmeting... :z

't word tijd dat de faq eens wordt vergroot met een kopje 'betrouwbaarheid tempsensors' ;)

Zowiezo is een schijnbare veel te hoge temperatuur / absurde voltagemeting niks om je zorgen over te maken zolang je pc maar stabiel is :)

[ Site ] [ twitch ] [ jijbuis ]

• Sharkys
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 20-05 23:50
Gracioso, doe niet moeilijk. Een goede tempmeting zijn je handen, leg die op een niet draaien deel, passieve zooi dus en dan maar kijken of je je poten verbrand. Is het warm, niks aan de hand, heel warm dan gaat het nog, verbrand je je handen aan een kloellichaam zou ik zegge dat 70C ongeveer klopt. Zorg dan voor meer airflow of aanpassing koellichaam met andere pasta of andere koeler op chipset.

• Madrox
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 14-08 11:10

Madrox

Oh, Pharaoh!

Met je handen "meten" kan bedrieglijk zijn, toevallig ...

Met 3x erop monteren kreeg ik 3x verscchillende temps, al leek het koelblok elke keer hetzelfde te zitten. Daar na 2x de temps me nog niet bevielen heb ik de hele plank uit de kast gehaald, het koelblok gedemonteert (ook de fan en het het clipje), schoongemaakt en toen het koelblok erop gezet (met nieuwe pasta) toen met het clipje de zaak vastgezet (terwijl het blok kaarsrecht op core bleef zitten, crushen van de core is zo vrijwel onmogelijk). Als laatste de fan er weer op en de temps zijn gezakt naar 34c idle en onder de 45c stressed. Dat is maar liefst 7 tot 10 graden koeler als mijn eerste montage (in de kast).

Ook de eerste keer leek er niets aan de hand, blok voelde "warm" maar dat zegt nog niet dat het zaakje echt goed zit......

Voor upgrade, complete zelfbouw, herstellen van windows/software klik hier!

Pagina: 1