licentie xp pro voor prive gebruik ?

Pagina: 1
Acties:
  • 47 views sinds 30-01-2008

• mpekonst
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 04-05 20:42
Hallo

had even een klein vraagje -> ik heb dus een ibm laptop van mijn werk gekregen voor het uitvoeren van mijn werkzaamheden .
Als ik aan de onderkant van deze laptop kijk zit daar een licentiesticker op voor windows xp pro 1-2 cpu ibm :)
dit gaat dus om een versie die bij de laptop meegeleverd was -> oem
nu heeft mijn werk alle laptops geformatteerd en hier windows 2000 pro opgezet
ik had begrepen dat de licentie voor xp nu dus niet wordt gebruikt

mijn vraag is nu -> kan ik deze voor prive gebruik gaan gebruiken -> dat ik dus niet zelf de licentie hoef aan te vragen

hoop dat de titel nu wel goed is en vast bedankt voor jullie reacties

• paella
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19-05 20:49
Nee, want dan jat je van je werk...

No production networks were harmed during this posting

• mpekonst
jatten ? ik heb dus aan een collega gevraagd , en ze zijn dus niet meer van plan om die xp te gebruiken -> deze licenties zijn dus gewoon betaald aan microsoft en die versie van 2000 pro ook -> betaald mijn werk dan niet veel te veel aan microsoft ?

Geen wonder dat meneer BILL zo rijk is :9

[ Voor 11% gewijzigd door mpekonst op 13-09-2003 10:40 ]

Verwijderd

handelen in oem licenties (en dus gebruik op een andere pc) is gewoon toegestaan, maar zoals hierboven al gezegd: koop die key even over van je baas voor een paar tientjes oid

Verwijderd

als je eerst toestemming vraagt aan je baas zal het best mogen, zorg wel voor een schriftelijke goedkeuring.

• Garfield_1
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 10-03 07:37
De licentie van Windows XP pro mag ook gebruikt worden voor "lagere" windows versie's
ze mogen dus voor windows 2000 gebruikt worden.
OEM Licentie's zijn computer gebonden en die mag je dus niet op een andere pc installeren.

• mpekonst
dus het enigste wat ik moet doen dan is dus even zwart op wit krijgen dat ik de licentie van mijn laptop op een prive computer mag zetten ?

Verwijderd

Garfield_1 schreef op 13 September 2003 @ 10:41:
OEM Licentie's zijn computer gebonden en die mag je dus niet op een andere pc installeren.
pertinent niet waar.

en duitse rechter heeft ooit bepaald dat een oem licentie in feite koppelverkoop is. microsoft is nooit in beroep gegaan en daarmee is die uitspraak geldig voor de hele europese unie

• mpekonst
Garfield_1 schreef op 13 september 2003 @ 10:41:
De licentie van Windows XP pro mag ook gebruikt worden voor "lagere" windows versie's
ze mogen dus voor windows 2000 gebruikt worden.
En ze hebben van mijn werk dus op elke laptop een licentie voor xp en een voor w2k -> allebei betaald -> boekjes met licentiecodes van 2k liggen allemaal op hoofdkantoor

• Jelmer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 07:10
Zoals garfield al zegt, is er een grote kans dat er geen licenties voor 2k zijn aangeschaft omdat de XP licentie ook voor 2k geldig is (en anders heeft je baas erg veel geld weg gegooid...)

• mutsje
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15-05 10:25

mutsje

Certified Prutser

mpekonst schreef op 13 September 2003 @ 10:39:
jatten ? ik heb dus aan een collega gevraagd , en ze zijn dus niet meer van plan om die xp te gebruiken -> deze licenties zijn dus gewoon betaald aan microsoft en die versie van 2000 pro ook -> betaald mijn werk dan niet veel te veel aan microsoft ?

Geen wonder dat meneer BILL zo rijk is :9
Als je de licentie voor thuis gaat gebruiken ben je illigaal bezig, een bedrijf mag ten alle tijden met de XP licenties oudere operating systems erop zetten. Nieuwere mag niet dan moet men nieuwe licenties aanschaffen. Als je een beetje logisch na zou denken zou de zelf ook tot deze conclusie kunnen komen.

• Garfield_1
Gunhead heeft geen gelijk ik citeer uit de microsoft licentie gids

OEM-licentie voor de eindgebruiker
Voor de eindgebruiker geeft de OEM-software licentie alleen het recht om de software te gebruiken op de PC waarbij ze is geleverd. De OEM software licentie is onlosmakelijk met het computer systeem verbonden. Een kopie installeren voor bijvoorbeeld thuisgebruik of op een laptop, is niet toegestaan.

http://www.microsoft.com/netherlands/licenties/oem.asp
ff link toevoegen

[ Voor 9% gewijzigd door Garfield_1 op 13-09-2003 10:49 ]

• mpekonst
stel dat er nou geen licenties voor 2k waren -> zou het dan wel mogen om xp bv op een andere partitie op mijn laptop te installeren en dan een dualboot systeem ervan te maken ?

• Neo_TGP
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 18-05 13:29
Verwijderd schreef op 13 September 2003 @ 10:42:
[...]

pertinent niet waar.

en duitse rechter heeft ooit bepaald dat een oem licentie in feite koppelverkoop is. microsoft is nooit in beroep gegaan en daarmee is die uitspraak geldig voor de hele europese unie
Als een duitse rechter dit besloten heeft KUNNEN de andere EU lidstaten dit over nemen, maar dit hoeft dus niet, het zou pas bindend zijn als het door een rechter in dienst van het europese hof besloten zou zijn.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 13 september 2003 @ 10:42:
[...]

pertinent niet waar.

toch ff een bron opgeduikeld:
Ten aanzien van de Microsoft producten verkoopt Stocks Trading restant partijen van distributeurs en zogenaamde OEM licenties. Dit zijn volledige software pakketten of licenties die Microsoft aan hardware leveranciers heeft verkocht, waarbij deze leverancier deze dan op een of andere manier niet verkocht heeft.
(...)
Microsoft probeert de handel in deze OEM licenties zoveel mogelijk tegen te houden, maar is door de Duitse hoge raad gewongen dit toe te staan. Deze uitspraak geldt ook in Nederland
(...)
Een OEM licentie is dus 100% legaal, maar geeft u geen recht op product support van Microsoft. Voor product support dient u volgens de licentie voorwaarden van Microsoft contact op te nemen met de leverancier van de software.
http://www.stockstrading.nl/msinfo.htm

en voor de juristen onder ons:
http://www.stockstrading.nl/Uitspraak.htm

dus: er kan wel fijn "oem" op staan, maar je mag het gewoon kopen en verkopen wanneer je wilt.

• mpekonst
straks moeten we ook nog een licentie aanvragen om naar de wc te kunnen :P

Verwijderd

Neo_TGP schreef op 13 September 2003 @ 10:46:
[...]

Als een duitse rechter dit besloten heeft KUNNEN de andere EU lidstaten dit over nemen, maar dit hoeft dus niet, het zou pas bindend zijn als het door een rechter in dienst van het europese hof besloten zou zijn.
microsoft is nooit in beroep gegaan, en daarmee wordt dat vonnis automatisch bekrachtigd door het europese hof.

• Garfield_1
Tuurlijk mag je windows op een andere partitie gaan installeren..
Als je een dual boot wil maken en je hebt voor beide een licentie dan is er volgens mij niks aan de hand.

• mpekonst
dus als ik die licentie voor xp voor 20 euro van mijn werk kan kopen met een koopovereenkomst erbij dan is dit dus legaal ?

• Garfield_1
de oem licentie is pc gebonden dus als die nu op je notebook staat mag je een dual boot maken met bijv win2k op je notebook.

Verwijderd

mpekonst schreef op 13 september 2003 @ 10:53:
dus als ik die licentie voor xp voor 20 euro van mijn werk kan kopen met een koopovereenkomst erbij dan is dit dus legaal ?
ik ben geen belasting deskundige, maar miss moet je over die 20 euro ook nog btw afdragen??
Garfield_1 schreef op 13 september 2003 @ 10:57:
de oem licentie is pc gebonden
ja dat beweert microsoft dus. maar er staan wel meer onwettige dingen in hun EULA: http://www4.hccnet.nl/404...BC2-223B-49D3E8C1C0367FC6

• mpekonst
ik zal er maandag wel eens achteraangaan bij mijn werk en hou jullie op de hoogte -> die 90 dagen waar ze het bij hcc over hadden zijn al verlopen he , dus zoveel is er nu ook weer niet geldig aan gebruik van deze licentie want de houdbaarheidsdatum is ook al verlopen

• Han
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online

Han

Bel gewoon Microsoft op met deze vraag. Alles leuk en aardig, maar hier is het vaak ook gissen. Van Microsoft krijg je iig een definitieve uitspraak. En mocht Microsoft hier geen problemen mee hebben dan dien je ook toestemming te krijgen van je baas, die is nl eigenaar van de licentie....

Succes :)

Doubt thou the stars are fire; Doubt that the sun doth move; Doubt truth to be a liar; But never doubt I love.

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.